Hlavní navigace

Názory k článku Spasí nové aplikace operátory?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 7. 2003 14:50

    Petr (neregistrovaný)
    tech lidi kteri chteji Francouzskou restauraci bude mene jak 1% a navic chteji utratit jen 1000 Kc ....60 % lidi nezere hamburgery ale chodi do normalni restaurace za dejmetomu 300 Kc ...Tak na kterou cast byste se zamerili ???
  • 10. 7. 2003 14:19

    Ondrej Pejsa (neregistrovaný)
    Hi,

    nechci být apriori skeptik a hledat důvody proč by nemělo být možné outsourcing např. SAN realizovat. Ale pravdou je, že pochybuju o ekonomickém modelu který by toto řešení opravňoval.

    A) SAN je v zásadě jednoduchá záležitost. Tj. uživatel nemá celkem problém najít dodavatele, který mu SAN postaví v odpovídající kapacitě (s možností budoucích upgradů kapacity pouze přidáním HW). Protože případný poskytovatel bude muset zařízení nakoupit stejné (a objemové slevy nebudou tvořit až takový rozdíl v ceně), bude mít obdobné náklady jako sám zákazník. A protože v této oblasti nebude potřeba nějakého extrémního a trvale dostupného know-how, ani náklady na provoz SAN u klienta a poskytovatele nebudou významně odlišné.

    To znamená, že prostor pro zisk poskytovatele není moc velký, navíc z něj musí hradit spoj (a to nebude levné ani v případě, že infrastrukturu vlastní) a provoz telehouse.

    Jiná situace je v hostování aplikací, kde teoreticky může poskytovatel získat významnou výhodu v "replikaci" získaného know-how (typicky ERP aplikace, která vyžaduje trvalý dohled a správu stojí uživatele právě na těchto položkách značné sumy, které bude-li je provádět poskytovatel (jenž je poskytne více klientům de-facto opakovaně) mohou být benefitem pro obě strany.

    B) Uživatelé mají celkem značné (a leckdy asi oprávněně) obavy z bezpečnosti svých dat. Nemám teď na mysli problémy s útoky z internetu, to je určitě solidně řešitelné. Jde spíše o to, jak bude např. firma, která nikdy nevydělala ani korunu přesvědčovat potenciální klienty k tomu, aby jí svěřili svá životně důležitá data.

    Bez ohledu na jakékoliv smluvní krytí je podle mne riskantní svěřit data poskytovateli u kterého nevím, zda náhodou nebude zítra patřit někomu úplně jinému (např. konkurenční firmě) atd.

    Tento problém se samozřejmě týká nejenom SAN, ale každé aplikace s firemními daty. Tj. uživatele bude možné přesvědčit pouze tehdy, pokud výhody výrazně převáží rizika (tj. např. úspora nákladů na provoz ERP).



  • 10. 7. 2003 15:40

    Michal Krsek (neregistrovaný)
    Zdravim Ondreji,

    chapu, ze videno ocima Vasi firmy to neni zrovna killing apllication. Nicmene nikdo netvrdi, ze po SWOT analyze moznosti Vasi firmy nedojdete k jine aplikaci. Take netvrdim, ze je to obecne jednoduse implementovatelna vec.

    Jedna z moznosti, jak obejit problem se SAN, je fakt, ze poskytnete pouze infrastruktururu. Muzete se spojit s nejakym dodavatelem SANu. Pro dodavatele SANu bude napriklad zajimave, kdyz bude mit na jednom miste soustredene systemy zakazniku (o mnoho jednodussi logistika). Rozhodne neni cilem poskytovat hole zelezo, to nema prilis velky smysl, musite zajistit "provoz systemu".

    Pokud se tyce druheho problemu, je to pouze otazka marketingu a pripadne vhodneho nastaveni sluzeb (a nijak se nelisi od problemu s outsourcingem) :-) Kdyz se spojite s IBM, muzete to prodavat se snackou IBM nebo se znackou CLNET. Proste tak, aby to bylo zakaznikovi vnutitelne.

    Nakonec je treba rict, ze naklady na infrastrukturu nemusi byt prilis vysoke a provoz telehouse je ve sve podstate nezavisly na poctu kokolokovanych zarizeni (vyjma ceny za elektrinu).

    Nakonec - prodavani minut a pocitanych 64ek rozhodne neni cestou do budoucna.

  • 10. 7. 2003 16:16

    Ondrej Pejsa (neregistrovaný)
    Hi,

    v zásadě jsem jenom chtěl říct, že příklad SAN není asi ideální protože rozdíl mezi náklady implementace uživatelem a náklady implementace poskytovatele je malý, tj. nebude velký prostor pro zisk. Vyjímkou je samozřejmě situace kdy SAN bude součást komplexnějšího balíku služeb.

    Ad problém s důvěrou klientů:
    Pro většinu klientů bude velmi důležité při rozhodování kdo jim outsourcing nabízí. IBM je určitě něco jiného než CLNET (bohužel :) ). A upřímě řečeno, který z českých poskytovatelů má takové jméno (a finanční stabilitu) aby byl zárukou pro zájemce o outsourcing ?.

