Hlavní navigace

Senzory Martina Malého: Jen technická kvalita může být málo

29. 9. 2016
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

 Autor: shawn_hempel / depositphotos.com
Je to pořád stejný příběh. Technicky méně vyspělé a slabší řešení se ujme, a to technicky vyspělejší a schopnější živoří na pokraji zájmu, a nakonec odejde.

Po Facebooku se ke mně dostal výstřižek z časopisu Bit z roku 1994, ve kterém čtenář vytýká redakci, že se věnuje zastaralým a omezeným PC, od nichž žádné zázraky nemůžeme čekat, na rozdíl od Amigy, která je technicky mnohem vyspělejší a výkonnější, takže “budoucnost her a programů je právě v Amize…”

Je to stejný příběh, jaký proběhl pár let předtím ve světě videotechnologií, kdy VHS vytlačilo Video2000 i Betu z trhu. Stejný příběh, jako s DOSem a CP/M-86. S Windows a OS/2 Warp. Stále dokola, stále dokola, znovu a znovu: technicky méně vyspělé, méně schopné a slabší řešení se ujme, a to technicky vyspělejší a papírově schopnější živoří na pokraji zájmu, a nakonec odejde. Přitom na začátku mají třeba i srovnatelné startovní pozice.

Důvod, proč se někdy k nelibosti lidí “od fochu” ujme řešení technicky horší, leží mimo striktní technické parametry. Rozhodne totiž trh, a ten nerozhoduje podle datasheetů, ale podle toho, co se lépe prodá zákazníkům. A zákazníci většinou vyžadují i další věci, ne jen “technicky nejlepší řešení”.

Ve světě IoT teď zažíváme podobný kvas a souboje různých technologií. Ve většině oblastí zatím stále není rozhodnuto a další firmy se pouští do vývoje něčeho, co už na trhu je, s vidinou, že uspějí. Mají stále šanci – pokud se jim podaří oslovit kritickou masu uživatelů.

Čím je mohou oslovit? Nabízím pár tipů, které jsem si pro sebe “vydestiloval” i z výše zmíněných příběhů. Určitě je všichni znáte, ale ze své zkušenosti vím, že vždycky vzbudí u části čtenářů technicky zaměřených magazínů silnou nevoli…

Zaprvé: Technická dokonalost musí být v rovnováze s použitelností. Zákazníci neocení hi-tech udělátko, pokud ho nejsou schopní pořádně nastavit. Nechť je vaše řešení klidně pod kapotou extrémně sofistikované a jemně vybroušené k dokonalosti, ale zákazníkovi dejte do rukou to, co zná a co dokáže jednoduše ovládat. Jako automobil: bez ohledu na to, jaká složitá a důmyslná technika běží pod kapotou, řidič vidí volant, řadicí páku, pedály a pár páček, plus minus stejných. Pokud tohle dodržíte a uživatel nebude tápat s ovládáním, tak teprve ocení všechny ty jemné finesy, co mu nenápadně zpříjemní život.

Zadruhé: Cena. Ano, lidé si rádi zaplatí za špičkové zboží, a je to v pořádku. Pokud přijdete na trh s něčím, co je dvojnásobně dražší než obdobné řešení, musíte si být jisti tím, že to uživatelé chtějí a ocení. Pokud, kupříkladu, přijdete s dětskou chůvičkou, dvakrát dražší než jsou ostatní na trhu, a jediný argument bude “má to vevnitř dva DSP a technologii na eliminaci otřesů, co vyvinula NASA”, tak je téměř jisté, že se trh nijak nezachvěje. Pokud cenu podpoříte třeba skvělým servisem, zákaznickou linkou non stop a garancí okamžité výměny až do pátého roku věku dítěte, máte šanci oslovit větší cílovou skupinu i s trojnásobnou cenou. Pak můžete zmínit, že “navíc” je uvnitř technologie, která dokáže rozpoznat náladu dítěte a spousta dalších skvělých vychytávek, a o vaši chůvičku se budou prát. Ale jen kvůli technické specifikaci nikdo do kešeně nesáhne.

BRAND24

Třetí tip je spíš pro firmy, co vyvíjejí technologie a komponenty: Udělejte váš systém otevřený. Neznamená to, že musí být celý pod svobodnou licencí, to vůbec ne, ale dejte k dispozici dokumentaci toho, jak je možné váš systém používat. S jakými daty pracuje a jak. Zdokumentujte své API a zveřejněte ho. Pokud překonáte vnitřní nelibost (“proč by si k našemu zařízení měl někdo připojovat něco jiného?”), zjistíte, že jste právě otevřeli dveře desítkám vývojářů, co budou budovat váš ekosystém. Příklad: vyrábíte systém pro řízení domácího vytápění a máte k němu jako doplněk grafický displej a ovládací panel. Skvěle vypadá a je radost ho mít na zdi. Zkuste se trochu zamyslet: nebyl by použitelný i jinde? Určitě ano. A musíte to nutně vyvíjet vy sami? Zkuste zveřejnit API – jakmile se mezi kutily rozkřikne, že váš displej je “hack-friendly”, začnou k němu připojovat další a další zařízení, po webu se začnou šířit návody, jak připojit to či ono, a zvedne se poptávka. Bude-li váš displej snadno použitelný a za rozumnou cenu, máte velkou šanci stvořit “de facto standard”.

Internet věcí je stále dynamicky se rozvíjející oblast. Máte šanci uspět, ale pamatujte: jen díky kvalitnější technologii to nejspíš nebude. Je důležitá, ne že ne, ale pro zákazníky může být “jen technická kvalita” málo.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Sleduje, popularizuje a učí moderní webové technologie (HTML5 a podobné). Popularizuje nové nástroje a elektroniku, provozuje weby, sleduje dění na internetu, píše o něm a komentuje ho.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).