Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Speciální žádosti po roce fungování od prdel - DNS muzete mit zdarma treba na ignum.cz ;)

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 4. 2003 23:42

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Existuje RFC mime-specifikace non-delivery reportu, ale zdaleka ne vsechny MTA tento (ostatne nepovinny) navrh nepodporuji - a podil tech co to nepodporuji je stale pomerne znacny. Ja se o zpracovani chybovych hlaseni pokousel a nakonec jsem to vzdal - sice uz pred rokem, ale nemam dojem, ze by se od te doby situace prilis zmenila.
  • 16. 4. 2003 13:08

    martin kalenda (neregistrovaný)
    ale rusit domeny pri prechodech pa/so so/ne by cz.nic taky nemusel.
    Nechapu ze neni nidko sto udelal slusny web interface kdyz uz cz.nic po hooodne dlouhe dobe zacina predstirat vyvoj decentralizovaneho reseni.
    Chovani cz.nic lze demonstrovat na prikladu. nedavno klient z duvodu prevodu obchodniho podilu a likvidace firmy neuhradil vcas poplatek za registraci tak jsem ji uhradil zavolal na ucetni oddeleni cz.nic pozadal kam muzu nafaxovat potvrzeni abych mel JISTotu ze to pojede. slecna/pani rekla o jakou jde domeny ze v 16:00 se jednou denne posilaji tako sparovane platby. rekl jsem dve domeny s toho jen jedna byla zaplacena s tim ze to posle z zitra v zone budou. no kolik myslite ze jich tam druhy den bylo? pochopitelne jen jedna - ta zaplacena.
  • 16. 4. 2003 8:37

    LK (neregistrovaný)
    Ad 1 - mozna mate pravdu, programove jsem to nezkousel, ale mam takovy dojem, ze non-delivery report je dle nejake specifikace, takze by to jit melo. Netvrdim, ze by to bylo 100% uspesne, ale IMHO lepsi neco nezli nic.
    Ad 2 - osobne vim o dvou pripadech, kdy domena z registru zmizela bez jedineho kusu papiru. Je to uz asi rok a pul, je mozne, ze od te doby se neco zmenilo.
    Ad 3 - to, co jsem popisoval, byl realny priklad z jedne firmy. Ostatne ted jsem se k nim dival a opravdu maji jako kontakt pouze jeden stejny e-mail, ktery vybira ona sekretarka.
    Ohledne vety "ze nekdo tam dal adresu sekretarky, ale neupozornil ji, ze takova faktura prijde, ac to vedel" - tu bych opravil "ac to mohl vedet". Ono ohanet se "uzavrenim smlouvy" je asi takove, jako dat do desetistrankove EULA, kterou clovek odklikne, formulku "a uzivatel se zavazuje do konce zivota kazdy den rano zpivat koledy". Z pravniho hlediska mate tusim pravdu, ale realny zivot je trochu o necem jinem. Aby to bylo uplne jasne - ja nepopiram, ze si ten problem firma zavinila castecne sama, ale jednani NICu bylo naprosto arogantni a opiralo se pouze o jeho monopolni postaveni, protoze normalne fungujici trzni firma by okamzite prisla o zakaznika. Zkuste si to predstavit naopak, ze by ona firma neco dluzila NICu, ten by to z ni chtel dostat, ale na zasilane maily by nikdo nereagoval. To byste se divil, jak by NIC hned dokazal onu firmu efektivne zkontaktovat.
  • 16. 4. 2003 0:07

