Hlavní navigace

Šéf Primy: Na podzimním souboji televizí vydělá hlavně divák

10. 8. 2010
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: 115393
Několik dní poté, co televize Prima představila novinářům své podzimní programové schéma, poskytl serveru DigiZone.cz rozhovor její generální ředitel. Tématem byl mimo jiné právě boj o diváka v nadcházejících měsících. „Česko Slovensko má talent bude výborně udělaná show, u které se budete bavit každou minutu,“ říká Marek Singer o hlavním podzimním taháku televize Prima. Zároveň ale také potvrzuje, že si váží i konkurence. Na obou stranách znepřátelených táborů jsou podle něho lidé, kteří jsou ve svém oboru nejlepší.

Ekonomický týdeník E15 minulý týden uvedl, že náklady na podzimní programové schéma Primy se vejdou do částky maximálně pěti set milionů korun. Na tiskové konferenci jste uvedli, že jde přibližně o polovinu větší investice, než je obvyklé. Proč jste se rozhodli dát do programu tolik financí právě teď?

To je částka, kterou si ekonomický deník dopočítal, ale budiž, já mu ji neberu.

Dobře, můžeme to tedy eventuelně upřesnit.

Nemůžeme.

Každopádně to tedy bylo o polovinu více, než je běžné.

Ano. Televize se rozhodla ze dvou důvodů. Jeden důvod je, že jsou zde opatrné signály, ať už z médií nebo ostatních odvětví průmyslu, že by oživení mohlo přicházet.

Oživení trhu s reklamou?

Myslím tím především oživení hospodářství. A k tomu se můžeme postavit dvěma způsoby. Buď budeme čekat, až to oživení reklamního trhu opravdu uvidíme, nebo tomu zkusíme pomoci. Zvolili jsme tu druhou strategii a rozhodli jsme se udělat pro diváky atraktivní podzimní program. V době, kdy začínají mít zadavatelé opět peníze na reklamu, tak je to takzvaná strategie investování pro budoucnost.

Marek Singer - 1

Jedním z formátů, které jste představili na tiskové konferenci, bude nový rodinný seriál Cesta domů. Jak už jsme na DigiZone.cz uvedli, dělá na něm v podstatě tým, který dříve vytvářel seriálovou tvorbu pro Novu. Překvapivý je fakt, že se ale jedná o seriál z lékařského prostředí. Není to až příliš okatý útok na nováckou Ordinaci?

Je tam lékařské prostředí, ale jde o nějakých třicet procent času v seriálu. Když se podíváte na úspěšné profesní seriály u nás nebo v zahraničí, většinou se v nich vyskytují tři prostředí. Buď je tam zdravotnictví, právnictví nebo to, co já osobně nazývám obory zabývající se průšvihy, to znamená například záchranáři, policisté nebo hasiči. Právníci u nás vůbec nefungují. To je úplně jiná kultura. Funguje to například v anglosaských zemích. Ale kromě profesních seriálů připadá v úvahu typ seriálu rodinná sága. Těžištěm našeho nového rodinného seriálu Cesty domů je vlastně taková rodinná historie. Vezměte si jakýkoliv slavný seriál tohoto typu, například Dynastii. Jde o daleko lepší příměr, než je Ordinace. To, že některé z hlavních postav jsou doktoři, je pravda, ale také tam je například prostředí fotbalu. Centrem, okolo kterého se vše odehrává, je konflikt dvou rodin a kolem tohoto děje jsou další profesní prostředí.

Takže lékařské prostředí tam je, jak jste již řekl, proto, že na lidi funguje?

Ono už to k tomu svádí. Jakmile se objeví bílý plášť, lidé začnou srovnávat cokoliv s Ordinací. My se ale snažíme o něco jiného: není to tak, že by to bylo o lékařském prostředí a kolem něj postavené osudy, ale tady je to tak, že se řeší rodinné problémy a někteří členové těch rodin jsou i doktoři.

Co bylo na podzimu nejnáročnější z pohledu financí?

Byly to určitě dva klíčové pořady. První je tento seriál, který jsme chtěli udělat v tradici dobrých českých seriálů. V blahé paměti vzpomeňme například pana Dietla. Točí se to déle než normálně, náročněji a hlavně déle se to i připravuje. Celý tvůrčí tým včetně pana režiséra Adamce jsme angažovali proto, jelikož jsou to špičkoví profesionálové pro tento typ seriálů. Tento přístup pochopitelně znamená vyšší náklady. Druhou prioritou je pak určitě show Česko Slovensko má talent.

S talentovou show Česko Slovensko má talent dojde po letech opět k souboji, kdy se proti sobě postaví v podstatě stejné formáty. Čtenáři samozřejmě vědí, že vy máte na rozdíl od Novy licencovaný formát, který s sebou přináší velké know-how. Přesto se česká komerční jednička netají tím, že je její talentová show zkrátka nejlepší. Na co sázíte vy?

