Stařečka Google opravdu nemusím, ale v tomhle případě je to rozhodnutí postavené na hlavu. Nic bych nenamítal kdyby ta reklama byla někde např. v polovině první stránky, ale ona je na začátku kde jak známo reklamní sdělení jsou jsou u Google pravidlem a každý uživatel to ví a co víc jsou viditelně odstíněna. Mno max tak na moment odvrátí pozornost uživatele, ale ruku na srdce, na to si většina uživatelů už dávno vytvořila v podvědomí averzi. :)
No, z článku se zdá, že reklamní box zobrazovaný nad organickými výsledky Google ve skutečnosti není ten hlavní problém a hlavní příčina pokuty. Spíš to vypadá, že hlavním důvodem je to, že Google ve svých vyhledáváních záměrně penalizoval konkurenci (aneb moje služby jsou vždy okamžitě a všude viditelné a přístupné na jeden klik, zatímco konkurenci v lepším případě najdete až tak od čtvrté stránky vyhledávání dál, v tom horším ji vůbec nenajdete), což je v tomto kontextu (dominance Google na trhu) vnímáno jako nekalá soutěž.
Navíc jestliže k podobnému závěru (že Google nekale zneužívá svého dominantního postavení) již dříve dospěli i v Americe, tak to nejspíš nebude jen odporná, z prstu vycucaná zvůle těch zbytečných úředníků zbytečné EU, jak se člověk nezřídka dočítá v diskusích.
Ano, Google penalizuje spoustu stranek a vetsinou je to duvod, proc je porad jeste celkem pouzitelny vyhledavac. Protoze nevim jak ty, ale ja si pamatuju, jak vypadal, kdyz se ty ukrivdene konkurencni srovnavace pustily pred lety naplno do SEO spammingu (to se jim Google nahodou hodil): veskere produktove dotazy typu "Panasonic 4687" koncily u nich, takze nebylo mozne skoro najit jakekoliv informace o vyrobcich - recenze, zkusenosti, specifikace atd. byly naprosto potlacene odkazy e-shopu. Google to musel procistit, nacez se ti spameri rozhodli, ze si budou stezovat u pana ucitele v Bruselu (a nechali si pro ten ucel zaplatit kampan od Microsoftu, dlouholeteho donatora sdruzeni FairSearch). Pro mne je to naproste chucpe.
Jasný, beru. I tady je ovšem řada proměnných. Je asi rozdíl mezi tím, jestli zavedeš obecný algoritmus na pročištění výsledků vyhledávání platný pro všechny, nebo jestli zavedeš speciální algoritmus čistě na potlačení konkrétní konkurence. Je také rozdíl mezi tím, jestli jsi nestranný hráč, který pročišťuje výsledky a měří u toho všem stejně, nebo jestli jsi zainteresovaná strana (ještě k tomu s dominancí na trhu), která penalizuje ostatní, ovšem sama sebe naopak protěžuje. Atd. atd. atd. Prostě je to komplexní problém.
Já samozřejmě nevím přesně, co a jak Google dělal, podrobněji jsem to nestudoval a možná nemám pravdu. Nicméně tak nějak očekávám, že po několika letech zkoumání existují nějaké závažné důvody pro udělení té pokuty. Obzvláště když i americké úřady již dříve také zjistily, že Google své pozice zneužívá. Jak jsem psal, takové věci bývají složité, takže takové ty v diskusích časté názory, že EU nemůže mít pravdu, protože EU, a že na svých stránkách si přece Google může dělat, co chce, mi přijdou dost zkratkovité a zcestné.
Pravda, SEO spamming sa daril aj zahraničným porovnávačom. Zámerné zníženie ich viditeľnosti by potom nebolo nekalou praktikou, ale manuálnym zásahom proti spamu, ktorý Google bežne používa. Ale zasa na ich miesto pohodlne dal svoje služby... No, nie je to čiernobiele.
Príklady:
Does Yelp Dominate Google's Local Web Results?
Overly Optimized Anchor Keywords. Yes, that’s what Expedia is doing. They are using Link Schemes to hit the top spots in the SERPs– and they are getting away with this. Nobody is going to punish them.
The New SEO - Link Schemes are Allowed (For Big Brands) - High quality SEO company
Nevim no... Nakupy Google jsem nikdy nepouzil. Popravde.. ani jsem vlastne nevnimal, ze existuji, ted uz jsem zbystril. Podobne jsem ani kdysi nevnimal zneuziti monopolu defaultnim internet explorerem, kdyz jsem mel firefox. Nejak nerozumim, proc EU komisi unikaji podstatne veci, zameruji se na hovadiny, ale kazdy den se me snazi nekolikrat nasrat pres ty jejich hlasky o cookies. To se jim dari dobre. Jsem pro vetsi integraci EU, jenze ty hmatatelne zkusenosti s temahle borcema... Lepsi by rozhodne byla unie s Britanii.
