Hlavní navigace

Názory k článku Sociální analytika: Víme, že bychom měli

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 8. 2010 13:48

    Tomáš Kapler (neregistrovaný)
    Jsem jediný, komu vadí používání slova sociální? Podle slovníku je sociální "týkající se společnosti, zejm. její péče o společensky a ekonomicky slabší vrstvy" a ačkoliv je to jen "zejména", tak prostě v mém vnímání souvisí slovo sociální s chudobou a ne s komunitou.
    Navíc i v tom druhém významu mi "sociální analytika" spíš napovídá analýzu společnosti, nikoliv komunitních sítí. Když už říkáte komunitním sítím "sociální sítě" (byť sociální síť je v češtině něco zcela jiného), pak by to mělo být "analytika sociálních sítí", přídavné jméno určuje "jaká", čtvrtý pád "čeho".
  • 10. 8. 2010 15:32

    bez přezdívky
    Ano, třeba podle http://slovnik-cizich-slov.abz.cz/ a http://www.slovnik-cizich-slov.cz/ (nevím, který z nich nebo zda oba opisují) je to přesně tak (použil jsem citaci jako dotaz pro G).

    Podle mě je ale tato definice zprofanováním posunutá od (původně?) neutrálního významu k tomu vašemu a to vadí naopak mně. Znamená to snad, že společensky a ekonomicky silnější vrstvy jsou asociální? Nebo že o ně není třeba pečovat? Uvedenou definici bych zkrátka ukončil tou čárkou.
  • 10. 8. 2010 22:41

    http://volani.webnode.cz/ (neregistrovaný)
    Rozčiluje se více lidí.
    Ale já se tedy spíše stydím za to, že jsem málo sociální než že by tomu bylo naopak :)

    No asi nemáme dostatečnou úctu a respekt k sociálním zařízením, sociální péči a sociální dnešní "propaganda" spojuje se socialistickým a s "komunistickou" diktaturou (možná to je jen dojem).
  • 11. 8. 2010 0:12

    bez přezdívky
    Buď mi odpuštěno, ale něco tak nadšeně blábolivého a přitom bezobsažného jsem už dlouho nečetl.

    Je to plné banalit, mělibysmů a klišé (v tomto kontextu je obzvláště půvabná - rovněž velice objevná - věta "Klišé o měnícím se online světě není až takové klišé.")

    Ano, vás bych rád potkal na prezentaci ve firmě. Nejpozději po větě "Na druhou stranu je jedním z mála argumentů, kterým se můžete ohánět při výběrových řízení – ve světě planých komunikačních řešení si uděláte oko nejen u vizionářů, kterých je ve světě klientů nedostatek, ale i u starých marketingových pardálů, pro které jsou čísla základní instancí úspěchu." byste letěli ze dveří.

    Proč? No, hádejte.
  • 11. 8. 2010 7:48

    Honza Páv
    Každý zboží má svýho kupce, stejně jako tenhle článek není produkt, který byste koupil.

    Jsem vlastně i rád, že to někomu přijde banální. Dostávám skutečný důkaz o tom, že existují lidé, kteří mají o této disciplíně větší povědomí než "to by se mělo dělat".. (překvapuje mě to vlastně na lupě?)

    Každopádně poučením pro příště je lepší výběr média podle tématu, publika a záměru (nebo naopak). Díky.
  • 11. 8. 2010 11:07

    bez přezdívky
    Vaše překvapivě chytrá odpověď si ode mně zaslouží o něco hlubší vysvětlení, kde je dle mého zakopán pes.

    Ne, nemyslím si, že by to bylo médiem nebo nějakou mou extrémní chytrostí. Jakmile ve svém nadšení propadnete mesiášskému komplexu (dosud jste všichni tápali, ale teď vám zjevím věčné pravdy), s reakcí podobnou té mé se můžete setkat kdykoliv a kdekoliv:

    1. Bláboly: Tvrdíte věci, které nejsou ničím podložené. Počínaje firmami, které prý zbožně vzhlíží k těm velkým. Dle mých zkušeností, naopak - právě veliké firmy často patří k největším ignorantům. To dvojky-trojky na trhu se často snaží mnohem více a bývají na návratnost mnohem citlivější.

