Hlavní navigace

eStránky.cz: z osobních stránek milionová služba

14. 8. 2007
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Služba eStránky umožňuje lidem založit si své vlastní webové stránky. Z původně soukromého webu vznikl projekt, který s úspěchem využívá několik set tisíc uživatelů. Jak vlastně eStránky vznikly? Daří se jim úspěch proměnit v komerční profit? A co plánují do budoucna?

Podobně jako jiní otcové-zakladatelé úspěšných internetových služeb, tak i Martin Krudenc by mohl prohlásit, že eStránky.cz založil vlastně náhodou. Geneze projektu, jehož stránky v červnu 2007 navštívilo podle NetMonitoru 1,8 milionu návštěvníků, je neuvěřitelně banální. Majiteli chyběla na Internetu služba, a proto se rozhodl, že si pomůže sám.

Nenašel jsem žádný nástroj, pomocí kterého bych mohl snadno a rychle ‚hodit něco na web‘, vzpomíná Martin Krudenc. Když se mu narodil syn a chtěl vytvořit vhodnou fotogalerii na rodinných stránkách, raději si ji nechal naprogramovat.

Projekt začal vznikat v roce 2003. Původní záměr ale vůbec nebyl komerční. Chtěl jsem jen pro vlastní potřebu nechat udělat jednoduchý systém, který by uměl přijmout přes FTP fotografie, automaticky z nich udělat náhledy a fotogalerii s archivem, poskytnul možnost publikovat statické stránky, příspěvky do rubrik, zamykání, a samozřejmě aby výsledné stránky byly na naší doméně. Tyto požadavky jsem sepsal na kus papíru a předal programátorovi, který byl ochoten takový systém za rozumné peníze naprogramovat, vypráví Martin Krudenc.

Z koníčku reálný e-byznys

Přidáváním dalších funkcí se ze systému stával zajímavý nástroj pro tvorbu stránek a osobní koníček začal nezadržitelně cválat. Pokud jsem chtěl službu nabídnout veřejně, bylo nutné se k tomu postavit jako ke každému projektu. Odhadnout potenciál trhu, vymyslet obchodní model, business plán, rozpočet atd.

Další tři měsíce Martin Krudenc analyzoval trh. Zkoušel publikační systémy, blogovadla i fotoalba. Sepsal zadání a eStránky se začaly rodit. Důležité zázemí a finance jim poskytla firma Netrealit.cz, další společnost Martina Krudence. Vývoj eStránek se podle svých slov snažil neuspěchat. Stále jsem ten projekt bral jako rizikovou investici a nechtěl jsem, aby ohrozil hlavní podnikání.

Z malého projektu se eStránky vyklubaly v přínosný systém pro český Internet. Funkčně nabízejí více než většina blogovacích systémů a vytvoření jednoduchých stránek zpřístupnily pro obyčejnou internetovou populaci. Vlastní web se články, diskusemi a fotogalerií si dnes může každý vytvořit za pár minut i bez povědomí o HTML, FTP či PHP a MySQL. A pokud se vyrovná například s reklamou a doménou třetího řádu, nemusí nic platit. Pojďme ale sledovat příběh této internetové služby očima provozovatele.

Po stanovení finančního limitu projektu si na počátku jeho autor vytyčil hlavní cíle. Služba musí být použitelná pro méně zkušené uživatele, tedy jednoduchá na ovládání. Výsledné stránky musí vypadat profesionálně. Chtěl jsem spustit službu, až bude kompletně dokončena, včetně testování a nápovědy. A nehodlal jsem šetřit na hardwaru, zdůrazňuje Martin Krudenc.

Jak službu monetizovat?

Hlavní příjmy plánoval majitel eStránek získávat z placených nadstandardních služeb. Naopak zprvu nepočítal s penězi z reklamy.

Domníval jsem se, že už je na českém Internetu dostatek uživatelů, kteří ocení úsporu času a výsledný efekt tak, že budou ochotni si za službu zaplatit. Druhým důvodem je, že nerad dělám projekt, který je postaven na příjmech z reklamy. Neumím ji prodávat a neměl jsem v úmyslu budovat obchodní oddělení a riskovat, že se ho nepodaří vybudovat.

Návštěvnost eStránek však inzerenty přitáhla. Zajímavé na nich je, že spektrum návštěvníků je kvůli různorodým tématům uživatelských stránek roztříštěné a odlišné. To může být výhoda i nevýhoda. Martin Krudenc k tomu říká: Jsme schopni klientovi zacílit reklamu na konkrétní web nebo skupinu webů, které si sám určí. Samozřejmě je možné v kampani použít pouze stránky uživatelů, využívajících bezplatnou verzi služby. Další výhodou je, že nejsme omezeni jedním formátem a do stránek lze umístit jakýkoliv kód.

