Hlavní navigace

Sociální sítě zaměstnavatele zajímají

3. 5. 2010
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Jeden z výzkumů ukázal, že přes 70 % firem sleduje profily svých zaměstnanců na sociálních sítích. Zábava končí, je třeba se hlídat a nepsat o svých soukromých záležitostech, které mohou ovlivnit pozici zaměstnance v práci.
Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

I když šlo o výzkum zahraniční, realizovaný společností nCircle, je více než pravděpodobné, že podobně to je i v našich českých podmínkách. Jde o běžnou praxi personalistů, kteří se při hodnocení kandidáta podívají i na jeho profil v sociálních sítích. Takže pokud máte na svém profilu na Facebooku fotky z alkoholových dýchánků a poznámky o tom, jak jste vytáčeli šéfa v předchozí práci, můžete se s novým místem rozloučit.

Autocenzura je pro uživatele sociálních sítí povinností, a to samozřejmě nejenom kvůli tomu, že by zápisky mohly zajímat personalisty. Pokud se ale někdo na sociálních sítích krotí, tak hlavně kvůli tomu, aby si o něm při hledání nového místa neudělali špatný obrázek. Zmíněný výzkum ukázal i další zajímavosti – 59 % firem má prý stanovenu politiku pro komunikaci v sociálních sítích, 39 % organizací zakazuje používání sociálních sítí a konečně 46 % firem si není jisto, zda zaměstnanci dodržují pravidla pro komunikaci v sociálních sítích.

Je vidět, že firmy si se sociálními sítěmi zatím nevědí rady a používají je zatím hlavně pro proklepávání budoucích zaměstnanců. V tom jsou ale na špičkové úrovni, takže je třeba skutečně dávat pozor na úlety. A bude to ještě horší, takže se můžeme těšit na skutečně důkladné proklepávání našich aktivit v sociálních sítích. Docela se divím, že zatím nevznikly (nebo jsem o nich zatím neslyšel) speciální agentury, které se budou živit rešeršemi o zaměstnancích a jejich chování na Internetu a budou své služby poskytovat prominentním personálním agenturám. Zdá se, že soukromí a víkendové radovánky začaly zajímat zaměstnance více než kdykoliv předtím. Je to pochopitelné, odborné předpoklady jsou jedna věc, ale pokud uchazeč tráví každý večer ve vinárně a o víkendech se baví zveřejňováním svých erotických fotek, zaměstnavatele to k jeho najmutí nenaláká.

Občas můžeme číst téměř bulvární zprávy o tom, jak byl uživatel sociální sítě vyhozen z práce kvůli tomu, že se hodil marod a pak si pochvaloval krásný den u rybníka. To jsou spíše vlaštovky, kterých ale bude pravděpodobně přibývat. Je třeba myslet na to, že co se jednou dostane na Internet, může být kdykoliv použito a zneužito. Případné zrušení profilu je k ničemu, když si předtím choulostivé fotky mohl kdokoliv stáhnout a schovat pro pozdější použití.

BRAND24

Mnohé z nás mohou mrzet hříchy z mládí, ze studentských let. Občas se někde vynoří fotografie z párty na koleji z doby před deseti lety. Někdo je prostě dá na Facebook a je hotovo. Tomu se dá jenom těžko bránit, takže dnešním studentům nezbude nic jiného než se prostě chovat slušně a sekat latinu. Fotit se nechají maximálně ve studovně nad knihami, půllitr s pivem v ruce je navždy zapovězen.

Sociální sítě by byly bez fotek z pitek nudné. Ještě že se zatím najde dost těch, kteří si nad obsahem, který s nimi souvisí v sociálních sítích, nelámou hlavu. Možná přijde čas, kdy se začnou hlídat všichni a Facebook jako skladiště kompromitujících fotek skončí. Budou se na něm objevovat nudné rodinné fotky a popisy pracovních úspěchů. Takový profil bude rájem pro personalisty, ale nudným prostorem pro kamarády a známé. Upřímně řečeno, co vás na Facebooku zajímá víc? To, že kamarád vyřešil složitý pracovní problém, nebo jeho fotka z dovolené v doprovodu milenky?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je kromě jiného publicista, více informací najdete na LinkedIn. Na stránkách iNazor.net odkazuje na své články pro Lupu a další média. Ze všech vymožeností moderní doby má nejraději Twitter, zajímá ho historie a píše HistorieBlog.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).