Hlavní navigace

Poznámky z F8: Facebook chystá seznamku, VR vzpomínky i omezení nedůvěryhodných médií

8. 5. 2018
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: Facebook
Na konferenci F8 Facebook každý rok představuje novinky, říká, co bude chtít dělat, a prozradí i nějaká ta čísla. Letos toho bylo hodně – nabízíme rychlý přehled.

Facebook oznámil Dating, aplikaci pro seznamování

Jen pro seriózní seznamování, jen textovou, budete tam mít oddělený profil a nikdo nebudete vědět, že jste to vy. Ani vaše příjmení tam nebude vidět. Tinder a Match zaznamenaly pokles ceny akcií, což se dalo čekat. Právě z Tinderu víme, že nic jako seriózní seznamování se konat nebude (ONS aneb One Night Sex je dost zásadní fenomén).


Autor: Facebook

A protože je to Facebook, tak to bude on, kdo o vás bude vědět vše a taky všechno patřičně propojí. Dříve nebo později se zjistí, že někudy unikají data, že manžel/manželka dostávají návrhy na přátelství vaší/vašeho milenky/milence (Facebook sám uvádí, že bude párování doporučovat na základě „společných přátel“), a objeví se nové způsoby cílení a Facebook zase někomu prodá či předa vaše důvěrná data.

Viz F8 2018: Sharing to Stories, AR Camera Effects, Oculus Go and More Highlights from Day 1.

Video už není v kurzu, ale videochat ano

Instagram bude mít videochat, předělává Explore a otevírá Příběhy vývojářům. U toho prvního Facebook možná doufá, že zaútočí na FaceTime, ale přichází dost pozdě, videochat je dostupný v řadě dalších aplikací (a je tam už dlouhé roky). Do Příběhů můžete nově posílat hudbu ze Spotify a fotky a videa z GoPro. Později nejspíš i z dalších aplikací. Viz F8 2018: Sharing to Stories, AR Camera Effects, Oculus Go and More Highlights from Day 1 a Instagram debuts video chat, opens Stories up to developers.


Autor: Facebook

WhatsApp doplní skupinový videochat a (samozřejmě) nálepky. Facebook tak jde po FaceTime a dalších chatovacích aplikacích poměrně intenzivně. A protože není nijak extra populární mezi mladými lidmi, začíná nabírat kurz i tímto směrem. Viz F8 2018: Sharing to Stories, AR Camera Effects, Oculus Go and More Highlights from Day 1.

Chatboty, umělá inteligence

V Messengeru je na 300 tisíc firemních botů. Facebook se tím na F8 chlubil, a pokud používáte Messenger, tak se asi pobaveně ptáte, kde že tedy ty stovky tisíc botů jsou. Po všem tom hype okolo botů je totiž stále i jen prosté nalezení bota v Messengeru skoro nemožné. Nemluvě o tom, že je nesmírně vzácné najít bota, kterého je skutečně možné používat. Viz Facebook brags that Messenger has 300,000 business bots, kde se trochu udiveně ptají, jak tohle jde dohromady se zásadou „people first“, kterou Mark Zuckerberg hlásá.

Facebook používá fotky z Instagramu a jejich hashtagy k trénování rozpoznávání obrázků. Zní to logicky, ale vy, co znáte Instagram, asi tušíte, že tam je velký zádrhel. Záplavy obrázků obsahují hashtagy, které s obsahem (obrázkem) nemají vůbec nic společného. Je to důsledek toho, že hashtagy jsou jediný způsob, jak někdo najde „právě ten jeden“ obrázek, protože „právě ten hashtag“ má vysoký výskyt. Facebook ale tvrdí, že 3,5 miliardy fotek přivedlo k 86% úspěšnosti v ImageNet datasetu. 

Viz Facebook is using Instagram photos and hashtags to improve its computer vision a F8 2018: Open AI Frameworks, New AR/VR Advancements, and Other Highlights from Day 2 (kde mimochodem zmiňují, že PyTorch 1.0 bude dostupný v betě během několika měsíců).

Skupiny, Stránky, Workplace

Skupiny (Groups) Mark Zuckerberg už delší dobu označuje za zásadní nástroj na cestě Facebooku (i lidstva) do budoucnosti. Na F8 nechyběly, dočkáme se extra záložky jenom s příspěvky ze skupin (můžete to chápat jako recyklaci Explorer Feedu, který obsahoval jenom příspěvky z facebookových stránek) a mezi webovými prvky bude nový – ten umožní stát se členem skupiny. Facebook tak vlatně recykluje totéž, co dělal pro stránky, než jim omezil dosah a převedl je na placený kanál. Viz Facebook is launching a new Groups tab and plug-in.


