Hlavní navigace

Reklamní kampaň na Blesk.cz

14. 6. 2001
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

V polovině dubna vydavatelství Ringier spustilo novou podobu online verze deníku Blesk. Od 9.5. do 8.6. byl start doprovázen velmi specifickou reklamní kampaní. Jaké byly její výsledky? Fungovaly více "imageové" bannery či naopak reklamní proužky nesoucí konkrétní informace? Jaká témata zabírala na jednotlivých serverech?

V polovině dubna vydavatelství Ringier spustilo novou podobu internetové verze deníku Blesk. Od 9.5. do 8.6. byl start serveru doprovázen bannerovou reklamní kampaní, ve které jsme po určité období měnili banner každý den podle aktuálního hlavního článku dne v tištěném Blesku. Redakce Lupy mě poprosila, abych se s jejími čtenáři podělil o naše zkušenosti s tímto pokusem.

Blesk.cz

Na úvod jen stručný popis serveru Blesk.cz – jde o zpravodajský server orientovaný na bulvární zprávy. Dominantními tématy je společnost, erotika a kriminalita. Cílovou skupinou jsou uživatelé Internetu, kteří si tištěný Blesk nekupují, nečtou ho, a nejspíš by ho v nebližší době ani kupovat nezačali (čtenost Blesku mezi lidmi, kteří Internet používají více než jednou týdně, je kolem 11 %, což je po Zemských novinách druhé nejnižší číslo; například u Lidových novin a MF Dnes je to 27 % – zdroj Mediaprojekt 1.10.2000 – 31.3.2001). Naopak Blesk.cz není cílen na stávající čtenáře tištěného Blesku, kteří ostatně ani Internet příliš nevyužívají (jen asi 10 % z čtenářů Blesku využívá Internet více než jednou za týden – zdroj Mediaprojekt).

Při určování strategie toho, která témata z tištěného Blesku nabídnout na Internetu, jsme vycházeli z představy, kterou o Blesku mají ti, co ho nečtou: „Bulvární noviny plné drbů ze společnosti, mordy a nějaká ta nahatá ženská.“ (Malá odbočka – pokud vezmete Blesk každý den do ruky, zjistíte, že tato představa je značně zkreslená. V Blesku najdete i kvalitní politické zpravodajství, rozsáhlý sport, spoustu užitečných tipů a rad, zábavné čtení atd. A při srovnání např. s německým Bildem nebo britským Sunem zjistíte, že Blesk je velice milý a nepříliš agresivní. Na britském trhu by byl označen spíše za polobulvár.)

Vzhledem k naší cílové skupině jsme se tedy rozhodli vsadit na ta nejzajímavější témata a články z Blesku a splnit tak našim potenciálním čtenářům jejich představu o tom, co Blesk je. Vedle celebrit, kriminality a erotiky jsme témata rozšířili ještě o zajímavosti, sport a věci veřejné (politické a ekonomické kauzy). Stejně jako v tištěném Blesku jsme zvýraznili hlavní článek dne – otvírák. Do jisté míry sázíme na to, že titulní stranu Blesku zahlédnou cestou do práce i lidé, kteří si pak ze zvědavosti tuto zprávu vyhledají na webovém Blesku.

Vedle zpráv z tištěného Blesku jsme na server umístili i rubriku Expres, ve které se zprávy aktualizují v průběhu dne. Tyto zprávy pocházejí z jiných zdrojů, než je tištěný Blesk, protože jsme chtěli zdůraznit, že Blesk.cz není kopií tištěného vydání.

Server si můžete prohlédnout na adrese www.blesk.cz.

Reklamní kampaň

Při tvorbě bannerů jsme stáli před dvojím úkolem – 1. přivést návštěvníky a 2. sdělit uživatelům Internetu, že Blesk existuje i v online verzi, že přináší určitý typ zpráv a že tam vždy najdou aktuální zprávy. Výsledkem je sedm full bannerů a jeden square button, které můžete najít na adrese www.blesk.cz/ban. Na bannerech jsme se pokusili udržet typické znaky Blesku – červená barva, výrazný font písma, jednoduché slogany.