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Za prve - neni zdaleka tak jednoduche poznat "chybove hlaseni" - zkuste si to (myslim programem ne ocima) a uvidite - takze je otazka jak je to s tim "vedel, ze se vratil jako nedorucitelny". Otazka tedy zni nejen "zda je to spravne", ale take "jak slozite je to proveditelne". Za druhe, pri ruseni se papirova komunikace pouziva a ne, ze ne jak tvrdite. Za treti, ona faktura nedosla sekretarce bez predchoziho upozorneni - prisla na zaklade uzavrene smlouvy, ve ktere je platebni postup - vcetne upozorneni na to, ze prijde mailem - popsan. Takze problem je v tom, ze nekdo tam dal adresu sekretarky, ale neupozornil ji, ze takova faktura prijde, ac to vedel. A to nemluvim o tom, ze upozorneni ze stale nebylo zaplaceno bylo dorucovano jeste na spoustu dalsich adres (krome sekretarky-platebniho kontaktu jeste i drziteli, take technickemu kontaktu a nakonec i na adresu postmaster@zminenadomena - ta urcite existuje) a nereagoval nikdo - je tedy nespravedlive a sproste svest to vsechno na "nevzdelanou" sekretarku - to je spis vymluva nez duvod.
  • 15. 4. 2003 14:31

    LK (neregistrovaný)
    Ona otazka stoji IMHO trochu jinak - je spravne, aby NIC vyuzil z nekolika uvedenych kontaktu (mail, adresa, telefon, fax) pouze mail a to i v pripade, kdy vi, ze se ten mail vratil jako nedorucitelny?
    U tech faktur by to opravdu bylo pouze vstricne gesto (i kdyz znam firmu, kam dorazil mail s fakturou a sekretarka ho "ztopila" v domeni, ze je to nejaka blbost a pokus dostat z nich prachy (do domen nedela a posilat faktury mailem bez predchoziho dojednani je i pro mne, natoz pro ni, dost nestandardni) a az jim prestala fungovat domena a maily, tak zjistili, ze je neco spatne).
    Ale napr. pri ruseni domeny si myslim, ze je do NICu dost podpasovka (a jedine snaha urvat si kazdou korunu pouzitim stupidnich automatu), ze nevyuziji zadny z alternativnich kontaktu, kdyz dostanou od mailer-daemona, ze se mail s informaci o ruseni domeny vratil jako nedorucitelny (prestoze by si kazdy informace v DB mel udrzovat platne). Ale o tom se tu uz diskutovalo Xkrat.
  • 15. 4. 2003 14:17

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Nedivil - ti se ale pak nemohou divit, ze vysledky jsou primerene kvalite pracovnika (to neni denunciace, to je proste konstatovani). Domeny proste jsou vec vyzadujici urcitou odbornost a tvrdit neco jineho znamena prehlizet realitu. A je otazka, nakolik je rozumne a dulezite urcitou cast systemu delat "blbuvzdornou", kdyz je zrejme, ze toho odbornika proste stejne potrebujete kvuli jinym vecem - a tak muze vyridit i tohle. A odbornik vam samozrejme poradi ze si tam mate dat nejake "osobnostne nezavisle" adresy, take odchod zamestnance nebude vadit a pripadne vam doporuci tam tech adres dat vic - takze nejaka asi zabere. Tom ze si nekdo domenu vyrizuje "neodborne" je jeho svobodne rozhodnuti a musi byt pripraven nest prislusne nasledku - a ja si proste nemyslim, ze CZ.NIC ma prijimat vsemozna opatreni takova pro jeden konkretni podproblem, kdyz je zrejme, ze vec je stejne nutne koncepcne resit jinak ...
  • 15. 4. 2003 11:16

    LK (neregistrovaný)
    To mate samozrejme pravdu, ale asi byste se divil, v kolika firmach dela "administratora" serveru ten, kdo z mistniho osazenstva dokaze nejlepe klikat. Znam radu firem, kde to takto opravdu funguje - narocni nejsou a aby si platili externiho, to jim prijde moc drahe.
  • 15. 4. 2003 11:07

    Stanislav Kozina (neregistrovaný)
    Ono totiz kdyby nic jineho, tak je vhodne vzit na vedomi, ze pokud prijde mail na adresu "novekova@firma.cz" a ona pani se jmenuje Novakova a pri prepisu mailu nastala chyba, posta se nedoruci.

