Hlavní navigace

Stalo se: koho koupí Vodafone?

25. 3. 2008
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 29
Český Vodafone chce posílit svou pozici v segmentu firemních zákazníků. V této souvislosti zmiňuje partnerství či dokonce koupi některého z alternativních operátorů. Kromě teprve připravované technologie LTE si prý “všímá“ také technologie WiFi, kterou ve svém portfoliu dosud nemá. A také chce „dostat internetové služby do mobilů“.

Minulý týden přinesl několik zajímavých událostí. Mezi nimi například zveřejnění pravidelné (v pořadí již 13.) hodnotící zprávy Evropské komise o stavu implementace evropského regulačního rámce. Tu si ale necháme na samostatný článek, a dnes se podíváme na některé zajímavé plány českého Vodafone.

Ředitel v kleci jatý

Minulý týden pořádal Vodafone netradiční tiskovou konferenci. Konala se pod širým nebem (ze kterého v závěru začaly padat sněhové vločky), a byla spíše jakýmsi pouličním happeningem v centru Prahy. Kolemjdoucí Pražané i kolemstojící novináři při ní mohli spatřit ředitele českého Vodafonu Grahame Mahera, kterak v improvizované kleci zoufale lomcuje mřížemi a snaží se dostat ven. Jen místo nerudovského směřovaní k nebesům, jsa jako lev v kleci jatý, mělo jeho počínání smysl primárně reklamní: podpořit vlastní kampaň, kritizující dlouhodobé smlouvy se zákazníky. Proto jakmile se mu podařilo dostat se ven z klece (symbolizující postavení zákazníka, svázaného dlouhodobou smlouvou), demonstrativně roztrhal kus papíru, reprezentující právě takovouto smlouvu, a ke zrušení dlouhodobých smluv vyzval i své konkurenty.

Maher take nepodepsal

No, bylo to poněkud více teatrální. Avšak co už také mají lidé z PR branže vymyslet nového, aby zaujali, že? Na druhou stranu musím výkon ředitele Mahera ocenit. Stoupnout si na frekventované náměstí a hrát hlavní roli v živé reklamě není jen tak. Ředitele ostatních mobilních operátorů si v podobné roli moc představit nedovedu.

Ale proč o tom zde píšu: součástí celé této akce přece jen byla také určitá sdělení, byť formulovaná jen velmi stručně (i v tiskové zprávě), spíše jako náznaky. Přesto neuškodí zde některé zmínit:

  • Konvergovanou službu Vodafone OneNet nabídneme všem naším firemním zákazníkům.
  • Rozšíříme portfolio služeb pro firemní zákazníky a zvýšíme náš podíl v tomto segmentu partnerstvím nebo koupí některého z alternativních operátorů.
  • Budeme pokračovat v hledání vhodného partnera pro spuštění sdílené 3G sítě, přičemž se neomezujeme pouze na technologii UMTS, ale všímáme si také technologií jako je LTE nebo WiFi.
  • Představíme proto také nové produkty, které dostanou internetové služby do mobilů, a prohloubíme spolupráci s významnými internetovými hrá­či.

První dva body vnímám jako (pokračující) snahu o posílení aktivit pro firemní zákazníky. Například služba OneNet (podrobněji) je zajímavým příkladem fixně-mobilní konvergence, skrze kterou se mobilní operátor snaží „protlačit“ i na trh pevných služeb. Uvedena na trh byla vloni na podzim a spíše pro „větší“ zákazníky. Nynější snaze nabízet ji „všem zákazníkům“ je tedy třeba rozumět i tak, že by se měla stát dostupnou také menším (firemním) zákazníkům.

Koho koupí?

Zajímavá je především zmínka o posílení pozic a rozšíření nabídky pro firemní zákazníky skrze partnerství či přímo koupi některého a alternativních operátorů. Jak tomu ale rozumět? Co konkrétního nám zde Vodafone naznačuje? Že by se chystal kladně zareagovat na námluvy GTS Novery, která již delší dobu usiluje o partnerství s některým z mobilních operátorů (ne-li přímo o virtuální mobilní operátorství), a také míří primárně na firemní zákazníky? Nebo že by snad GTS Noveru přímo koupil?

Sama GTS Novera přitom koncem loňského roku vlastníka již změnila. Přesněji: vlastníka změnila její mateřská společnost GTS Central European Holding, která byla prodána konsorciu finančních investorů. Ti ji nejspíše nebudou chtít držet trvale. Nicméně že by ji prodávali tak brzy po vlastní koupi, která se fakticky ještě stále dokončuje? Navíc nejde jen o českou GTS Noveru, ale o celou skupinu, zahrnující více národních operátorů. Prodej „per partes“ asi není také pravděpodobný, a o eventuelní koupi celé skupiny by tak rozhodoval nejspíše mateřský Vodafone.

Když už jsem se pustil do spekulací: dalším zajímavým objektem ke koupi by mohly být Radiokomunikace (dnes již opět České Radiokomunikace). Právě s nimi totiž český Vodafone spolupracuje na poskytování svých pevných služeb. Příslušné oznámení přišlo již vloni v červnu (podrobněji). Přitom Radiokomunikace také vlastní skupina finančních investorů (již od roku 2006, podrobněji).

Otázkou ale je, nakolik by tím Vodafone posílil své pozice právě v oblasti služeb pro firemní zákazníky, když Radiokomunikace v nepříliš dávné době deklarovaly, že se chtějí orientovat spíše na rezidenční zákazníky. Dnes už to ale nemusí až tak platit, viz například tisková zpráva z letošního února o posílení právě vsegmentu firemních zákazníků.

