Hlavní navigace

Prásknete svého šéfa ZATEPLA?

22. 2. 2000
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

BSA nedávno spustila službu ZATEPLA, která má pomoci v boji se softwarovým pirátstvím. S cílem nelze polemizovat, prostředky jsou však v tomto případě velmi diskutabilní: snaží se podporovat práskačské sklony lidí, kteří přišli o práci. Podrobněji se této aktivitě věnuje naše nová spolupracovnice Jasna Sýkorová.

Business Software Aliance (BSA) se pustila do dalšího boje se softwarovými piráty. Stávající internetové stránky zatepla.cz, kde je možné anonymně udat nelegálního uživatele licencovaného software, doplnila BSA ještě o kampaň v českém tisku.

Na stránkách novin „nabídka zaměstnání“ se objevuje v poslední době inzerát, v jehož záhlaví je slogan: „Přišli jste o zaměstnání? Mnoho pracovních míst má v České republice na svědomí softwarové pirátství“. „Softwarové pirátství připravilo firmu Microsoft o miliardy korun a český stát o miliony na daních,“ řekla Petra Petrásková, manažerka „protipirátského“ oddělení Microsoftu, který spolu s dalšími velkými hráči na softwarovém trhu jako Adobe, Corel a Bentley Systems patří mezi členy (BSA). Poté, co skončila lokální pobočka BSA, spadá celá kampaň pod BSA Europe; po právní stránce zastupuje členy BSA v ČR a horkou internetovou a telefonní linku pro kampaň Zatepla provozuje advokátní kancelář Brzobohatý, Brož & Honsa.

Podle právníka Daniela Zejdy, který v této kanceláři na projektu pracuje, kontaktuje kancelář několik desítek lidí denně. Ve většině případů je cílem veškerého snažení mimosoudní dohoda, kdy přistižený „pirát“ zaplatí členům BSA ušlý zisk – cenu příslušného licencovaného softwaru. I když dojde k soudnímu řízení, především u softwarových překupníků, odsouzen k odnětí svobody (až 5 let) a k peněžitým pokutám (až 5 mil. Kč) bývá málokdo. Ve chvíli, kdy bude v ČR odsouzen první koncový uživatel, a to může být podle Petry Petráskové již za několik týdnů, se rozeběhne kolo dalších ohnivých diskusí.

Argumenty PRO jsou jasné. Vyrobili jsme produkt, na který jsme vynaložili spoustu úsilí a peněz, proto chceme, aby se nám tyto prostředky vrátily zpátky.

PROTI je trochu komplikovanější. Odhlédneme-li od toho, že mnoho koncových uživatelů projevuje nespokojenost s monopolními praktikami (poměr cena a kvalita) velkých softwarových firem a nejraději by si kupovali jiné produkty nebo stejné za méně, zůstává tu pořád ještě etický rozměr celé akce Zatepla. Celá akce totiž zavání udavačstvím – „přišli jste o práci, tak si zchlaďte žáhu“.

BRAND24

Přestože provozovatel kampaně jednotlivá obvinění prověřuje a snaží se o mírové dohody, bylo by určitě vhodnější, kdyby si producenti software své produkty lépe chránili nebo se lépe starali o zákazníky, kteří si kupují licencované produkty.

Jasna Sýkorová

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).