Jedna věc je deklarace a druhá, jak to lidé vnímají. Můžete říkat dlouho, že máte něco nejlepšího, ale pokud vám to lidé nekoupí, tak to nemáte. Jak jste řekl, máme pochopitelně výhodu originálního formátu. Na obou stranách tyto show připravují lidé, kteří jsou zkušení a mají toho za sebou hodně. Určitě nám pomáhá to, že chyby, které se stávají, už před námi někdo vychytal, protože osmadvacet zemí před námi už tuto show velmi úspěšně vysílalo a jsou různé způsoby, jak je možné ji udělat. Britský způsob nám připadá nejzajímavější a nejlepší – a nejen nám. Proto se například i televize Joj na Slovensku snaží prezentovat, že britský vzor byl ten pravý pro Česko Slovensko má talent a ne ten, podle kterého to předtím udělala Markíza. Co se týká Novy, Talentmánii pochopitelně budou tlačit, s čímž se musí počítat. Bude to souboj, který rozhodne divák. Předpokládám, že obě show budou mít svou kvalitu. Každá bude trošku jiná, tak to musí být. Ve finále na tom divák nejspíš vydělá, protože oba tábory se díky tomuto souboji budou ještě více snažit o to, aby ta jejich show byla nejlepší. Myslím si, že detailnost příprav i natáčení je svým způsobem to nejintenzivnější, co tady v Čechách kdy bylo. My jsme připraveni.

Takže si myslíte, že diváka zaujmete tím, že licencovanou talentovou show nabízí léta praxe?

Díky tomu bude Česko Slovensko má talent výborně udělaná show, u které se budete bavit každou minutou. Když se podíváte na Britain’s Got Talent, tak nelitujete, ať je vám deset nebo padesát. Variace a pestrost, a jak je to v postprodukci dotažené, z toho dělají něco, od čeho málokdo odejde, protože se prostě výborně baví. Koneckonců mohli jste posoudit už toto pondělí večer, kdy jsme začali vysílat to nejlepší ze třetí řady Britain‘s Got Talent. Konkurenci pochopitelně nemohu hodnotit, protože jsem ještě nemohl žádný díl vidět, takže těžko říct.

Marek Singer - 2

Proč jste se rozhodli nasadit tento formát ve stejnou dobu, jako ho bude vysílat Nova? Opravdu to bylo tak, jak píší některá média, tedy, že jste čekali na konkurenci?

Když se podíváte zpětně na naše upoutávky, tak neděli jako vysílací den komunikujeme již měsíc. Neděli jsme tedy komunikovali první. Podle mě čekal jeden na druhého. Ve finále jsme navzájem zjistili, že je jedno, kdy kdo začne, protože druhá strana bude připravena. Není to to samé, jako byl Big Brother versus VyVolení, kdy jedna strana byla zjevně méně připravena než ta druhá, a ta pak byla překvapená. Měli jsme dokonce i signály, že je jedno, který den Česko Slovensko má talent spustíme, protože strategií druhé strany je nám to pokazit. V tom okamžiku je to jedno, a proto jsme začali komunikovat neděli. Konec srpna je logickým začátkem, protože tam v podstatě začíná podzimní programové schéma a lidé se začínají dívat.

Přejděme ke zpravodajství, které nedávno prošlo také velkými změnami. Proč jste se rozhodli zprávy natáhnout na hodinový blok?

Je to v podstatě velice jednoduchá úvaha. Když se podíváte na naše schéma, jak se postupně mění, tak před dvěma lety zde bylo poměrně hodně děr, neboli propadů sledovanosti. Byla tam také zajímavá sledovanost, ale nestabilní, což znamená fluktuaci. Postupně se snažíme budovat pevnou, stabilní sledovanost. Zvláště mezi sedmou a osmou hodinou jsme to měli provizorně přelepeno například sitcomem Přátelé, který sice dělal, co mohl, ale sledovanost nebyla taková, s jakou bychom byli spokojeni. Bylo několik možností, co jsme s tím mohli udělat. Jednou z idejí byla inspirace v blízkém východním zahraničí. Takže v podstatě to, co televize Joj na Slovensku rozjela, nás inspirovalo a rozjeli jsme to také. Ptali jsme se v několika výzkumech diváků, zdali by je to zajímalo, a čísla dokazují, že je to zajímá.

Jak probíhá spolupráce mezi vámi a televizí Joj?

Zpravodajství a Talent jsou v podstatě nejužší spolupráce. To první byla spíše inspirace, to druhé je spolupráce nebo vlastně koprodukce. Trend na česko-slovenské projekty je zjevný, takže když dáváme něco dohromady a vyvíjíme, ptáme se, zda-li by to zajímalo i druhou stranu.

Takže do budoucna uvažujete o nějaké hlubší spolupráci?

Určitě. Je to možné. Není to nutnost, na druhou stranu proč ne, když se najde formát, který obě strany považují za vhodný.

Neuvažovali jste tedy nad ničím konkrétním?

