přestaň generalizova a cpát do toho pořád strany a politiku. Mohou za to konkrétní lidi a je úplný šumák za jakou stranu tam zrovna byli. Kdyby v té době neměla ODS navrh, tak by klidně ti stejní lidé kandidovali za ČSSD...
Otoč někdy hlavu a uvidíš, že i kolem sebe máš lidi, kterým je prospěch, peníze, postavení nade vše ostatní. Je to naše vlastnost, která lidstvo provází už snad od počátku...
Ovsem podle vysledku vsech tech tanecku kolem za to nemuze vubec nikdo, stejne jako nikdo nemuze za zvlnenou dalnici, nikdo neumuze za utrzeny kopec, nikdo nemuze za stavby bez stavebniho povoleni atd atd.
Zajimave v teto souvislosti pak je, ze pokud jste nedej boze majitelem automobilu, tak "muzete" i za prestupky, ktere se nestaly, nebot neni znam jejich pachatel, a jak znamo, kde neni pachatel neni ani prestupek.
Pokud je ted Praha schopna za par mesicu zprovoznit totez za 10MKc, tak to pak presne ukazuje na to, kolik vlastne bylo rozkradeno.
Samozřejmě, ze je něco jiného udělat fungující tramvajenku za 6 míčů a vykopat ICT tunel, který nakonec umí jen tu MHD, za skoro 2 miliardy. A mimoň exprimator Svoboda k tomu jen řekne, ze pokud to nebude fungovat jako průkaz do knihovny, tak je to plné děr. A tohle Praze vládlo (Krndu nehodnotím).
Takhle si ho část podnikatelů představovala, balancování mezi podvodem a krádeží a beztrestnost zaručená politicky. Jestli ty peníze tahali z rozpočtu nebo od soukromých subjektů, to jim určitě bylo jedno.
EMS byla firma, která tu zakázku dostala (a měla ji "ošetřenou" od zadání zakázky až po recepční na magistrátě a politiky).
Technických informací pomálu, jen obecné řeči a trocha teplé vody. Dost hodně pochybuji že by nějací úředníci na magistrátu vedle své normální pracovní náplně vytvořili dokonalý systém, jehož licence půjdou na dračku. Ba dokonce pochybuji, že by byla na úrovni alespoň otázka zabezpečení systému, když vidím jak dosud řešili současnou situaci. Už jen to, že zase bude nějaká fyzická karta pro milion lidí je na hlavu postavené. Copak nelze udělat evidenci na základě identifikace osoby přes mobil, nebo třeba občanku - u těch co mobil nemají?
Copak nelze udělat evidenci na základě identifikace osoby přes mobil, nebo třeba občanku... ....lze , lze to i třeba na základě DNA.
Jenže tohle není olympiáda v tom co vše lze vymyslet.
Kupodivu ona forma karty má lepší poměr ceny\výkonu\použitelnosti.
Máte tu problém jménem jménem anonymita. Né každá karta byla na jméno. Ten problém má jak mobil tak občanka. V kartě se vám nevybije aku a tu odolnost proti vodě má taky přeci jen vyšší. atd..
U občanky informace že vlastník má "kredit" potřebuje online terminál. Potřebuje spojit se serverem který drží databázi občanek a expirace. Místo toho aby jen přečetl z karty že karta expiruje xx.xx.xxxx . Nebo ráno se budou nahrávat občanky... ...cokdyž to ale zaplatí až odpoledne?...
Jak by ta aplikace v mobilu komunikovala se čtecím zařízením? Myslím, že NFC ještě zdaleka nemá většina chytrých telefonů. Navíc byste v příměstské dopravě musel zdvojnásobit počet autobusů, protože už dnes zdržují nástup nespolehlivé čtečky v pokladnách, vy byste dal nespolehlivou technologii i na druhou stranu. Nalepovací NFC tagy asi nejsou zapisovatelné, takže byste těžko řešil kupony s volitelným začátkem platnosti (a i kupony s pevným obdobím by byly problematické, protože byste musel přesně odhadnout, kolik jich potřebujete na které období).
Zapisovatelné nalepovací tagy jsou běžně k dostání. Zapisovat se na ně dá před prodejem a pokud to provozovatel povolí, tak i během používání. Typicky takové karty obsahují jednosměrné čítače transakcí, ale například na jednorázovou jízdenku holandských drah (Mifare Ultralight) se u posledních tuším 2 transakcí na kartu zapisují i detaily.
V nalepovacím provedení se dají sehnat i inteligentnější karty s vlastním procesorem.
Navíc se na kartu nemusí zapisovat konkrétní produkt, ale jen nějaké id. Ten navázaný produkt se dá vždy vytáhnout z db včetně dalších detailů jako fotka držitele. Něco takového snad mají revizoři v Praze na těch svých smartphonech přes které kontroluji SMS jízdenky.
vloni na jaře proběhl určitý výběr odborníků/programátorů do Operatora ICT, dostala se ke mně zprostředkovaně určitá poptávka, to jsem ale nevěděl o co jde, vím to až teď a spojuji si to s tím. Pravděpodobně od léta na tom tým pár lidí (odhadem 5 - 10) pracovalo a teď představili co vytvořili.
Konečně něco co mi připadá, že má hlavu a patu, vím, že za půl roku tým pěti dobrých lidí udělá famózní systém, stačí, když se nemusí řešit schůzky a byrokracie.
Bezkontaktní karta není let do vesmíru nebo stavba atomové elektrárny. Zkušenosti a skutečně fungující systémy v ČR i zahraničí jsou, takže tým IT odborníků (prosím neplést s programátory v PowerPointu:-) takové řešení za cca půlroku dokáže vytvořit. Kdo to nechápe nebo zpochybňuje by měl zkusit práci raději v jiném oboru než IT.
nepíšu, že to co představili je famózní, o tom toho moc veřejně nevíme. Píšu, že není problém udělat famózní systém v několika zkušených lidech za pár měsíců. Průtahy v tom dělá jen státní správa, dostat k systému zadávací dokumentaci na 1500 stránek zabere prostě jen pár měsíců jejich zpracování. A ano, takovéhle zadávací dokumentaci státní správa rozdává.
1. cena 20 Kc, platnost 10 let
2. vyrizena najednou i s platnym rocnim kuponem za 10 minut
3. vyplnuje se pouze jeden jednoduchy formular mensi nez A4
4. kazdy rok staci opet jen zakoupit kupon, zadna dalsi akce neni treba
Jinak je zajimave se podivat na vlastnika te domeny litacka cz (priserny nazev) a vyhledat v OR. Ta akciovka existuje uz od brezna 2014 a magistrat do ni vlozil 100 mega.