Google nakupy pouzivam, ale prvnich 5 odkazu oznacenych reklama automaticky preskakuju. Vim ze jsou adekvatni, ale placene a mbe zajima nejadekvatnejsi neplaceny prizpevek. Myslim ze pokuta je neopravnena a u nas v evrope spise uplacena. Kazdy ma na vyber a klidne at pouziva seznam, ktery mne osobne nasel vzdy kulovy
Já nevím.
Já taky nikomu, ani prezidentovi či úředníkům EU neříkám, který časopis mají číst na svém záchodě, a ať nečtou Playboy ale Maxim.
Mi tohle třeba docela vadí, čekal bych, že v těch textech, které nikdo nečte (podmínky pro použivání) bude to, že si na svém produktu můžu zobrazit, co chci.
Mám vyhledávač, lidé ho použivají, tak ať souhlasí s tím, že tam bude obsah, který chci já a bude zobrazen, jak já chci já. Nelíbí se vám to? Nemusíte mě používat.
Z druhé strany to zase chápu, že oproti takovém gigantu, jako je Google, de facto nemá žádný jiný vyhledávač šanci, ač alternativ je hromada. Ale zase si říkám, a co tím vlastně konkurence získá? EU udělá na Google ty, ty, ty a co pak? Google stejně budou lidé nadále používat a konkurence bude i nadále v pozadí.
Možná proto, protože prostě Google umí najít to, co hledáme? A konkurence není tak pohodlná?
Mě přijde zásadní to že na ostatní srovnavace google uplatnoval nejaka pravidla filtrovani a vyhledavani ale pro jeho vlastní služby to neplatilo. Libila by se mi myslenka jakéhosi search neutrality, tzn stejna pravidla rlpro vsechny. Placene odkazy ve vyhledavani bych nezakazoval, ale musi byt dostupne pro vsechny a za stejnych podminek
Pokuta za to, "že ve vyhledávání nedovoleně zvýhodňoval svou službu Nákupy Google (Google Shopping) před konkurenčními srovnávači zboží".
No tak to by v tom případě podle stejné logiky mohl příště dostat Google pokutu za to, že vyhledávání zvýhodňuje službu Google AdWords před konkurenčními PPC reklamními službami...
Problém vidím v tom, že Google skutečně musí nějak "přiohýbat" výsledky, aby se vyhnul různý spammovacím stránkám a jejich vlivu na výsledky vyhledávání. Považuji za přinejmenším možné, že zohledňuje i dění na "svých" stránkách (blogy, diskusní skupiny, možná i obsahy gmailu) při zvyšování x snižování relevance odkazu. Google konkrétní algoritmy nezveřejňuje (protože by tím dával návody jak manipulovat s pořadím výsledků). Za těchto okolností bude těžké exaktně prokázat, že je to ze strany Google zlá vůle.
Navíc je celá tahle kauza projevem farizejství EU, protože ta po Googlu naopak chce, aby posouval dolů, případně zcela vyřazoval z vyhledávání stránky s politickým obsahem, které aktivisté napojení na EU považují za nevhodné. Čulík se minulý týden v Britských listech rozčiloval, že jak prý je možné, že Google zobrazí stránky IvČRN nebo články z Parlamentních listů.
Posledním problémem ovšem je, že pokud bude Google výsledky vyhledávání opravdu viditelně manipulovat, tak lidi prostě přejdou na baidu nebo yandex (nebo jinou konkurenci) a bude mít po žížalkách (a EU taky).
Pokud vím, tak začínali tím, že víc odkazů na stránku = relevantnější výsledek = přednější místo.
Jenomže pokud si takový vyhledávač dá do podmínek, že e-shop musí mít odkaz na jeho vyhledáváč na stránkách, tak najednou kupodivu vyhledávač vyletěl v hledání výš, než ten e-shop.
A u e-shopů byl první ten, který prodával aušus a lidi se na něj odkazovali, aby před ním varovali. Protože poctivce nikdo nechválí...
Tak do toho hodili korekci, že například pokud je na stránkách nákupní košík, odkaz má menší váhu - a najednou je srovnávač cen dole, kam patří. Ale za tohle "manipulování" pokuta nepadla, ta padla za to, že jim konkuroval a současně svou službu zvýhodnil tím, že neprošla stejným hodnocením, jako ostatní.
Kdyby třeba měli ve výsledcích hledání zboží tab "srovnávače ceny" podobně, jako u obrázku vyhledávání podle kritérií a výsledky pro porovnávače hodil tam, svůj přidali na náhodou pozici, nikdo neřekne popel.
Ono šlo spíš o to, že v dobách dřevních se našli vykukové, kteří vyrobili větší množství stránk, nensoucích žádnou informaci mimo odkazu na stránku, kterou chtěli posunout nahoru. Takže do mechanického sčítání odkazů byly vneseny nějaké korekce a Google začal algoritmy těch korekcí i algoritmy na detekci "pouze odkazovacích" stránek utajovat.