Hlavní navigace

Připojte se do Matrixu. V Praze se otevřel první podnik s virtuální realitou

Autor: Jan Sedlák
Jan Sedlák

Neonové barvy, Oculus Rift, HTC Vive a v budoucnu ještě PlayStation VR a Virtuix Omni. V Česku začala fungovat první mikroherna virtuální reality.

Jan Preclík má zajímavou práci. Dalo by se říci, že několikrát denně zapojuje lidi do Matrixu. Zákazníkům, kteří přijdou do nově otevřené mikroherny v pražských Dejvicích kousek od zastávky metra Hradčanská, pomáhá s nasazením brýlí pro virtuální realitu, učí je se ve virtuálním světě pohybovat, systémy nastavuje a dělá další doprovodné aktivity.

Tak trochu kyberpunkové atmosféře pomáhá i stylizace celých prostor. Jsou umístěny ve sklepení jednoho z obytných domů, neproniká sem denní světlo a jednotlivé místnosti září neonovými barvami. Ta, kde je umístěna sestava HTC Vive, má modré zářivky, komora s Oculus Rift je v zelené a odpočinková místnost je do oranžova. Všude je výzdoba s motivy videoher.

Místnost s HTC Vive.
Autor: Jan Sedlák

Místnost s HTC Vive.

Mikroherna virtuální reality, jak si tento prostor oficiálně říká, je nejspíše prvním českým komerčním podnikem tohoto druhu. „Fanouškem virtuální reality jsem v podstatě od začátku. Hned, jak byl oznámen Oculus Rift, jsem si ho předobjednal, stejně tak HTC Vive. Doma jsem však přístroje využíval maximálně hodinu denně, takže jsem si řekl, že by je šlo využít i jinak. Této nové VR branži věřím,“ říká Jan Hlavsa, kterému to tady celé patří a který mikrohernu financuje.

Spuštění za půl milionu

Do spuštění projektu Hlavsa investoval zhruba půl milionu korun. Kromě dvou VR headsetů s ovladači (Vive má vlastní, Oculus Rift používá ten od Xboxu) musel pořídit také výkonné počítače, které virtuální realitu utáhnou, televize, nábytek a zajistil také renovaci a výzdobu.

Vedle samotných brýlí už má objednán a zaplacen také systém PlayStation VR, který nejspíše přijde na trh ještě letos, a zejména výrobek nazvaný Virtuix Omni. Jde o takový podstavec podobný chodícímu či běžeckému pásu, díky němuž je možné se ve virtuálním světě i pohybovat – chodit, nadskakovat a tak dále. S dodáním se čeká na výrobce, slíbený je letošní třetí kvartál.

Oculus Rift a ovládání přes ovladač od Xboxu.
Autor: Jan Sedlák

Oculus Rift a ovládání přes ovladač od Xboxu.

Mikroherna běží od přelomu letošního května a června a otevřeno má osm hodin denně. „V současné době máme obsazenost tak ze čtvrtiny až třetiny,“ říká Hlavsa. Ten hernu bere jako vedlejší aktivitu vedle svých hlavních podnikatelských projektů. „Samozřejmě si ale na sebe musí v budoucnu vydělat. Měsíční náklady jsou asi 70 tisíc korun. Pokryjí se při 70procentním vytížení. Vše nad pak pokryje úvodní investice a případně vygeneruje zisk.“

O budoucnosti virtuální reality se vedou nemalé debaty. První pokusy z devadesátých let nedopadly vůbec dobře, a i když je dnes situace s kvalitou, vývojem či obsahem zásadně lepší, skeptici jsou i nadále na pozoru. „Můžeme těžit i z toho, že většina lidí si VR v současné době kvůli ceně nemůže dovolit,“ popisuje Hlavsa. Samotné headsety stojí přes dvacet tisíc a na další desítky tisíc vyjdou výkonné počítače.

Na rozlučku se svobodou

Dejvická herna necílí jenom na hráče – pro ty hardcore na VR ostatně ani nejsou plnohodnotné hry. Hodně se má oslovovat i širší veřejnost, prodává se celkový VR zážitek skrze všemožné hříčky, virtuální výlety a podobně. Mikroherna má aktuálně asi 50 titulů pro HTC Vive a 25 pro Oculus Rift.

Zprostředkovat VR zážitek se snaží i koutky v některých obchodních domech, jsou například v Praze na Flóře a na Andělu. Můžete se v nich posadit do křesel a celé to působí podobně jako v devadesátých letech populární velké „krabice“ na poutích, které zážitek promítaly na velké plátno a spolu s tím se i hýbaly v několika směrech.

Hlavsa počítá, že se na 80procentní zaplněnost může dostat během několika měsíců. Cena za 70 minut je stanovena na 250 korun a vychází mimo jiné z průzkumu, který si v lednu před spuštěním herny dělal. Aktuální směsice návštěvníků je různorodá, zamluvená je i první rozlučka se svobodou.

Content 2017 - tip Footshop

Lidé do herny chodí i ve větším počtu. Hraní svých kolegů mohou sledovat na televizi, vysílání probíhá i přes službu Twitch. Akce se společně se záběrem do herní místnosti nahrává přes XSplit, záznam je pak možné nakopírovat na flashku nebo nějaké cloudové úložiště. Do budoucna se chystá také VR půjčovna, kdy bude možné půjčit kompletní nastavenou výbavu i na party a další akce.

Pro běžné uživatele je nejvíce intuitivní Oculus Rift. U něj se při hraní většinou normálně sedí a prostředí se ovládá přes ovladač od Xboxu. Oproti tomu HTC Vive má pohybové ovladače a senzory v místnosti a při interakci s VR prostředím se stojí a pohybuje.

Našli jste v článku chybu?
23. 7. 2016 18:34
Mintaka (neregistrovaný)

Heren s VFXem bylo v ČR vícero. Někdo měl žaludeční problémy, někdo na ty časy rád vzpomíná. Použitelných aplikací bylo poskrovnu, ale mnohé stály za to: Descent, Quarantine, Magic Carpet, MechWarrior II, ...

S nadpisem článku nesouhlasím.

18. 7. 2016 16:13
dfgdfgdf (neregistrovaný)

ale samozrejme budou masovnejsi vyuziti - viz opet napr. p***o