Tak nevim, na gymplu jsem to nemel, na technicke VS jsem ekonomiku zakoncil jednim trapnym zapoctem v prvaku a ekonomickymi zalezitostmi, ucetnictvim apod. jsem se za skoro 15 let tak nejak neutopil... (jsem stale ve stavu OSVC)
Myslim, ze tu byly 2 hlasy, ze to BYLO soucasti uciva, vcetne prevodu mezi nimi (vzdyt je to trivialni, ale bysme chteli napr. po prodavackach, ktere nejsou schopny spocitat vracene mince i pokud to neprejde desitkovy rad...)... asi to bude tim, ze ti dva ucastnici to zazili a ze to tam neni dnes ani vcera nas pri urovni znalosti populace o 10-15 ci vice let mladsi tak nejak vubec neprekvapuje...
Ještě štěstí, že stát takové lidi není schopen zaplatit.
On totiž stát "takové lidi" vybírá hlavně podle toho, jak kdo umí plácat podle toho, odkud fouká jaký vítr. A po těchto lidech přece nikdo nemůže chtít, aby něčemu doopravdy rozumněli.
Prostě až aby přišel rok 2008.
Informace o metainformaci je metainformace - to da rozum. Metametainformace je metanesmysl, protoze misto metainformace se v IT pouziva pojem metadata. (Pro metanevzdelane: metanesmysl je nesmysl o nesmyslu.)
Mimochodem: O vyznamu terminu meta-cosi se rozepisuje D.E. Knuth (autor TeXu) v knize "The METAFONTbook.
Jednoduché - protože stát ho není schopen (ochoten) zaplatit a není mu schopen zajistit, aby mu jeho práce přinášela uspokojení. Protože když když už stát konečně rozhodne, že nějaký problém by bylo vhodné vyřešit opravdu se znalostí věci a čistě odborně, dříve nebo později se v tom začnou vrtat lidé, pro které je důležitější mamutí projekt jako byl Indoš (který jim může přinést nějaké výhody) než to, celé řešení fungovalo ku prospěchu všech uživatelů (v případě Indoše tedy všech škol).
Takže je jen otázka času, kdy se člověk, který ten projekt vedl, nas... a odejde do soukromé sféry, takže cesta pro další Indoše je otevřená. Protože zdůvodnit miliardu, ze které případně můžu něco mít, je daleko snazší, nez zdůvodnit 50 milionů, ze kterých se zárukou neuvidím ani halíř.
To Vas nikdy nenapadlo, ze kdyz organizace provadi pravidelne zalohovani napr. jednou tydne o vikendu, pak pri havarii pocitace mohou uzivatele prijit o data vytvorena v prubehu aktualniho pracovniho tydne (t.j. od posledni zalohy)? Proste pravidelne zalohovani ty uzivatele pred ztratou urcitych dat neochrani, a proto odpoved 6A je nepravdive tvrzeni.
Ja bych zadnou odpoved nezaskrtl jako spravnou, i kdyz je mi jasne, ze maturitu bych s timto pristupem asi neudelal. Ocividne jsem mel stesti, ze za mych mladych let se jeste pouzivalo logicke mysleni.
Pred nekolika lety jsem si procital materialy o ECDL ("Ridicak pro pocitac", viz www.ecdl.cz) a ty otazky vypadaly dost podobne - take tam bylo nekolik otazek, u kterych bylo jasne, ze ten, kdo je navrhoval, ocividne danemu subjektu moc nerozumel. Tyhle otazky bohuzel vypadaji zrovna tak.
Uz treba jenom ten JPEG - vzdtz je nekolik formatu s ruznymi barevnymi prostory (RGB 24bit, odstiny sedi 8/12/16(?)bit a CMYK - alespon pokud si to dobre pamatuju), takze se namohou ptat na pocet barev bez toho, aniz by uvadly ktery format maji na mysli.
Takze kdyz uz stat vyhodil takove spousty penez za hlouposti typu INDOS a spol., proc si proboha nemuze najmout alespon jednoho opravdoveho odbornika na IT?
Ideal by nebyl z Cj (coz zhusta neni ani Cj ale dejiny literatury a to zejmena svetove) ale jakysi "humanitni mix" tj. kombinace dejin literatury, historie, filosofie, ... cili takove komplexni (a ne az tak detailni) dejiny lidstva (otazky ci okruhy spise typu - vliv renesance).
