Hlavní navigace

Stát posílá peníze na nové seriály. Natáčet se bude thriller z Krkonoš i Rudá princezna

12. 10. 2020
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

 Autor: Pexels
Vůbec poprvé letos Státní fond kinematografie přidělil peníze na tvorbu televizních seriálů. Podpořil 11 projektů.

Ministerstvo kultury by rádo zvýšilo zájem o české seriály a třeba také internetovou dramatickou tvorbu na světových trzích. Plánuje proto legislativní změny upravující fungování státního filmového fondu. Smyslem je aktivně podpořit natáčení takzvané „quality TV“, vysoce kvalitní televizní tvorby s přesahem, která zaujme diváky nejenom u nás, ale také v zahraničí.

Současný Státní fond kinematografie by se měl v budoucnu proměnit na Audiovizuální fond. Diskutovalo se o tom na konci září při brněnském televizním festivalu Serial Killer. „Generální ředitelé největších televizních stanic deklarovali společný zájem dlouhodobě spolupracovat na zvyšování kvality a konkurenceschopnosti českých seriálů, které by měly reflektovat česká témata a zároveň originálním přístupem zaujmout i světový televizní trh,“ potvrdil generální ředitel České televize Petr Dvořák. Záměr popsal členům Rady České televize.

Nicméně příprava Audiovizuálního fondu ještě nějakou dobu potrvá. Státní filmový fond se tedy snaží podporovat seriály i v současných podmínkách. 

Letos se mohli producenti hlásit do mimořádné výzvy, kam nakonec dorazilo 40 námětů na seriály. Fond jich vybral jedenáct a dal jim investiční dotace. „Cílem tohoto kroku bylo podpořit české producenty, pro něž se tato oblast audiovizuální tvorby nevyhnutelně stává významným oborem činnosti, a ověřit při té příležitosti prakticky perspektivní možnosti její dlouhodobé koncepční podpory,“ vysvětlil fond na svých webových stránkách.

Zatím to vypadá, že čeští tvůrci sice umí připravit seriál s klasickou stopáží jednotlivých dílů, ale s minisériemi jako na Netflixu si naopak neumí moc poradit.

„Ukazuje se, že má smysl podporu zaměřit především na podporu skutečně serializovaných dramatických děl. Zejména projekty prezentované jako minisérie byly velmi často spíše pokusem o rozředění dramatického tvaru celovečerního filmu do delší stopáže,“ hodnotí fond výsledky první výzvy.

Problém bude také s originálními nápady. O dotace se totiž dost často ucházely projekty kopírující světovou seriálovou tvorbu, kterou s větším nebo menším úspěchem přesazovaly do českého prostředí.

Státní fond kinematografie hospodaří s poplatky z vysílání reklamy na celoplošných soukromých televizních stanicích, dále dostává 1 % z ceny vstupného do kina, poplatky od provozovatelů kabelového a satelitního vysílání nebo peníze za poskytování vysílacích práv k československým filmům z let 1965–1991. Ze státního rozpočtu do něj proudí peníze na takzvané filmové pobídky nebo dotace na podporu projektů z oblasti kinematografie.

Nakonec se ale podařilo vybrat zajímavé scénáře. Filmový fond podpořil například seriál To se vysvětlí, soudruzi. Mysteriózní seriálový projekt Mira Šifry a Lucie Palkoskové vychází ze skutečného československého výzkumu, který se v 70. letech zabýval paranormálními jevy. „Pracuje v rovnováze s kombinací napětí i humoru v macourkovsko-vorlíčkovské tradici,“ popisuje fond. Seriál podpořil dotací 600 tisíc korun, hotovo by mělo být příští rok.

Scenáristka Lucie Palkosková stojí společně s Markem Šindelkou i za dalším námětem Svatá Barbora, který vychází z komiksové předlohy. Producenti z Pink Productions od státu dostanou 800 tisíc korun.

Seriálovou podobu by mohl dostat rovněž příběh skupiny Tří králů, tedy protinacistického odboje Josefa Balabána, Josefa Mašína a Václava Morávka. Pod názvem Pistolníci z protektorátu ho předložila firma Frame Films na základě scénáře Kláry Doležalové a Ondřeje Moravce. Ačkoliv tento námět už zpracoval Karel Kachyňa v 90. letech, filmový fond v něm vidí potenciál pro mezinárodní publikum. „Příběh je zpracován na základě podrobných rešerší a konzultací s historiky, ale způsobem srozumitelným současnému českému i mezinárodnímu publiku a spojujícím atraktivní špionážní zápletku s důležitým poselstvím o české historii,“ vysvětlil fond, proč se rozhodl přispět rovným milionem korun.

