Hlavní navigace

Názor k článku Quo vadis, KIVS? od I.Fišer - Dobrý den, ať je to tak nebo tak, KIVS...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 10. 1. 2012 10:41

    I.Fišer (neregistrovaný) 85.70.142.---

    Dobrý den,

    ať je to tak nebo tak, KIVS je špatný z principu. I kdyby KIVS garantoval státu (= největšímu tuzemskému zákazníkovi) nejlepší ceny na české trhu hlasových a datových služeb, tak to by to platilo jen v době jeho dojednání. Problém je v tom, že v segmentu hlasových i datových služeb jejich ceny neustále klesají, takže i výhodná cena sjednaná dnes bude za 1 či 2 roky už jen průměrná nebo dokonce špatná. Platnost cen e-komunikací např. na 5 let je evidentní kravina. KIVS navíc ve skutečnosti už v době svého vzniku zakonzervoval pro státní správu velmi nevýhodné ceny (viz tarifify a zejména paušální položky v přílohách rámcových smluv KIVSu). KIVS navíc kontraproduktivně zúžil konkurenci v této části trhu jen na 3 dodavatele a tím vytvořil prostředí náchylné na kartelové dohody.

    Podle mého názoru je potřeba tuto část trhu otevřít širší konkurenci a jednotlivé rezorty či jejich dílčí složky musejí mít právo a povinost služby e-komunikací nakupovat formou veřejných aukcí, a to max. na dobu 1 až 2 roků. Nějaké pozitivní příklady už byly v roce 2011 medializovány.

    Ministerstvo vnitra by ostatním rezortům mohlo mimo jiné pomoci odborným vyškolením (aby rezorty rozuměly tomu co nakupují), vzorovými analýzami dosavadní spotřeby e-služeb, vzorovými poptávkami e-služeb a návody pro pořádání veřejných aukcí. Většinu z toho není potřeby vymýšlet, stačí se inspirovat tam, kde už tak postupovali.

    Jádro problému je samozřejmě v tom, že mnoho lidí by ALE příšlo o "vedlejší odměny" a velkým operátorům by se ALE podstatně zhoršila ziskovost jejich podnikání.

    Ivo Fišer
    www.xphonet.cz