Hlavní navigace

Poznejte návštěvníky svého webu

4. 7. 2007
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Každý začínající webmaster narazí dříve či později na potřebu mít více informací o tom, kdo na jeho web vlastně přichází a co na něm hledá. Menší a nevýdělečné projekty se zpravidla rozhlíží po bezplatných nástrojích pro analýzu návštěvnosti, tyto služby však dokáží často poskytnout dobré výsledky i náročnějším uživatelům. Podívali jsme se na několik nejznámějších služeb a porovnali jejich funkce.

Pro každého správce internetových stránek je velmi důležité vědět, nejen kolik lidí na jeho konkrétní web chodí, ale také odkud jsou (například pokud bude větší množství návštěvníků mého elektronického obchodu z Francie, je dobré zvážit, zdali stránky, které jsou k dispozici jen v angličtině a češtině, nepřeložit ještě do francouzštiny apod.). Kromě toho je dobré vědět i třeba to, ze které stránky odcházejí, kterou nejvíce čtou, popřípadě jak se na váš web dostali, jaké používají prohlížeče, rozlišení,… To všechno jsou nesmírně cenné informace nejen k optimalizaci webu, ale obecně k celé marketingové strategii.

Cest, jak zjistit tyto údaje, je několik. Můžete analyzovat log soubor, použít nějakou scriptovou aplikaci běžící na serveru (příkladem za všechny může být LevelTen Hit Counter, o kterém blíže píše v češtině server Maxiorel), nebo použít některou ze služeb nabízených na Internetu. V tomto článku se budeme věnovat pouze službám, které jsou k dispozici zdarma a jsou české, z cizojazyčných zmíníme jen Google Analytics.

Metodika měření

Téměř všichni poskytovatelé web monitoringu vychází ve své metodice z doporučení organizace IF ABC, což je dobrovolné sdružení profesních organizací, vytvořených za účelem ověřování nákladů tisku. S nástupem internetu Komise IF ABC pro Standardy internetu schválila i standardy pro auditovaní návštěvnosti internetových serverů. Aktuální znění standardů je k dispozici na webu této organizace.

Pro přehled uvádíme některé základní termíny:

zobrazená stránka (page impression)
Soubor nebo kombinace několika souborů tvořících dokument zaslaných uživateli na základě jeho požadavku na server.

návštěvník (unique user)
Unikátní uživatel identifikovaný IP adresou a označením svého prohlížeče za pomoci cookies.

návštěva (visit)
Série požadavků na stránky jednoho webu od jednoho unikátního návštěvníka v rámci časového intervalu 30 minut (nový požadavek na stránku musí následovat maximálně za 30 minut od předchozího požadavku. Pokud mezi dvěma požadavky uplynulo více než 30 minut, jde již o novou návštěvu).

(volně převzato z Navrcholu.cz.)

Navrcholu.cz

Asi nejznámější český server zabývající se monitoringem návštěvnosti je Navrcholu.cz. Provozovatelem je Internet Info, s.r.o.

Registrace probíhá bez problémů – zvolíte si uživatelské jméno, zadáte e-mail, křestní jméno a příjmení. Na zadanou adresu vám dojde e-mail s automaticky vygenerovaným heslem a pak už vám nic nebrání se do služby přihlásit (doporučuji změnit heslo). V horním menu zvolíte přidat web, vyplníte všechny důležité údaje a vygenerovaný kód vložíte do svých stránek (na každou, kterou chcete analyzovat). Na nich se vám bude zobrazovat zvolená ikonka navrcholu.cz (neviditelná je k dispozici jen pro placené verze).

V neplacené verzi máte k dispozici základních 19 statistik (pro základní představu postačujících). Je potřeba ještě dodat, že první měsíc po registraci webu máte k dispozici nejvyšší verzi zdarma (to je velice užitečné, neboť můžete provádět alespoň základní pozorování a zhodnotit situaci).

Pokud jde o výhody toho serveru, tak velmi příznivě hodnotím umístění v katalogu, které je velmi užitečné pro budování dobré pozice ve vyhledávačích (SEO). Z toho pohledu asi lepší službu nenajdete. Ovládání je přehledné a příjemné, dobrá je i správa více webů, pokud je tedy provozujete a pozorujete. Statistiky jsou přehledné a věcné. Velkým plus oproti konkurenci je Technická podpora e-mailem (ve vyšších verzích i po telefonu). Užitečná je i funkce výpisu IP adres návštěvníků i s přehlednou tabulkou a grafem počtu návštěv z dané IP na webu ve sledovaném období.

