Hlavní navigace

Názor k článku Sociální analytika: Víme, že bychom měli od anonym - Vaše překvapivě chytrá odpověď si ode mně zaslouží...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 8. 2010 11:07

    bez přezdívky
    Vaše překvapivě chytrá odpověď si ode mně zaslouží o něco hlubší vysvětlení, kde je dle mého zakopán pes.

    Ne, nemyslím si, že by to bylo médiem nebo nějakou mou extrémní chytrostí. Jakmile ve svém nadšení propadnete mesiášskému komplexu (dosud jste všichni tápali, ale teď vám zjevím věčné pravdy), s reakcí podobnou té mé se můžete setkat kdykoliv a kdekoliv:

    1. Bláboly: Tvrdíte věci, které nejsou ničím podložené. Počínaje firmami, které prý zbožně vzhlíží k těm velkým. Dle mých zkušeností, naopak - právě veliké firmy často patří k největším ignorantům. To dvojky-trojky na trhu se často snaží mnohem více a bývají na návratnost mnohem citlivější.

    To o meškání nebo "sociální analytice na nule" je opět bohorovné tvrzení, které trpí na tři zásadní zádrhely: Že něco VY nevidíte ještě neznamená, že to neexistuje. Za druhé, sociální analytika jako taková tu existuje od dob vzniku sociologie a psychologie. A za třetí, celou dobu mluvíte spíše o behaviorální analytice (tedy zkoumání chování). A třebas behaviorální rozbory cílení už dávno nejsou cizí ani českému internetu. Tohle je jenom jejich rozšíření i na sociální sítě.

    No a předsudky typu (parafrázuji) "vaše sociální aplikace bez sociálních metrik jsou bezduché", věštby a la "reklama zanikne" nebo zjevení typu "nemáme rozvinutá tuzemská sociální média" jsou z hodně odvážných soudků.

    2. Banality: tohle trochu omezím, mohl by to být hodně dlouhý bod. Definice typu "Sociální analytika je cesta, jak se naučit a poznat nové prostředí." je hodně všeobjímající - ergo nicneříkající moudro. Tuhle vlastnost má i čich, schopnost mluvit, satelitní snímkování nebo iPad... Ano, nelze s tím nesouhlasit. stejně jako s dalšími evangelii korunovanými mělibysmy typu: "Zpětné vyhodnocení znamená říct si, co jsme udělali špatně, co dobře a co příště změníme. Říká se tomu informované rozhodnutí. A určitě by nemělo jít o nic nového." Žel, podobných vět je v tom článku nepočítaně.

    3. Chyby: "Pasivní činnost je také návštěva nebo přečtení článků, což je přístup relativně nový, i když logický." Fakt nový? A copak odjaktěživ popisují analýzy návštěvnosti?

    "Mělo by nás zajímat, co se čtenáři váš článek udělal – měli potřebu vyjádřit se, okomentovat, sdílet, napsat vlastní reakci?" Opravdu? Já bych řekl, že nákup interakcí typu PPA (Pay Per Action) jde z firemního hlediska ještě mnohem dále. A to je opravdu hodně fousatá novinka.

    Jak Vrabčák, tak Klábosení mají k sémantické nebo emoční analýze ještě hódně daleko. Pozitivním náznakem je, že už něco tuší o korpusu a podobně, ale slovanské jazyky obecně jsou v tomto ohledu pěkně tvrdý oříšek, nad kterým si lámou hlavy již generace (nejenom českých) lingvistů.

    Nevidím zde ovšem jediný náznak, proč bychom zrovna kvůli sociálním metrikám měli v tomto ohledu zaznamenat zásadní lingvistický průlom. Je kupa mnohem závažnějších aplikací (obsahová analýza, sémantické vyhledávání, strojové překlady, rozpoznávání řeči, bezpečnostní filtry a pod.) - a přesto se žádná revoluce v tomhle směru zatím v žádné slovanské zemi neudála.

    Nebudu zabíhat do podrobností, ale češtinou to není. Je to faktem, že slovanské jazyky patří do kategorie syntetických jazyků a tak zpracování korpusu nebo srovnávání s ním zdaleka nejde dělat jenom na základě frekvencí výskytu.

    Závěrem: Nic proti nadšení. Ale trocha zemnící sebekontroly by rozhodně neškodilo. Chápu, že cítíte "přicházející velký byznys", jenomže v tuhle chvíli nikdo nesplní to, co tímhle způsobem vy naslibujete.

    Jediný rozdíl mezi mnou a jinými "starými marketingovými pardály" je možná v tom, že já zastříhám ušima o něco dříve než někteří jiní. Ale že by někdo stavěl svá rozhodnutí na takto děravém základě? Krátkodobě, možná. Dříve nebo později se ovšem kašírované pravdy provalí.

    Ale pak se chytnete do vlastní pasti: Na dobře položenou otázku ("kolik je odmítavých postojů?") nebudete mít relevantní odpovědi. Ne dneska.

    Aby co i tak jednoduchá větička jako "Já si nemyslím, že jsou to debilové" neskončila mezi negativními ohlasy, potřebujete v češtině pomocí morfém určit gramatické kategorie (rod, číslo, pád), pak na úrovni syntaxe určit větné členy a vztahy mezi nimi a až pak můžete určit příznak. A tohle ještě nikdo automatizovaně neumí. Nejenom na sociální sítích.

    Jo, zůstaňte nadšencem, tlačte na pilu, každý pozitivní pohyb je v tomto směru dobrou zprávou. Jenom netvrďte, že jenom vám už bylo zjeveno kolo, zatím co všichni ve své omezenosti věří pouze na sáně.