Hlavní navigace

Skokani a zatracení českého webu - 3 - 1. čtvrtletí 2009

28. 12. 2009
Doba čtení: 9 minut

Sdílet

 Autor: 29
Co se událo na českém webu počátkem roku 2009? Pár konců, pár nových začátků a samozřejmě bilancování výsledků. Text je součástí CZIF ročenky za rok 2009.

Leden 2009

Na Internetu je (konečně) možné (legálně) sázet – 5.leden 2009 by se teoreticky měl poznamenat do dějin českého Internetu – Ministerstvo financí „povolilo“ sázení na Internet využitím kličkovitosti zákona, který to, co není specificky zakázáno zákonem, umožňuje „povolit“.

Zajímavé na tomhle je několik věcí – jednak to, že to trvalo několik let a znamenalo to obrovské množství lobbingu a nevídané zapojení médií. Ministerstvo financí přitom lednový krok mohlo učinit už dávno. Druhá zajímavost je, že na legislativní neochotě MF vydělávaly hlavně ty sázkové kanceláře, které zákaz-nezákaz prostě ignorovaly a Češi u nich sázeli v milionech měsíc co měsíc – pochopitelně v „jiné zemi“ a tedy pod „jinou literou zákona“.

Ještě zajímavější je však to, že Evropská Unie už dávno zcela jasně řekla, že internetové sázení je možné. A česká legislativa, která by měla v tomto ohledu vycházet i z té evropské, prostě opět snaživě byla papežštější než papež.

A konečně, poslední zajímavá věc – internetové sázení je povoleno jenom za předpokladu, že dojde k ověření identity sázejícího. Pokud tedy chcete sázet dle představ zdejšího MF, tak se nejprve musíte dostavit na kamennou pobočku. Případně, pokud vás tahle otravná věc prostě nebaví, pokračujte v klidu v sázení u zahraničních společností.

Určitým způsobem je ona „ověřená identita uživatele“ precedens pro budoucnost českého Internetu, protože se snadno jednoho dne může stát základem dalších omezení v rámci jiných služeb, včetně takových, které žádné takové ověřování identity ve skutečnosti nepotřebují.

Centrum.cz zkouší štěstí s novým vzhledem – Tím hlavním důvodem pro změnu byl fakt, že dnes existuje velké procento uživatelů, kteří nejsou věrní značkám a jednoduše si z Internetu vyzobávají to, co chtějí a co považují za nejlepší, – takto zdůvodňuje Centrum Holdings to, že po velmi krátké době opět má nový vzhled. A také to, že si v něm mohou uživatelé nastavit zobrazování informací z „cizích“ služeb.

nové Centrum

Nové Centrum.cz

Nový design je rozporuplný a spoléhání se na to, že přitáhne či udrží uživatele tím, že si na něm mohou nastavit zobrazování informací z jiných (jimi používaných) webů či portálů je poněkud naivní. A ještě naivnější je představa Ondřeje Švihálka, že touto „otevřeností“ získají nové uživatele.

stávající Centrum

Klasické Centrum.cz

MAFRA zainvestovala do společnosti Internet Trading – Třetinový (34%) podíl ve společnosti Internet Trading odkoupila MAFRA za blíže neurčenou částku. Internet Trading je v tuto chvíli provozovatelem inzertního katalogu TakeIT, který byl provozován i prostřednictvím webových stránek MAFRy. V principu využívá hlavně in-textové inzerce

Senát chtěl bojovat proti pornu na Internetu, zákazem v zákoně – Ve zcela neočekávaném místě, tedy v návrhu novelizace „herního zákona (č.202/1990 Sb.), se objevuje snaha zákonodárců propašovat do zákona možnost, aby stát rozhodoval, co je na Internetu dovoleno a co nikoliv. V rámci „boje proti ilegálnímu hazardu“ se totiž návrh snaží přesunout na poskytovatele připojení zodpovědnost za to, že budou znemožňovat přístup k „nevhodnému“ obsahu.