V dnesni dobe a za situace v Praze naprosto nesmyslny projekt, alespon tak jak je doposud prezentovan.
A tu 1.7 mld Kc uz samozrejme nikdo zpet nedostane.
Ano. Je to jednoduché, je to levné, je to blbuvzdorné - ale je to papír, takže se to musí vyměnit za plastovo-elektronický nesmysl, aby to bylo IN. Takže stovky milionů byly prakticky spláchnuty do WC za červený plast, o něco míň milionů bude opět spláchnuto do WC za zelený plast... Pak přijde někdo s oranžovým plastem a miliony budou lítat opět. Použijme prostý selský rozum apoložme si otázku, zda by ty miliony nešly utratit tak nějak smysluplněji.
V Brně bývaly kupóny vždy na kalendářní období (měsíc, čtvrtletí, rok - nejsem si jist jestli i půl roku). Kupón platil vždy den před začátkem a tři dny po konci období. V té době se prodávaly kupóny na každé konečné zastávce, což obstarávali brigádníci, a na dalších místech, mimo ni na vybraných místech. Kromě výjimečných situací jako byl nástup studentů se prakticky nečekalo. Neumím si představit jednodušší a efektivnější systém, navíc kompletně distribuovaný a naprosto imunní vůči výpadků komunikací a nebo napájení (kupóny se daly lepit i při svíčce).
Elektronické systémy se jistě jeví jako neskonale pokrokovější, ale za jakou cenu? Analýzy, zadání, výběrová řízení, odvolávání se neúspěšných, projektování, kontrolní dny, obhajoby, Maserati pro šéfa, upgrade, konec životního cyklu (tak nějak přirozeně, kvůli konci podpory OS, SŘBD). Všude týmy lidí. No a po pár letech totéž znovu a pak znovu. Takový systém podle mne nemá cenu. Musel by mít nějakou přidanou hodnotu, ale skutečnou, něco, co se jinak pořídit nedá - ovšem nic mě nenapadá.
Takový systém podle mne nemá cenu. Musel by mít nějakou přidanou hodnotu, ale skutečnou, něco, co se jinak pořídit nedá - ovšem nic mě nenapadá.
Tim je prave ta statistika vyuzivani dopravy, ktera je neustala a daleko presnejsi nez ty ruzne obcasne statisticke akce se stitky a podobne.
Přesnou evidenci DP nepotřebuje, to jsou zastaralé představy z 20. století, úplně stačí analyzovat obraz instalovaných kamer, podle toho se dá přesně určit hustota pohybu osob. Žádný kartový systém k tomu nepotřebujete.
Nebo ještě levněji ta data získáte sledováním mobilů, tyto data v komprimované a anonymizované formě poskytují operátoři.
Docela bych chtěl vidět to výběrové řízení na řešení pro analýzu hustoty pohybu osob z kamerových záznamů a jak by to dopadlo. Ano, teoreticky to možné je, ale to je podmínka nutná, ovšem zdaleka ne postačující.
Data z mobilů jsou mnohem lepší cesta, DPP by tak získal data téhož druhu, jaká sbírá vozením lístečků, a chybovost by nejspíše byla nižší, ne každý má mobil, někdo jich má naopak více, jenže ten lísteček si taky každý cestující poctivě nevezme a neodevzdá.
Na tom se pracuje, plaubní počítrač autobusu (myšleno počítač ovládající odbavovací systém) je napojen na CAN bus autobusu. Autobusy mají vzduchové ordpružení a tlak v této soustavě upravuje řídicí jednotka podle okamžitého zatížení. Z této hodnoty se dá dopočítat obsazenost vozu.
No právě. Před validátorem fronta není na rozdíl od prodeje karet/kupónů. Takže když si někdo přes internet "nabije" svou cestovní kartu/aplikaci v mobilu jízdným a pak musí projít kolem validátoru, tak čas neztratí. Ale pokud by musel stát frontu a platit někde o okénka a tam by mu aktualizovali kartu, tak to je časově mnohem náročnější a z dnešního pohledu je to tragické řešení. To jsem vám chtěl nenápadně sdělit, ale jak je vidět, vy to potřebujete podat po lopatě.
Proč by měl trolit? Mám spoustu známých, kteří do Metra nevlezou. Zatimco jedna z nich to dělá z principu, ostatní trpí klaustrofobií (nikdy bych nevěřil, kolik klaustrofobiků je v populaci, dokud jse je nepoznal). A když třeba raději jedou z Dejvic na Jižní Město dvě hodiny autobusy, než by vlezli do Metra, tak ten jejich důvod se Metru vyhýbat je opravdu vážný. A jen tak mimochodem, tito lidé si ani k validátoru nemůžou dojít - většina jich je pod zemí, tedy pro ně nedostupná.
Tak to, co psal Pavel, je samozřejmě extrém a ten bych jako bernou minci neuváděl.
Ale buďme zcela konkrétní: představte si, že bydlíte na Barrandově a pracujete např. v Braníku. Jezdíte každý den ze zastávky "K Barrandovu" přes "Lihovar" na "Dvorce". Trvá to kolem 20 minut, dvě tramvaje, jeden přestup.
Takže nutnost zajíždět pro "elektronický kupon" na metro je zbytečná zajížďka a v ničem si to nezadá s opruzem nutnosti koupě papírového kupónu, pro který se taky někam muselo jezdit.
To je pointa, kterou jsem měl původně na mysli. Že onen elektronický způsob nám vzhledem k jeho implementaci neušetří čas skoro žádný. Je tam jediný bonus - zkontrolovat kartu u revizora trvá déle než podívat se na kupon, takže aspoň nestihnou otravovat tolik lidí.
No, dovedu si představit, že bydlím na Barrandově a pracuju v Bráníku. Co už ovšem nedokážu je představit si, že bych žil jen mezi domovem a prací a neměl proč se vydávat do "centra" (tedy kamkoliv, kde je metro).
Můžu připustit, že takoví lidé existují, ale přijde mi to dost podobný extrém jako ti klaustrofobici, co nedokážou dojít k validátoru ve vestibulu metra.
