Na Lupě jsme nedávno rozebírali novou funkci AI Overviews, která na přední pozici ve vyhledávání Googlu pomocí AI (jazykového modelu) shrne informace o vámi hledaném dotazu. Uživatelé tak budou mít další důvod nechodit na koncové stránky. Jejich provozovatelům, a bolet to může hlavně média, hrozí, že přijdou o silný zdroj návštěvnosti. K AI Overviews je nutné přičíst samotné služby postavené na LLM jako jsou ChatGPT, Gemini a další. Ty jsou rizikem ještě větším.
Nemám k dispozici žádná pořádná čísla a studie, ale tipuji, že přístup uživatelů k získávání informací na webu se bude měnit. Alespoň v mém okolí pozoruji, že lidé přestávají googlovat a místo toho se ptají umělé inteligence. Proč se prohrabávat odkazy, když stačí napsat dotaz do chatbota a ten v uspokojivé kvalitě odpoví?
Je možné, že se blíží éra takzvaného zero-click webu, kdy budete přirozeně komunikovat s asistentem a neproklikávat se stránkami. Do jisté míry by se naboural koncept webu vytvořený před desítkami let, tedy hypertexty prolinkovaná síť. Hodně lidí to děsí. Weby potřebují přímou návštěvnost, aby si něco vydělaly. Jazykové modely z nich ovšem zdarma vysosávají data a i když ve výsledcích často uvádí odkazy, proč by na ně obyčejný člověk klikal, když dostane odpověď v rozumné kvalitě?
Strach jistě nemají jen vydavatelé médií a podobně, ale také samotný Google, kterému po dlouhé době hrozí, že v předkládání informací z webu dostane velkou konkurenci.
Koncem loňského roku vyšla kniha Supremacy: AI, ChatGPT, and the Race that Will Change the World, která shrnuje zákulisní dění kolem OpenAI a Google DeepMindu. Publikace jasně ukazuje, že vedení Googlu už nějakou dobu řeší takzvané inovátorovo dilema: máme si kvůli přicházející novince (LLM) dobrovolně rozbít byznys dlouhodobě snášející zlatá vejce (vyhledávání), nebo ho opevníme a budeme se bránit, co to jde? Google skutečně několikrát interně zamezil rozvoji AI, aby mu nekanibalizovala vyhledávač. Teď dohání dění na trhu. Historie technologií je podobných případů plná a stejně se vedení firem nepoučí.
Změna je potřeba
Nicméně dostat jsem se chtěl k něčemu jinému. Změna je potřeba. Současné prohlížení webu je rozbité, stává se z něj stále horší zážitek a je potřeba ho opravit, případně začít jinak. Je to past vedle pasti. Nastražili jsme si je my všichni.
Typický zážitek je následující. Zadám do Googlu informaci. Klik. Vyjede na mě několik sponzorovaných odkazů, kterými se musím proscrollovat a někdy na nějaký nechtíc klepnu. Klik. Když už se konečně dostanu k výsledkům, které nejsou reklamy, často jde o stránky připravené pro SEO. Místo skutečně informace, jak vyřešit třeba problém s nějakou hardwarovou záležitostí, dostanu stránku posetou reklamami a generickým obsahem typu “vypněte a zapněte počítač, aktualizujte ovladače a software” a tak dále. Klik. Pak na mě vyskočí odkaz na video na YouTube, kde někdo ze vzdálené země říká to samé. Klik.
Konečně se dostanu na web s užitečnými informacemi. Nejdřív musím zavřít lištu cookies. Klik. Pak na mě vyleze žádost o zasílání notifikací. Zakázat, klik. Následně vyjede widget s kolonkou o vyplnění e-mailu na zasílání newsletteru. Nechci, klik. Už se zdá, že se dostávám ke konci, ale ne. Přes celý web vyskočí reklama. Zavřít, klik. Pak z pravého dolního roku vyjede ještě jedna reklama, která se pro jistotu objevuje každých deset sekund. Klik, klik, klik. Klepnu na odkaz na další článek a zase fullscreen reklama. KLIK!
Prostě použij HTML!
Do toho jsou weby neuvěřitelně nabobtnalé a plné harampádí. Na pozadí běží všemožné trackovací skripty, Reacty, JavaScripty, integrovaná tlačítka třetích služeb a kdo ví co ještě.
