Větším důrazem na náhledy webů alespoň pro mně osobně Seznam trochu vysílá signál, že maličko rezignuje na souboj s Googlem o nejhodnotnější SERP pro uživatele. Tedy namísto "ukážeme vám ty nejlepší weby" přístup "ukážeme vám alespoň ty pěkné weby, pěkně".
Možná to jde tak trochu ruku v ruce s tou minimalistickou produkcí Seznamáckých webů, které se skutečně snaží nenutit uživatele přemýšlet možná až do míry, kdy mu v tom aktivně brání.
Na druhou stranu nejlepší cesta jak se vyhnout nepříjemnému srovnávání je stát se obtížně srovnatelným, takže tu snahu odlišit se chápu :-)
Tak to je strasny, pokud hledam informaci - tj. odpoved na moji otazku/dotaz a misto textu mi vyjedou obrovske screenshoty kde stejne nejde nic precist a pod tim jeden radek textu tak tim v podstate konci vyhledavani u seznamu. Navic jeste vice se zhorsuje to s cim ma seznam problemy - tj. relevantni vysledky a odpovedi na dotazy. Je to jejich vec, ale vysledek bude jasny - fulltext seznamu prijde o dalsi procenta z podilu na vyhledavani, v tomto pripade asi o velka procenta...
S vaším názorem musím souhlasit... také to vnímá jako posun "když nemůžeme soupeřit, tak budeme dělat něco jiného"
Defaultní náhledy na mobilním telefonu jsou totálně mimo, na menším displayi nepoužitelné, na větším displayi obtěžující. Ale chápu, že naservírovat místo výsledků hledání jen výsledky reklamních plateb může zvýšit proklik, když si toho uživatel nevšimne.
Nemám-li javascrip, pošlou mi http-diletanti z www.seznam.sk odpověď 302 samozřejmě bez těla, kde v Location mají takovýto obsah:
Location: /?sId=qYjs9fl5wVB9afJ3vjWl
Ale to je celé dáno tím, že majitele Seznamu vyrazili kdysi z ČVUT. A tak žádný člověk na seznamu netuší, že obsah komunikace v protokolu http popisuje někde nějaké RFC. (A kdo tuší, tak toho ze Seznamu hned vyhodí, aby je nezdržoval nějakými RFC-doporučeními od jejich matlalské práce.)
Možná by se na seznamu měli podívat, jaké odpovědi posílají z Googlu a podle toho to oapjcnout. (Tak jako Lukačevič kdysi trapně opajcoval grafiku Yahoo!)
Vydim to na statistice - nejcasteji hledaji www.domena.cz :D
Mobilní screenshotátor chodí z user agenta:
Mozilla/5.0 (Linux; U; Android 4.1.2; cs-cz; Seznam screenshot-generator Build/Q3) AppleWebKit/534.30 (KHTML, like Gecko) Version/4.0 Mobile Safari/534.30
Pamatuji si, že před lety se psalo a mluvilo v televizi Nova, že nějakej čecháček vymyslel lepší, až převratný nadčasový vyhledávač, že je lepší než kterejkoliv jinej na světě. Tak se ptám kam se poděl stvořitel a pročpak to vyšumělo? Žeby nějakej klon současných vyhledávačů?
Pavle, Filipe, díky za váš pohled.
Fandím Seznamu v lecčems, tentokrát však doufám, že mu tento "experiment" nevyjde a vrátí se k dosavadní podobě SERPu. Z uživatelského hlediska ji totiž vnímám jako hodnotnější.
Ve vašem shrnutí si dovolím maličko rozporovat následující:
"Pokud největší CTR nyní měly první 3 pozice, tak nyní to mohou být na desktopu 1., 4, a 7. pozice" - tohle je hodně konspirativní teorie, která nebere v úvahu rozlišení monitorů a další omezující faktory. Každopádně se ale shodneme, že CTR SERPu se velmi pravděpodobně změní. Jak? To ukáže až realita změřená na dostatečně velkém vzorku dat.
"Mobilní responsive? Špatně. Přijde nám, že tato verze na mobilech funguje špatně. Mobilní uživatel chce rychle znát odpověď. Design a velké screenshoty pro něj nemají velkou hodnotu." - IMHO je dlaždicové uspořádání "vymyšleno" právě pro mobilní zařízení. Neposkytne sice uživateli kvalitnější výsledky vyhledávání, ale je přehlednější a výrazně usnadní výběr stránky. Texty byly na mobilních zařízeních i do této chvíle sekundární.
V rámci globálních změn, které může redesign Seznamu pro SEO a další obory internetového marketingu znamenat, se ale jedná pouze o nedůležité připomínky :)
Jarda
Pln zvědavosti jsem navštívil www.seznam.sk abych si vyzkoušel dlaždicové uspořádání webů ve vyhledávání. Minulý rok mě něco podobného udělal Firefox Mozilla, a tak trochu i google, který nahradil přehlednou lištu se svými službami boxem kde se služby zobrazují velkými ikonami ve třech sloupcích.
Vždy platilo, že pokud si má uživatel vybrat z nabízených položek, nejlépe je zobrazit je ve sloupci pod sebou, o něco hůře v řádku vedle sebe. Moje reakce na Firefox i na Google byla záporná - hůře se mě v nabídce orientovalo. Totéž se stalo u dlaždicového seznamu - graficky to na pohled vypadá hezky, ale jenom do té chvíle, kdy opravdu potřebujete něco najít. Potom začnete nadávat a klít, protože je to strašně strašně nepřehledné.
To že se v dlaždicích velmi špatně něco hledá museli na seznamu vědět dopředu, asi tím sledují něco jiného než kvalitní vyhledávání. Zřejmě mají marketingové studie, že Ti kdož fulltext seznamu používají si nechtějí něco vyhledat, ale jen tak bezcílně brouzdají. Podle mých zkušeností to tak není, uživatelé fulltextu seznamu nejsou zkušení uživatelé počítače, ale hledají tam leccos. Já jsem třeba minulý týden hledal firmy pro rekonstrukci bytu a repasování oken a mnohem lépe se mě hledalo na seznamu - jak fulltext, tak firmy.cz než na google. Takže seznam používám i když jsem spíše pokročilý uživatel a častěji hledám googlem. Tento redesign by mě od seznamu asi definitivně odradil.
Na seznam jsem hrdý, protože to je česká firma která se dokázala prosadit tam kde mnozí jiní skončili. Bude mě mrzet, když skončí kvůli takovýmto nepromyšleným změnám.
Tak to je fajn. Jak ty mobilní screenshoty vznikají? Jestli si dobře pamatuju, bylo někde popsané, že i to desktopové screenshotování nebylo jednoduché a Seznam technologii komplet předělával, no a že by se mobilní screenshoty získávaly ze skutečného mobilu, o tom pochybuju. V případě emulátorů zase hrozí, že bude cílový web netypickým prostředím zmaten a zobrazí se špatně.
Právě pro to jinde zmíněné. Velmi často vyhledávám něco jiného než české firmu. I když budu hledat ubytování někde v zahraničí, tak mne budou iritovat nabídky ubytování v Praze, nebo i nabídky českých vyhledávačů ubytování (stejně mají stará data).
A když už budu hledat něco v Česku, tak mne spolehlivě naštve spousta pseudokatalogů a pseudorozcestníků které stejně nikam nevedou.Když hledám nějakou tu turistickou zajímavost třebas na Jižní Moravě, tak nevím proč by mi měly odpovídat pseudoweby z každého kraje. A jako velmi relevantní stránky ty, na kterých je sotva titulek a pak prázdno.