Tak ještě jednou, abych se vrátil k tomu, co jsem psal původně a na co se tu slétla skupina nějakých prudičů, co mi neustále podsouvají nesmysly, jako že nikdy nejedu metrem nebo ten "L.", který mi podsouvá nějakou zvrácenou logiku typu "když to nepomůže všem, nemá smysl to dělat vůbec". Takže snad naposledy - tvrdím, že pokud mě systém žene na omezený počet kontaktních míst (a je jedno, zda jde o validátory v metru nebo předprodejní okýnka kuponů), tak se tím propásla šance udělat ten elektronický systém příjemnější, např. tak, že se kupon nahraje do mobilu, v bance na kartu nebo třeba i způsobem, kdy při kontrole revizorova čtečka nenajde platný kupon, online se spojí s databází a pokud tam kupon pro danou kartu je, rovnou ho na ní přenese. Když se chce, hledá se "jak", když se nechce, hledá se "proč".
Ten příklad s cestováním výše jsem uvedl pro nějakého omezenějšího jedince, který nedokáže pochopit, že někomu se může vyplatit legitka a zároveň nejezdí každý den metrem a že to musí být kdovíjaký exot.
Nemíchejte to prosím dohromady. Pro člověka v Praze vždy existuje nějaká (více či méně prudivá) cesta, jak se k validátoru dostat, i když denně metrem nejezdí. Pointa je v tom, že bez validátorů by to bylo výrazně pohodlnější oproti staré kuponové variantě. Tečka a víc k tomu už nemám co dodat.
> při kontrole revizorova čtečka nenajde platný kupon, online se spojí s databází
Jo, živě si to představuju: Revizor mě kontroluje v tunelu mezi stanicemi. Čtečka nenajde platný kupon, tak se spojí přes wi-fi s databází. Ne, vlastně wi-fi tam není... tak se spojí přes mobilní síť s databází. Ne, sakra, mobilní síť tam taky není (krom nejnovějšího "áčka"). Ta jak se teda spojí? Ale to je typické, že člověk co vypiskuje jak je řešení hrozně špatné nakonec sám navrhne řešení, co je ještě mnohem horší.
Když už online systém, tak bez nahrávání kuponů, čistě na základě čísla mobilu / bankovní karty / speciálně vydané karty. Je samozřejmě uživatelsky přívětivější, ale vyžaduje náročnější infrastrukturu.
No, příklad jste si sice uvedl pro omezenější jedince, jenže to zatím vypadá, že takový příklad asi musí být nějakým způsobem extrémní.
Souhlasím, že validátor je omezení, ovšem součtem přes všechny cestující menší než kupon v mobilu (lidí nechodících kolem validátorů bude méně než těch, kteří nemají smartphone) či nahrání na kartu v bance (mnoho důchodců vůbec nemá bankovní účet a já byl třeba během posledních dvou let v bance jen jednou, když jsem si šel pro novou kartu).
Dobře vypadá ten scénář se čtečkou, která se umí spojit online s databází a kupón nahrát, jenže signál v metru (a ona jím fakt většina lidí jezdí) je zatím dost bída a taky by ta čtečka, jež už by technicky vzato nebyla pouhou čtečkou, vyšla dráž. Vyplatí se to kvůli těm pár lidem, co se nepotkají s validátorem, jak je měsíc dlouhý?
Ta průpovídka s "jak" a "proč" je vtipná, dokud se nezačnou počítat náklady, ono by se totiž leckdy "jak" našlo, akorát to nikdo nezaplatí.
Pro vás možná extrémní připadá, znám osobně řadu lidí, kteří metrem fakt každý den nejezdí. Možná ten chytrák, co se tu oháněl statistikami, nám nějaký konkrétní a přesný zdroj dodá.
Jinak pořád nechápu, zda rád prudíte nebo si jen nedokážete představit kombinaci různých možností. Nikde není psáno, že je-li validátor, žádná jiná možnost neexistuje. A nebo pokud je karta ve smartphonu, že není možnost mít kartu jakkoliv jinak.
Tu čtečku jsem navrhl jako příklad. Ona klidně může mít v sobě tu databázi offline a ráno si jen udělat malou rozdílovou aktualizaci. Zdali by se to vyplatilo? Jsem přesvědčen, že ano. Už jen to, že by se statisíce lidí nemusely honit každoročně k validátorům.
A k těm nákladům - nedělejte z toho kosmickou technologii. Za ty peníze, co stála bémova karta, by se daly pořídit uvedené čtečky pro každého revizora vykládané zlatem a drahými kameny a ještě by zbylo na tučný úplatek. Průpovídka není vtipná, ona je reálná. Poněkud natvrdlý předřečník "L." začne hledat, proč to nejde - kvůli tunelu. Nehledá "jak". Vy zase argumentujete, že to nejde kvůli nákladům. Ačkoliv vyloženě teoretizujete. Nepopírám, že náklady na čtečky s databází by nebyly vyšší, na druhou stranu v kontextu toho, co celá ta legrace stála a ještě stát bude, je to zcela absurdní, zvlášť když nemluvíme o konkrétních cifrách.
> Poněkud natvrdlý předřečník "L." začne hledat, proč to nejde - kvůli tunelu. Nehledá "jak".
Kdybyste si můj příspěvek přečetl, tak to "jak" je tam napsané přímo v jeho posledním odstavci.
Jediný, kdo tady pořád řeší "proč něco nejde" jste vy, když tady argumentujete exoty co několik týdnů neprojdou kolem jediného validátoru.
Myslím, že už jsem objasnil, že není třeba jezdit metrem každý den, otázka spíše zní, koiik znáte lidí (no, přesněji kolik jich je celkově), kteří kolem metra neprojdou týden či měsíc.
Kombinaci různých možností si představit dokážu, ovšem každá možnost znamená další náklady. Já se s Vámi nepřu, že "validátor a nic jiného" není ideální varianta, sám jsem psal, že není, akorát tvrdím, že je-li to jediná možnost, tak je vlastně dost dobrá.
Offline databáze má nevýhodu při validaci v den začátku platnosti, ale to je posun nutnosti validace o jeden den (a navíc se sporné případy dají řešit vystavením pokuty a jejím automatickým stornováním po online ověření, že dotyčný měl v době kontroly již kupon koupený a během dne si ho validoval), to je únosné. Ale opět, ty stovky tisíc lidí se k validátorům neženou, ale prostě kolem něj (nich) chodí (ač třeba nejedou přímo metrem).
Tohle jsem čekal, ano, ve srovnání s náklady na OpenCard možná obhájíte i tu kosmickou technologii. Já bych se ale radši zdržel srovnávání s tímto příkladem, který měl soudní dohru a dokonce i nějaké odsouzené nešťastníky (byť ne "mozky akce").
