Hlavní navigace

Proč věřím ve čtvrtého operátora

 Autor: Depositphotos
Proč máme místo silného a nezávislého konkurenta s vlastní sítí chtít celou řadu malých a slabších nových operátorků, kteří budou závislí na velké trojce, ptá se odvolaný šéf Rady ČTÚ Jaromír Novák.
Jaromír Novák 3. 2. 2020
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Český mobilní trh potřebuje otřes, jakým je příchod nového a silného konkurenta. Bez něj bude pořád jeden z nejdražších na světě, a to i v 5G.

Když jste šéf regulátora, který má na starosti stomiliardový trh, obří firmy a bez nadsázky chrání kapsu každého z nás, nemůžete si dovolit říkat cokoliv, co vás napadne. Šéf telekomunikačního úřadu zkrátka není politik a každá vaše věta, každé vaše slovo je pod drobnohledem právníků operátorů. O tom jsem se měl přesvědčit hned poté, co jsem v roce 2013 nastoupil na ČTÚ jako člen Rady a následně jako předseda. 

Už od začátku jsem samozřejmě slyšel nespočet otázek na téma „je to kartel, copak to nevidíte? Jste slepej, nebo si vás taky koupili?“ Věřte, že i kdybych si to opravdu myslel, tak když jako regulátor nemáte důkaz, nemůžete nic takového ani vyslovit. Armáda lobbistů zkoumá dokonce i to, jaké tweety lajkujete a retweetujete vy i vaši kolegové. A to teď pominu, že řešit kartely má antimonopolní úřad v Brně.

Pamatujete například co se dělo, když jsme spustili akci “Spotřebitelský semafor”? Jak nás operátoři napadali, že jim křivdíme a konkurenci nadržujeme? Pokud vedete správní řízení, víte, že jakákoliv chyba, sebemenší maličkost, může skončit u soudu potažmo může zhatit měsíce připravované práce. 

Nicméně, teď už to všechno s klidným srdcem říct můžu.

Kouzelné slovíčko na K

Takže, co nám tady v Česku na mobilním trhu chybí a proč máme pořád tak vysoké ceny za internet v chytrých telefonech? Konkurence. Ano, mrška jedna zlatá. Zkoušeli jsme za ta léta hodně, skoro bych řekl vše, co se dalo. Zkoušeli jsme pustit na trh skutečné, pořádné virtuální operátory. Rozvázat jim ruce, aby nebyli závislí na nabídce, kterou jim dovolí velká trojka vlastníků sítí. Rozjeli jsme naposledy proto analýzu trhu jako první krok k regulaci velkoobchodních cen. Trvá to, už jsme překonali první veto Evropské komise a můžu jenom pevně doufat, že to moje nástupkyně skutečně dokončí. O kolezích na úřadu v nejmenším nepochybuji, že to zvládnou, když dostanou šanci.

Velká trojka na to zareagovala úplně stejně jako vždycky – kousek ustoupila tam, ale jen tam, kde je to tolik nebolelo. Stejně se už na jaře 2013 – když jsem byl ještě jen radní – zalekli podobné analýzy a dočkali jsme se tarifů s neomezeným voláním a SMS za 749 korun. V době, kdy něco takového bylo ve většině Evropy standardní. A ještě o rok dřív pustili na trh po letech první virtuály, i když uvázané na krátkém řetězu. Tentokrát jsme se dočkali navýšení datových limitů, stropy a omezení a hlavně ceny ale zůstaly. 

Možná to od léty ošlehaného šéfa regulátora může znít zvláštně, ale snad mě laskavý liberální čtenář pochopí: zkrátka nic ze státních zásahů nenahradí to, když si operátoři začnou skutečně pořádně konkurovat. Když mezi starou známou partu tří příjde někdo nový, čtvrtý do hry. Ve světě i v Evropě to vyzkoušeli mnohokrát, a to i třeba v sousedním Polsku, v Itálii nebo ve Francii.

Budoucí vstupenka na trh

Jedinou cestou, jak rozevřít mobilní trh ze tří na čtyři, je tolikrát omílaná aukce. Jednoduše, když nemáte frekvence, nemáte nic. Mnozí z nás si vzpomenou, jak můj předchůdce  čele ČTÚ velmi kontroverzně zrušil aukci v roce 2013 pro údajně příliš vysokou cenu pro operátory. Ta druhá, opakovaná aukce v roce 2014, kterou jsem po Pavlu Dvořákovi podědil, už pak nemohla přinést na trh novou krev a rozhýbat ho. Nejvážnější a největší zájemce v podobě nejbohatšího Čecha si v této agónii prostě radši koupil největší firmu z velké operátorské trojky. Alespoň jsme se tak dočkali sítí s opravdu rychlým mobilním internetem a díky rozvojovým kritérium jsme mohli operátorům nařídit téměř 100% pokrytí.

Další aukce z roku 2016 už byla jenom “dodražením” kmitočtů, které se nevydražily v roce 2014, v podstatě jsme pouze čekali na to, až vláda schválí nové nařízení, které snižovalo pravidelné poplatky za využití kmitočtů. S původními ročními poplatky totiž byly tyto frekvence neprodejné. 

Následující aukce kmitočtů v pásmu 3600–3800 MHz proběhla v roce 2017 a jsem přesvědčený, že úspěšně. Přinesla totiž na trh dva nové hráče, společnosti Nordic Telecom a Poda. Sami jsme jí na úřadě říkali “budoucí vstupenka na mobilní trh”, protože jsme předpokládali, že některý z těch, kdo uspěje na vydražených kmitočtech postaví případně část svého byznysplánu, který časem zahrne i mobilní služby. Jsou totiž vhodné pro budoucí sítě 5G, ale také pro poskytování náhrady pevného internetu, na což to také obě společnosti používají, obě na základě odlišného obchodního modelu. Ale pouze s těmito kmitočty není možné nabídnout mobilní služby, jejich pokrytí je velmi omezené. Je to takový dobrý základ pro budoucí expanzi.