Autor: Facebook

Workplace, tedy Facebook pro firmy, má 52 SaaS aplikací, boty a měl by se otevřít dalším integracím. Na téhle platformě je zajímavé, že ji Facebook tvoří jako plně placenou. Ale také to, že po zkušenostech s Facebookem a jeho neschopností uchovat soukromí uživatelů je otázka, jestli si tohle můžete pustit dovnitř do firmy. Viz Workplace, Facebook’s enterprise version, now has 52 SaaS apps and bots, opens up for more integrations.

Soukromí, bezpečnost, fake news

Facebook začal škatulkovat zpravodajské vydavatele podle důvěryhodnosti. Mark Zuckerberg to oznámil médiím na schůzce a patří k tomu i to, že nedůvěryhodná média budou mít omezený dosah. Mohla by to být dobrá zpráva, kdyby to Facebook nezaložil na tom, že se ptá uživatelů, kterým médiím a zprávám věří. Alespoň ale vím, jaká další pohroma se blíží. Na F8 nechybělo ani to, že Mark opět řekl, že všechno vyřeší AI. Viz Facebook Has Begun To Rank News Organizations By Trust, Zuckerberg Says.

Pozastavené schvalování aplikací se opět rozjelo. Mark Zuckerberg se navíc pochlubil tím, že Facebook bude od aplikací vyžadujících přístup k určité části API chtít ověření firmy (jestli to bude jako obvykle posláním koresponďáku, tak už asi tušíte, k čemu to bude). Viz Facebook reopens app reviews for developers a App Review Reopens for Instant Games and Messenger Apps with Limited Page Connections.

Facebook ve snaze vyžehlit si Cambridge Analytica skandál umožní uživatelům „vymazat historii“. „Clear History“ má vymazat data o brouzdání po internetu ze záznamů a inzertních profilů na Facebooku. Viz Getting Feedback on New Tools to Protect People’s Privacy a nejásejte. Bude trvat měsíce, než to spustí, a z opatrných slov v oznámení je jasné, že se těch dat stejně nevzdají.

Virtuální a augmentovaná realita

Facebook chce, abyste se s VR memories vraceli do dětství. Pokud vám to připadá podivné, tak není divu. Podstatné ale je, že na F8 nebylo ani slovo o videu, které donedávna mělo tu nejvyšší prioritu, a vypadá to, že teď bude Facebook firmám tlačit do hlavy právě hlavně VR/AR. S videem to dělal stejně, včetně mohutného falšování čísel, aby to mohl zdůvodnit. Viz Facebook wants weird ‘VR memories’ to take you back to your childhood.


Autor: Facebook

Facebook si myslí, že v Messengeru se bude pomocí augmentované reality prodávat zboží. AR dá k dispozici v API chatbotům a podobá se to dost funkčnosti „shoppable lens“, kterou nedávno spustil Snapchat. Viz Facebook Messenger has a new way to sell you stuff: augmented reality a zrovna u příkladu se rtěnkou by to mohlo fungovat. Tedy pokud kupující nebude vadit, že nakonec ta barva bude vypadat úplně jinak. Tohle  každopádně vypadá zajímavě.


Autor: Facebook

Oculus a jeho vlastní sociální platforma Oculus Rooms se rozšiřuje o hry (partnerem je tam Hasbro) a nějaké další věci. Viz Oculus hopes Boggle will help VR users get social in updated Rooms app. Nechybí ani to, že se ve virtuální realitě budete moci dívat na televize (Oculus TV).

Zajímavě vypadá Oculus ‚Half Dome‘, prototyp nových brýlí. Ty budou umět prolnout okolí s vytvářeným obsahem a posílí pole pohledu ze 100 na 140 stupňů. Neméně zajímavý je prototyp systému, který umí vytvořit 3D rekonstrukci skutečného prostoru

Jednou z dalších novinek jsou i fotorealistické avatary schopné kopírovat obličeje uživatelů VR. A když už je řeč o brýlích, tak Oculus Go se bude prodávat za 199 USD (32 GB).

Věci, co se nemají kam specificky vejít

Nejdřív tu byly fotky, pak 360stupňové fotky a nově 3D fotky. Sice zatím ani nevíme, jak je bude možné vytvářet, ale Facebook už má plán je dát do newsfeedu. Včetně 3D memories. Viz Facebook will soon bring 3D photos to the news feed.

Nenávidíte-li spam blahopřání k narozeninám, tak je tu dobrá zpráva. Má se to přesunout do Příběhů.

UX DAy - tip 2


Autor: Facebook

Messenger se má zjednodušit, ale o tom už byla řeč dávno před F8. Nově do něj Facebook doplňuje i překlady, ale prozatím pouze pro vybrané jazyky. Zjednodušení mimochodem má znamenat odstranění her. Hlavně ale snad opravdu dokáží Messenger vrátit zpět do podoby chatovací aplikace. Viz například Facebook is completely redesigning Messenger to make it simple again.

V nepříliš viditelných novinkách jsou i nové analytické schopnosti pro Facebook Analytics (iOS, Android). Viz Launching New Facebook Analytics Features to Help You Understand How People Interact with Your Business.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).