Hlavní navigace

Prásknete svého šéfa ZATEPLA?

Jasna Sýkorová

BSA nedávno spustila službu ZATEPLA, která má pomoci v boji se softwarovým pirátstvím. S cílem nelze polemizovat, prostředky jsou však v tomto případě velmi diskutabilní: snaží se podporovat práskačské sklony lidí, kteří přišli o práci. Podrobněji se této aktivitě věnuje naše nová spolupracovnice Jasna Sýkorová.

Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Business Software Aliance (BSA) se pustila do dalšího boje se softwarovými piráty. Stávající internetové stránky zatepla.cz, kde je možné anonymně udat nelegálního uživatele licencovaného software, doplnila BSA ještě o kampaň v českém tisku.

Na stránkách novin „nabídka zaměstnání“ se objevuje v poslední době inzerát, v jehož záhlaví je slogan: „Přišli jste o zaměstnání? Mnoho pracovních míst má v České republice na svědomí softwarové pirátství“. „Softwarové pirátství připravilo firmu Microsoft o miliardy korun a český stát o miliony na daních,“ řekla Petra Petrásková, manažerka „protipirátského“ oddělení Microsoftu, který spolu s dalšími velkými hráči na softwarovém trhu jako Adobe, Corel a Bentley Systems patří mezi členy (BSA). Poté, co skončila lokální pobočka BSA, spadá celá kampaň pod BSA Europe; po právní stránce zastupuje členy BSA v ČR a horkou internetovou a telefonní linku pro kampaň Zatepla provozuje advokátní kancelář Brzobohatý, Brož & Honsa.

Podle právníka Daniela Zejdy, který v této kanceláři na projektu pracuje, kontaktuje kancelář několik desítek lidí denně. Ve většině případů je cílem veškerého snažení mimosoudní dohoda, kdy přistižený „pirát“ zaplatí členům BSA ušlý zisk – cenu příslušného licencovaného softwaru. I když dojde k soudnímu řízení, především u softwarových překupníků, odsouzen k odnětí svobody (až 5 let) a k peněžitým pokutám (až 5 mil. Kč) bývá málokdo. Ve chvíli, kdy bude v ČR odsouzen první koncový uživatel, a to může být podle Petry Petráskové již za několik týdnů, se rozeběhne kolo dalších ohnivých diskusí.

Argumenty PRO jsou jasné. Vyrobili jsme produkt, na který jsme vynaložili spoustu úsilí a peněz, proto chceme, aby se nám tyto prostředky vrátily zpátky.

PROTI je trochu komplikovanější. Odhlédneme-li od toho, že mnoho koncových uživatelů projevuje nespokojenost s monopolními praktikami (poměr cena a kvalita) velkých softwarových firem a nejraději by si kupovali jiné produkty nebo stejné za méně, zůstává tu pořád ještě etický rozměr celé akce Zatepla. Celá akce totiž zavání udavačstvím – „přišli jste o práci, tak si zchlaďte žáhu“.

Content Javornický

Přestože provozovatel kampaně jednotlivá obvinění prověřuje a snaží se o mírové dohody, bylo by určitě vhodnější, kdyby si producenti software své produkty lépe chránili nebo se lépe starali o zákazníky, kteří si kupují licencované produkty.

Jasna Sýkorová