Hlavní navigace

Praha za miliony spustí Wi-fi v metru. Pokrytí mobilním signálem je ale pořád v nedohlednu

Autor: Karel Choc, Internet Info
David Slížek

Šest stanic pražského metra se dočká pokrytí Wi-Fi sítěmi zdarma. Dopravní podnik za pilotní projekt zaplatí přes 12 milionů Kč (s DPH).

Je to takový nekonečný příběh. Ačkoli pražští politici slibují, že už to bude, v podzemí pražského metra si pořád nezavoláte a nepřipojíte se k internetu (až na výjimky v nově postaveném úseku na trase A). Místo plošného řešení, které je v nedohlednu (více o tom na konci článku), teď pražský Dopravní podnik (DPP) přichází s jiným nápadem: některé stanice na zkoušku pokryje Wi-Fi sítěmi.

Pilotní projekt má odstartovat na přelomu září a října a bude se týkat šesti stanic: Florenc (jak na trase B, tak na trase C), Náměstí Republiky, Smíchovské nádraží, Hlavní nádraží a Pražského povstání. O novince před časem krátce informoval deník Metro, Lupa teď zjistila podrobnosti o tom, jak si Dopravní podnik projekt představuje.

Podle smlouvy zveřejněné v Hlídači smluv se o instalaci hardwaru pro Wi-Fi postará firma ČD – Telematika (ČDT). Dopravní podnik jí za pilotní projekt v pěti stanicích zaplatí přes 12 milionů Kč (s DPH). Přípravu projektové dokumentace a inženýrskou činnost si navíc městská firma objednala u firmy Gating Services, a to za necelých 600 tisíc Kč (včetně DPH).

Rychlost 300 Mb/s

ČDT pro Dopravní podnik zajistí nákup hardwaru, instalaci jak ve stanicích, tak v centrále DPP, konektivitu a aplikační část projektu, potvrdila Lupě mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková. DPP si od Wi-Fi podle ní slibuje „zvýšení komfortu pro cestující“. Smlouva s ČDT ale v projektu vidí o něco více:

Účelem této smlouvy je nasazení kompletního bezpečnostně informačního systému, který bude sloužit k informování cestujících pomocí připojení osobních mobilních telefonů či tabletů cestujících k Wi-fi síti vybudované ve stanicích metra Florenc B a C, Náměstí Republiky, Smíchovské nádraží, Hlavní nádraží, Pražského povstání. Tento systém bude zároveň sloužit k online zobrazování informačních zpráv a mimořádných událostí uveřejňovaných DPP. Součástí systému je i přímý přístup do veřejného internetu s možností vyhledávání informací na zdrojích mimo DPP. 

Celý systém má být podle DPP připravený v pilotním provozu zvládnout připojení až 32 tisíc uživatelů najednou. Kapacita připojení stanic má dosáhnout 300 Mb/s, a to symetricky. Smlouva přitom obsahuje možnost postupného navýšení kapacity až na 10 Gb/s.

O připojení se ve stanicích postarají desítky access pointů (má jít zejména o typy AP7050DE, AP7050DN-E a AP6150DN od Huawei), v každé stanici jich bude v průměru deset. V centrále DPP pak ČDT nainstaluje centrální Wi-Fi kontroler a další zařízení. Konkrétní popis použitého hardwaru je k dispozici v přílohách smlouvy.

ČDT má podle smlouvy pro dopravce vytvořit také aplikaci informačního a bezpečnostního systému. Jejím prostřednictvím se uživatelé zřejmě budou k Wi-Fi připojovat (patrně půjde o nějakou formu úvodní webové stránky) a aplikace jim bude zobrazovat upozornění na mimořádné události v dopravě.

V rámci pilotního provozu nemá mít Wi-Fi žádná omezení, které by se týkalo například stahování velkých souborů a podobně, upřesnila na dotaz Lupy Řehková. Smluvní požadavky DPP ale naznačují možné budoucí plány: aplikace má obsahovat i možnost vyžadovat pro přístup k internetu ověření přes uživatelské jméno a heslo (s možností autentizace prostřednictvím Googlu, Facebooku či Twitteru). A systém má být připraven na ověření přes karty – DPP zde zmiňuje lítačku nebo služební průkaz – nebo na jednorázový placený přístup.

Obsah na úvodní stránce aplikace se má zobrazovat personalizovaně, podle toho, v jaké stanici se uživatel nachází (tuto informaci systém může získat podle toho, k jakým prvkům je uživatel připojený). Systém má také obsahovat „virtuální tlačítko STOP“, které dokáže celou Wi-Fi v případě potřeby vypnout a ukončit najednou všechna připojení k ní.

A co mobilní signál?

Otázkou zůstává, proč Dopravní podnik investuje miliony korun z vlastního rozpočtu do instalace Wi-Fi v několika stanicích místo toho, aby raději zajistil kýžené pokrytí stanic i tunelů mobilním signálem, které navíc mají zaplatit sami mobilní operátoři.

Pilotní provoz mezi stanicemi Muzeum a Roztyly měl odstartovat v průběhu letošního roku. Jenže na jaře se vyjednávání mezi DPP a operátory zasekla na nových požadavcích města. Náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD) se tehdy v rozhovoru pro Český rozhlas oháněl tím, že město musí být řádným hospodářem, a proto musí od operátorů získat co nejlepší podmínky.

CIF17_Smuclerova_L

A současný stav? „Bude upřesněno,“ odpovídá mluvčí DPP lakonicky na dotaz, v jakém stavu příprava pilotního projektu je. „Stále není podepsána smlouva. Operátoři připravují technologie, získávají stavební a jiná povolení a jednání o smlouvě stále běží,“ dodává mluvčí českého T-Mobilu Martina Kemrová.

Nekonečný příběh pokračuje.

Našli jste v článku chybu?