Mé pocity vystihuje stránka Just Fucking Use HTML. Přeložena byla do češtiny. Pozor, je dost sprostá. “Víš, co se načte rychleji než tvoje nabobtnalá, překomplikovaná s*ačka? Holý, nefalšovaný HTML,” píše se tam například.
“Web fungoval naprosto v pohodě, než se tvoje nabobtnalé frameworky vyplazily z kanálu. Vyhazuješ deset táců za nějaký fancy framework jak za Gucci kabelku, abys v něm tahal stejné pos*ané nákupy, co bys unesl v igelitce z roku 1995. Proč, do hajzlu, skáčeš přes sto obručí, když HTML čeká od úsvitu internetu, připravené na akci?”
Zahlcení appkami
Dobře, web je jedna věc. Mohu přeci používat mobilní aplikace. Skoro všechny chtějí registraci kvůli každému nesmyslu, aby o mě bylo možné sbírat informace, cílit na mě neodolatelné nabídky, párovat mě v CRM. A samozřejmě si určitě musím zapnout notifikace, aby mi nic neuniklo. Appka se také ideálně čas od času sama odhlásí.
Pak se podívám na telefon, kde je několik obrazovek plných aplikací. Nejde se v tom vyznat? Tady máte nový vylepšený vyhledávač. Notifikací je moc? Hlavní novinkou našeho operačního systému je jejich chytré sjednocování do skupin. Musíte řešit tisíc loginů? Tady je další appka, kde můžete spravovat hesla, samozřejmě za předplatné. Jednorázové licence nevedeme. Nechcete někam vkládat kartu? Vygenerujte si virtuální, v naší super appce.
Chcete takové věci řešit co nejméně? Zamčete se v našem ekosystému, budete to mít jednodušší – ale nebudeme mít šanci odejít. Cítíte se z toho všeho absolutně zahlcení? Nebojte, někdo vám určitě rád prodá školení, jak na digitální detox (s e-bookem zdarma!). Tady bych dal takového toto smajlíka s vybuchující hlavou.
Vojenská versus nemoderní myší ocelová šeď
Používání AI chatbotů je v tomto webovém prostředí plném nášlapných min osvobozující zážitek. V jednoduchém, rychlém rozhraní jim zadám dotaz a oni ho předloží ve spartánské a přehledné formě. Je to jako, když se z megaměsta plného blikajících reklam, hluku, zápachu, psích výkalů na chodníku, žebrajících osob, podchodů, nadchodů, aut a všudypřítomných lidí objevíte někde uprostřed lesa, ovšem se všemi výhodami civilizace. Navíc se celá interakce se strojem v této formě zdá být přirozenější.
Samozřejmě je možné, že je to dočasná, startovací podoba. LLM jsou ve fázi růstu, nabírání uživatelů a masivních investic ze strany rizikových investorů, největších korporací a některých, třeba ropných, vlád. Provoz takových modelů je vysoce ztrátový a jednou bude nutné peníze dostat zpět.
Možná se situace bude opakovat a LLM ve verzi zdarma v každé druhé odpovědi kontextově zahlásí “a mimochodem, toto by vás mohlo zajímat, je na to sleva”. Případně na mě vyskočí něco spojené s evropskou regulací, abych byl ochráněn před vším tím nebezpečenstvím ve světě tam venku. Novou podobu internetu si ostatně opět tvoříme my, lidé a firmy snažící se uspět, realizovat se a něco si vydělat.
Nic z toho zatím nevíme, ale současná podoba chatbotů nabízí tak příjemný uživatelský zážitek, že se do prostředí běžného webu těžko vrací.
Jasné je, že možnosti toho, čemu teď říkáme umělá inteligence, budou růst. Nevím, do jaké míry a podoby, nejsem AI Enthusiast či AI Ambassador z LinkedInu, který vám rád prodá konzultace (a že jich je, asi migrovali ze svých předchozích pozic odborníků na blockchain, metaverse nebo NFT). Určitě ale bude dobré sledovat věci jako Model Context Protocol neboli MCP, díky čemuž AI získá napojení na další systémy a může se díky tomu stát velice mocnou. Pokud jste o MCP ještě neslyšeli, zeptejte se svého bota, možná poradí.