Jestli má někdo tak závážný psychický problém, že nedokáže vejít ani do vestibulu metra, tak to má řešit s odborníkem, ne si stěžovat, že se mu nepřizpůsobuje jeho okolí. A koneckonců, pokud někdo žije s takto těžkou fobií, tak pro něj validátor v metru musí představovat v podstatě prkotinu, která se dá snadno vyřešit tím, že o tu validaci požádá nějakého známého.
1. Oni to (většinou) řeší s odborníkem, někteří i několik desítek let. Bez výsledku.
2. Nikde jsem nepsal, že si stěžují, oni se většinou naopak za to stydí a snaží se to nedat najevo.
3. I Kdyby byl ten validátor "prkotina", proč jeho nesmyslným umístěním těmto lidem zbytečně ztěžovat už tak dost těžky život.
4. Snadné řešení požádáním známého - viz bod dva. Oni většinou nemají známé obeznámené s jejich problémem, které by o to mohli požádat.
Až někde na rušné křižovatce s podchodem uvidíte lidi, kteří ji přebíhají, místo aby šli do podchodu, tak veřte tomu, že většina z by tím podchodem šla ráda. Ale kvůli klaustrofobii nemůžou. Těch, co jsou jen líní do podchodu jít, je menšina.
Hm, takže velké množství lidí má vážný problém, se kterým se odmítají svěřit i svým známým, ale ty o nich kupodivu víš, a dokonce předpokládáš, že pražský magistrát o tom ví taky a vyjde jim vstříc. Ale co když jsou tady tisíce lidí skrytě trpících elektrofobií, kteří budou mít strach ten validátor coby elektrické zařízení použít, ať bude umístěn kdekoli? Nebo je mezi námi třeba spousta papyrofobů, kteří se budou zase bát papírových kuponů, jen o nich nevíme. A jistě by se ještě pár zajímavých fobií našlo. Co se všemi těmihle chudáky uděláme?
Jste skutečně tak omezenej, že nejste schopen pochopit, že někdo jezdí každý den a stačí mu k tomu třeba jedině tramvaj nebo autobus? A třeba navíc zcela bez přestupu? Tudíž metrem jezdí naprosto výjimečně a nutnost vybrat "kupon" na kartu je pro něj prostě opruz, protože má zbytečnou zajížďku?
Teoreticky to chápat nemusíte, ale spíš je vysoká pravděpodobnost, že jen trolíte.
Zase špatně. Nikde jsem nepsal "nejezdí jinam než do práce, jejich cesta nevede kolem metra". Psal jsem, že nutnost jet na metro kvůli dobití kuponu v konkrétní den je opruz a srovnatelná s papírovým řešením, kdy se také musí k okýnku pro kupón. Samozřejmě, že se jednou dá udělat zajížďka na metro k validátoru, ale to je prostě ten opruz. Nic víc, nic míň. Nehledejte neustále v textu něco, co tam není.
PS: Ten, kdo v Praze denně nejezdí metrem, ale jinými druhy MHD, je tedy extrémní? Uff, to je logika.
Ale den, kdy si kupón vyzvednu si mohu vybrat. Tedy pokud jezdím kolem validátoru alespoň jednou za týden, žádný extra opruz to není.
A lidí, kteří nejednou ani jednou za týden kolem validátoru je výrazná menšina (to je statistika) a tedy nemá smysl na nich stavět design systému (to je logika).
Spíš nechápu vaši logiku, že pokud existuje malá část lidí, pro které není nová možnost zlepšením, tak ji nemá smysl vůbec dělat.
Extrémní není ani tak to nejezdit metrem jako nejezdit kolem metra.
A dobití kuponu v konkrétní den? Proboha proč? Teď si koupím kupon se začátkem platnosti za měsíc (či maximálně za 59 dní) a kdykoliv odteď až do dne začátku platnosti půjdu kolem metra, tak si ho ve validátoru vyzvednu.
Souhlasím, že muset to řešit v jeden konkrétní den by byl opruz, jenže pokud to tak máte, tak jste si to nařídil sám. Skoro začínám mít pocit, že ten troll jste tu Vy.
No jo, jenže na ten kupón musím někde vystát frontu, to je v dnešní době poněkud trapné. Ani validátory nejsou úplně ideální, po online platbě musím nějaký najít, ale aspoň fungují nonstop a nahrát kupon zvládnu výrazně rychleji než si jej koupit. A pokud by v článku uvedené sliby byly naplněny (čemuž ovšem těžko věřit), mohla by konečně platba za užívání MHD být jen platbou za užívání MHD bez dalších opičáren kolem.
Staci jej nekupovat az posledni den pred vyprsenim. Ano, doba kdy se dal koupit v kazde trafice jiz sice neni, ale i tak jsem necekal dele nez pet minut. Ve srovnani se slozitosti u soucasne Opencard (ktera nema platnost ani tech 10 let bez vymeny) tomu dam rad prednost.
Nepredpokladam ovsem ze zde nekdy bude system jak v zahranici, ze prijdete k automatu a ten vam za minutu vyrobi celou kartu.
A co taková ODISka. Objednám přes web, registrace - foto - platba, nechám si zaslat poštou nebo vyzvednu na prodejním místě dopravního podniku. Kupón koupím eshopem a na kartu nahraji v každé tramvaji nebo autobuse. Navíc, můžu kromě kuponu i nabít částku (jednotlivé jízdy pro návštěvy, například), opět, via eshop a částka se nahraje přiložením na "validátor" v dopravním prostředku. K tomu platí i u ostatních dopravců, včetně ČD.Ti snad jediní nemají validátor na nahrání kupónu. Jen opravdu doufám, že to nestálo taky 10gigaCZK. A jak to "vnutit"? Jednoduše, zásadní sleva na kupón, Ostrava má 4 zony a při 2-zonového kupónu na ODISku jsou další dvě "zdarma". Vážně by ostraváci neprodali levně licenci i hlavnímu městu?