Uvažovali, ale ještě to není dohodnuto.

Ještě o tom nemůžete mluvit?

Nemůžu.

Zpravodajská hodinka by měla spíše konkurovat České televizi, nebo Nově?

Vzhledem k tomu, že v té hodině se vyskytují tři nejsilnější televize, to znamená ČT 1, Nova a my, tak si pochopitelně budeme navzájem konkurovat. Nebylo to ale tak, že bychom se koukali, co funguje například na České televizi nebo Nově, ale spíše jsme se snažili dát dohromady takový zpravodajský vláček, kde by na sebe formáty nějak logicky navazovaly. To znamená, aby to šlo od hlavního zpravodajství přes Krimi zprávy a sport po VIP zprávy, od nejvážnějších témat k nejlehčím a aby to šlo od klasického zpravodajství k zábavě v prime-timu. První blok je tedy nejvíce zpravodajský a poslední nejvíce zábava. Ošklivé slovo infotainment z angličtiny o tom přesně je. Kolem osmé hodiny můžete tedy začínat s rozumným podílem na trhu, a ne minimálním. Pokud se tedy ptáte, kdo byl největší inspirací, tak to nebyla ani ČT ani Nova, ale Jojka.

Marek Singer - 3

Mluvíte o rozumném podílu na trhu. Jak hodnotíte nasazení nového zpravodajství měsíc poté?

V létě se to těžko hodnotí, protože první půlhodina zatím není standardní. Na podzim se to pochopitelně trochu změní. Zatím jsme ale více než spokojeni, protože pokud vám klasické zpravodajství dělá přes čtyřicet procent, kdy to Prima naposledy měla?

Takovou sledovanost máte teď?

Ano. Krimi zprávy jdou přes třicet procent. To jsou čísla, která jsou výborná. VIP zprávy dělají patnáct procent, ale předtím jsme tam měli šest nebo sedm, takže tam jde o trend. Určitě jsme spokojeni. Vypadá to dobře.

Jaké investice proběhly do techniky ve studiu zpravodajství?

Překvapivě malé. Nemůžu to vědět, ale když jsem slyšel, kolik stála konkurenční studia, tak jsme řádově níž.

Řádově znamená kolik?

Jednotky milionů.

Je studio připraveno na možný budoucí přechod do vysílání v HD kvalitě?

Je připraveno, ale HD je podle mě záležitostí budoucnosti. Otázkou je, jak dalekou.

Není už spíše otázkou budoucnosti 3D, a HD je nutností?

3D je hezká móda, na které se určitě přiživí řada výrobců televizí a udělá si další refresh drahých modelů, ale masová věc to není, protože je to běh na delší trať.

A co se tedy týká HD?

Pokud by to byla nutnost, tak by to diváci chtěli.

Takže diváci HD kvalitu nechtějí?

Kdyby ji chtěli, tak je v domácnostech větší počet televizí, které jsou Full HD nebo HD Ready. Pokud je to třicet procent domácností, tak je to něco, čím se musí člověk zabývat, ale stále to není většina.

Pokud bychom ale mluvili o televizích jako o médiích, tak například Česká televize nebo Nova už HD nabízejí.

Až uvidím, že to diváky přitahuje víc než náš program, tak je to čas, kdy do něho budu investovat. Pokud přijímáte terestriku, tak si HD nenaladíte, ať vám udělá ČT nebo Nova jakékoliv logo.

Naladíte.

Když jste v Praze. Samozřejmě možností je kabel nebo satelit. Některé věci už jsme schopni vysílat v HD, ale je to otázkou rozhodnutí. To, co si myslím, že je důležité, je formát 16:9.

Mluvil jste o investicích do zpravodajského studia v řádech milionů korun. Divák vidí pochopitelně ale pouze něco z této částky. Kam jste investovali dále?

Kromě kamer to byla režie, newsroom a celé zázemí, které zpravodajství umožňuje.

Když jsme u techniky, jak velkou čáru přes rozpočet vám udělalo ukončení digitálního vysílání v Praze na 46. kanálu, kde Prima experimentovala právě v HD kvalitě?

Toto vysílání jsme hodnotili pozitivně a rádi bychom pokračovali, bohužel to není problém na naší straně a musí být vyřešen jinde.

Jak se vás tedy toto ukončení vysílání dotklo?

BRAND24

Prakticky se nás až tak nedotklo, protože vliv lidí, kteří se chtějí dívat na Primu HD, v makročíslech z peoplemetrů nepoznáte. Byla to svým způsobem přidaná služba, která byla v pražském regionu určitým standardem, takže pokud by to bylo možné, určitě bychom ho chtěli opět nastavit.

Foto: Ivana Dvorská, DigiZone.cz

Kdo se podle vás stane vítězem podzimního boje o diváka?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Od září 2007 do ledna 2016 byl redaktorem DigiZone.cz. Kromě problematiky pirátství satelitní TV se zajímá také o dálkový příjem televize a VKV rozhlasu.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).