Hlavní navigace

Proč Sanoma koupila Tvujdum.cz?

7. 9. 2007
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Společnost Sanoma, vydavatelství zejména papírových časopisů, se v poslední době mocně zajímá o internetová média. Loni získala majoritní podíl v projektu eStránky.cz, teď se její kořistí staly portály o bydlení Tvujdum.cz a Tvojdom.sk. Proč tyto weby Sanoma koupila? Chystá se dále investovat? Bývalý provozovatel rozjíždí byznys v Rusku.

Dohoda o prodeji portálů byla zveřejněna 29. srpna 2007. Sanoma Magazines Praha, s.r.o. získala 100 procent akcií společnosti CE Media Online, a.s., která servery provozovala. Cena transakce nebyla zveřejněna.

Tvujdum.cz a slovenský protějšek Tvojdom.sk patří k předním internetovým médiím v oblasti bydlení. Kromě těchto témat se věnuje také realitám, stavebnictví a kuchyním. Nechybí ani formuláře, předpisy či multimediální ob­sah.

Podle svého již bývalého šéfa Ladislava Semetkovského zaznamenával Tvujdum.cz v posledních šesti měsících průměrnou návštěvnost 330 tisíc unikátních čtenářů za měsíc. Spoléhat musíme na vyjádření portálu, neboť měření NetMonitoru se neúčastní. Proč?

„Statistiky v NetMonitoru vyžadují zejména media agentury a Tvujdum.cz nemá k dnešnímu dni žádné příjmy od těchto subjektů. Celkové výnosy jsou z 99 procent od přímých klientů, kteří nám naše čísla věří. Navíc nejde o čísla návštěvnosti, ale o produktivitu inzerce. Výdaj v řádu 250 tisíc ročně byl pro mě naprosto neefektivní,“ říká Ladislav Semetkovský. Podle něj je ale pravděpodobné, že Sanoma své nové stránky do NetMonitoru zařadí.

První portál o bydlení

Tvujdum.cz byl založen jako první větší server o bydlení na českém Internetu v roce 1998. Později získal i realitní a kuchyňskou sekci. V roce 2000 pro něj pracovalo pět zaměstnanců, čtyřikrát méně než dnes. „Existoval server o financích, auto server, ale o bydlení nepsal nikdo. Tak jsem si řekl: proč ne, bydlet musí každý,“ vypráví Ladislav Semetkovský příběh firmy, která se mu nyní bohatě odměnila.

Rozvoj webů prý financoval z vlastních zdrojů. „Tvujdum.cz i Tvojdom.sk musely vždy hospodařit v černých číslech. Neexistoval žádný investor, žádný investiční bankovní úvěr, který by pomohl financovat rozvoj. Veškerý rozvoj byl vždy financován jen ze zisku firmy.“

Slovenská odnož serveru vydělávala nicméně poněkud méně než ta česká. Rozdíl slovenského a českého trhu prý není ani tak v penetraci internetového připojení, ale ve velikosti inzertního objemu. „Bohužel je to asi 300 milionů slovenských korun ročně, což je málo,“ stěžuje si Ladislav Semetkovský.

Těch téměř deset let, které Tvujdum.cz funguje na trhu, zhodnotil jeho zakladatel těmito slovy: spousta práce, radosti i starostí.

Spamová aféra

Mezi starosti se jistě zařadil začátek roku 2003, kdy se Tvujdm.cz neslavně proslavil hromadným a nepříliš adresným rozesíláním reklamních e-mailů. Po negativní medializaci se server omluvil a Ladislav Semetkovský dal 50 tisíc korun na charitu. Živnostenský odbor pražského magistrátu mu pak dokonce uložil pokutu v řádech desetitisíců korun.

