Hlavní navigace

Situace okolo VoIP v Čechách a na Moravě

21. 10. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Snad ani zakládání investičních fondů po vydání kupónových knížek v 90. letech nebylo tak překotné, jako letošní oznamování nových služeb a zakládání firem nabízejících VoIP. Poučka o tom, že na Internetu "první bere vše", je již dostatečně známá, a tak se pojďme podívat, jak vypadá podzimní krajina českých VoIP poskytovatelů.

K pionýrským začátkům musíme zpět do roku 1999, kdy na takřka výhradně dial-upový trh dorazila nabídka Volný a po něm další nabídky Internetu za paušál. Spolu s tím se objevily první služby internetového telefonování z počítače na běžnou linku – Phone Globe (společnosti Globe Internet předprodávající služby operátora DeltaThree, dnes přejmenovaná na IConnectHere) a v závěsu také služba Phone Cesnet (sdružení CESNET nabízející služby Net2Phone). Díky problematické kvalitě hovorů (co také čekat od dial-upu) o tyto služby nebyl příliš veliký zájem a samy od sebe časem zanikly. Nicméně byl to VoIP, jak jej známe dnes, a ve své době služba při volání do exotického zahraničí (třeba do Vietnamu) nabízela až 70procentní úspory oproti monopolnímu SPT Telecomu. Nu alespoň víte, odkud pramení pomluvy o tom, že internetová telefonie je nekvalitní a je jenom pro hrstku nadšenců.

1991

Další významná kapitola se pro běžného uživatele začala psát v říjnu 2003, kdy spatřila světlo světa služba Skype (původně se měla jmenovat Skyper) Niklase Zennströma a Januse Friise. Za krátkou chvíli si díky své jednoduchosti a v té době nepřekonatelně kvalitnímu přenosu hlasu získala řady příznivců. Dnes využívají Skype v jednu chvíli asi čtyři miliony ze 100 milionů jeho registrovaných uživatelů, a ti se po akvizici Skype ze strany společnosti eBay mohou zřejmě těšit na trochu větší obtěžování obchodními nabídkami, než byli dosud zvyklí. Kde ale Skype zaspal, je vlastní integrace do hardware tak, aby se z „telefonu na počítači“ stal „telefon na stole“. Kooperace se Siemensem, Dulaphone Olympia ani četné klony DECT/Skype telefonů asijských výrobců se bohužel nestaly standardem. Právě uzavřený standard, nebo chcete-li zdrojový kód, je Skype často vyčítán, a nebýt toho, zřejmě by dnes červené „S“ bylo součástí kdejakého síťového zařízení (ale jeho autoři by možná byli o pár miliard dolarů chudší…).

S otevřeným standardem, konkrétně RFC 2543 – SIP (Session Initiation Protocol), naopak přichází prostředí, které lze nazývat skutečnou telefonií, kde si mohou mezi sebou vzájemně „povídat“ zařízení různých výrobců a systémy rozličných operátorů. SIP je jednoduchý protokol, ne nepodobný HTML, a lze jej použít nejen pro hlas, ale i pro video, nebo interaktivní hry. Hlavním rysem je univerzálnost a jednoduchost a to je i důvod, proč se SIP nakonec prosadil nad protokoly jako H.323, H.248, MGCP… Pokud se tedy bavíme o internetové telefonii, na 99 procent se bude jednat o využití tohoto protokolu ve VoIP telefonech, VoIP mobilech, VoIP branách, VoIP serverech a všemožné další nepojmenovatelné „havěti“.

Prvním, kdo začal nabízet veřejné telefonní služby na bázi SIP protokolu, pokud si vzpomínám, byla na začátku roku 2004 společnost Penelopa a její SoftPhone. Mluvím zde o nabídce pro běžného zákazníka, alternativní telekomunikační operátoři si s nabídkou volání přes VoIP zahrávali již dříve, ale své služby směřovali takřka výhradně zákazníkům k nim připojeným – například centrexová služba Contactel Forum. Díky propracovanému marketingu a vlastním telefonům je zřejmě nejznámější služba společnosti Fayn (ta byla pravděpodobně nedávno zakoupena společností Computer Press), která však dosud využívala jiný protokol než ostatní (konkrétně H.323, což se má prý záhy změnit), a to se poněkud podepsalo i na jejím dalším rozšiřování.