No a protože to je tak výhodné, tak od března úplně zakázali papírové kupóny. Takže místo systému, který fungoval desítky let a stál mě cca 5 minut ročně, musím hledat co vlastně potřebuji vyřídit, shánět formuláře a fotky, vyplňovat žádosti, čekat tři týdny na vystavení karty, hlídat si jestli mám kartu ještě platnou (takže papír s potvrzením o nabití karty musím stejně nosit sebou). A to se vyplatí
Jaký papír s potvrzením o nabití karty, tohle není opencard! Nic takového není potřeba (jak vyrobím potvrzení při platbě v eshopu?), navíc, platnost kuponu jde vidět na terminálu v každém autobuse nebo tramvaji. Jediné omezení je, že pokud si koupíte kupón v eshopu v 7 ráno, tak už 7.01 je platný, revizor má on-line terminál, ale čtečka v autobuse kupon uvidí nebo nahraje na kartu, až za 24 hodin. Formulář a žádost se podává přes internet, žádný papírový formulář není potřeba (i když nevím jak pro studenty), nikam fyzicky chodit nemusím, jak píšu, kartu si buď vyzvednete nebo necháte poslat poštou. Chápu, že pokud jste důchodce bez internetu a možnosti platit kartou, tak se situace poněkud komplikuje, ale asi ne zásadně oproti minulému stavu. Upozornění na konec platnosti kuponu se automaticky posílá 5 dní předem na email.
Tak pokud to mají používat lidé napříč celou společností aktuální to je.
"PKI" je velice z pohledu uživatele jednoduchý systém, jak na použití tak "skladování". Teoreticky i "nabití kreditu"... ...nedojdou v něm baterky atd...
Chápu že technoidi, geekové a jiní by chtěli platit nejraději BTC peněženkou, ale zpět na zem. Myslím, že víc než 50% lidí co aktivně používali Opencartu, nejsou zrovna technický fandové, nebo lidi z IT.
První - tleskám českému názvu. V době, když každý debil si musí hrát na světáka a cpát všude angličtinu, toto obzvlášť vítám. Sice z názvu Lítačka čiší, že to vymýšlely stejné naplaveniny, jaké říkají metru "krtek", protože my pražané takhle nemluvíme, ale 100x lepší než připitomělé anglické zprzněniny
Druhá - jsem skutečně hodně, a to opravdu hodně, zvědav na technické detaily. Aby něco, co stálo stovky milionů, zvládlo pár jedinců během půl roku, za náklady v nižších jednotkách milionů, to zní příliš dobře na to, aby to mohla být pravda.
Souhlasim s tim ze je posun k lepsimu, kdyz to nema opet trapne nesmyslny anglicky nazev, ale oznaceni "litacka" je take hrozne. Zvlaste kdyz to snad ma slouzit i jako neco jineho nez jen (opet zbytecna) nahrada bezne tramvajenky.
Zni to prilis dobre ? Tri studenti v PHP kteri se to na tom uci. Testovani se 100 uzivateli ... rad bych se mylil :-)
Každý, kdo byl na vojně, ví, co je lítačka. Pořádková hlídka neboli hlídka kázně ve složení velitel (důstojník nebo praporčík z povolání) a dva příslušníci (vojáci základní služby); zabývala se kontrolou vojáků v dané lokalitě (posádka, velká nádraží, ale i vlak). Bývala postrachem vojáků cestujících na opušťák nebo dovolenou, u každého totiž něco musela najít, jinak by měla průšvih ona. Lehčí přestupky (třeba špinavé boty) řešila zápisem do vycházkové knížky nešťastníka, těžší (opilci, nepořádek v dokladech) pak zadržením a obvykle vsazením do posádkové basy, přičemž pro něj musel přijet někdo od jeho útvaru. V Praze tomu bylo trochu jinak, na nádraží často stavěla lítačku Hradní stráž, velitelem býval poddůstojník (základní služby); ovšem na výkonu služby byl "hmotně zainteresován" - pokud byl aktivní, dostal odměnu až do opušťáku včetně. Jo - opušťák bylo volno k opuštění posádky do dvou dnů plus až tři dny dny na cestu podle vzdálenosti (třeba Cheb - Medzilaborce).
Na vojně měla řada slov poněkud jiný význam, okřídlený výrok je:
"Nepi*uj na pi*i ty pi*o, na pi*i máš pi*u!"
Přeloženo: Vojíne, neválejte se na kavalci,na bráně máte dámskou návštěvu!
To, co na vojně neoficiálně označovalo slovo lítačka nemá nic společného s tím, že nebo jestli se v Praze tramvajence říká/říkalo lítačka do té míry, jako v Brně šalinkarta.
Pod názvem "lítačka" se už léta letoucí rozumí jízdenka tzv. klouzavá, neboli "s volitelným začátkem doby platnosti".
Samozřejmě, dřív se jízdnímu dokladu říkalo nejčastěji "tramvajenka", ale to bylo ještě z dob, kdy bylo metro kuriozitou a ne dopravním prostředkem. Ještě mě maně napadá "legitka", zkrácenina z "legitimace" - tak se to říkalo v osmdesátých a devadesátých letech ("Máš legitku?"), ale to nevím, jestli by se dneska ujalo...
Tak či onak mě těší, že se historie Otevřené karty konečně uzavírá. A tím víc mě těší, že česká společnost konečně přirozenou cestou dochází ke zjištění, že je blbost, aby si stát najímal soukromé firmy na věci, které mohou udělat zaměstnanci. :)
ve komerčním světě to je realita dne, zkušenej tým v deseti lidech (z toho třeba jen 3 programátoři) opravdu za několik měsíců postaví celý produkt. Vše zdržuje akorát přílišná formálost, plánování, schůzkování a podobné mrhání časem.
Jsme na technickém webu, podívej se třeba na kompaň Turris Omnia od CZ.NIC na Indiego, co dokázali navíc naslibovat, že bude do dubna...
Ano, ale ve státní správně tohle není zvykem a také jsem zvědavý na technické detaily a na to, kdo zastřešil vývoj.
Tenhle systém slouží pouze pro vydávání karet a kupónů. Vlastní ověřování při dopravních kontrolách / nástupu do busu běží offline.
Ne že by nebyla OC předražená, ale při srovnávání je potřeba si uvědomit, že tohle je jen část systému. Infrastrukturu - validátory v metru, u revizorů, ve vozidlech, ... - předpokládám zůstanou z OC.
Vzhledem k cene jen mobilniho terminalu bych si dovolil nastrelit, ze tech 100M je prave HW, nikoli penize. Pokud ten terminal bude totiz stat rekneme 50k jeden, a celkem jich potrebuji +- 200, tak jen to je 10M. Pak to na necem musi bezet atd atd. Byt si myslim, ze 100M je velice nadsazeno, vzhledem k cene za jakou to koupili to ucetne tu hodnotu mit muze.
Takze tech 10M bych videl jako SW + vyuziti karet kompatibilnich se stavajicim HW. Coz ovsem nic nemeni na tom, ze se tu ukradly temer dve miliardy. Coz mimochodem nezvladnou vsichni zivnostnici ktere chce Babis kontrolovat ani dohromady.
