Hlavní navigace

Názor k článku Projekt Sodor (2/2): Reklama na Internetu funguje

  • 26. 9. 2000 12:00

    Petr Stuchlík (neregistrovaný)
    Dobry den,

    dekuji za pripominky a obecne musim rici, ze jsem velmi rad, ze projekt Sodor vzbudil tak pozitivni ohlas (soudim z mailu, ktere mi stale prichazeji a zajmu medii - uz ted je jasne, ze projekt dosahne toho hlavniho: vysvetlovat offline, ze reklama na Internetu je plnohodnotnou altrnativou).

    Strucne k pripominkam Vas a p.Lahvicky:

    Cilem celeho projektu bylo: "dokázat, že účinnost Internetové proužkové reklamy na zvyšování povědomí o značce je vyšší, než by odpovídalo účinnosti měřené pomocí poměru kliknutí na reklamní proužky, které byly v kampani použity." To bylo beze zbytku splneno, vse ostatni uz je neco navic (a slouzi predevsím k popularizaci vysledku mezi temi, kterí netvertising detailne neznaji). Tyka se to i absolutnich cisel - v projektu Sodor slo predevsim o vzajemne vztahy, nikoliv cisla. Nejde o to, jestli Vas stoji zasah 10 Kc nebo 20 Kc, ale o prokazani rozdilne vypovidaci hodnoty CR (resp. CTR) a skutecnem vlivu komunikace na brand awareness.

    ad 1) Mate zcela pravdu, na cil projektu to ale nemelo vliv.
    ad 2) Asi jsem to mel vysvetlit v textu (ale cele je to hrozne nadlouho). Samozrejme, ze financni moznosti projektu rozhodly. Studenti VSE jako celek jiste 100% nereprezentuji "ceske uzivatele, kteri se k Internetu pripoji minimalne jednou do mesice" (pozor ale, tato skupina podle D&T zahrnuje i 470 000 heavy users!). Pro splneni cile prace ale tento vyber vyhovoval. Navic jsme nepracovali se vsemi studenty VSE, ale jen s vyberem z tech, kteri se do systemu zalogovali alespon jednou behem jednoho mesice (cca 9800 studentu z celkem 13770 studentu VSE). Opet zduraznuji, ze vzhledem k odfiltrovani heavy users (ti se loguji vetsinou z koleji) si myslim, ze vysledky jsou spise podhodnoceny, tzn. absolutni cisla (cena za zasah) jsou realne nizsi.
    ad 3) Souhlasim, viz zaver prace - vzdy zavisi na produktu, cili kampane, fazi zivotniho cyklu apod. Po konzultacich s top managery z FMCG se ma spokojenost jen posilila. Ale opet zduraznuji, ze nejde o to, ze asistovana BA Vas vyjde na 15,80 Kč, ale ze efekt na BA je podstatne vyssi, nez napovida CR (rsp. CTR).
    ad 4) Ano, viz prvni dil.
    ad 5) Nebyl, odlisne vysledky jsou mozne ba i pravdepodobne - prave pro to je dulezite chapat vysledky v relacich, nikoliv absolutne.

    ad p. Lahvicka: H0 i H1 analogicke Vasim, nemam zde bohuzel kompletni podklady, ale mam pocit, ze chyba byla cca 8-10%. Tato cisla jsem nikdy nekomunikoval, protoze si myslim, ze jde o presne ta cisla, ktera nemaji takovou silu, jako vypadaji. Chyba zpusobena neshodou VS se ZS (pro zobecneni: v zaveru prace na uvedene adrese presneji VVS se ZS) se tezko kvantifikuje, ale je mnohem vyznamnejsi. Navic pro zobecneni byl pozit vyzkum (Markent+D&T), k nemuz jsem nemel uplne podklady.

    pekny den,
    ps