Nejenom že jde o absurdní záležitost, ale návrh navíc odporuje platné legislativě, která naopak poskytovatele brání před tím, aby nesli zodpovědnost za obsah, který protéká jejich „dráty“. A nejabsurdnější na celé situaci je, jak uvádějí Lidové noviny z 24.ledna, ke kontroverznímu odstavci se nakonec nikdo z autorů návrhu nehlásí. Dokonce tvrdí, že vůbec netuší, jak se tam předmětný odstavec dostal.

Profil na komunitních serverech má 70 procent uživatelů – Výsledek výzkumu společnosti Mediaresearch udává, že profil na komunitních serverech má 70 % českých uživatelů (uživatelé nad 15 let). A pouze čtvrtina profil vytvořena nemá a ani to neplánuje. V Česku jsou přitom rozšířené komunitní servery (sociální sítě) hlavně v podobě serverů jako Spolužáci.cz, Lide.cz a Libimseti.cz.

Problémem všech průzkumů bývá věrohodnost. Třeba tam, kde si lidé tradičně pletou prohlížeč a vyhledávač. A jaká je vlastně definice „komunitního“ serveru (a kde v tomto ohledu stojí ony tzv. sociální sítě). Jediné podstatné z tohoto zjištění je, že sociální sítě a komunitní servery nemůžete přehlížet.

MVČR se chystá zprovoznit datové schránky na doméně .info – NIC.CZ na svém blogu zveřejnil informace, že nově zaváděné datové schránky budou provozovány na doméně .info – vzniká tak poněkud absurdní situace, kdy stát má již dávno vytvořenu politiku týkající se tvorby a používání doménových jmen (tu pochopitelně usilovně ignoruje) a navíc se chystá svěřit kritickou službu státní infrastruktury do rukou subjektů, se kterými nemůže mít žádný reálný smluvní vztah.

TV NOVA zahájila tažené proti svým pořadům na YouTube.com – Masivní tažení proti pořadům TV NOVA umístěným na YouTube.com přineslo řadu zablokovaných účtů a stažení stovek až tisícovek videí. Hlavním cílem jsou záznamy ze seriálů jako je Ordinace v růžové zahradě či Pojišťovna štěstí. Některá videa ovšem Nova nechává bez povšimnutí, takže není příliš jasné, jakým klíčem se vlastně řídí.

Aukro.cz oznámilo založení milionu uživatelských účtů – Aukční síť Aukro.cz oznámila překročení hranice jednoho milionu uživatelských účtů – denně se registruje 1800 nových uživatelů. Informace nijak blíž neupřesnila zda jde o aktivní uživatele, ale pravděpodobně nikoliv. V roce 2008 se, podle provozovatele, na Aukro.cz objevily aukce v hodnotě převyšující 2,4 miliardy korun.

Centrum.cz spustilo nový vyhledávač zboží – Zbozi.centrum.cz má přímou konkurenci v podobě Zbozi.cz (Seznam.cz) a snaží se prorazit spoluprací s Heureka.cz – zatímco Zboží od Seznam.cz má zhruba 1.5 milionu RU, Heureka.cz má mírně přes polovinu tohoto počtu.

Český blogger se musí omluvit čtenáři – Krajský soud pro Prahu 5 rozhodl, že Michal Matoušek na svém blogu (v rámci blogů Respekt.cz) překročil „meze kritiky“ a poškozenému, Martinu Ondrejátovi, kterého označil za „puncovaného blbce“ a „rasistického rypáka“, se musí omluvit. Michal Matoušek přitom reagoval na následující text.

Když si potomek, dejme tomu syn přivede domů přítele, feťačku, kriminálnici nebo echtovní cikánku, tak máte zaděláno na problémy do konce života. Avšak riziku s homosexuálním potomkem lze předejít pořízením si alespoň dvou potomků (jeden bude nejspíš normální a snese vnoučata). Adaptované cikánky, asiatky nebo afričanky mohou rodit vnoučata stejně jako evropanky, tudíž rodič může být v klidu.