A na druhou stranu povinny "matematicko exaktni mix" - zakladni veci z matematiky aplikovane na prakticke ulohy. Ne 'vzorecky' ale logicka aplikace znalosti.
A k tomu pripadne samostatne (narocnejsi a detailnejsi) dalsi predmety jako dejepis, literatura, matematika, ...
-------
A minimalne jeden jazyk je dneska samozrejmost. Kdo neumi jazyk muze byt genialni, ale moc toho nema sanci nedokazat. Uz proto, ze maximum dostupnych informaci opravdu neni v cestine. A specialne v IT to opravdu bez anglictiny rozhodne nejde.
No jiste, dalsi paranoid, ktery si hraje na chytreho. Uz vidim nactilete maturanty, kteri se soudi o to, ze dostali v maturitnim testu o par bodu min diky tomu, ze jsou v danem rocniku nadmerne vzdelani nez vetsina a odpovedeli na otazku svou pravdou. Jeste chvili a nekdo tady zacne hlasat, ze kdo neni v 29A, neudela maturitu. Prestan si hrat chvili na mistra sveta a zamysli se nad tim, co pises. Kazdy nema takovou zalibu ve svete IT jako ty (my). I specialistu napadne logicky "nejpravdepodobnejsi" odpoved ta, ktera je oznacena jako spravna. To jen ti jesitni jedinci, kteri chteji ukazat svetu, jak vsemu rozumi, zacnou hledat "chyby" a nahlas na ne upozornovat.
Máte pravdu, že některé věci je třeba zjednodušovat, také jsem to při výuce informatiky na ZŠ, gymplu i odborné škole dělal. Ale vždy jsem předem upozornil, že jde o zjednodušení pro pochopení principu. Ale v okamžiku kdy v testu například nabídnu takovou formulaci otázky, kdy není správná žádná odpověď, jde přeci o něco zcela jiného. A ani to nesouvisí se zaměřením žáků či s jejich schopností vybrat pravděpodobnou odpověď (o tom, že to zvládnou také nepochybuji). Ale už to tady padlo: "ale ten, ktery veci rozumi, bude nutne mit pochybnosti, protoze nabizene odpovedi proste nejsou spravne s ohledem na zneni otazky." A protože mám 18letého syna, který studuje počítačové systémy, tak právě tento pohled znám: navíc má pochybnosti o kompetenci autora testu. A protože se mu něco podobného stalo i ve škole v běžném odborném předmětu, byl bych nerad, aby se to stalo "státním" pravidlem.
Vy jste fakt hlupak, jine oznaceni pro vas skutecne nemam...Kdyu smichate v nulovem mnozstvi mouku, vajíčka a vodu, nedostanete nic. Logicky. Kdy smichate v nulovem mnozstvi hodnoty RGB (tzn. hodnoty 0), dostanete cernou barvu.
No jakoe když máte na OA 3 hodiny matiky v prváku a druháku a po 2 hodinách ve třetáku a čtvrtáku, tak nevím, co byste chtěl za kouzla.
Kromě toho učím také nějaké hodiny na bakalářském studiu a můžu říct, že mnozí studenti.
A jen jedna poznámka k vaší větě - studenti z OA mají hlavně na ekonomických školách dost zásadní výhodu proti studentům z gymplů, protže ekooimku ovládají z OA, účto také a gympláci se v tom topí. Aspon to je moje zkušenost, co jsme slyšel od našich bvalých absolventů. Naopak s matikou mají problémy, to dokonce sami tvrdí, že by byli rádi, kdyby jáí jejich nástupci měli víc, že by jim to velice pomohlo.
A ještě k poslední větě, myslel jste asi naneštěstí ne? :)
Podle meho nazoru je nejvice zavadejici, nepresna a nic nevypovydajici otazka slovni (tedy Starosta male obce....). Zde jde o trapny pokus nutit zaky ucit se na zpamet ovladani konkretniho SW. Aby bylo jasno, nemam nic proti tomuto SW, ale principielne mi ulohy tohoto typu. Pokud by se jednalo o 4-letý kurz ovladani MSOffice, OK, pak je asi podobna uloha na miste, ale zde se jedna o maturintni predmet Informatika, ci jak se to jmenuje a pak by tedy maturant z tohoto predmetu mel bezproblemu zvldat obecne reseni daneho ukolu a nikoli "jen umet ovladat jeden konkretni program". A to nemluvim o tom, ze se vyrobce SW muze rozhodnout, v pristi verzi aplikace funkci hromadne korespondence zmenit, nebo zrusit a pak jiz tato otazka neplati. V krajnim pripadte treba za 5 let neni mozno overit, zda byla odpovezena spravne....
