Hlavní navigace

Skajp Entrprajz

16. 4. 2007
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Všeobecně známá VoIP/P2P síť začala testovat službu pro velké podniky. Obávám se, že testovat sice může, ale pro velké nikdy nebude.
Vojtěch Bednář

Ilustrace: Nenad Vitas

Před nedávnou dobou jsem pro jeden IT časopis napsal článek, srovnání SIP VoIP a veřejných sítí typu Skype, vyjde tuším příští měsíc. Porovnáním haldy pro a proti jsem se nakonec dobelhal k závěru, že ač je veřejná VoIP síť jednoduše super, do větší firmy se moc nehodí, neboť nenabízí dostatečnou flexibilitu, kontrolu, spolehlivost a bezpečnost. Tečka.

Dnes si na Internetu můžeme přečíst o tom, že Skype začal, ve velmi omezené míře, testovat svou variantu služby pro „enterprise” zákazníky. Tím ohavným anglickým slovem se má na mysli, že firmu zajímají společnosti s tisíci a více zaměstnanci, tedy přesně ten sektor, kterému bych používání Skype nedoporučil. Ovšem máte-li dost zaměstnanců a zájem, napište na enterprisesolutions zavináč skype.net.

Nová verze klientského programu má částečně odbourat největší výtku, totiž naprostou nekontrolovatelnost Skype ze strany systémového administrátora. Jestli se firma do programu odváží zabudovat i to nejkontroverznější tlačítko, totiž „vypnout režim supernodu”, je veliký otazník. Každá verze čehokoliv totiž dříve nebo později uteče na veřejnost a zrovna útěk této by byl parádním průšvihem. Masové šíření programu by mohlo celosvětovou povídací síť pořádně pochroumat. Ale to je už úplně o něčem jiném.

BRAND24

Velké organizace v současnosti nejčastěji spoléhají na kombinovaná řešení komunikace, která vycházejí částečně z VoIP a částečně z klasické telefonie. Pokud je VoIP implementováno v rámci rozsáhlé telekomunikační sítě, pak funguje většinou na principu SIP telefonie. Jestliže v podniku existuje (napříč glóbem) také rozsáhlá běžná telefonní síť, může se k „sjednocení“ obou použít uživatelsky přívětivý můstek typu soukromého ENUM stromu. Toto řešení je všechno jen ne optimální, nicméně oproti jakkoliv upravenému Skype má své přednosti. Tou nejdůležitější je, že firma nespoléhá na provozovatele telekomunikací, ale vlastní, vnitřní hovory si zajišťuje sama, a k tomu má k dispozici pestrou škálu hardwarových i softwarových telefonů s otevřeným standardem komunikace.

Riziko, že by Skype stisknul knoflík a například nikdo ze zaměstnanců Boeingu by si už nezavolal, je velmi nízké. Ale i tak Skype jeho plán s „entrprájz“ telefonií značně kazí. Nikdo si nedovolí spoléhat na technologii jediného dodavatele. A naděje, že by Skype otevřel svůj komunikační protokol, je rovná nule. Která, v tomto případě, od nuly pojde.

Byl by Skype pro velké firmy spíše přínosem, nebo rizikem?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je sociolog, odborný publicista, poradce, a lektor.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).