    To o meškání nebo "sociální analytice na nule" je opět bohorovné tvrzení, které trpí na tři zásadní zádrhely: Že něco VY nevidíte ještě neznamená, že to neexistuje. Za druhé, sociální analytika jako taková tu existuje od dob vzniku sociologie a psychologie. A za třetí, celou dobu mluvíte spíše o behaviorální analytice (tedy zkoumání chování). A třebas behaviorální rozbory cílení už dávno nejsou cizí ani českému internetu. Tohle je jenom jejich rozšíření i na sociální sítě.

    No a předsudky typu (parafrázuji) "vaše sociální aplikace bez sociálních metrik jsou bezduché", věštby a la "reklama zanikne" nebo zjevení typu "nemáme rozvinutá tuzemská sociální média" jsou z hodně odvážných soudků.

    2. Banality: tohle trochu omezím, mohl by to být hodně dlouhý bod. Definice typu "Sociální analytika je cesta, jak se naučit a poznat nové prostředí." je hodně všeobjímající - ergo nicneříkající moudro. Tuhle vlastnost má i čich, schopnost mluvit, satelitní snímkování nebo iPad... Ano, nelze s tím nesouhlasit. stejně jako s dalšími evangelii korunovanými mělibysmy typu: "Zpětné vyhodnocení znamená říct si, co jsme udělali špatně, co dobře a co příště změníme. Říká se tomu informované rozhodnutí. A určitě by nemělo jít o nic nového." Žel, podobných vět je v tom článku nepočítaně.

    3. Chyby: "Pasivní činnost je také návštěva nebo přečtení článků, což je přístup relativně nový, i když logický." Fakt nový? A copak odjaktěživ popisují analýzy návštěvnosti?

    "Mělo by nás zajímat, co se čtenáři váš článek udělal – měli potřebu vyjádřit se, okomentovat, sdílet, napsat vlastní reakci?" Opravdu? Já bych řekl, že nákup interakcí typu PPA (Pay Per Action) jde z firemního hlediska ještě mnohem dále. A to je opravdu hodně fousatá novinka.

    Jak Vrabčák, tak Klábosení mají k sémantické nebo emoční analýze ještě hódně daleko. Pozitivním náznakem je, že už něco tuší o korpusu a podobně, ale slovanské jazyky obecně jsou v tomto ohledu pěkně tvrdý oříšek, nad kterým si lámou hlavy již generace (nejenom českých) lingvistů.

    Nevidím zde ovšem jediný náznak, proč bychom zrovna kvůli sociálním metrikám měli v tomto ohledu zaznamenat zásadní lingvistický průlom. Je kupa mnohem závažnějších aplikací (obsahová analýza, sémantické vyhledávání, strojové překlady, rozpoznávání řeči, bezpečnostní filtry a pod.) - a přesto se žádná revoluce v tomhle směru zatím v žádné slovanské zemi neudála.

    Nebudu zabíhat do podrobností, ale češtinou to není. Je to faktem, že slovanské jazyky patří do kategorie syntetických jazyků a tak zpracování korpusu nebo srovnávání s ním zdaleka nejde dělat jenom na základě frekvencí výskytu.

    Závěrem: Nic proti nadšení. Ale trocha zemnící sebekontroly by rozhodně neškodilo. Chápu, že cítíte "přicházející velký byznys", jenomže v tuhle chvíli nikdo nesplní to, co tímhle způsobem vy naslibujete.

    Jediný rozdíl mezi mnou a jinými "starými marketingovými pardály" je možná v tom, že já zastříhám ušima o něco dříve než někteří jiní. Ale že by někdo stavěl svá rozhodnutí na takto děravém základě? Krátkodobě, možná. Dříve nebo později se ovšem kašírované pravdy provalí.

