Hlavní navigace

Seminář: Analýza klíčových slov - letní škola SEO

30. 7. 2004
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

V dnešním semináři se podíváme na analýzu klíčových slov zblízka a ukážeme si ji i na příkladu jazykové školy. Předem je ale třeba vědět, jestli chcete klíčová slova česky nebo anglicky, aneb kdo jsou vaši zákazníci. Také zodpovíme dotaz, jak se HitWise či qSearch dozvědí o konverzním poměru, což můžete využít při svých úvahách o úspěších konkurenčních firem.

Jak se HitWise a qSearch dozvědí o určitém konverzním poměru?

Konverzní poměry se u HitWise měří přes analýzu log souborů u vašeho ISP. Veškeré vaše požadavky na server a odpovědi serveru jsou zaznamenávány a analyzovány. To znamená, že když jste na adrese http://www.google.com/search?sourceid=navclient& atd., HitWise ví, že jste na Googlu vyhledal „lcd monitors“.

Následně ví, že jste klikl na href=/url?q=http://www.skvelyobraz.cz&sa=l&ai=Abq6 atd., což je 4. pozice na AdWords, která vede na http://www.skvelyobraz.cz/ (všechno se dá přečíst z URL).

Jak pak procházíte konkurenčním obchodem, opět se zaznamenává, na co klikáte. Nakonec se proklikáte k zaplacení. Obsah košíku (včetně položek a cen) je vám samozřejmě zaslán zpět přes vašeho ISP. Tam se všechno uloží do databáze a pošle k vám. Příslušný software pak vaše chování zařadí do určité skupiny a vytvoří obecné závěry.

Loguje se i vaše IP adresa, takže i když nenakoupíte hned poprvé, jste již „zaznamenáni“. Samozřejmě to není úplně přesné, ale statistická chyba není zas tak velká.

U qSearch pak funguje panel. V něm je přes dva miliony lidí, které comScore přísně metodologicky rozděluje a anonymně sleduje, co dělají na Internetu. Výstupy z tohoto panelu samozřejmě neslouží jenom pro SEO konzultanty, ale pro internetový marketing obecně.

Jak se neměří konverzní poměr

Bohužel někteří tvůrci analytického softwaru se vás snaží pěkně zmást. Na stránkách jednoho českého softwaru pro analýzu návštěvnosti jsem narazil na text: „Slova s největším počtem zobrazení (stránek – pozn. autora) (či poměrem zobrazení/návštěva) jasně identifikují fráze, která přivedla na Váš web dobře cílené návštěvníky. Tito návštěvníci našli, co hledali, proto si prohlédli více než jednu nebo dvě stránky.“

To je samozřejmě nesmysl:

  • dobře cílení návštěvníci jsou jedině a pouze ti, kteří vám udělají co největší zisk,
  • že si některý návštěvník projde mnoho stránek, nemusí znamenat vůbec nic. Naopak to může znamenat, že vaše stránky jsou chaoticky uspořádané a návštěvník se musí proklikat množstvím stránek, než najde to, co hledal.

A navíc jsme si už minule řekli, že slova, přes která k vám chodí lidí nyní, nemusí být ta, přes která by k vám v budoucnu chodili nejziskovější zákazníci. To ale text odmítá, protože pokračuje: „Právě toto jsou slova, která mají největší efekt a je tedy dobré je zvolit pro optimalizaci ve vyhledávačích (SEO).“

Další menší blud je uveden opět na stránkách uvedeného softwaru: „(…) obsahuje funkci výběr stránky. Stránku poděkování za nákup si nastavíte do zvolených stránek a zobrazíte si report ‚Hledané fráze‘, případně ‚Hledaná slova‘. Report vám ukáže, které fráze resp. slova použili návštěvníci, kteří si od Vás něco koupili.“

To by platilo jenom v případě, kdyby si lidé koupili ihned během první návštěvy. Což – obzvláště v Česku – se stává jenom výjimečně. Lidé několikrát navštíví vaše stránky, pak konkurenci – a teprve následně učiní nákup. Jediná věc, která vám může skutečně aspoň trochu pomoci, jsou cookies. A to se ještě musíte modlit, aby si zákazník televizor nevybral v práci a konečné rozhodnutí neučinil večer doma u počítače s manželkou.