Nebojte se, on ten SW stejne bude zase nekdo dodavat, a ten nekdo ho doda s nejakou vypecenou smlouvou, takze se za 2-3 roky bude hledat novy dodavatel a cele kolecko pojede znova.
"Coz ovsem nic nemeni na tom, ze se tu ukradly temer dve miliardy. Coz mimochodem nezvladnou vsichni zivnostnici ktere chce Babis kontrolovat ani dohromady."
Pokud mne skleroza nemyli, tak objem sede ekonomiky se odhaduje na cca 15% HDP (presne cislo, prekvapive, nikdo nezna). Takze by mne zajimalo, na zaklade ceho jste vyplodil druhou vetu.
Open source nutne neznamena moznost pouziti zdarma pro vsechny scenare. Jinak mate pravdu, ze ten vyrok je podivny a nabizi se otazka, zda jde o nejake zkomoleni puvodniho vyroku novinari nebo ze dotycny netusi o cem mluvi. Nicmene uz volba zrovna tehle databaze naznacuje ... no pockejme si.
Vice me ovsem desi pripadna kombinace slov MySQL a v clanku zminene moznosti "A bankovní karta by také mohla sloužit jako nosič kupónu" :-)
to mi připomíná dobu před deseti lety s MyISAM tabulkami, s innoDB jsem tyhle problémy nezažil.
Máme pod MySQL asi 5TB dat, něco na tokumx, něco na teda Marii, něco na 5.5.
Pokud myslíš zálohováním mysql-dump, tak samozřejmě z principu se neumí konzistentně odzálohovat, to bys musel buď hodit na celou db locky nebo naopak vypnout zápisy.
Zálohujeme jenom replikací a s konzistencí nejsou problémy, jak row tak i statement funguje stabilně, naopak se to provozně chová daleko lépe než postrgresql nebo mongo. On mysql-dump nelze použít na velké databáze, dojde mu paměť nebo nikdy nedoběhne.
Opensource jiste ne, ale GPL zcela jiste. MySQL je mimo jine pod GPL.
Druha vec je pripadna (placena) podpora a pripadne (placene) funkce.
Jediny scenar kde pak ma jine licencovani nejakou logiku je takovy, ze bude nekdo delat vyvoj uzavreneho SW, ktery bude primo integrovat MySQL (nikoli ji jen pouzivat jako databazi pro data). Pokud to nechce dodavat vcetne tech zdroju.
Jen si nejsem zcela jisty tim, ze je prave MySQL dobry napad na cokoli jineho nez hrani si na webu.
souhlas. to MySQL mne taky docela zarazilo. kdyz uz databaze na zpracovani malickeho mnozstvi zaznamu (miliony, desetimiliony zaznamu - to je skoro na inmemory systemy) tak zkusenost ukazuje, ze Oracle je buhviproc drahy (kdo chce se svoji licencni politikou kam, pomozme mu tam) ale Microsoft (ja vim, fuj) vychazi dobre. Mysql jsem na zadnem "business critical" systemu nevidel.
To by jste se asi divil, co vsechno v MS povazuji za normalni. Ne nadarmo se rika, ze ta nejdrazsi varianta je ta spravna. Kuprikladu pokud si nekoupite "specialni" webovou licenci, tak musite mit CAL pro kazdeho navstevnika webu, ktery bezi na MS produktech. A v zavislosti na typu pouzivani vam ani procesorova licence nemusi stacit.
Pochopitelne, na kazdy dotaz dostanete tolikrat jinou odpoved, kolikrat se na presne totez zeptate.
Zakladatel Lítačky: Bude to jen tramvajenka, nechceme na ni balit spoustu funkcí
http://domaci.ihned.cz/c1-65131580-zakladatel-litacky-bude-to-jen-tramvajenka-nechceme-na-ni-balit-spoustu-funkci
Takze jde jen o rychle docasne reseni jak se zbavit Opencard, ktere se ma v roce 2017 zase nahradit necim jinym. Tak na to opravdu stacila ta papirova tramvajenka nebo levne papirove cipove karty jako maji treba v Lisabonu (cena 0.5 EUR, automat vyda okamzite).
Jinde to ma i ten smysl, ze se karta priklada pri vstupu/vystupu (napriklad turnikety v metru), takze dopravni podnik zaroven ziskava pomerne presnou statistiku toho odkud kam lide cestuji, zde je pak skutecny prinos elektronicke karty.
Nic takoveho ale v Praze neni, ten projekt je v teto podobe zcela zbytecny. No hlavne ze mame elektronickou plastovou kartu.
"Proč toto řešení pro nás nebyla papírová jízdenka? Elektronické odbavovací systémy nabízí jednak vyšší uživatelský komfort, protože umožňují nabíjení kupónu přes internet (v současnosti přes eshop DPP), ale především jsou nepostradatelné v příměstské dopravě, kde dochází ke kontrole platnosti kupónu při nástupu. Doba nalodění plného autobusu s papírovým kupónem tvoří až 10 minut oproti 3 minutám s čipovou kartou. Tento rozdíl je zásadní pro konkurenceschopnost veřejné dopravy v příměstských spojích. Cesta zpět čistě k papíru tedy možná není."
http://blog.aktualne.cz/blogy/josef-gattermayer.php?itemid=26742
Haha. Pípání opencard při nástupu mi přišlo leccos, jen ne rychlejší než pohled řidiče na papírovou tramvajenku. A ani spolehlivější na vyloučení neplatných kupónů to není, řidiči rutinně pouští na "read error", protože ty čtečky strašně zlobí (příměstská doprava Praha, směr Kostelec nČL).
To je stejne jako kontrola zakaznicke karty CD. To taky trva daleko dele, nez opticky zkontrolovat papirovou tramvajenku.
Zatim jediny elektronicky nastroj ktery je skutecne rychlejsi, je bezkontaktni platba kartou na pevne pripojenych (tedy ne prenosnych bezdratovych) terminalech v obchodech. Jenze v tom jsou take obrovske penize ...
Presneji "Zatim jediny elektronicky nastroj v CR ktery je skutecne rychlejsi"
Kdyz vidite jak rychle funguji napriklad karty a turnikety v tokijskem metru, tak si vzpomenete na zdejsi "odborniky", kteri tvrdili ze to prilis zdrzuje :-) Mimochodem i tam dodnes existuje papirova varianta jizdenek (proleti turniketem par metru, ani nevite jak), ovsem karta je samozrejme daleko lepsi a vydani je velmi snadne.