    Ale pak se chytnete do vlastní pasti: Na dobře položenou otázku ("kolik je odmítavých postojů?") nebudete mít relevantní odpovědi. Ne dneska.

    Aby co i tak jednoduchá větička jako "Já si nemyslím, že jsou to debilové" neskončila mezi negativními ohlasy, potřebujete v češtině pomocí morfém určit gramatické kategorie (rod, číslo, pád), pak na úrovni syntaxe určit větné členy a vztahy mezi nimi a až pak můžete určit příznak. A tohle ještě nikdo automatizovaně neumí. Nejenom na sociální sítích.

    Jo, zůstaňte nadšencem, tlačte na pilu, každý pozitivní pohyb je v tomto směru dobrou zprávou. Jenom netvrďte, že jenom vám už bylo zjeveno kolo, zatím co všichni ve své omezenosti věří pouze na sáně.
  • 11. 8. 2010 14:44

    Honza Páv
    Určitě zajímavé čtení - možná bych s tím mohl něco udělat. Překvapuje mě, že se na lupě dají najít konstruktivní komentáře.

    Na problém povrchnosti/banálnosti už jsem nedávno narazil, z tohoto pohledu máte pravdu - je to určitá daň za "čitelnost" pro zmíněné čtenáře. Pak je otázka, jestli psát dobré a "něcoříkající" články nebo povrchní "reklamu", která ale zvedne povědomí o problematice a poptávku po rozumném řešení.

    Já jsem zatím zjevně u té reklamy a je dobré to vědět. Holt, je to škola. :)

    Kdybyste se chtěl rozepsat o té lingvistice, napište mi na honza.pav@gmail.com.
  • 11. 8. 2010 12:54

    enapay (neregistrovaný)
    Bohužel musím souhlasit. Těšil jsem se na příklady, metriky, nástroje a ničeho z toho se mi nedostalo.
    Kromě problémů s měřením výsledků činnosti v sociálních médiích (pro mě osobně v sociálních sítích) vidím problém v tom, jak velké množství článků o sociálních médiích, sítích a technologiích je přeplněno prázdnými frázemi, obecnými formulacemi a přísliby. Zatímco k řešení problému sociální analytiky článek přispěl pouze ve smyslu jeho nadpisu, tak druhý problém ještě zhoršil.
  • 11. 8. 2010 14:02

    Jakub (neregistrovaný)
    Ono jde o to, že nikdo, kdo se v tom pohybuje, nemá potřebu ono know-how šířit. Pakliže člověk strávil týdny / měsíce hledáním a testováním všech možných dostupných SW a jejich propojení a interpretace dat, v tomto relativně začínajícím marketingovém trendu by byl v podstatě proti sobě, kdyby toto "vydřené" know-how okamžitě začal sdílet. Proto je většina článků, blogů a webů (nejen českých) zaměřena spíše obecně.

    Navíc (jak mj. v nějakém svém článku psal web analytics guru Avinash Kaushik), je to dost o lidech a ne o nástrojích. Ostatně seznam nástrojů lze nalézt na libovolném webu, stejně tak jejich recenze, ale pochopitelně nikdo nebude psát, jak je konkrétně použít, jak je propojit a jak to interpretovat. Proto je to o lidech. Jsou lidé a firmy, které jsou schopni řešení, jak sociální analytiku provozovat, vymyslet, ale pochopitelně se o ně nebudou dělit, protože to stálo náklady. Když to přeženu tak je to stejné, jako by se firma dělila o své RnD poznatky s konkurenty.

    Žádný SW vzhledem k charakteru sociálních médií není všemocný. Naopak, drtivou část tvoří právě ono lidské know-how.
  • 11. 8. 2010 18:00

    cc (neregistrovaný)
    tahá mě to za uši, bohužel už je to asi příliš rozlezlé.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).