Podle soudu se Michal Matoušek nemusí omlouvat za zmínku o rasismu. A také nemusí platit žádné vyrovnání.

Za pronájem webů dají Češi ročně 560 milionů Kč – Tradiční data společnosti HorMart uvádí, že ročně Češi utratí až 560 milionů Kč, trh se přitom zvýšil o 11 % na zhruba 200 tisíc pronájmů webů. V roce 2007 se tento trh zvýšil o 12 % a letos můžeme očekávat, že částka překročí 600 milionů korun. Pomalý růst je, podle společnosti HorMart, způsoben hlavně nasyceností trhu. První dvě společnosti v  žebříčku (Active24 a Internet CZ) přitom obhospodařují prakticky polovinu trhu s webhostingem v ČR.

Únor 2009

Ochutney.cz, videoportál Telefónica O2, končí k 3.březnu – S politováním vám oznamujeme, že projekt Ochutney.cz k 3. březnu 2009 končí. Děkujeme vám za dosavadní podporu a přejeme mnoho štěstí při natáčení nových videí, S pozdravem tým Ochutney.cz, znělo strohé oznámení toho, že Telefónica O2 ukončuje neúspěšný video portál.

Internet Billboard ukončí NewLinx – Někdy před rokem Internet Billboard reklamní systém NewLinx koupil a nyní uživatelům oznámil ukončení této 8 let fungující služby – nabídne jim přitom přechod na systém Billboard.

Česká Televize má novou podobu stránek – Tradičně konzervativní design stránek má i nová podobě webu České televize, www.ceskatele­vize.cz. Vcelku pozitivní dojem kazí klasický problém, vznikající prázdné místo ve středním a hlavně pravém sloupci. Weby sázející na velké množství informací na hlavní stránce se s tímto omezením potýkají často a bez velkého úspěchu – webu České Televize by prospěla kompaktní vstupní (hlavní) stránka.

webdesign - Česká televize

Seznam oznámil přechod z Google na Live Search (Microsoft) – Ke změně nástroje pro vyhledávání ve světě jsme se rozhodli po důkladném srovnání technologie Live Search s tou, kterou jsme dosud využívali. Live nám poskytuje mnohem více prostoru pro přidání vlastních funkcí i pro marketingové nástroje, které budou výsledek vyhledávání ve světovém internetu efektivněji prezentovat uživatelům, uvedl Pavel Zima, výkonný ředitel Seznamu.

Novinky.cz omezí vstup do diskuze jen pro OPRAVDU registrované – Dosavadní způsob fungování diskusí bohužel svádí některé uživatele skrývat se za anonymitu a různými formami sabotovat civilizovanou výměnu názorů slušné většiny čtenářů. Proto jsme se rozhodli vyhradit přístup do nového názorového fóra jen uživatelům, kteří jsou ochotni projít korespondenční registrací, říká Vladimír Dušánek, šéfredaktor Novinky.cz.

Sedm zemí, kde Google nemá významný podíl ve vyhledávání – Česká republika je jednou ze sedmi zemí, kde Google nemá větší než nadpoloviční podíl ve vyhledávání – o jaké jde, můžete vidět na grafu a nejpodstatnější informace je, že mezi nimi je stále Česká republika.

7 zemí, kde Google nemá převahu

Sedm zemí, kde Google nemá významný podíl ve vyhledávání

Internetová reklama za loňský rok – 5 miliard korun – Od domácích zadavatelů reklamy loni internetové servery získaly 5 miliard korun a pro letošní rok je nárůst odhadován 26% – alespoň takto vidí situaci SPIR (Sdružení pro internetovou reklamu). Jde samozřejmě o ceníkové ceny, ne tedy skutečné obraty.