    Pokud neni administrator naprosto neschopny, tak se samozrejme doruci jemu a on ji pani Novakove preposle...
  • 15. 4. 2003 10:44

    Honza (neregistrovaný)
    Já mám ještě jiný důvod domnívat se že pan Šimon má možnost získát interní informace. V procesu zřizování firmy jsem si ověřil že příslušná doména je volná a chtěl jsem si ji zaregistrovat další den. To však už byla registrovaná na pana Šimona. Speciální žádostí bych ji možná získal, ale firma je ve stádiu zrodu, já nejsem odborník na tuto tématiku a ve specilání žádosti je nutno kromě registračního poplatku (který bych rád zaplatil) vyplnit navíc od standardní žádosti i nameservery-což předpokládám znamená mít už zřízený nějaký webhosting. Jak z toho, když doménu nechci ihned provozovat a zatím nechci platit poplatky za webhosting?
  • 15. 4. 2003 10:39

    LK (neregistrovaný)
    Vidite a ja uz ve svem okoli zazil nekolik pripadu, kdy e-mailova adresa uvedena jako kontaktni nefungovala (at to bylo pro nejakou dobu nefunkcni mailserver nebo proto, ze adresa byla na konkretni osobu, ktera uz u firmy nepracovala a ten mail byl zrusen nebo proto, ze ve firme menili e-mailovou adresu z aaa@provider.cz na aaa@aaa.cz apod.), zato jsem jeste nezazil (coz samozrejme nutne neimplikuje, ze to neni mozne :-), ze nektere z tech firem menily pevnou (snail mail) adresu.
    Ono totiz kdyby nic jineho, tak je vhodne vzit na vedomi, ze pokud prijde mail na adresu "novekova@firma.cz" a ona pani se jmenuje Novakova a pri prepisu mailu nastala chyba, posta se nedoruci. Pokud tam pani Novakova nepracuje (a mail tudiz nema), posta se nedoruci.
    Pokud prijde normalni posta na "Jarmila Novekova, Firma s.r.o.", tak to logicky od recepcni dostane pani Jarmila Novakova (bez ohledu na typo) nebo nekdo, kdo tam pracuje misto ni (v pripade, ze uz tam J. Novakova nedela). I to je moznost, jak vyjit lidem vstric, samozrejme nikdo NIC nemuze nutit, aby to tak udelal. Ale penez na to ma habadej a radu problemu by to take vyresilo.
  • 15. 4. 2003 0:30

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    Nevim, jestli si rozumime - mluvite o tom, ze by CZ.NIC mel pri registraci vyzadoval kopii zivnostenskeho listu a pak pouzivat adresu z nej a na zadane kontaktni adresy nebrat zretel (pripadne je vybec neprijimat) ?
  • 15. 4. 2003 0:21

    C (neregistrovaný)
    Jenom k papírovým adresám: Myslím, že nejjednodušší je uvést sídlo firmy podle ŽL (nebo jiného papíru). To se zase tak často nemění, už kvůli korespondenci s různými státními úřady. Takže drobnou výhodu bych tu opravdu viděl.
  • 14. 4. 2003 23:53

    Dan Lukes (neregistrovaný)
    z inkasovaných prostředků hradit zasílání faktur za UDRŽOVACÍ poplatky pozemní poštou - tento pozadavek v sobe skryva predpoklad, ze "postovni" adresy jsou drzitely domen udrzovany s vetsi peclivosti nez adresy elektronicke - pro kteryzto predpoklad ja nenachazim vecnou oporu. Co se tyce "uniku" - to je preci proste - k variabilnimu symbolu je mozne jistit jmeno domeny. A "bezne" variabilni symboly (na rozdil od specialnich) tvori aritmetickou radu - neni tedy zadny problem monitorovat podane zadosti. Nicemu to ale nevadi - pokud jste svoje zadosti myslel vazne pak domenu zaplatite a je lhostejne, ze nekdo vi ze jste ji objednal - stejne ji nezaregistruje. Pokud jste ji objednal "nevazne" - a nezaplatil, pak jste stejny spekulant jako "ten druhy" - a to, ze si navzajem registrujete domeny ktere stejne neplatite je nepodstatne - stejne ji pak na specialni zadost ziska ten kdo ma zajem a zaplati.