Naopak za nedostatek můžeme považovat to, že některé důležité informace jsou jen u placených verzí (odkazující servery, čas strávený na jednotlivých stránkách a mnoho dalšího) a samozřejmě ona zmiňovaná viditelná ikonka. Pokud ale k užívání monitoringu potřebujete češtinu, tak to rozhodně není špatná volba. Server je spolehlivý a základní informace jsou k dispozici jako na dlani.

TOPlist.cz

Provozovatelem další služby je TOPlist s.r.o. Na stánkách TOPlistu není příliš těžké se vyznat – ve spodní části je katalog zaregistrovaných stránek, nahoře najdeme menu s odkazy pro registraci či editaci účtu, hledání serveru a nápovědu. Pro registraci stačí vyplnit údaje o stránce a heslo (pro další úpravy). Následovně dostanete identifikační číslo (ID). To je pro každý server jedinečné a vložíte ho do skriptu (ten vygeneruje elektronický formulář na stránkách TOPlistu), který musíte umístit na svoje internetové stránky.

V přehledu statistik kromě tradičních návštěv za různá období zde nalezneme výpis IP adres, rozlišení monitoru, barevnou hloubku, odkud uživatelé přišli či jaký použili internetový prohlížeč (určuje jádro, ne druh). U celé řady statistik je možné zvolit mezi grafickým a textovým zobrazení. Z nadstandardních funkcí bych uvedl možnost užít neviditelné počítadlo nebo počitadlo s počtem dnešních, celkových či online návštěvníků, umístění v kategorii apod.

Jako nevýhoda může působit strohé grafické prostředí a to, že je těžké své statistiky najít (doporučuji uložit si e-mail od provozovatele služby, popřípadě nechat si na stránkách viditelnou ikonku, na kterou můžete kliknout pro zobrazení statistik). Nedostatky jsou také patrné při přehledu statistik za delší období – podrobné statistiky jsou k dispozici jen pro dnešní a včerejší den.

Počítadlo.cz

V pozadí stojí server se skromným názvem počítdalo.cz (www.pocitadlo.cz). Provozovatelem je P.E.S. consulting, s.r.o. Po vyplnění jména, e-mailu, příjmení a hesla obdržíte ID číslo. S tím potom spravujete všechny své monitoringy. Následně je nutné si vytvořit nové počítadlo. Stačí vyplnit všechny požadované údaje a nastavit typ počítadla (neviditelné znamená, že se na vašich stánkách objeví jen odkaz na home page počítadlo.c nebo na statistiky vašich stránek).

V přehledu statistik máte na výběr mezi dnešními, celkovými a historií jednotlivých dní. Statistiky zobrazí kromě počtu návštěvníků typ prohlížeče, operačního systému či rozlišení monitoru, barevnou hloubku, čas návštěv, zobrazené stránky, odkud uživatelé přišli či jejich IP adresy. Vše je strohé, ale přehledné.

Za nevýhodu považuji absenci neviditelného odkazu a nemožnost nastavit si sledované období (týden, měsíc apod.). Chybí procentuální vyjádření některých údajů a některé celkové součtové statistiky (například u IP adres). Dále by se z nápovědy mohlo zdát, že měřící skript je možno umístit kamkoli na stránku. To je představa mylná, neboť bude pracovat správně, jen když bude v těle zdrojového kódu (mezi <body>a </body>). Někteří uživatelé budou postrádat také možnost exportu dat.

Celkově je však překvapivé, jak zajímavé služby tento, ne tolik známý, server nabízí (i když si myslím, že je dobré ho použít jen jako doplňkovou službu k některé jiné, komplexnější).

Google Analytics

Asi nejsilnější nástroj na poli mapování informací o vašem webu je Google Analytics (GA). K tomu, abyste ho mohli používat, potřebujete mít u Google účet. Pokud ho nemáte, není nic snazšího než si ho vytvořit – stačí dvakrát kliknout na Sign Up Now), zadat několik údajů, zvolit heslo a opsat nápis z obrázku (ne vždy to jde snadno) a pak se jen přihlásit. Kdo již má účet stačí, když se přihlásí pomocí formuláře v pravé části stránky.

