Hlavní navigace

Samoobsluha je budoucností televize: co čeká poskytovatele obsahu?

Kristina Vacková

V pátek jsme se seznámili s představou samoobslužné televize. Pojďme si ji nyní zasadit do reálné situace: jak změní trh a jak budou muset zareagovat operátoři?

Doba čtení: 5 minut

Současné trendy svědčí o tom, že televizní diváci chtějí stále větší svobodu ve sledování svých pořadů, nechtějí se vázat na naplánovaný program, ale chtějí se dívat na video tehdy, kdy mají čas a náladu, a k tomu využít to zařízení, které jim nejlépe vyhovuje. Ptáte se, jak všech těchto 11 představených trendů dokazuje, že televize bude samoobslužným médiem? Pojďme si jednotlivé body spojit.

Za prvé, všechny trendy a moderní technologie, především airplay a replikace vysílání, dávají lidem větší volnost při sledování televize, mohou sledovat co chtějí a kdy chtějí. Stále větší svoboda může po několika desetiletích změnit povahu a styl sledování televizního obsahu.

Za druhé, někteří majitelé obsahu reagují na změněné chování diváků tím, že vydávají celé série svých seriálů na DVD, nebo nabízejí tzv. „sezónní permanentky“ (např. přes iTunes), aby uspokojili všechny binge-diváky („flámovací diváky“) – viz obrázek:

Za třetí, stále více obsahu je digitální, a proto spotřebitelé hledají přístup k němu napřímo, přímo od majitele, spíše než prostřednictvím kabelových nebo satelitních poskytovatelů. To má za následek dvě věci: přímou nabídku obsahu koncovému divákovi a hromadné ukončování předplatného kabelového nebo satelitního vysílání.

Za čtvrté, noví poskytovatelé obsahu, jako je Netflix nebo Amazon, mění svůj status quo podle toho, je-li obsah k dispozici pouze jako jednotlivé epizody nebo celé úplné série původních programů.

A konečně, poskytovatelé kabelových a satelitních televizí reagují na tyto trendy tím, že budují on-demand portály, kde mají diváci přístup k obsahu kdykoli a na jakémkoli zařízení, které si zvolí.


Zdroj: Liberty Global

Na stále větší nároky zákazníků reagovala největší česká kabelová společnost UPC spuštěním mobilní platformy Horizon

Jak by mohla budoucnost vypadat?

Pakliže se samoobslužná televize stane skutečností, bude nový obsah vyvěšen na tzv. videokatalozích založených na datech vydání stanovených vlastníky obsahu. I když obsah může být vysílán v určitém čase, spotřebitelé již nebudou cítit povinnost sledovat jej právě v tuto dobu, jelikož budou mít možnost se na svůj program podívat kdykoli později – nebo v průběhu jeho vysílání – od začátku do konce (navíc mohou libovolně přeskakovat, přetáčet nebo ignorovat reklamy). Tradiční TV Guide se přitom přiblíží podobě knihovny iTunes: nabídne seznam publikovaného obsahu dostupného na vyžádání prostřednictvím nesčetných kanálů, včetně webů, vysílání, aplikací a dalších. Poskytovatelé obsahu tak budou nabízet svým spotřebitelům, kteří mají „předplatné“, okamžitá oznámení na nové dostupné epizody, stejně jako přístup k bezplatnému obsahu prostřednictvím druhých obrazovek.

Je třeba říci, že samoobslužná televize neznamená konec televize lineární. Je to pouze generační posun, lineární televize bude i nadále existovat bok po boku se self-service televizí, takže starší generace budou mít stále přístup k obsahu v té formě, na jakou jsou zvyklí a jaká je jim pohodlná.

Je reklama poslední překážkou?

Největším zájmem vlastníků obsahu a televizního vysílání je reklama. Před vznikem technologie BlackArrow byla reklama velmi statická, jednotlivé reklamní bloky byly vpraveny do videa v době jeho kódování. To znamená, že v případě, že uživatel sledoval video rok poté, co bylo vyrobeno, viděl stejnou reklamu, která byla do programu původně vložena. Vlastník obsahu ani provozovatel kabelové televize tak po roce z této reklamy samozřejmě nemá žádné peníze.

Se zavedením BlackArrow se však situace změnila. Dynamické reklamní bloky umožňují reklamy měnit, takže vlastníci obsahu i kabeloví operátoři na nich stále vydělávají. Reklamy jsou tak průběžně aktualizovány, aby odrážely aktuální reklamní smlouvy po celou dobu životnosti služby VOD (video-on-demand, tedy na vyžádání).

Vzhledem k tomu, že reklama je stále primárním zdrojem, z něhož poskytovatelé televizního vysílání získávají své příjmy, je důležité, aby tato technologie existovala a fungovala správně i v momentě, kdy televize přejde na samoobslužný model.


Screenshot: DigiZone.cz

Dynamické reklamní bloky nejsou ničím novým ani u VOD služeb českých televizí

Mizí skutečně kabelové společnosti? Je to ve vzduchu

Podle prvního scénáře přejdou provozovatelé kabelové a satelitní televize z lineárního vysílání na předplatné IPTV odběrů (IPTV – Internet Protocol Television – je systém, kdy je vysílání dodáváno divákům přes LAN nebo internet). Tímto způsobem nabídnou poskytovatelé spotřebitelům obrovskou přidanou hodnotu tím, že jim umožní sledovat veškerý obsah prostřednictvím jediného portálu.

Ale v jiném scénáři jsou kabeloví a satelitní operátoři vytěsněni novými společnostmi a hráči na trhu, kteří nabídnou lepší IPTV zážitek. Problém je tedy obnoven: zatímco vlastníci obsahu i nadále nabízejí svůj obsah přímo spotřebitelům, ale vyžadují přitom zaplacení předplatného za kabelové nebo satelitní sledování, nové společnosti tak budou činit zdarma. Nebude zde tedy nic, co by udrželo diváka u kabelového operátora, kromě potenciálně velké zkušenosti s IPTV.

Co mohou vlastníci obsahu dělat?

Vlastníci obsahu musí být připraveni. I když někteří z nich jsou momentálně placenými lídry trhu (tj. Netflix) a další ukazují záblesky toho, že jsou na budoucnost připraveni (HBO, Starz, AMC, atd.), jen velmi málo současných poskytovatelů lineárního obsahu je opravdu připraveno nabídnout své služby spotřebitelům v modelu samoobslužné televize. Pokud se tak stane, bude vyžadováno nejen celkové přebudování současné infrastruktury schopné dodávat obsah na libovolné zařízení kdekoli na světě (v měřítku), ale také vytvoření digitálního zážitku, který pokryje všechna zařízení a poskytne spotřebitelům snadný přístup k tomuto obsahu. Vlastníci obsahu budou také muset vytvořit aplikace druhé obrazovky, které budují a udržují spojení mezi právě publikovaným obsahem a například dalšími díly přicházející sezóny oblíbeného seriálu.

KL2018 Tip nominace

I přesto, že se jedná o hudbu blízké budoucnosti, většina majitelů obsahu nyní vysílá digitálně a většina diváků sleduje video na jedné z mnoha obrazovek, které mají k dispozici. Poslední zpráva společnosti Cisco VNI předpovídá, že do roku 2017 bude 70 % internetového provozu zaujímat video. Je to jen otázkou času, kdy budou vlastníci obsahu natolik pod tlakem, že budou muset obsah uvolnit v momentu, kdy jej mají připraven, a ne podle stanoveného plánu.

Zpracováno podle zahraničních materiálů

Našli jste v článku chybu?