"Spousta lidí v době splasknutí bubliny měla na papíře miliardu dolarů a druhý den nic. A to ještě dlužili na daních."
Ano, i dnes ma kazdy ruzne chatovaci appky za miliardy dolaru, na IPO bude cas az na vrcholu bubliny (nic proti tomu nemam, je to logicky, vydela tak prodejem nejvic) a trendy se opakuji. Od hranatych ke kulatym, zpet ke hranatym a pak zas kulatym. Od serveru ke klientovi a zpatky na server, od centralizace k decentralizaci. GoodData centralizuje analyzu ale casem lidi nabydou pocit, ze nejaky pan Stanek nemuze prece rozumnet vsem druhum zakazniku, na vsech trzich a ve vsech oblastech a zacnou si to delat zase interne sami. Po Case je to omrzi a zase se to bude delat nekde centralne, to ale az v dalsim cyklu :-)
A víte co je zajímavé, že dnešní mainframy IBM jsou de facto osobní mikropočítače, když jejich výkon a rozměry porovnáte se serverovnami cloudových operátorů, a osobní jsou proto, že si je pořizují firmy pro svou osobní potřebu a nesdílí je s jinými firmami :-))) Ano, trendy se střídají od centralizace, k decentralizaci. Dnes obvyklý výpočetní systém zase zabírá celé budovy.
No nevim, z rozhovoru bych mel pocit, ze jde o firmu plnou profesionalu, ale pred 2y jsem tam byl na pohovoru a mel jsem zcela jinou zkusenost:
1) v kancelari bordel vsude, ze se nedalo pomalu ani sednout na jedinou sedacku pro hosty (cekal jsem 1h nez skonci call vedoucimu IT operations, pricemz jsme meli sjednany pohovor, email/sms o tom, ze se omlouva, nic)
2) po uspesnem osobnim pohovoru jsem mel neco naprogramovat a poslat vysledek s odkazem na github, poslano, odpoved zadna, dekuji, blby/dobry, vubec nic
3) po 5 pracovnich dnech email od HR, ze jsem se moc libil, bla bla, ze me berou a mzda oproti tomu, co jsem chtel, o cca 30% mensi. Odpovedel jsem, ze dekuju, ale ze nabidka neni pro me zajimava
4) do nekolika minut telefonat od HR (obycejna radova HR specialistka), tentokrat uz to asi na telefonat bylo :-), s tim "Proc to neni zajimava nabidka?". Po kratke diskusi mi to v prubehu telefonatu bez nejake porady s nadrizenym/hiring managerem zvedla na castku, kterou jsem si rekl ( a pak ze to nejde :-).
Jelikoz jsem mel srovnatelnou nabidku, ktera byla do "neinovativniho korporatu", tak jsem dal prednost ji pred inovativnim startupem plnym lidi bez vychovani :)
No novinář umí rozhovor dost uhladit takovým směrem, jakým chce.
Jinak popis prostředí firmy při té osobní zkušenosti asi není úplný, ale mně se to jeví, že firmu táhnou pracovníci, kteří by se dali zařadit do kategorie "mladí kreativci" . To jsou lidi, co se ženou furt dál a dál do dalších úkolů, jejich typickým znakem je to, že úkol či projekt s heroickým úsilím rozjedou, přidají tomu občas i nějaké nové myšlenky, co se nepovede, vyhodí jakoby do vzduchu a těmi "zbytky" zaperou okolí.... neboli spoustu věcí kolem toho rozdrbou a nedokončí......a jak se objevují první výsledky, tak si úkol či projekt odškrtnou jako hotový a okamžitě rozjíždějí něco nového. Kdo potom na tom úkolu či projektu nastoupil po nich, tak ten úkol horkotěžko dotahuje do konce. Protože sice první výsledky existují, ale projekt je tak zaprasený všemožnými nedodělky a nepořádky, že pokud ten člověk není v projektovém řízení aspoň tak dobrý jako ti předchozí "kreativci" , projekt zhavaruje na obecný nepořádek a na vysoké zatížení těmi nedodělky.
A když nic jiného a projekt úspěšně pokračuje, je to i tak velice nevděčná práce. Hlavní odměny, morální v podobě image velmi "vysoké pracovitosti" a "tahu na branku" už obvykle slízli příslušní kreativci, někdy si už taky vybrali i reálné, finanční odměny za "realizaci projektu" , zatímco pro toho, co to dotahuje, zbyde imidž pomalejšího důkladného pracovníka vhodného tak na udělání pořádku, systemizaci a nějaká doladění hotového projektu
Mě na tom přijde ironické, že GoodData prodávají tyhle über barevné tabulky pro managery až oči přechází zrovinka těm firmám, které bych jako neinovativní (narozdíl třeba od IBM) prezentoval já. Takový Comcast, Virgin Media se vyjímají na webovkách gooddata na prvním místě. Nicméně komu čest tomu čest, třebaže tohle barevné BI mi přijde jako hodně přefouklá bublina.