Musite hledat i v OR, tam zjistite ze je to firma vlastnena magistratem (ten puvodni nazev ale nebyl moc stastny), ktera byla pred par dny prave prejmenovana na to Operátor ICT.
Chapu jejich snahu se zbavit zavislosti na puvodnim dodavateli, ale nevim jestli tohle byl ten nejlepsi zpusob.
Opencard s tarifem Senior zdarma mají platnost 6 let. Nárok na ně má, nebo měl, každý, kdo v daném roce dosáhl věku 65 let, takže jich bude nejspíš dost. Sice po sedmdesátce už ji nebude nikdo potřebovat, protože bude jezdit zdarma na občanku, ale reálně bude nutno počítat s tím, že tyto Opencard budou muset být funkční ještě za pět let.
Když se dokola ohánějí, že to je postavené na standardech, tom není možné od sebe vydavatele karet a poskytovatele služeb zcela oddělit? Vydavatel vydá kartu podle standardu, já si ji koupím v trafice a poskytovatel služby pro ní udělá aplikaci. A ják budu moci v při pobytu v Praze si nahrát kupón pražský, při pobytu v Plzní kupón plzeňský, Gastrotour by na to mohl nahrávat stravenky, agilní majitel hospody brát rezerace a objednávky, šlo by nahrát na to jízdenku na vlak, vstupenku do divadla, třeba i letenku přes louži... A koneckonců magistrát by se pak do toho vůbec nemusel sr.., pardon motat.
To opravdu si musí každá Malá Lhota dělat vlatní jednoúčelovou kartu nepoužítelnou ve vedlejší Mrňavé Lhotě?
Půl roku práce programátora na projektu tohoto rozsahu je nesmysl, pokud nemá většinu věcí hotových. To samé už vidím, jak jeden programátor vyvine tak složitou aplikaci, aby zaměstnal jednoho testera a síťového administrátora na plný úvazek na půl roku.
V novinách to však zní velmi dobře a lidi budou tleskat.
XT-Card za to chtel od Prahy puvodne 50M, a najednou to "magicky" spadne na petinu (respektive i mene)? ;-) Jasne, muze to krizove profinancovat - takze to predrazi pro Ceske drahy, OREDO a dalsi dopravce/integrovane systemy system XT-Card vyuzivajici - jen aby to Praha mela levneji. Cert vem, ze v konecnem dusledku jde porad o verejne penize... oni si na sve prijdou a plebs jasa, ze to je levnejsi nez OpenCard :D
Vsimnul si nekdo, ze o detailech vztahu mezi Operatorem ICT a XT-Card se nikde poradne nemluvi? Ergo ani nikdo nevi, co ta spoluprace bude fakticky stat. Hodnoceni "vyhodnosti" probiha ciste na zaklade tiskovych zprav. Jo, to i opencard pred mnoha lety se jevila jako super-sexy projekt, ty prusery vyplavaly na povrch az casem - kdy to zainteresovanym politikum bylo vesmes uz jedno.
ja nechapu proc se z toho dela takova veda a slozitost, dyt by stacila plastova karticka se jmenem fotkou a cislem. A vesekere sluzby at uz knihovna/revizori/parkovani atd. by proste meli ve sve databazi udaj, ze ten a ten majitel karticky c. XXXXXX ma zaplaceno od do.... pro zakoupeni sluzby/ kuponu by se nemuselo nikam nic nahravat validovat apod. a to jake sluzby a na jak dlouho jsou aktivni by kazdy zjistil prihlasenim na web a zadanim cisla sve karticky...
Ano, to je krásně jednoduché řešení, které má jen dva drobné problémy:
1) Kdyby to byla opravdu jen plastová kartička se jménem a číslem, tak za pětikačku máte nejen ji, ale i falzifikát s vlastní fotkou a cizím číslem (někoho, kdo zaručeně má zaplaceno to, co chcete). Takže je třeba nějak vyřešit zabezpečení.
2) Nevím, kde (či kdy) žijete, ale v Praze počátkem roku 2016 opravdu není samozřejmé, že je (či může být) online každý, kdo by chtěl něco ověřovat. Extrémním příkladem jsou ti revizoři v metru během jízdy, ale co se tak pohybuju po Praze, tak ani na Václaváku není signál nic moc a celkem nedávno mi ještě pravidelně vypadával mobilní net při průjezdu Spořilovem. Takže vsadit si na to, že má celé území Prahy spolehlivý přístup na net, bych si zatím opravdu netroufl.
1. na karticce je foto a jmeno revizor ma samozrejmne denne aktualizovanou databazi a vidi foto/jmeno pokud ma pochybnosti muze tak jako dnes zavolat policii aby dotycneho legitimovala a prokazalo se z eje skutecne onou osobou ktere patri original karticka a ma zaplaceno.
2. proc by se mel kazdy divat na svuj stav platnosti karticky kdykoliv a kdekoliv? imho tvrdit ze dnes nema KDOKOLIV v praze moznost dostat se na internet je jako tvrdit ze ve vltave neni voda... a pokud jste myslel obchodniky - sluzby na to navazane, tak s prichodem EET bude internet nutnosti i pro prodejce parku v rohliku...
Aha, tak to jsem Vám nerozuměl, či přesněji jsem dost důkladně nečetl, předpokládál jsem, že ověření v databázi znamená nějakou centrální databázi, které by přišel požadavek "Má toto číslo zaplacenu tuto službu?", přičemž by se ověřilo, zda jde o požadavek ze zařízení, jež se může na tuto službu ptát, a pokud ano, odpověď bude prosté ano/ne.
Vašeho konceptu, kdy se v mnoha (stovkách? tisících?) zařízeních povaluje databáze fotek se jmény (v případě čteček revizorů se bavíme o stovkách tisíc osob), se mé námitky netýkají.
Na tom mám jedinou námitku či spíše dotaz, opravdu už jsme dospěli do stavu, kdy můžeme pravidelné používání MHD v Praze podmínit "skorozveřejněním" svého jména a fotky? Ani ten zlořečený Facebook hrající si na požadavek skutečného jména netrvá na fotce, podle níž by byl vlastník účtu identifikovatelný.
Karticka muze obsahovat bezpecnostni hash, obdobne jako AH, a to napriklad v podobe QR kodu s klicem vazanym na konkretni casove obdobi. Jednoducha mobilni aplikace pak overi pravost vsech udaju na miste a to bez konektivity s ustredim.
