Hlavní navigace

Rýsuje se nový český jednorožec? Productboard získává dalších 10 milionů dolarů

4. 2. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

V červenci české firmě přiteklo osm milionů dolarů, teď si productboard přišel na dalších deset.

„Tak to zcela určitě,“ odpovídá pro Lupu Hubert Palán bez pochybností a většího přemýšlení na otázku, zda firmu productboard, kterou založil společně s Danielem Hejlem, vidí jako budoucího takzvaného jednorožce. Tak se označují startupy s hodnotou jedné miliardy dolarů a více.

Náznaky toho, že by se tak skutečně mohlo stát, zde jsou. Productboard teprve v červenci loňského roku uzavřel investiční kolo série A, v rámci něhož získal osm milionů dolarů. Jako hlavní investor se zapojil fond Kleiner Perkins, který i díky investicím do Googlu či Amazonu patří k nejslavnějším a nejvlivnějším fondům v Silicon Valley.

Peníze přitekly také od londýnských Index Ventures a českých Credo Ventures (Ondřej Bartoš a spol.), Reflex Capital (Ondřej Fryc) a Rockaway Capital. Ještě předtím firma získala celkem 1,7 milionu dolarů.

Přesně tato sestava po několika měsících peníze do productboardu vkládá znovu. Tentokrát jde o částku 10 milionů dolarů. Nejde o další investiční kolo, ale o rozšíření toho osmimilionového z července. Jako hlavní investor nyní působí Index Ventures, podíl navýšil také Kleiner Perkins a účastnili se i všichni ostatní stávající investoři. Productboard už si tedy přišel na 19,7 milionu dolarů.

Akcie pro zaměstnance

To, na kolik je dnes český startup ohodnocen, není veřejná informace. „Nové peníze jsme ale získali za velmi výhodných podmínek,“ uvádí Palán. „Silný zájem o nás projevovaly další slavné fondy, ale rozhodli jsme se do toho jít s těmi, které známe a se kterými si rozumíme.“

Hubert Palán, ProductBoard
Autor: productboard

Hubert Palán, productboard

Productboard ještě v červenci uváděl, že má asi 1200 zákazníků. Jejich počet rychle narůstá a nyní se pohybuje nad 1600. Patří mezi ně například Dell, Avast, Zendesk, ServiceMax nebo Unity. „Další peníze jsme vlastně nepotřebovali. Ale díky investici nyní máme velký polštář, díky čemuž můžeme zkoušet nové věci,“ komentuje Palán růst společnosti.

Productboard zároveň s novými penězi chce výrazně nabírat. V současné době má 55 lidí, přičemž přes 30 jich je ve vývoji, designu a podobně. Firma se letos chce dostat na 130 lidí a 80 z nich bude na vývoj. Startup staví vývojovou část v Praze, obchodní aktivity pak řídí z centrály v San Francisku. Productboard všem zaměstnancům dává opce na akcie.

Productboard vyvíjí cloudový SaaS software, díky kterému je možné řídit a spravovat vývoj digitálních produktů. Využívají ho například produktoví manažeři, kteří doposud pracovali třeba v Excelu. Velká část společností a organizací se snaží digitalizovat své služby, produkty a předměty podnikání, což productboardu hodně nahrává.

Jako CRM ještě před CRM

„Objevuje se poptávka po nástrojích, které s touto digitalizací pomohou. Daří se nám prodávat agresivněji, než jsme si původně mysleli,“ přibližuje Palán. „Jsme v situaci, kde byl CRM software ještě před tím, než se z něj stal CRM.“

Potenciálně tedy může jít o velkou věc a productboard je součást trhu, který se teprve vytváří. Zároveň prozatím nemá příliš silnou konkurenci. Objevilo se několik malých startupů a kusé části produktového softwaru lze vidět v rámci některých větších SaaS aplikací, nejde ale o nic komplexního.

Daniel Hejl, productboard
Autor: productboard

Daniel Hejl, productboard

Productboard je v podobné pozici jako rumunská firma UiPath. Ta se mezi evropské jednorožce připojila loni v březnu, když získala 153 milionů dolarů. Na investici se vedle například Googlu podílelo také české Credo Ventures. UiPath následně v září získal dalších 265 milionů dolarů. Credo tak drží podíly ve dvou lukrativních startupech, na kterých může udělat zajímavý exit. UiPath je mimo jiné novým zákazníkem productboardu.

Jak nacenit SaaS

Hlavním jádrem zákazníků českého startupu jsou v současné době menší a střední firmy v americkém pojetí. Postupně se ale objevuje zájem od větších firem a korporací, jejichž podíl na celkovém byznysu chce productboard do budoucna navýšit. Vedle produktového vývoje se tak rozšiřují také obchodní aktivity.

Slibná česká společnost také využívá toho, že díky zkušeným investorům získává přístup k dobrým kontaktům. S předchozí investicí do představenstva firmy přišel Ilya Fushman, který působí jako partner v Kleiner Perkins. Fushman byl mimo jiné v představenstvu Slacku, do kterého investoval, a productboard tak například může využívat zkušeností Slacku z naceňování SaaS aplikací.

Productboard má nově čtyřčlenné představenstvo. Vedle dvou spoluzakladatelů a Fushmana se připojil Jan Hammer z Index Ventures.

V prodejních aktivitách se chce productboard postupně více integrovat s dalšími aplikacemi, jako je třeba Zendesk. Slack například český projekt začlenil mezi nejlepší integrace. Postupně také dochází k propojování s firmami zaměřenými na product consulting, které chtějí softwarové nástroje společně se službami nabízet zákazníkům.

Productboard se také bude více angažovat v tuzemských aktivitách, protože potřebuje najímat nové lidi. V hodně plném konkurenčním prostředí je vedle nabídky akcií chce zaujmout firemní kulturou. „Jsme plně transparentní a každý u nás třeba ví, jaké máme tržby,“ popisuje Palán.

BRAND24

Productboard plně běží na Amazon Web Services. Využívají se technologie Kubernetes, Terraform, Ruby, React, TypeScript, Redis, PostgreSQL, GraphQL nebo Snowflake.

Podívejte se, jak productboard vypadá: 

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).