Jinak je ale kolem Českých Radiokomunikací (jako operátora a providera, nikoli jako provozovatele TV a R vysílačů) vposlední době velké ticho. Skoro mi to přijde, jako by se České Radiokomunikace mediálně propadly do země. I to ale může být určitým náznakem ohledně pravděpodobnosti prodeje.

WiFi od Vodafonu?

Zpět ale k Vodafonu a jeho deklarovaným záměrům a cílům. Z třetího citovaného bodu vyplývá, že neopustil snahu domluvit se s některým ze svých konkurentů na společném sdílení 3G sítě. Zatím ale k žádné dohodě nedospěl, a tak koncem loňského roku musel oznámit odklad původně plánovaného spuštění své vlastní 3G sítě.

Žádným velkým překvapením není ani zmínka o technologii LTE, která je „dalším vývojovým stádiem“ 3G/UMTS. Nedávno se o zájmu o LTE zmínil šéf českého T-Mobile Roland Mahler, a tak jeho „skoro jmenovec“ Grahame Maher z Vodafonu dost dobře nemohl zůstat pozadu. Nicméně reálná dostupnost LTE u nás je asi poněkud „ve hvězdách“. Nebo snad přeci jen o něco blíže?

Naopak velmi zajímavá mi přijde zmínka o „všímání si“ technologie WiFi. Když nad tím tak přemýšlím, uvědomuji si, že Vodafone je ze všech tří našich mobilních operátorů jediný, kdo ve své nabídce nemá služby na bázi WiFi. Jeho konkurenti provozují vlastní WiFi hotspoty a díky ním mohou nabízet určitou formu „kombinovaných“ datových služeb, kombinujících připojení přes tyto hotspoty se skutečně mobilním připojením. Případně mohou (v budoucnu) využít WiFi k poskytování konvergovaných služeb, které vmístě dostupného WiFi vedou hovor přes něj, a pouze při jeho nedostupnosti jej vedou klasickou mobilní cestou.

Jenže Vodafone tuto možnost nemá, když nemá své vlastní hotspoty. Přitom vybudování sítě vlastních WiFi hotspotů zase nemusí být až tak extrémně nákladné. Proto mi přijde docela zajímavé, že český Vodafone se až dosud v oblasti WiFi neangažoval. A jestliže nyní po WiFi „pošilhává“, copak mu asi padne do oka?

Bude to WiFi jako další platforma pro „klasické“ datové služby (v podobě sítě hotspotů, jaké již provozují oba jeho konkurenti)? Nebo to bude WiFi, začleněné do nějakých nových a konvergentních služeb? A bude k tomu sloužít vlastní WiFi síť, kterou si Vodafone vybuduje, nebo nějaká již existující, kterou český Vodafone koupí i s jejím nynějším vlastníkem? Že by naznačovaná možnost akvizice některého z alternativních operátorů sledovala i tento cíl? Příslušný kontext (snaha rozšířit služby pro firemní zákazníky) by mohl naznačovat spíše variantu skonvergovanými službami.

Internet do mobilů?

Poslední citovaná zmínka o „nových produktech, které dostanou internetové služby do mobilů“, včetně „prohloubení spolupráce s internetovými hráči“ je také velmi zajímavá. Co ale naznačuje? Některá tuzemská média v souvislosti s tímto bodem zmiňovala „plnohodnotný Internet v mobilech“, nový datový tarif a dokonce i spolupráci se společností Google.

Případný nový datový tarif by již mohl kombinovat mobilní připojení s připojením přes WiFi hotspoty. Ale na to je asi ještě brzy. Další alternativou by mohlo být něco na způsob služeb „web’n’walk“, které T-Mobile také inzeruje jako plnohodnotný Internet v mobilu. Nebo že by zmínka o „nových produktech“ skutečně znamenala spíše (fyzické) produkty, jako třeba iPhone, než jen nové služby, využitelné v různých mobilech?

V této souvislosti je zajímavá odpověď Grahame Mahera v online diskusi na iDnes, kde dostal řadu otázek právě na iPhone:

BRAND24

Zdravim, kdy se zacne prodavat iphone, diky…

Dobry den, iPhone je skvele zarizeni a mnoho z nasich zakazniku a zamestnancu ho pouziva. Verime, ze v blizke dobe se objevi cela rada podobne skvelych zarizeni od dalsich vyrobcu. Nicmene zrovna v tuto chvili nemame podepsanou distribucni smlouvu s vyrobcem iPhonu.

No, i tato odpověď stále ponechává dveře otevřené různým interpretacím. Nemá-li Vodafone podepsánu smlouvu s výrobcem iPhone „v tuto chvíli“, znamená to, že o ni usiluje a mohla by být uzavřena časem? Nebo je blíže pravdě ono „v blízké době se objeví celá řada podobně skvělých zařízení“, které naznačuje že Vodafone čeká na alternativu? Třeba na platformě Android, ze které vede stopajiž zmiňovanému Googlu?

Zapomínat bychom ale neměli ani na to, jak mobilní operátoři po celém světě v poslední době usilují o budování „mobilního Internetu“. Představa sice ještě nemusí být úplně ustálená, ale základní princip už vcelku jasný je: má to být něco, co budou mít mobilní operátoři „více pod palcem“ a co se pro ně stane dalším zdrojem kýžených výnosů. Tudíž něco asi dost jiného, než je dnešní „pevný“ Internet. Že by uvedené náznaky o snaze „dostat internetové služby do mobilů“ vedly ve skutečnosti tímto směrem?

Koho očekáváte, že Vodafone koupí?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).