Ve stejné době běžela i billboardová kampaň na tištěný Blesk se slogany „Blesk. Aby bylo jasno. Bez komentáře.“, „Blesk. Aby bylo jasno. Je v pohodě.“ a „Blesk. Aby bylo jasno. Je jaký je.“

416

Přestože byly billboardy určeny jiné cílové skupině (a měly ještě jednodušší provedení než bannery), použili jsme jeden ze sloganů „Aby bylo jasno.“ (billboard) a upravili ho na „Máme v tom jasno.“ (banner).

První tři týdny běželo všech sedm full bannerů + dva square buttony (pro jeden konzervativnější server jsme museli vypustit slovo „erotika“, a tak vznikl SQR2). Jejich účinnost se v tomto období pohybovala mezi 0,5 % a 0,75 %.

Bannery s otvírákem

Ve čtvrtém týdnu jsme pak každý den nasadili nový banner s motivem hlavního článku dne. Bylo sice poměrně obtížné zkoordinovat včasnou výrobu banneru založeného na článku, když dopředu nevíte, kdy bude mít redakce hotovou první stranu novin, ale nakonec vše proběhlo bez problému (ještě jednou díky všem zúčastněným a agentuře M.I.A., která kampaň administrovala). A výsledek myslím stál za to – průměrný click rate v tomto týdnu vyskočil na 2,05 %. Zajímavé je, které otvírák nejlépe fungovaly:

Den Banner Click rate (%)
Pondělí Z Jágra se stal štvanec 2,19
Úterý Novotnému zavřeli doupě neřesti 1,94
Středa David Coulthart půjde před soud 1,17
Čtvrtek Josef Somr dal výpověď z Národního divadla 2,88
Pátek Lucie Bílá: Kdo mi udělá dítě? 3,11

Za úspěch této strategie považuji i to, že v týdnu po těchto bannerech se zvýšila i úspěšnost znovu nasazených standardních bannerů – click rate byl 0,6 – 1,3 %.

Účinnost jednotlivých standardních bannerů se v celém období příliš nelišila, takže jsme ani žádný v průběhu kampaně nestáhli. Nejúspěšnější byly bannery číslo 7 (jednoduché prolínání hlavních témat Blesku) a číslo 5 („vyhledávač“). Zajímavý byl vývoj banneru č. 1 (velice rychle se střídající názvy rubrik) – jeho click rate průběžně rostl od 0,43 % v prvním týdnu až po 0,96 % ve čtvrtém týdnu. Zdá se, že lidé potřebovali určitý čas, aby jim došlo, co tento banner propaguje.

Banner Click rate (%) Banner Click rate (%)
FB1 0,68 FB6 0,63
FB2 0,64 FB7 0,93
FB3 0,47 SQ1 0,31
FB4 0,52 SQ2 0,42
FB5 0,81

Servery

Kampaň pochopitelně nebyla na všech serverech stejně úspěšná. Nejvyšší click rate byl na serveru Lidovky.cz – 1,72 %, v době „otvírákových bannerů“ dokonce 4,24 %. Když nic jiného, podle mě to svědčí o bulvarizaci Lidových novin.

Server Click rate celkem (%) Click rate „otvírákových bannerů“ (%)
Lidovky 1,72 4,24
Quick 1,39 1,63
České noviny 1,36 2,88
Svět namodro 1,35 2,01
iDNES 1,10 2,96

Závěr

Místo závěru snad již jen dva grafy – vývoj click rate a návštěvnosti serveru v průběhu celé kampaně.

Reklamní kampaň Blesk.cz – click rate

417
(pro zvětšení grafu na obrázek klikněte)

BRAND24

Návštěvnost Blesk.cz

418
(pro zvětšení grafu na obrázek klikněte)

Díky reklamní kampani se nám podařilo během čtyř týdnů zvýšit návštěvnost asi na dvojnásobek. Nejvyšší návštěvnost byla v době s „otvírákovými banenry“. V následujícím týdnu sice mírně klesla, ale podle dalšího vývoje se dá říct, že návštěvníky získané reklamou jsme si udrželi.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Manažer internetových projektů Ringier ČR. Člen metodologické komise SPIR.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).