Hlavní navigace

Názor k článku Skutečně může zaměstnavatel číst vaši poštu? od drop - Prijde mi, ze nejvice matouci skutecnosti pro pochopeni...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 15. 1. 2004 21:56

    drop (neregistrovaný)
    Prijde mi, ze nejvice matouci skutecnosti pro pochopeni je to, ze se jedna o postovni zpravu v elektronicke podobe. At se vam to libi nebo ne, postovni zprava at v listovni ci v elektronicke poziva u nas i vsude ve svete stejne urovne pravni ochrany. Takze zapomente na jakekoliv "speciality" jen pro to, ze se jedna o elektronickou formu postovni zpravy do ktere se da snadno "nabourat".

    Je to stejne jako s normalni listovni zasilkou. Pokud nekdo vi, ze urcity pracovnik pracuje pro urcitou firmu a najde si jeji adresu ve zlatych strankach a zasle mu dopis s adresou zacinajici jmenem firmy, pokracujici jmenem osoby a pak zbytkem adresy, tak tuto zpravu nesmi otevrit nikdo jiny nez vlastnim jmenem uvedeny adresat. Skutecnost ze pro zpravu musel dojet pracovnik firmy na postu automobilem firmy, kde ji vyzvedl spolu s ostatnimi zasilkami a privezl na podatelnu firmy, kde ji dalsi pracovnik v ramci sve pracovni naplne vytridil a postoupil opravnenemu adresatovi NEDAVA zamestnavateli zadne OPRAVNENI k poruseni ustavni zasady tykajici se ochrany listovniho tajemstvi, viz cl. 13 listiny zakladnich prav a svobod tvorici nedilnou soucast ustavy CR.

    Dalo by se pouze souhlasit s postupem, kdy prichozi posta (at v elektronicke ci v listovni podobe) oznacena nikoliv vlastnim jmenem konkretniho adresata ale pouze nazvem a adresou firmy, pripadne nazvem oddeleni ci jine organizacni slozky firmy muze byt otevrena v zasade jakymkoliv pracovnikem (nebo vice pracovniky) ktere k tomu zamestnavatel v ramci jejich pracovni naplne zmocni. Pokud by tedy chtel zamestnavatel omezit soukromou korespondenci zamestnancu, muze v tomto smyslu vytvorit vnitrni pravidla pro vytvareni e-mailovych schranek tak, aby nebyly vytvareny na osobnim zaklade. I v tomto pripade by se vsak s obsahem e-mailove zpravy, ktera by svym charakterem byla zjevne osobni (napriklad uvedenim konkretniho jmena pracovnika v predmetu zpravy) nemel seznamovat nikdo jiny (chapu vyhradu ze technicky z duvodu nahledu postovni zpravy u e-mailovych klientu tezko proveditelne)

    Ve veci odesilanych zprav je situace opet podobna jako u listovnich zasilek v tradicni podobe. Zamestnavatel muze svym organizacnim opatrenim vytvorit uzavreny adresar zakazniku firmy jimz mohou pracovnici zasilat firemni e-mailovou postu. (Stejne tak jako plati postovne za tradicni pisemnou korespondenci ktera je zaslana pouze skutecnym obchodnim kontaktum firmy). Pokud vsak postovni server umoznuje zasilat zamestnancum zpravy i jinym adresatum, zamestnavatel NEMA pravo seznamovat se s obsahem takovych zprav, jedna se o stejny pripad jako kdyz nekdo odesle soukromou korespondenci ve firemni obalce za firemni penize - ani tento pripad NEOPRAVNUJE takovou zasilku, pokud jeji vyskyt zamestnavatel zaznamena, OTEVRIT a seznamit se s jejim obsahem. Uvedeny priklad samozrejme nevylucuje pripadny pracovne pravni postih zamestnance pro poruseni pracovnich povinnosti v souladu se zakonikem prace.

    Zaverem bych chtel zduraznit, ze zamestvavatel (majitel firmy) ma podle meho nazoru dostatek legalnich nastroju k omezeni soukrome korespondence svych pracovniku. Staci se zamyslet nad organizaci prace firmy a vytvorit odpovidajici pracovni postupy a pravidla. Pokud vsak takove kroky zamestnavatel z jakehokoliv duvodu neucini, nema v zadnem pripade pravo na poruseni listovniho tajemstvi zachycenych soukromych postovnich zprav. Pripadna vznikla ztrata ci financni skoda jde plne na vrub jeho nedostatecnych manazerskych schopnosti.