Hlavní navigace

Názor k článku Mobilní Internet pouští operátorům žilou, lidé se učí "tunelovat" telefonní hovory od ViR - "Existuje Carrier ENUM (a dalsi stromy), ale to...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 7. 2012 19:21

    ViR

    "Existuje Carrier ENUM (a dalsi stromy), ale to uz je jina pisnicka s jinym byznysmodelem."

    To samozřejmě vím. Leč CZ NIC se k operátorskému ENUMu stavěl jako že nic takového.... Jinak pár českých VoIP operátorů do nějakého Carrier ENUM, ale i třeba do e164.org, tak nějak zapojeno je, ale že by se to nějak extra ujalo...

    "Uprimne receno, predstava, ze si VoIP operatori podporou user ENUMu pod sebou vesele rezou vetev, je pomerne usmevna (i kdyz lidi delaji ruzne blbosti)"

    Tak, ona ta myšlenka zapojení VoIP operátorů úplně zcestná nebyla, protože větší než malé množství "koncáků" je za NATem nebo má dynamickou IP (nebo obojí), Čili do doby "než bude IPv6 a veřejných adres bude habaděj" to úsilí využití operátorských sipproxy ze strany CZ NICu jistou logiku mělo. Akorát, že to nebylo tak trochu manažérsky domyšleno. A třeba tuším že Pavel Tůma z CZ NICu se tehdy vyjádřil v tom smyslu, že "zákazníci VoIP operátory donutí".

    Jenže těm zákazníkům šlo hlavně o přístup k veřejné telefonní síti (a nahrazení drahé "poslední míle" od inkubenta levnější alternativou) a vzájemné volání zdarma prostřednictvím internetu (a využití ENUM) bylo až druhoplánové. A m.j. i proto, že velká část VoIP operátorů nabízela alternativu v tom smyslu, že ve vlastní síti bylo (a dodnes většinou je) volání zdarma, plus nějaké ty bezplatné peeringy k tomu.

    Čili i když vím, k čemu uživatelský ENUM slouží (respektive má sloužit), mám stále za to, že CZ NIC jeho uvedení do praxe nezvládl, Zavedl jej prostě špatně, neb si nevyjednal podporu či alespoň rozumnou toleranci tam kde mohl a měl, a ještě navíc s ním přišel tak o 2 - 3 roky později než bylo třeba, protože předtím proběhl docela bouřlivý vývoj a VoIP operátoři u nás rostli jako houby po dešti.