Hlavní navigace

Souboj o QR platby v Česku začal. Qerko má další investici, Storyous chce i do vlaků

23. 7. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: OneMenu
Qerko na QR placení skrze QR kódy získalo další peníze od Mitonu a čeká na licenci od ČNB. OneMenu od Storyous chce mimo jiné do tuzemských vlaků.

Z placení pomocí QR kódů a chytrých telefonů se v Česku pomalu stává zajímavá alternativa k platebním kartám a systémům jako Google Pay či Apple Pay. Do boje o nový trh, jehož potenciální velikost prozatím lze pouze odhadovat, se pustily zejména dvě služby. Ty jsou jištěny penězi od tuzemských investičních fondů zaměřených na internet, a sice od Mitonu a Rockaway. Qerko i OneMenu od Storyous se prozatím soustředí na gastronomii, slibně ale vypadají i některé jiné segmenty – například placení a objednávání ve vlacích.

Qerko nově od Mitonu získalo další investici. „Je na dvojnásobku té předchozí,“ uvádí pro Lupu zakladatel a šéf startupu Lukáš Kovač. Qerko první várku peněz obdrželo zhruba před rokem, tehdy šlo řádově o miliony korun. Miton nejdříve operoval přes konvertibilní úvěr, který se rozhodl překlopit do řádného podílu.

Qerko, o němž už jsme na Lupě psali, se rozšířilo do 250 tuzemských restaurací a kaváren. Ty mají na stolech nalepeny QR kódy, které je možné načíst skrze mobilní aplikaci, zvolit útratu a spropitné, zaplatit a následně odejít. „Za květen jsme přidali 81 nových podniků a každý týden překonáváme rekordy v objemech transakcí a počtu denních plateb,“ počítá Kovač.

Čekání na ČNB a vstup do zahraničí

Přesná čísla nejsou i vzhledem ke konkurenci veřejná. Současná čísla ale například ukazují, že 40 procent uživatelů s Qerkem platí opakovaně, což je jedna z metrik, která zajímá investory a ukazuje, že je na trhu pro podobné služby prostor. Oslovené restaurace pak uvádí, že se jim zvyšuje spropitné o jednotky procent, a to asi na osm až devět procent z ceny objednávky.

Qerko čeká na licenci od České národní banky, aby mohlo vstoupit do celého evropského sektoru a začít se zahraniční expanzí. První je v plánu Slovensko, kde se vyskytují stejné pokladní systémy jako u nás (Qerko už bude mít integraci na patnáct systémů, přičemž jejich prodejci Qerko prodávají za provizi sami). „Máme už také poptávku z Německa a Nizozemska,“ nastiňuje Kovač.

Qerko v červnu začlenilo podporu stravenek Edenred a brzy se spustí také Sodexo. Integrováno bylo Apple Pay, které v současné době tvoří asi 40 procent všech plateb. Poměr uživatelů Qerka na iOS a Androidu je přitom padesát na padesát. Se začleněním Google Pay se do budoucna počítá také.

Kovač každopádně velký potenciál vidí zejména v zabudování věrnostních programů a vyjednává o tom, že by do služby šlo vložit digitalizované kartičky od obchodů typu Billa, Tesco a podobně. Díky digitalizaci věrnostních programů by se mimo jiné šlo dostat mimo gastronomický sektor.

Pro chytré podnikatele může Qerko sloužit jako nástroj pro cílení věrnostních programů a poznávání zákazníků. Qerko také umožňuje skladovat digitální účtenky na jednom místě, díky čemuž je zde potenciál pro rozšíření do firemního prostředí (přímé napojení do účetnictví a podobně).

QR platby OneMenu od Storyous
Autor: Storyous

QR platby OneMenu od Storyous

Do Qerka přibudou i jiná vylepšení. QR nálepky na stolech budou v dalších verzích obsazovat i NFC čip. Díky tomu namíření mobilu na nálepku přímo otevře aplikaci. Připravuje se rovněž prototyp miniaplikací App Clips, které na posledním WWDC představil Apple jako součást iOS. Díky App Clips není nutné instalovat aplikace, ale po namíření na nálepku se stáhne miniaturní verze okamžitě určená k používání. To se může hodit třeba k jednorázovému půjčení sdíleného kola v cizím městě nebo právě rychlému zaplacení jídla v hospodě. „App Clips jsou velmi slibná myšlenka, důležité ale pak bude lidi dostat do naší velké appky,“ uvádí Kovač.

OneMenu od Storyous do hospod i vlaků

Největší konkurence Qerka se zrodila v době karantény. Pokladní systém Storyous, kde 54 procent vlastní Rockaway, vyvinul službu OneMenu. Qerku je podobná, koncepci má ale trochu jinou.

OneMenu také umisťuje QR kódy na stoly, nevyužívá ale mobilní aplikaci, ale webovou verzi. Na telefonu stačí otevřít fotoaparát, který po načtení kódu provede přesměrování na web. (U telefonů s Androidem to občas nefunguje, protože ne všechny fotografické aplikace QR kódy podporují. OneMenu tedy nabízí i webový scanner.)

Další odlišností od Qerka je pak to, že přes OneMenu jde v otevřeném webu vedle placení učinit objednávku. Obsluha tak může řešit roznosy a další služby mimo vyřizování objednávek.

QR platby OneMenu od Storyous
Autor: Storyous

QR platby OneMenu od Storyous

Provozovatelé gastronomických zařízení si ve webovém administračním rozhraní sami menu nastavují a další operace už probíhají skrze pokladní systém Storyous (lze i bez něj, ale objednávky je pak nutné ručně řešit). Na integraci konkurenčních pokladních systémů se pracuje.

OneMenu se mimo jiné snaží řešit problém, kdy si zákazníci chtějí doobjednat, ale obsluha nestíhá, kvůli čemuž podnik může přijít o byznys. Služba původně vyšla z myšlenky take-out, kdy si je možné objednat jídlo a následně si ho vyzvednout. Odstartovala v půli května v podniku Červený jelen v Praze a nyní hlásí nasazení ve stovce restaurací (Žluté lázně, Kolínská bouda a další). A to s podporou Apple Pay a spropitného.

„Společně s take-outem máme asi tisíc uživatelů,“ popisuje pro Lupu produktový manažer OneMenu Rudolf Kotas. Storyous jako pokladní systém má dle jeho slov asi tři tisíce zákazníků (hospod, kaváren a podobně) a OneMenu se chce dostat asi k polovině z nich. Další čísla využívání či vracení se uživatelů firma prozatím nemá a/nebo neposkytuje.

OneMenu hodně myslí na růst mimo gastro. Jedním ze zajímavých sektorů jsou hospitality. Služba by se například mohla hodit pro objednávání občerstvení a dalších služeb na hotely v pokojích. Storyous také vyjednává s jedním z tuzemských vlakových dopravců. U sedadel by mohl být nalepený QR kód, skrze který by šlo realizovat objednávku s donáškou a rovnou provést platbu. Podobně jsou vybaveny vlaky v Číně ve spolupráci s WeChatem a spol.

Tip_PPC

OneMenu si z každé transakce bere poplatek 1,79 procenta, přičemž jsou možné i slevy. Qerko ceny nadále průběžné ladí a často nastavuje individuálně.

To, zda se placení přes QR v Česku více rozjede, se teprve uvidí. Existují zde i menší specifické služby jako placení na čerpacích stanicích Benzina. Na český trh nedávno s QR platebním systémem vstoupil i PayPal.

Autor článku

Reportér serveru Lupa.cz, dříve redaktor deníku E15, týdeníku Euro a webu Connect.cz. O technologiích píše také do zahraničních médií.