Vyrobit falsifikat jde samozrejme u vseho, ale pokud neco vite o kartickach pouzivanych i v jinych metropolich, tak termin "zabezpeceni" je vhodne v jejich kontextu psat ve velmi ironickych uvozovkach. Viz reverzni inzenyrstvi provadene nedaleko v Nemecku u vyzkumne skupiny pana K.N., nyni v U.S.A. po par projektech pro jejich organizace (nechci delat reklamu).
Nevím nic, ale iluze o zabezpečení si nedělám, vždyť v MHD je pro neplatiče alternativou ostražitost, drzost a/nebo rychlé nohy, neplatíte ani tak za službu jako za svůj pocit klidu a "morální nastavení".
Nejde mi o to, aby ta kartička nebyla zfalšovatelná, ale aby ji nemohl zfalšovat každý druhý, zámečník mi taky doma otevře zámek rychleji, než najdu klíče, ale pořád je lepší mít dveře než korálkový závěs.
Ale vzhledem k tomu, že tomův koncept je jiný, než jsem myslel, to je vlastně jedno.
Mám MHD zdarma, takže ji využívám velice hojně, ale, bůhvíčím to je, za poslední čtyři roky jsem se do kontaktu s revizorem dostal pouze JEDNOU! (Dobrý den, co raději? Opencard Senior zdarma, nebo průkaz ZTP?) - mávnutí rukou. Takže: co je levnější? platit kupony, nebo jezdit načerno a případnou pokutu zaplatit s úsměvem na místě? MHD je ve většině měst dotovaná a je otázka, zda by nebylo levnější, se na všechny tyto opičárny vykašlat a nechat lidi jezdit zadarmo; nejspíš by to vyšlo levněji.
Nejjednodušší by bylo, upravit stávající jízdenkové automaty tak, aby uměly brát i papírové peníze a měsíční, čtvrtletní a roční jízdenky tisknout stejně, jako ty běžné. Postup je jednoduchý: navolím, co chci, nastrkám peníze, automat vytiskne požadované. Nastoupím do vozidla, jízdenku označím a tím pádem začíná běžet čas. Jenom strojky bych upravil tak, aby místo tisku ty jehličky dělaly dírky, tím by se vyražené údaje staly trvanlivými a nebylo by je možné smazat, jako tisk barvou.
Jenže to by asi bylo špatně, protože by se to obešlo bez stáda ajťáků a metráků HW a SW.
Doufal jsem, že příští kartu až bude úplně online, ale zdá se, že ještě ne.
Odpadlo by to cvičení s validátory, které někdy nevadí, ale někdy hodně.
Karty by mohly být jednodušší, volitelně by mohl stačit třeba občanský průkaz. Podmínkou je nepřenosnost (tedy fotka a neesnadná kopírovatelnost).
Revizoři by online prováděli kontrolu stavu v centrální databázi. Možná by měli někde problém se spojením, třeba v tunelech metra, tak by tam prostě nekontrolovali. Ale zrovna v tom tunelu co jezdím, je signál lepší než leckde na povrchu.
V ještě onlinovější variantě by se i fotka stahovala v reálném čase z databáze. Pak by stačila obyčejná karta s čárovým kódem jako ve školní jídelně.
Zapomněl jste, že se ty karty používají v celém PID, tedy i v příměstské dopravě (autobusy i vlaky), kde se kupony kontrolují při každé jízdě. Ono úplně stačí, že jsou v autobusech jakési dýchavičné pokladny s pochybnými čtečkami, takže je úspěch, když se ten kupon podaří po chvíli čekání vůbec načíst. A vy byste k tomu přidal ještě komunikaci přes internet, v místech, kde někdy ani není mobilní signál.
Nezapomněl jsem na to, vědomě minoritu těch, kteří to potřebují, diskriminuji.
Miliónu Pražáků by stačila online "městská" karta (nebo jakýkoliv průkaz), ti ostatní by kromě toho ještě museli mít offline "příměstskou" kartu.
Časem by i ty terminály v autobusech mohly být online, ale uznávám, že je to bariéra.
Podstata mého návrhu je založena právě na tom, jak se karta používá v Praze - velmi zřídka ji čtou revizoři a nemusí to tedy jít vždy a všude. Pak lze systém obrátit - oč složitější by byly terminály revizorů, o to jednodušší by mohly být karty.
Karet a jejich držitelů je o 3 řády více než revizorů. Tady bych zase preferoval majoritu a diskriminoval minoritu - revizory. Ti by s tím měli novou komplikaci, že by si museli najít vhodné místo se signálem.
S těmi minoritami to máte přesně opačně, dojíždějící tu kartu potřebují každý den, ti, co jezdí jen po Praze, ji potřebují jen pro revizora. Navíc spousta z těch příměstských jezdí do Prahy a vtip integrovaného systému je právě v tom, že jednu celou cestu za jeden tarif na jednu jízdenku. Takže ta jejich offline karta by musela platit i v Praze. Mobilní signál není v metru, takže pro metro byste potřeboval také offline kartu.
Problém není v tom, že jsou ty karty offline, problém je v tom, že validátory jsou jenom v metru.
Pražská MHD přepraví denně více než 3 000 000 cestujících, hranici jich v příměstských autobusech překročí méně než 100 000. Proto jsem si tyto dovolil nazvat minoritou a v prvním návrhu je úplně zanedbat.
Jejich karta by v Praze platit nemusela, to je komfort, který jim lze zase odejmout. Zase by pak měl milón Pražáků větší komfort v tom, že by dokonce nemuseli mít žádnou kartu.
Že není potřeba provádět kontroly v tunelech metra jsem už napsal.
Společný tarif pro městskou a příměstskou dopravu neznamená jen komfort, ale hlavně finanční úsporu – cestující nemusí cestu příměstským autobusem v Praze platit dvakrát. Samozřejmě se to dá řešit i tak, že v rámci Prahy i v příměstské dopravě budou jízdenky kontrolovat jen revizoři.
Pokud by se kontrola neprováděla v tunelech metra, znamená to v metru buď nekontrolovat vůbec, nebo kontrolovat jen při vstupu a výstupu, případně na přestupech. Nebo-li místo kontroly v metru, která se zvládne za jízdy a cestujícího nezdržuje, cestující při kontrole zdržovat – o to víc, že by se čekalo na on-line kontrolu. Osobně mi kontroly zdržující cestující vadí mnohem víc, než nutnost nabíjet kupony ve validátoru.