Hlavní navigace

Názor k článku Skutečně může zaměstnavatel číst vaši poštu? od Petr Urbanec - Možná bych uvedl ještě jednu praktickou situaci. Vycházím...

Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.

  • 16. 1. 2004 23:09

    Petr Urbanec (neregistrovaný)
    Možná bych uvedl ještě jednu praktickou situaci. Vycházím z toho, že emailová adresa a mailová schránka jsou dvě odlišné věci (omlouvám se za technicky nepřesné formulace, vždy záleží na způsobu implementace). Ještě na upřesněnou, nejsem právník.

    -----------------------------------------------------------

    část první

    Na poštovní serveru zaměstnavatele existuje schránka, označím ji jako mbox123 a tuto schranku maji pravo sledovat a cist nasledujici zaměstnanci (funkční místa): ředitel, obchodnik a pravnik. Současně se veškerá komunikace zaznamenává, sleduje a archivuje. Všichni zúčastnění zaměstnanci jsou o tomto stavu věcí informování.

    Předpokládám, že na toto řešení má zaměstnavatel plné právo a není žádný zákonný důvod jej v tom omezovat.

    -----------------------------------------------------------

    část druhá

    Za označením funkčních míst se samozřejmě skrývají lidé z masa a kostí, takže ředitel je Josef Odvážný, obchodník je Miroslava Zdatná a právník je Karel Opatrný.

    Aby komunikace byla pro obchodní partnery "přívětivá", je pro každého zaměstnance vytvořena "emailová adresa", v našem případě tedy:

    josef.odvazny@firma.cz
    miroslava.zdatna@firma.cz
    karel.opatrny@firma.cz

    K temto emailovym adresam vsak neexistuji fyzické schránky. Veškeré příchozí zprávy jsou dle výše uvedených pravidel ukládány do jedné schránky, a to mbox123.

    Obchodní partner tedy ví, že se mu věnuji konkrétní člověk. To, že zprávy mohou číst i ostatní oprávněné osoby jej víceméně nemusí zajímat, protože komunikuje s FIRMOU za určitým obchodním účelem.

    Předpokládám, že ani tyto kroky nejsou v rozporu se základními právními předpisy.

    -----------------------------------------------------------

    Část třetí

    Za běžného provozu je vše v naprostém pořádku. Z firmy odchází a do firmy přichází nejrůznější obchodní korespondence, která je odpovědnými osobami řádně vyřizována. Korespondence je archivována pro pozdější využití, například pro reklamační řízení.

    Ojediněle může nastat situace, kdy na některou z emailových adres dojde (a do společné schránky je uložena) zpráva osobního charakteru.

    Elektronický systém bohužel nemá tu schopnost, aby tuto skutečnost zjistil a podle toho se náležitě zachoval. Zpráva je proto volně přístupná všem uživatelům schránky.

    Pokud by tedy jeden z uživatelů (zaměstnanců) tedy tuto zprávu začal zpracovávat a zjistil, že má osobní charakter a není určena jemu, měl by ji okamžitě přestat číst a upozornit toho, komu je určena.

    OTÁZKY

    1) Může zmíněný zaměstnance, pokud zjistí, že ve schránce je zpráva osobního charakteru (a tudíž tam nepatří), zprávu vymazat aniž by porušil právní řád?

    2) Smí zaměstnavatel archivovat a dále elektronicky zpracovávat veškeré zprávy ve schránce uložené? Vycházím z předpokladu, že není výpočetním systémem možné automaticky oddělit zprávy obchodního a osobního charakteru.

    -----------------------------------------------------------

    Část čtvrtá - klasická pošta

    Dodavatel zašle do firmy fakturu. Jako adresáta uvede toto:

    Firma ABC, s.r.o.
    Účtárna
    paní Jana Poctivá
    Tovární 1
    100 10 Praha

    Nicméně paní Jana Poctivá již pro firmu nepracuje, ale shodou okolností se o této skutečnosti dodavatel nedozvěděl.

    OTÁZKY

    Jak se má zaměstnavatel - firma zachovat při zpracování této zásilky?

    Nabízím následující řešení:

    1) Zaměstnance, který je nyní na místě paní Jany Poctivé, zásilku otevře a zpracuje.

    2) Zaměstnanec, který obdrží zásilku ji vrátí neotevřenou zpět dodavateli spolu s informací o správném adresátovi.

    3) Zaměstnanec, který obdrží zásilku ji přepošle na jemu známou adresu paní Jany Poctivé a ta ji otevře a pokud bude dostatečně poctivá, tak ji odešle zpět zaměstnavateli, nyní již se správným adresátem.

    Jak se má zaměstnavatel - firma správně zachovat, aby zajistila optimálně svůj chod a zároveň neporušila právní normy? Co by radil p. Aujezdský (či jiný, právními znalostmi obdařený čtenář), pokud by byl v roli podnikového právníka?