    Vim, ze vytvaret "spiklenecke" teorie je snazsi a snad i zabavnejsi nez se zamyslet - mysleni ale casto prinasi uzitecnejsi vysledky ...

  • 14. 4. 2003 22:32

    Jirka (neregistrovaný)
    Má to jeden háček - na registraci domén není třeba automat, naopak - ale to by snad ředitel správce národní domény mohl vědět. Osobně bych se přimlouval za stejný system jako v zahraničí - registrace domény proti el. platbě. Stesky že na to není naše bankovnictví připraveno nejsou na místě. Druhou věcí jsou udržovací poplatky - CZ-NIC by se mohl laskavě obtežovat a z inkasovaných prostředků hradit zasílání faktur za UDRŽOVACÍ poplatky pozemní poštou - zamezilo by se tak ztrátám domén z důvodu nefunkčnosti emailové pošty. A třetí věc - daleko více domén opakovaně než V.Petžilková registruje Pavel Šimon. Jednak jsem si ověřil, že je v osobním kontaktu s bývalým majitelem Exploreru P.Antonym pro kterého pod svým jménem skupuje domová jména. Mimo jiné má pan Šimon přístup i k údajům CZ-NIC, které nikdo jiný nevidí - tedy únik informací? Test jsem udělal jednoduchý - zaregistroval jsem tři domény, které vypadaly jako firemní. Bezprostředně po jejich odregistrování pro neúhradu je zaregistroval pan Šimon. Může mi vysvětlit jak je objevil, když nejdou údajně nikde v databázi zjistitelné? Pokud chce někdo tvrdit, že šlo o náhodu, pak by tvrdil nesmysl - šlo o vymyšlené anglické názvy. Tedy buď má Šimon přístup do databáze CZ-NIC přímo, nebo přes prostředníka. Jak je to tedy?
  • 14. 4. 2003 17:46

    Adam (neregistrovaný)
    tim by se znemoznilo jakemukoli webhostingu ci jine firme registrovat domenu sveho zakaznika okamzite po objednani bez nutnosti osobni asistence
  • 14. 4. 2003 17:06

    vLada (neregistrovaný)
    hmm, a co takhle vyradit automaty, tedy nejakym zpusobem donutit uzivatele registrovat rucne - nabizi se treba moznost opisovat obrazky apod. jako je ted v mode u freemailu. Verim tomu ze spekulantum by "manualni prace" prilis nevonela :-)
  • 14. 4. 2003 12:34

    Antonin Fabicovic (neregistrovaný)
    Ano i to je možné řešení, ale je nutno upozornit na obdobu DoS útoku, kdy třetí strana jménem konkurenta "naalokuje" domeny a tim defacto znemožní tomuto subjektu registrovat další domény. Samozřejmě to lze automatizovat. .-)
  • 14. 4. 2003 11:58

    Petr (neregistrovaný)
    Souhlasim, je to dobra vec. Podarilo se mi takhle ziskat nejake domeny pro me klienty (radost mam treba z toho ze jsem ziskal domenu pro obec Cerny Dul) i pro me ;-)
    Ale stejne by se melo jeste s temi 'spekulanty' neco udelat. Nerikejte mi ze nejde nejak osetrit aby u vetsiny 'spekulativich registraci' nebylo jmeno typu Vladana Petrzilkova... Treba maximalni pocet nezaplacenych domen na jednoho majitele (ne technickeho spravce, webhosteri za to nemuzou)
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).