V rámci všech mediatypů má Internet 8.6% podíl. Nejvíce inzerce je stále v televizi (26,7 mld. Kč, 45,4 %) následované tiskem (20 mld. Kč, 33,9 %). Na třetím místě je právě Internet, následovaný outdoorovou reklamou (3,7 mld Kč, 6,3 %), rádiem (3,3 mld. Kč, 5,6 %) a kinem (0,1 mld. Kč, 0,2 %).

Březen 2009

eBay je (částečně) v češtině – Největší aukční internetová služba na světě, eBay.com, se dočkala částečného počeštění. Částečného proto, že jde ve skutečnosti jenom o tzv. „eBay Global Buying“, tedy vyhledávání. Vlastních aukcí ani dalších části služby se čeština moc nedotkla.

Doménoví spekulanti založili Českou asociaci držitelů domén – ČADD (Česká asociace držitelů domén) je diskutabilní asociací hned z několika pohledů. Jednak důsledně utajovala, kdo ji zakládá a jací jsou členové – mezi nimi jsou hlavně čeští doménoví spekulanti. A v druhém pohledu bylo vůbec otázkou, jestli asociace skutečně vznikla. Po počáteční kritice se nicméně na webových stránkách, www.cadd.cz, objevily konkrétnější informace a se zpožděním proti oznámení byla asociace oficiálně zaregistrována.

Čtenáři knih Terryho Pratchetta nepochybně vědí, že jednou z nejdůležitějších organizací je mimo jiné i Cech zlodějů. Vznik asociace držitelů domén, založené hlavně na podpoře doménových spekulantů, je svého druhu paralelou.

Konsolidace na poli turistických serverů – Outdoornet (Turek Media, s.r.o) sdružující outdoorové (turistické) weby (Horydoly.cz, Cykloserver.cz, Lyzuj.cz, Mountainbike.cz, Raft.cz, Tatry.cz, Turistika.cz, Treking.cz a další) má, pochopitelně konkurenci v podobě uskupení První outdoorová (Svetoutdooru.cz, Hiking.sk, NaKole.cz, Hydromagazin.cz). Outdoornet udává návštěvnost vlastní „sítě“ na zhruba 420 tisíc reálných uživatelů (TNS iAudit), zatímco konkurenční skupina udává zhruba 190 tisíc uživatelů (Google Analytics).

Internet Info spustilo magazín Vitalia.cz – Společnost Internet Info oznámila spuštění nového magazínu Vitalia.cz o zdravém životním stylu. Server Vitalia.cz je určen především aktivním lidem, kteří mají zájem naslouchat radám a tipům o tom, jak posunout svůj životní standard blíže ke zdravému životu. Zaměřujeme se na ty, kteří odmítají povrchní styl tradičních společensko-lifestylových magazínů, ale naopak hledají střízlivý pohled na danou problematiku, který jim ponechává dostatek prostoru pro vlastní úsudek, uvedl Jan Potůček, šéfredaktor serveru Vitalia.cz, který zůstává i šéfredaktorem DigiZone.cz.

BRAND24

V online nakupování zaostáváme za EU – V EU27 nakupovalo v minulém roce přes Internet v průměru 32 % lidí, v ČR 24 % – plyne to ze zprávy Eurostatu. Rekordmanem je Dánsko (59 %) a na opačné straně Bulharsko (3 %). Nejvíce nakupovanou komoditou je cestování a ubytování (14 %), oblečení a sportovní potřeby (13 %), knížky, potřeby pro domácnosti a vstupenky na různé akce. V ČR je nejvíce nakupované oblečení (9 %), vstupenky (7 %) a poté knížky a časopisy.

Březen už nebyl „měsícem internetu“ – Nedostatek zájmu sponzorů stojí za zrušením osvětové aktivity Březen měsíc internetu (BMI), která tak skončila po jedenácti ročnících. Organizátoři neplánují vyhlášení dalších ročníků.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Konzultant a publicista, provozuje www.pooh.cz. Podle některých si myslí, že rozumí všemu, sám je však přesvědčen o pravém opaku a ani v 30+ letech nedokázal přijít na to, jak mít peníze a nepracovat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).