Pro třídění webů do kategorií používají eStránky klasické kategorie a tagy. Tagy podrobněji charakterizují obsah. Na příklad kategorii Zvířata je možné podrobněji zacílit na psy a kočky. Třídění webů, na kterých je prodávána reklama, je prováděno ručně, aby se inzerce klientů nezobrazovala na stránkách s nevhodným nebo nebezpečným obsahem. Zatím jsou zatříděny asi dvě třetiny webů.

Web 2.0? Ale ne

Autor eStránek svou službu nepovažuje za komunitní. Nějak mi nepřipadá smysluplné ukazovat někomu, který z kamarádů je online, s kým se znám, posílat si veřejně vzkazy, jakou poslouchám hudbu nebo jakou knížku jsem právě dočetl. Ve svých úvahách se Martin Krudenc zabýval myšlenkou upravit projekt podle vzoru serverů jako MySpace, ale brzy od toho upustil.

Také k webu 2.0 je spíše skeptický. Ale neznám přesnou definici webu 2.0. Myslím, že není ani důležitá. Důležité jsou služby, které poskytujete a co přináší uživatelům. Uživatelé nebudou používat službu jen kvůli nálepce, věří Martin Krudenc.

Jako všechny servery, které umožňují lidem vytvořit webový prostor, se eStránky potýkají s porušováním autorského zákona ze strany svých uživatelů. Okopírované články či fotografie nejsou nejen na českém Internetu neobvyklé. Vypořádáváme se s tím zatím velmi pracně. Snažíme se vycházet maximálně vstříc poškozené straně. Případy řešíme individuálně od upozornění až po zablokování stránek.

Služba eStránky od svého spuštění v září 2005 nabrala 280.000 návštěv­níků. Těch dosud aktivních je méně než polovina. Uživatelů, kteří si platí nadstandardní služby (bez reklamy, více prostoru, nastavení vlastního vzhledu), jsou čtyři tisíce. Provozovateli platí 420 korun ročně, v případě komerčního využití stránek 1.500 korun bez DPH.

Ambici konkurovat webdesignérským studiím eStránky nemají. Naopak se domníváme, že pro řadu firem by mohly být eStránky zajímavým doplněním služeb.

Vstup investora

Loni v srpnu vstoupil do projektu eStránky investor Sanoma Magazines Praha s.r.o. Jednání probíhala tři čtvrtě roku. Sanoma je součástí mezinárodního vydavatelství. V České republice stojí za dvěma desítkami titulů, v zahraničí má na kontě více než dvě stovky médií.

Jaký má nový investor záměr s eStránkami? Mezi hlavními záměry patří technický a personální rozměr, vybudování obchodního oddělení pro prodej reklamy a vstup na zahraniční trhy.

Pro tuzemskou pobočku Sanomy jsou eStránky prvním výlučně internetovým projektem. V jejím portfoliu dále nalezneme internetové stránky časopisů. O vážných úmyslech nynějších představitelů eStránek patří také to, že se nedávno stali členem Sdružení pro internetovou reklamu.

eStránky se chystají do zahraničí

V blízké době spustí eStránky kurzy pro své uživatele. Nedávno jsme dokončili školicí středisko s 15 PC na pobočce v Přerově.

Hlavní změnou ovšem bude nový systém, na kterém prý autoři intenzivně pracují. Má být upraven tak, aby mohl být snadno lokalizován a licencován. Ještě v tomto roce plánujeme spustit dvě lokalizované verze. V první fázi chceme spouštět jazykové mutace v zemích, kde má náš strategický partner Sanoma silnou pozici na internetovém trhu, předpokládá Martin Krudenc.

BRAND24

Prioritou ale zůstává nadále český trh, kde eStránky vidí ještě velký potenciál pro růst. Konkurence ale nespí. V internetových kuolárech se proslýchá, že eStránkám brzy vznikne na českém Internetu adekvátní konkurence. Ta současná, jako je třeba Webgarden.cz nebo Websnadno.cz, zatím srovnatelného věhlasu nedosáhla (pomineme-li Lidé.cz a české blogovací systémy). V zahraničí existují nelokalizované Google Pages nebo služby Weebly.com, Zoomshare.com či Nexo.com, které umožňuje vytvořená dílka (včetně kalendářů atd.) sdílet v rámci uzavřené komunity.

Je potěšující, že současná i nastupující generace má zázemí pro svou tvorbu na Internetu. Na jedné straně se zvýší produkce obsahového balastu, na druhé straně i z něj se sem tam narodí nové talenty, pro něž mohou být služby jako eStránky dobrou startovací dráhou. A kvalitních provozovatelů kvalitních webů potřebuje český Internet pořád dost na všech úrovních.

Svěřili byste své komerční stránky systému typu eStránky.cz?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor vede MEDOBOS s.r.o., je Copywriter.cz a dělá weby pro Benešov i Říčany.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).