    Na druhou stranu samozřejmě pokud by některý poskytovatel na tomto začal intenzivně pracovat a získal postupně nějakou uživatelskou základnu, tak může tyto problémy překlenout.

    Rozhodně souhlasím s nutností rozšiřovat portfólio služeb. Při probíhajícím poklesu cen konektivity koneckonců poskytovatelům nic jiného nezbývá. Takže jakékoliv diskuze na toto téma rozhodně vítám :)
  • 10. 7. 2003 16:57

    Jirka Vlcek (neregistrovaný)
    Jeste bych doplnil.
    ERP systemy u vetsich spolecnosti nejsou dodavany jako krabicovy SW. Jsou doprogramovavany, customizace jde mnohdy skutecne tak daleko, ze vznikne zcela nova funkcnost. V tomto pripade by vznikl problem s hostovanim aplikace- co zakaznik, to samostatny server. Nemluve o tom, ze vypadek ERP pro zakazniky znamena mnohdy skutecne znacne ztraty- takze by to znamenalo zdvojovat linky, servery take uz davno nestaci jednoprocesorove s jednim diskem a 64 MB RAM :-)
    Pokud toto uspesne prekonate, dostanete se do dalsich problemu. Mnoho ERP systemu neni trivrstvych. Znamena to mj., ze potrebujete vytvorit tenkeho klienta- napriklad pomoci Citrixu MetaFrame. Ten vyjde dost draho- dneska prakticky jako nove no-name PC.
    Fajn, jsou ERP systemy, ktere maji lehkeho klienta. Dostavate se ale do dalsiho problemu- licencni politika vyrobcu ERP. Pokud se vam podari presvedcit svetoveho dodavatele ERP systemu, ze Ceska republika je ten spravny trh, pro ktery se vyplati menit licencni politiku, tak mate skoro vyhrano.
    Zbyva jen zmaknout kompletni management spolecnosti (cte maximalne prilohu Digital HN) Ten se ovsem techto novot boji jako cert krize, protoze to dosud jelo docela dobre klasickou metodou, tak proc to menit. OK, presvedcili jste management. Vezme si ale tenhle (asi dobre placenej) management na triko experimenty? Kdo z nich to bude vysvetlovat majiteli, kdyz podle zakona schvalnosti system zrovna lehnul? :-)

    Ale jinak by to byla dobra idea. Uz pred 4 lety tady byla. Nevim o jedine aplikaci. Vyjimkou jsou nasazeni napriklad SAP, kde je system u matky v Nemecku a tady pracuji s klienty- ale to je jina pohadka.
  • 10. 7. 2003 17:40

    Ondrej Pejsa (neregistrovaný)
    DD,

    on se outsourcing ve světě (i v ČR) už leckde provozuje. Zpravidla to probíhá tak, že velká korporace uzavře deal s některou z IT společností s tím, že jí odprodává své kompletní IT (tj. HW, lidi apod.) a outsourcer jí posléze IT poskytne jako službu. Tj. v jednom baráku poté sedí lidé zaměstnaní ve 2 společnostech. Koneckonců tyto služby jsou dnes hlavní náplní např. IBM, EDS, CSC a mnoha další firem.

    Tady vzniká samozřejmě pro poskytovatele potenciál ve službách právě pro takovéto outsourcery (jím poskytnout hosting apod.). Nicméně z hlediska providera to není nová služba (ten stále poskytuje pouze své std. služby).

    Pokud by chtěl podobné služby poskytovat provider, musel by rozjet zcela nový business.

    Myslím, že budoucnost bude spíš v mass market službách (Video on demand, online hry nebo např. služba zajišťující přípravu a provoz obsahově náročných prezentací zboží v B2C e-shopech (multimedia))

    Velký potenciál určitě bude v mobilním internetu, ale to bude převážně záležitost operátorů GSM + snad UMTS.

    Cokoliv jiného co výrazně vybočuje mimo rámec zajištění komunikační platformy, případně obsahu bude znamenat vybudování kompletně nového businessu.

    Tj. pokud se vrátím ke smyslu původního článku, nevidím aktuálně pro "francouzské restaurace" na trhu prostor (dnes většina velkých "hamburgrářů" nabízí jídlo kvality vyhovující i náročným klientům). Tj. osobně bych jako analogii spíše viděl to, že provider je společnost zajišťující provoz pekáčů a není příliš velký rozdíl v tom, zda v té troubě někdo peče hamburger nebo zda je to vybraný gastronomický zázrak.

    Je to o tom, zda některý "provozovatel pekáčů" rozšíří svůj business i na výrobu a prodej hamburgerů (viz. např. QUICK), nebo zda dokáže rozjet i francouzkou restauraci (např. outsourcing ERP). Výhodu má v tom, že má levný provoz pekáčů, ale to je samozřejmě pouze minimální předpoklad k produkci skvělého fr. jídla (k tomu jsou nutné zcela jiné zdroje).

    Může ale např. zajistit kromě vytápěného pekáče i jeho pravidelné promazání čerstvým olejem :), a na tom pumpnout hamburgráře o nějaké další peníze.




Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).