Zaujala mne i ona docela hororová zmínka o komunikující pračce, ledničce apod. s jejich výrobcem. Tomu já už říkám deformace povoláním.
Pozor, the internet of things je sice totalni pakarna pro jednotlivce ale vpodstate se jen vyuzije modni vlny aby se nacpaly senzory i do zachodove misy. Mohou si pak delat pekne modely chovani uzivatelu a podle toho prichazet s trendy, s blbinama co nikdo nepotrebuje tak, aby si je vsichni koupili. Dokonaly svet :-) Vime co zakaznik chce, driv nez to chce.
No jste-li originál, jak se říkalo ve starých českých filmech je to jedno, protože jste vždy mimo trendy a nejste tedy pro takové cílení zajímavý, a nejste-li originál, tak je to jedno, protože vždy plujete v hlavním proudu a toto na vaší situaci nic nemění. Stejně neovlivňujete, kudy se ten hlavní proud bude ubírat ani teď :-)))
Pokud vím, tak žádná česká legislativa nezakazuje zpracování osobních nebo firemních dat mimo ČR/EU a už vůbec jsem nic takového neviděl v žádné pracovní smlouvě.
Existují například tzv. Binding Corporate Rules, což jsou pravidla EU právě pro předávání osobních údajů zaměstnanců mimo EU.
Romam Staněk by měl svůj tým rozšířit o někoho kdo problematice přeshraniční ho předávání dat rozumí. Podobné výroky zbytečně mlží veřejnost.
na tom odkazu uživatele Rejpal se uvádí celá řada podmínek, za kterých zpracovávat osobní údaje mimo území EU lze. např. bod 2. řeší ony smluvní doložky, které toto umožní. Jejich účelem je právě zajištění ekvivalentní právní ochrany těchto údajů bez ohledu na kontinent jejich fyzického uložení.
Odpovídá to dnešní produktivitě práce, teprve od jisté její úrovně bylo možné si vydržovat armádu, která v čase míru se jen připravovala na válku. A nyní je produktivita tak velká, že obdobné strategie přicházejí i do jiných oborů, díky investorům a přetlaku investic na trhu, vznikají firmy, které se cvičí v něčem, co by někdy mohlo být k užitku, ale taky nemuselo. Stejně jako u té armády. Přetlak investic je tak velký, že ty do nich investované peníze jsou stejně ztracené, není za ně co koupit jiného, co by udrželo jejich nabývací hodnotu. Zmařeny by byly tak jako tak.
Nebo ještě jiná analogie, když hrajete šachy nemáte k dispozici jen samé královny, ale taky pěšáky, ze kterých se ale královna může stát, když dojdou na konec hracího pole, a startupy obecně hrají roli právě těch pěšáků. Očekává se, že padnou, a možná z některého z nich se stane královna. A hrajete se všemi figurami, co máte k dispozici.
Mám pocit, že mluvíte o situaci, kdy se ještě nezaplatili, ale už mají zisk. Tedy jsou z hlediska financování projektu za bodem obratu. Tomu bych říkal jezdec. Jenže oni nikdy zisk neměli, tj. po sedmi letech nejsou ani u bodu obratu.
Bez mohutnýho tisku dolarů FEDem, který hledaj aspoň nějaký uplatnění, by taky mohli být už mimo šachovnici...
Jinak je to článek o podnikání. A představte si, že Česka přišla modní vlna, podnikat podle válečného umění Sun-c' (http://cs.wikipedia.org/wiki/Sun-c%E2%80%99). A v tom je taky kus filozofie :-)
Tyhle rozhovory je zajímavé srovnat s jinými zdroji informací. Koukal jsem na zajímavou vypsanou pozici v GoodData, tak jsem si udělal takovou menší rešerši na Glassdoor. To skvělé spojení české a americké části vypadá tak, že zatímco Češi jsou jakž-takž spokojení, v Americe převládá nepochopení firemní strategie, velká fluktuace lidí a nespokojenost.
Navíc to na mě udělalo dojem, že i když o sobě rádi pořád mluví jako o startupu, trpí manažerským politikařením, odtržením vedení od řadových pracovníků a dalšími syndromy typickými pro korporace. Úspěch panu Staňkovi nijak nezávidím, ale do téhle firmy jsem radši ani nešel na pohovor.