Jak hledat česká slova

Je dost velký rozdíl, jak hledat česká slova a jak anglická. Na příkladu vám ukáži, jak bych postupoval při hledání klíčových slov pro jazykovou školu. Obecně je důležité myslet jako lidé, kteří vyhledávají. Ptejte se známých, zákazníků.

Příklad:
Jazyková škola v Praze, např. sídlící na Smíchově, chce získat nové studenty. Vyučuje angličtinu a němčinu. Nabízí jak krátkodobé, tak dlouhodobé kurzy, prázdninové kurzy a soukromé hodiny.

Slova, která mne napadla v prvním sledu:
jazyková škola, jazykové školy, jazykovka, škola jazyky, angličtina, angličtiny, krátkodobé kurzy, dlouhodobé kurzy, prázdninové kurzy, dlouhodobé studium, soukromé hodiny, Praha, firemní kurzy, letní, víkend, začátečníky, pokročilé

Další krok, šel jsem se podívat na synonyma od Morfea.

vyučování, dočasný, celoroční, lekce, seminář, přednášky, vzdělání, privátní

Následně jsem přemýšlel, jak přilákat zákazníky především z Prahy. Jazykové škole v Praze moc nepomůže, když stránky najde někdo z Brna, Zlína, Plzně… Přidám tedy slova týkající se Prahy. Ale protože zas tak moc Prahu neznám, musím někde najít názvy čtvrtí. Proto jsem našel pražskou realitní kancelář, která má na stránkách vyhledávání podle čtvrtí.

Vinohrady, Smíchov, Staré město, centrum, Holešovice, Krč, Žižkov, Letná, Malá Strana, Nové Město, Karlín

Uvidím, jestli tato slova mají smysl jako hlavní klíčová slova. Možná je použiji jako vedlejší na některých stránkách.

(Poznámka: je opravdu zajímavé sledovat, z jakých měst k vám lidé chodí. Na základě analýzy log souboru jsme zjistili, že nejvíce návštěvníků na websitu jednoho našeho zákazníka je ze dvou měst, kde vůbec nepůsobí. To ho vedlo k tomu, že se rozhodl expandovat i do těchto dvou měst, kde po jeho službách byla jednoznačně velká neuspokojená poptávka.)

Asi bych neměl zapomenout přidat nějaká slova s překlepy, ale v našem případě nejsou tak důležitá. Více se o tom zmíníme v díle o SEO copywriting.

Teď je na řadě podívat se na slova konkurence. Zkusím dotaz v Googlu a Jyxu na „jazyková škola“, „jazykové školy“, „angličtina“ a pak se spojením Praha. Použiji spider, protože mi ukáže jednak danou hustotu slov, ale také vypíše meta data – Keywords a Description. Můžete použít i jiné online nástroje.

kurzů, škole, výuka, cena, termín, pomaturitní studium, intenzivní kurzy, přípravné kurzy, FCI, státnice, business English, English for foregniers, individuální výuka, lektoři, studenti, cizí, language school, kurzy pro veřejnost, pro děti, intermediate, konverzace, psaní, poslech, intenzivní výuka, týdenní, měsíční, jazyky, jazyková zkouška

Můžete se také podívat do katalogů na titulky a popisky konkurentů.

Podíval jsem se do Googlu AdWords na návrh klíčových slov, ale vůbec mi nepomohl. Zkusil jsem ještě eTarget. Zde jsem se nedostal k novým slovům, ale zato získal počet hledání za den, což mi pomůže určit, která spojení budou hlavní.

Pokud hledáte česká slova (kromě těch velmi hledaných), Wordtracker vám příliš nepomůže. Ale můžete si zkusit slova v angličtině a přeložit zpět do češtiny. Tím můžete získat další sadu slov, která můžete dále analyzovat.

Tento příklad není příliš složitý. Postup se vám může zdát triviální, ale pokud pracujete v konkurenčních oblastech, je důležité prověřit všechny možnosti dříve, než se rozhodnete, která slova jsou pro vás klíčová.