„Bylo to špatné rozhodnutí. Na druhou stranu nám tato negativní reklama přinesla mnoho nových čtenářů a businessu,“ přiznává Ladislav Semetkovský a dodává: „Samozřejmě s odstupem vidím dnes spoustu věcí, které bych dnes dělal jinak. Nicméně dlouhodobý koncept a strategie byly správné a vyplatily se.“

Prodej Sanomě

I přes úspěch (nebo právě kvůli němu) serverů Tvujdum.cz a Tvojdom.sk došlo k prodeji Sanomě. „Věřte, že to nebylo jednoduché rozhodnutí. Prodal jsem „svoje“ dítě, které jsem budoval během devíti let každý den, včetně sobot a nedělí,“ zamáčkl pomyslnou slzu v oku Ladislav Semetkovský. Proč se tedy rozhodl své projekty prodat? Jiné podnikatelské záměry začaly mít vyšší prioritu…

„Jediným důvodem byla naprostá vytíženost mých společností v České republice, Slovensku, Rakousku a Rusku. Budovat média o bydlení na Internetu tak, aby byla vždy číslo jedna na daném trhu, vyžaduje maximální vytížení. A vzhledem k tomu, že jsem za posledních 18 měsíců dostal několik zajímavých nabídek na prodej, rozhodl jsem se prodat část svých aktivit silnému vydavatelství, které dokáže portály dále rozvíjet, zvyšovat výnosy a být spolehlivým partnerem pro zaměstnance,“ uvádí Ladislav Semetkovský.

K personálním změnám v týmu prý nedojde, naopak má být od prvního září posilována obchodní sekce a vzniknou regionální obchodní zastoupení. Strategie serverů by podle něj měla zůstat stejná: každý den publikovat lifestyle obsah ze světa bydlení. Sanomě předal infrastrukturu na publikování online obsahu, know-how i personální oddělení. „Lze očekávat, že Sanoma to využije pro další projekty, patrně i v zahraničí.“

Konvergence papíru a webu

Sanoma již vydává papírový magazín Dům a zahrada a další titul Living. Sekci o bydlení mají i další časopisy, se kterými se čtenáři Lupy patrně většinou nepotkávají: Vlasta, Květy, Praktická žena. Ziskem Tvujdum.cz a Tvojdom.sk Sanoma získá posilu také na nejrychleji rostoucím médiu – webu. „Určitě je to pro ně obrovská konkurenční výhoda,“ míní Ladislav Semetkovský. „Mít dnes jen tištěný časopis je málo. Tisk nemá velkou perspektivu, ale jeho spojení s Internetem je perfektní.“

David Beška ze Sanomy a nový ředitel firmy Media Online k tomu dodává: „Pro akvizici jsme se rozhodli proto, že oba portály dobře zapadají do našeho portfolia. Navíc mají rostoucí trend a generují zisk.“ Sanoma má vypracovaný plán dalšího vývoje portálů, chce je rozvíjet a přidat funkce pro uživatele i inzerenty. „Plánujeme i grafické úpravy u obou projektů a změny v sekci reality. Změní se také marketingová strategie portálu s maximálně možným využitím knowhow, které má Sanoma,“ zmiňuje David Beška.

Oba weby mají v první fázi pracovat nezávisle na novém vydavateli. Budou pouze využívat marketingovou podporu časopisů. Stejně tak tomu bude naopak.

Sanoma bude dál nakupovat

Poslední dvě léta se Sanoma významně angažuje na českém Internetu. Loni v srpnu koupila eStránky.cz, které umožňují lidem vytvořit si vlastní web. Teď se vrhla na online média o bydlení. Ba co víc, naznačuje, že tím její choutky neustaly. „Sanomá má za cíl dále expandovat na Internetu a aktivně hledá možné cíle pro akvizice a partnery pro spolupráci,“ prohlašuje David Beška. Její sekce Online Operation prý pracuje i na několika vlastních projektech. První z nich má být spuštěn na přelomu ledna a února 2008. Konkrétní být Sanoma nechce. Jen uvedla, že připravuje novou verzi webu National Geographic.