Po přihlášení zadáte adresu a umístění webu, společně s názvem jak ho chcete zobrazovat v GA. Pak již jen stačí zadat vygenerovaný kód do všech stránek vašeho webu a čekat. Prostředí pracuje svižně, je líbivé a nabízí spoustu možností nejen jak informace získat, ale i jak je zpracovat (umožňuje export dat do PDF a XML, některé také do CSV a TSV. V těchto formátech můžete statistiky také zasílat mailem).

Statistiky lze získat prakticky o všem, co se návštěvníků týká – od jejich verze Java či Flash či verze prohlížeče přes rozlišení monitoru až po operační systém. Zajímavé jsou také statistiky, odkud uživatelé přišli, jaké stránky navštívili, z jakých odešli, jak dlouho kterou prohlíželi, či kolik stran a kolik času stráví průměrný uživatel na stránkách.

Dobře řešená je také časová osa, která umožňuje nastavit libovolné časové období, které chceme sledovat. Pro uživatele jsou však asi nejzajímavější funkce Map Overlay (mapka, která ukazuje, odkud jsou kteří uživatelé a kolik jich v daném místě je – přiblížit se dá z celého světa až na mapku ČR s jednotlivými městy). Někteří uživatelé, si ale na kvalitu této služby stěžují a tvrdí, že je nepřesná (mají stovky či desítky přístupů z jedné konkrétní malé vísky s několika málo obyvateli)), dále jsou to Keywords (tedy jaká slova lidé hledali, když přišli k vám), Site Overlay (zobrazí vaši stánku s vrstvou, kde vám graficky ukáže na co a kolikrát lidé klikají). A samozřejmě mnoho dalšího.

Nevýhod příliš není – asi největší je to, že web je celý v angličtině, což může někomu dělat problém. Obzvláště technická podpora v cizím odborném jazyce není nejednoduší na překlad ani na orientaci. Dále mi vadí, že ze seznamu webů, ze kterých k vám návštěvníci přišli, nemůžete kliknout na daný odkaz. Mluví se o zpoždění dat a snad už jen o individuálním vkusu. Celkově je však nutno říci, že tato aplikace od Google je zřejmě nedostižnou metou pro všechny poskytovatele monitoringu zdarma.

Pro každého něco

Koho zvolit za vítěze? Pokud vám nevadí angličtina, tak zvolte GA, v jiných případech záleží na tom, co kdo preferuje, neboť každá služba má svá pro i proti. Někteří webmasteři provádí registraci do Navrcholu.cz a Toplist.cz pouze ve snaze o zviditelnění webu a vylepšení SEO a po pravdě řečeno je tato snaha vyhledávači často odměněna (hlavně ze strany Google).

Na druhou stranu je potřeba přijmout skutečnost, že web tvoříme pro jeho návštěvníky a právě monitoring je jednou z cest jak zjistit, co potřebují a jak by naše stránky měly vypadat, aby byly co nejpřehlednější, nejpoužitelnější a co možná nejúspěšnější.

Pokud stále váháte, kterou službu zvolit, třeba vám napoví závěrečné shrnutí (pro přehlednost bylo vybráno jen několik základních parametrů):

BRAND24

Monitoring služeb
Název služby Počet návštěvníků Zobrazování IP adres Neviditelné počítadlo Zobrazuje lokalizaci Jazyk Odkud přišli Site overlay Keyword Export stat.
Navrcholu.cz (1) ano ano ne ano, jen stát Čj ne ne ne XLS, CSV
TOPlist.cz ano ne (2) ano ano, jen stát Čj ano, ale jen při dostatku dat ne ne ne
Počitadlo.cz ano ano ne ne Čj ano ne ne ne
GA ano ne ano ano, i město Aj ano ano ano PDF, XML

1 – Bezplatná verze 2 – Uživatele identifikuje jiným způsobem než číselnou IP

Na závěr jen jedna poznámka. Měřící skripty vkládejte pokud možno na konec stránky zdrojového kódu (co nejblíže před značku </body>. Samozřejmě ale za <body>), protože se často stává, že skript při načítání zpomaluje, a to ve chvíli, kdy už návštěvník vidí celou stránku, zase tolik nevadí. Pokud byste dbali rady nápověd některých poskytovatelů monitoringových služeb dávat kód na začátek, mohlo by se také stát, že by uživatel dříve odešel, než by se stránka vůbec zobrazila.

Máte na svých stránkách statistiku přístupů?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je student PřF MU, publicista. Zajímá se o dění na Internetu, filosofii a fotografii.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).