Vybraná slova poté můžete použít pro vytvoření kvalitních popisků do katalogů.

Hledanost

S počty hledání českých slov je docela problém. Nejlepší by bylo zeptat se přímo na Seznamu, Centru, Jyxu a Googlu, jak často jsou ta která slova hledána. Pokud jste ale malá jazykovka, tyto informace vám neposkytnou.

Běžte do českého eTargetu a zkuste svá slova. Podívejte se, jestli vám nepomůže Wordtracker, a nezapomeňte se mrknout na Overture.

eTarget: jazykove 48, jazykove skoly 28, anglictina 19, jazykova 16, jazykove kurzy 14, jazykova skola 11, jazyky 5, jazykove kursy 0,86, anglicky jazyk 0,71, jazykove studium 0,71, jazykova praha 0,71, jazykove praha 0,57, anglickeho jazyka 0,43, … (hledání denně na těchto portálech).

Overture: jazykové školy 2,4, jazyková škola 1,9 krát průměrně hledáno za den.

Wordtracker nedodal žádné použitelné výsledky.

Určení váhy slov

Určení vah slov je další důležitý bod. Jistě pro vás má větší přínos spojení „jazyková škola“ než „individuální kurzy“. Z prostého důvodu, individuální kurzy… matematiky, valut, malování.

Na druhou stranu, individuální kurzy pro vás mohou být více ziskové než normální kurzy. I když bude hledání málo – musíte to prostě propočítat.

Pokud znáte hledanost slov, vydělíte ji „váhou“ slova a dostanete žebříček. Do další části analýzy půjdou jen hlavní slova. Na ta ostatní ale určitě nezapomínejte. Pokud se vám hodí, určitě je použijte v budoucích textech stránek.

Analýza konkurence

Jak již bylo popsáno v minulém článku, nyní máte slova profiltrována. Zkuste si zadat hlavní slova a fráze do vyhledávače a dívejte se na konkurenci. Např.

„jazyková škola praha“ v Google a Centru na předních pozicích:

Google: 16.500 stránek, Centrum: 31.765 stránek, Jyxo: 31.462 stránek

sjs.cz GooglePageRank 5/10, Jyxo 129, zpětné odkazy Google 14, Jyxo 52 aktivnistu­dium.cz GooglePageRank 5/10, Jyxo 140, zpětné odkazy Google 1760, Jyxo 2184, hustota KW 1,22% praha-centrum.cz GooglePageRank 4/10, Jyxo 77, zpětné odkazy Google 3, Jyxo 7,

A tak dále. Zjistíte, kolik potřebujete zpětných odkazů, jakou mají hustotu na daná klíčová slova, kolik je stránek ve výsledcích.

Díky tomuto postupu byste měli dojít k seznamu slov, která jsou jednak často vyhledávána, a jste schopni dosáhnout optimalizací předních pozic a náklady na optimalizaci budou nižší než výnosy.

BRAND24

Důkladnou analýzou můžete nalézt slovo nebo frázi, které konkurence nepoužívá. Je dobré každých pár měsíců provést znovu analýzu slov. Stává se, že lidé začnou více používat jinou frázi, na kterou jste dříve neoptimalizovali. Nepřestávejte s klíčovými slovy pracovat.

Hledejte vhodná slova. Jedna fráze může přivést méně návštěvníků/zá­kazníků, ale je snazší na ni optimalizovat (ve výsledcích je méně stránek), tedy je větší pravděpodobnost, že se dostanete na přední pozice ve vyhledávačích. Ale ne vždy se to vyplatí. Musíte zvážit, jestli není lepší jít do tvrdého konkurenčního boje, dostat se s „těžkými“ slovy na první místa a získat mnohem větší návštěvnost, resp. více zákazníků.

Dělali jste někdy analýzu klíčových slov?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor pracuje jako strategist ve společnosti H1.cz. Jeho profesní život se točí kolem online marketingu, marketingových strategií a tato témata konzultuje a školí. Je spoluzakladatelem společnosti H1.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).