Otázkou je, zda bude mít Sanoma příležitost na českém internetovém trhu uspokojit svou poptávku. Kvalitních projektů pro akvizice, které jsou na prodej, je podle Davida Bešky velmi málo. Ostatní prý neodpovídají svojí kvalitou nebo není možná dohoda na ceně.

„Jinak je dle mého osobního názoru trh v České republice na velmi slušné úrovni a rychle se vyvíjí, také zvolna „kopíruje“ zahraniční trendy. To jak v oblasti vývoje, tak v oblasti služeb pro uživatele. Stoupá „kvalita“ uživatelů a ti se postupně učí správně využívat internet a služby, které nám nabízí.“

Jako slabinu vidí David Beška oblast prodeje reklamy: „Zde máme v porovnání se zahraničními trhy značné rezervy. Investice do reklamy sice stále rostou, ale podmínky pro její prodej jsou stále nesrovnatelné se zahraničím,“ říká a přiznává, že jde o citlivé téma. „Když jsem před několika lety přemýšlel, jak začít prodávat internetovou reklamu v naší společnosti, nebyly to lehké časy. Podmínky od firem, které se prodejem reklamy zabývají, nebyly pro nikoho z nás akceptovatelné. Výhodou ale byly téměř nulové náklady z hlediska interních zaměstnanců. Vzhledem k tomu, že hodně cestuji, vím, že v zahraničí je systém prodeje poněkud jiný, slevová a bonusová politika není taková jako v ČR. Tehdy to možná bylo dáno tím, že jsme klientům neměli co nabídnout. Rozhodně věřím, že se naše nabídka pro klienty i trh časem změní a nastanou lepší časy.“

Ruská výzva

Za lepšími časy utíká teď už bývalý majitel portálů Tvujdum.cz a Tvojdom.sk Ladislav Semetkovský možná do Ruska. Jeho náplní teď bude starost o server Dobropozalovat.ru (Dobropozalovat = vítejte doma), který od ledna minulého roku vydává. Prodejem svých českých projektů získal finance na jeho další rozvoj. V říjnu projde Dobropozalovat.ru redesignem, přibude lifestyle portál pro ženy Barbora.ru a do konce roku blíže nespecifikovaná personalizovaná startpage, základ pro budování dalších portálových služeb.

Ruský internetový trh podle Ladislava Semetkovského nyní razantně roste uživatelsky i inzertně a není konsolidovaný. V prosinci 2005 založil v Moskvě společnost Media Online OOO (to je obdoba našeho s.r.o.). Penetrace Internetu se v Moskvě údajně pohybuje kolem 20–25 procent a meziroční nárůst dosahuje 30 – 40 procent.

Jasný cíl: exit

„Nastupujeme do rozjetého vlaku, takže bude podstatně těžší budovat společnost, která bude ve své činnosti číslo jedna. Nicméně budeme-li stále třetí či čtvrtí, budeme stále vydělávat x-násobně více než v České republice,“ těší se Ladislav Semetkovský.

BRAND24

Ladislav Semetkovský má jasnou představu o svém novém byznysu. Chce v Rusku vybudovat atraktivní mediální společnost, kterou posléze prodá. „Ruská Media Online je již nyní budována s cílem exitu.“

Prodeje serverů Tvujdum.cz a Tvujdum.sk a další akvizice v minulých dnech a týdnech (služby jízdních řádů a Stahuj.cz, o kterých se rozepíšeme příště) naznačují, že velcí hráči si uvědomují důležitost Internetu a posilují, případně dohání ztrátu. Mediální konkurenční boj se odehrává na internetovém poli, což by mohlo slibovat zajímavou podívanou pro diváky a velezajímavé zisky pro provozovatele potenciálně prodejných serverů. Kdo bude další na řadě?

Dočkáme se na českém Internetu vyššího počtu akvizic a prodejů webů než nyní?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).