„Slibným a dobře připraveným“ projektem je jeden z nemnoha dětských seriálů, šestidílná česko-slovenská koprodukce Dorotka. Scénář, který píší Marka Staviarska a Zdeněk Jecelín, vypráví o jedenáctileté dívce, která prožívá rozličná dobrodružství mj. díky objevu jednoho podivuhodného zázračného vynálezu. Rada Státního fondu kinematografie ocenila na vznikajícím seriálu mnohovrstevnatě zobrazené magické vidění světa dětskýma očima i skutečnost, že jde o seriál s aktivní mladou hrdinkou. Příspěvek dosáhl 600 tisíc korun.

Prostřednictvím příběhu z prostředí rapové scény chce scénárista Adam Sedlák přiblížit současnou problematiku distribuce a konzumace drog. Šest půlhodinových dílů seriálu Banger dostalo dotaci 700 tisíc korun. 

Rakouská a německá televize by mohly koprodukovat seriál z doby rozpadu rakousko-uherské monarchie, příběh s názvem Rudá princezna napsala Barbora Námerová. Hlavní postavou je Alžběta Marie (Erzsi), dcera korunního prince Rudolfa. Její vztah k císařské rodině, k vídeňské společnosti, k sociálním a politickým turbulencím mezi válkami je v každém ohledu konfliktní a překvapivý. Fond přidělil dotaci 800 tisíc korun.

Nejvyšší částku, 1 200 000 korun, přidělil státní fond seriálu Utopie Baťa. V osmi dílech podle scénáře Jana Bušty a Magdalény Bittnerové se věnuje příběhu sporu dvou dědiců Baťova impéria – Jana Antonína Bati a Tomáše Bati. Produkce Kuli Film žádala ještě o 400 tisíc korun víc, ale rada filmového fondu se rozhodla kvůli dílčím pochybám nepřidělit podporu v plné výši. Předložené podobě scénáře vytkla málo rozpracovaných vedlejších postav a příběhových linií, které by měly být předmětem dalšího vývoje.

Dotace 700 tisíc korun má zamířit k seriálu ze žánru na pomezí teenagerského příběhu a thrilleru pod názvem Identity. Věnuje se problematice sociálních sítí a jejich vlivu na život nejen mladých lidí. Má zaujmout cílovou skupinu svých hrdinů i jejich rodiče a předat jim touto cestou informace o nebezpečích online prostoru. 

Kriminální thriller z Krkonoš, kde se prolínají dvě časové roviny, dostal název Bouda. Seriál Jana Pachla a Ondřeje Gabriela obdržel podporu kvůli kvalitě námětu a jeho zpracování, posudek filmového fondu mu však vytýká „celkem jednoznačnou žánrovou prvoplánovost, cílící především na komerční využití seriálu“. Kvůli tomu dostanou tvůrci milion korun, tedy o půl milionu méně, než původně žádali.

Tip Root školení

Rakušané a Francouzi by se měli podílet na třináctidílném seriálu v produkci Daniela Severy Dobrodružství medicíny. Uzavřené díly představí významné osobnosti a objevy lékařství od renesance po současnost. Fond ocenil edukativní hodnotu projektu, které odpovídá klidná, v podstatě konzervativní forma vyprávění. Předpokládá se režie Roberta Dornhelma (Rakousko) a Pavla Šimáka (Česká republika). Státní fond přidělil dotaci ve výši rovného milionu korun.

Posledním podpořeným projektem je komediální seriál Limity, pod kterým je podepsaný Petr Zelenka. „V tradici poslední tvorby tohoto autora představuje nejednoznačný portrét současné české společnosti, tentokrát na příběhu z prostředí ekologických aktivistů,“ uvedl fond. Odborníkům se líbil smysl pro absurdní humor a civilně působící nadsázku. Projekt sice nakonec dotaci obdržel, kvůli zatím celkově nízké úrovni producentského zpracování jde nicméně o výrazně sníženou částku – jeden milion korun místo 1,75 milionu korun.

Autor článku

Novinář, mediální analytik a lektor digitální komunikace. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.