Na to pak operátor potřebuje frekvence, které jsou vhodné na pokrývání většího území. A ty jsou právě předmětem aukce, která má operátorům přidělit kmitočty uvolněné po přechodu televizí na digitální standard DVB-T2. Protože nemůžeme lidi nutit měnit televize a kupovat set-top boxy každé druhé Vánoce, naskytne se taková šance otevřít dveře skutečnému čtvrtému hráči jednou za pěknou řádku let. V tomto případě jednou za sedm let. A ta chvíle přišla právě teď.

Šance jednou za generaci

Už od té předchozí v roce 2017 jsme tak začali připravovat aukci novou s jasným zadáním z vlády: posilte konkurenci na trhu prostřednictvím dalšího samostatného operátora. Věděli jsme, že máme jen jednu šanci, která se další generaci radních v ČTÚ nemusí opakovat, a cíl byl nám všem opravdu naprosto jasný – nižší ceny pro spotřebitele. Museli jsme překonat hodně klacků, které nám pod nohy házeli různí lobbisté a obchodníci s teplou vodou, jako byly nesmyslné nápady na státního operátora, kmitočty vyhrazené jen pro vnitro atd. 

Podmínky aukce, tak jak byly nakonec nastaveny, splňují zadání vlády a jsou v souladu s evropským i českým právním rámcem. Za tím si stojím. Celý proces přípravy byl absolutně transparentní – jak nařizuje zákon – a plně postavený na odborných a věcných argumentech týmu našich i najatých odborných právních a ekonomických poradců. Výsledek celého procesu přípravy, informace o finálních podmínkách, ČTÚ zpracoval do materiálu pro projednání vládou a v listopadu 2019 jsme ho zabalili a poslali na MPO k zařazení na jednání vlády.

A abych nenechal žádné pochyby: podmínky byly striktně neutrální vůči podobě investora a umožňovaly díky vyhrazení spektra v pásmu 700 MHz vstup čtvrtého nezávislého mobilního operátora na český trh. Z domova nebo ze zahraničí, všem jsme měřili stejným metrem. Možná se nehlásila největší světová jména, ale rozhodně se nehlásil jeden, zájem projevily minimálně tři firmy, z toho dvě úspěšné z předchozí aukce. Navíc, jak konstatoval nedávno i Nejvyšší správní soud, když nám dal za pravdu proti operátorské žalobě na podobný pokus před lety, přinést větší konkurenci novým hráčem je zcela legitimní cíl. Takže jsme si byli jistí, že bychom i očekávaný právní útok velké trojky opět ustáli.

Zároveň námi sepsané podmínky zamezují vstupu spekulantů, kteří by nepřinesli na český trh vůbec nic. Jejich součástí je ale i podpora oněch nešťastných virtuálních operátorů přes závazek velkoobchodní nabídky, která má zatlačit na maloobchodní ceny v některých částech trhu. A součástí jsou opět i rozvojová kritéria, která tlačí ke stavbě sítí, využívání spektra a umožní, v prvé řadě českému průmyslu, nezaostat za konkurencí, která díky 5G sítím může konečně plně naskočit do vlaku jménem Průmysl 4.0. 

No, jak to skončilo už víte.

Odpovědnost vlády a premiéra

Nechci tady nijak rozebírat svůj konec v úřadu, odešel jsem především s pocitem vděku ke svým kolegům na ČTÚ za dobře vykonanou práci. Jen doufám, že dostanou šanci dokončit, co jsme začali, protože je to ve prospěch každého z nás. Že se nikdo nerozhodne předělat vše tak, aby to skončilo fiaskem. Obávám se totiž, že vláda jedná na základě podivných a chybných informací, které se vzaly bůhví odkud.

Vypovídajícím příkladem je, že část komunikace hájící současný postup kabinetu je prý postavena na informacích od tajných služeb. Sám jsem přitom požádal premiéra, aby prověřil ekonomické vazby potenciálních účastníků aukce a – aniž bych cokoliv prozrazoval – došla nám informace, která nenaznačovala žádný problém, kvůli kterému bychom museli vylučovat některé subjekty z aukce. Mám prověrku na stupeň “Důvěrné” a v týmu na přípravu aukce i v úřadě jsou i lidé s vyšší prověrkou “Tajné” nebo dokonce nejvyšší “Přísně tajné.” A ti by mi řekli, že je potřeba udělat něco jinak. Nic takového se nestalo a navíc během posledního kvartálu loňského roku již nikdo “bezpečnostní riziko” při jednáních na MPO nezvedal. A vlastně teď zase nechápu, proč když jsem připravoval aukci s “bezpečnostním rizikem”, proč jsem měl zůstat jako člen Rady.

Kladu si tedy snad logickou otázku, co bylo na našich podmínkách špatně? Proč máme prý  raději, než silného a nezávislého konkurenta s vlastní sítí, chtít více malých a slabších nových operátorů, kteří zase budou závislí na velké trojce a nic nezmění? Komu vyhovuje, že práce, kterou jsme dělali dva roky, spadne pod stůl?

EBF20-tip-temata

Ať se stane cokoliv, za to, jestli se konečně mobilní trh v Česku rozhýbe teď plně odpovídá vláda a osobně vicepremér Karel Havlíček a premiér Andrej Babiš.

Základ tohoto textu původně vyšel na facebookovém profilu Jaromíra Nováka, pro Lupu autor text rozšířil.