SoftPhone, Fayn a všechny další standardní VoIP služby operátorů, o kterých budeme nyní hovořit, nabízí uživateli výběr vlastního regionálního telefonního čísla (přiděleného dle licence Českého telekomunikačního úřadu), online přehled o hovorech a nastavení parametrů služeb a většinou i výběr koncového zařízení – od bezplatného softwarového klienta, přes VoIP adaptér (krabičku, která umožní připojení standardního telefonního přístroje), až po stolní nebo přenosný (WiFi) IP telefon. Právě hardware typu „telefon na stole“, který bude jednoduchý ovládáním a přístupný cenou, je v kombinaci s cenou služby tím, co VoIP otevírá dveře i do méně technologických domácností a firem.

Atraktivita internetové telefonie je ale především v ceně. Tím, že sjednotíme služby datové a hlasové, dosáhneme úspory jednoho (telefonního) kabelu, takzvané poslední míle. Ta je na klasické telefonní službě tím nejdražším a náklady na její budování, provoz a údržbu jsou obranou Českého Telecomu proti snižování paušálních telefonních poplatků. Velkým tahákem VoIP operátorů je také věta „v naší síti voláte zdarma“. Nojo, řeknete si, ale ta jejich síť, to je jen pár stovek uživatelů… máte pravdu, ale když se takové sítě vzájemně propojí prostřednictvím peeringu („jedou“ přece na Internetu), vznikne už celkem zajímavé číslo. A pokud nahlédneme do blízké budoucnosti, uvidíme protokol ENUM (Public Meeting on the Telephone Number Mapping), který – zjednodušeně řečeno – propojí všechny zainteresované VoIP sítě bez nutnosti dvoustranných dohod mezi operátory. Například ze služby VoIPEX, která se SIP peeringem u nás začala, se dovoláte zdarma do osmi dalších veřejných sítí a prostřednictvím ENUM serveru e164.org i dalším cca dvěma milionům uživatelů v Německu a v USA.

Tento článek si neklade za cíl hodnotit nabídky operátorů, mezi kterými nyní zuří lítý boj o první (ty technologicky zdatnější) zákazníky. Upozorním vás ale na služby, které jsou u vybraných operátorů unikátní či nejvýhodnější. Služba Ha-loo společnosti ha-vel internet nabízí referenční program, kde se podílíte na výnosech z volání klienta, kterého doporučíte. Služba EriVoIP společnosti Český bezdrát nabízí k výběru pozoruhodně „pěkná“ čísla – například 220991111. Služba Mujtelefon společnosti Canistec nabízí volání do libovolné pevné sítě v ČR již za 0,79 Kč, mimo špičku pak vede služba VOX.802 společnosti Mattes AD s cenou neuvěřitelných 0,42 Kč za minutu hovoru. Důležitým atributem je tarifikace hovorů (věděli jste, že u Českého Telecomu platíte okamžitě celé první dvě minuty, i když ihned zavěsíte, a pak po minutách– tedy 120 + 60?). Zde vychází nejlépe služby Viphone, Sitkom, Retecal, Wirphone a VOX.802, které účtují vždy po vteřinách (tedy 1+1). Zajímavé mohou být pro celou řadu uživatelů nabídky Unient Communications a Czech Online (Viphone a nedávno spuštěný TelefoNet), které nabízí neomezené volání za paušál 594, respektive 832 korun měsíčně vč. DPH.

BRAND24

Lze očekávat, že další služby a operátoři – a to zejména ti velcí – na sebe nedají dlouho čekat. Například kabelový UPC již VoIP spustil loni v Maďarsku i v Polsku a i v ČR má vynikající startovní pozici. Již v únoru 2005 oznámil i Český Telecom, tehdy ještě ústy Vladana Crhy, že do konce tohoto roku spustí vlastní VoIP služby.

Jak to všechno je a bude, se můžete dozvědět přímo od nejpovolanějších – zástupců dvaceti VoIP operátorů, IP integrátorů i dodavatelů hardware na akci VoIP EXPO, která začíná v pondělí 24. října jako součást veletrhů Invex/Digitex na Výstavišti v Brně. O přednáškách, testech a všem ostatním, co vše se bude po čtyři dny dít v pavilonu „B“, se dozvíte nejvíce na webu www.bvv.cz/vo­ipexpo. K vidění budou mimo jiné i GSM mobily s WiFi a VoIP službami…

Telefonujete přes Internet?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Někdejší spoluzakladatel Globe Internet a dnes popularizátor elektrických kol a cyklistiky vůbec. Provozuje eshop ekolo.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).