No jo milý pane učiteli, ale co to je za školu ta obchodní akademie?
Je to takový učňák s maturitou. Jenom na učňáku se lidi aspoň něco naučí udělat manuálně, zatímco na OA končí většinou případy naprosté rozumové i manuální neschopnosti (často i z řad učitelů), jen aby se propracovali k tomu papíru. Bohužel teď už ten papír má skoro každý, takže to zase tolik nepomáhá. Naštěstí vznikají soukromé VŠ na podobném principu.
Uvědomte si ,že jako odborník v oboru máte určitě mohem vyšší znalosti, než maturanti (i když i tam se mohou najít výjimky). Já učím takématematiku a sám dobře vím, že nohé definice nebo věty studentům záměrně zjednodušuju prostě z otho důvodu, že by jinak absolutně nepochipili, o co v nich jde a proč je tam těch milion průzných předpokladů.
Musíte si uvědomit, že studentům musíte dát občas definici mírně zjednodušenou i za cenu, že odborník pozná, že to není úplně správně.
Je důležité si uvědomit, že maturitu z ITZ nebudou dělatjen programátoři, ale obecně studenti, kteří seo IT zajímají. Na výběr mají kromě ITZ totiž matematický základ (MZ), společenskovědní základ (SVZ) a přírodovědní základ (PVZ) a vybrat si musí 1 z nich ke státní maturitě. Na mnohých školách si určité části vlastně ani vybrat nemohou (např u nás na OA je přírodovědní zákald blbost, když fyziku, chemii nebo biologii vůbec nemají, mají pouze zbožíznalství). Takže reálně by třeba 1/3 mohla maturovat z ITZ, osobně bych to tipoval na škole typu OA, že největší podíl bude ze SVZ, pak ITZ a nejméně z MZ. Rozhodně nemůže platit, že ti co maturují z ITZ mají být nějací programátoři nebo lidé ,kteří bude ITE studovat. Ti co budou maturovat z MZ také přece nepůjdou všichni studovat matematiku apod.
pro všechny bývalé studenty: Já jako učitel na SŠ (OA) můžu potvrdit, že žádné jiné soustavy než desítková nejsou obsahem učiva ZŠ (aspoň bežné ZŠ).
Učivo matematiky na ZŠ je neustále pročišťováno, v současnosti už ani taková vě jak jsou lomené výrazy není oficiálně učivem matematiky na ZŠ,a lepatří na SŠ. Podobně za těch 7 let, co učím na OA bylo výrazně pročištěno učivo matematiky, protože se to prostě s klesajícími znalostmi ze ZŠ nedá stihnout - např jsme vypustili pravděpodobnost nebo rovinu v analytické geometrii. Oficiálně patří dokonce komplexní čísla mezi tzv volitelné učivo na OA, to ale vypustit nemůžeme, protože se to neustále objevuje na přijímačkách.
My jsme dvojkovou soustavu zařadili do učiva pro 1. ročník na OA právě kvůli státní maturitě a mohu jednoznačně prohlásit, že to ani jeden student nebo studentka ze ZŠ neznali!
Ano DNS toho dělá mnohem víc, ale v otázce není řečeno přece "Co všechno dělá DNS server?", pak by ta odpověď byla špatná.
To je to samé, jka kdybych se zeptal "K čemu slouží PC?" a dal možnosti:
1. k psaní textů
2. ke zlepšování fyzické kondice
3. k dopravě do práce
Prsotě první možnost je práván, ale samozřejmě není úplná, ty další jsou evidentně nesprávné, vždyť takových otázek bývá v nejrůznějších testech kvanta.
I kdybych pristoupil na tvou kulinarskou analogii, tak to moc nesedi. Mozna jsi to nepostrehl, ale smichanim nuloveho mnostvi RGB slozek NECO ziskavas, a sice cernou barvu (tj. napr. na stinitku monitoru zhasnuty bod). Je to neco, co je v pocitacove grafice zcela samozrejme, a proto se nad tou otazkou odbornici prirozene pozastavuji. Pro cloveka, ktery pracuje s vyjadrenim barev v RGB, je 0 stejne vyznamne cislo jako 255, a nad tim, jestli je to nejake "hmatatelne mnozstvi" nebo "nic" a jestli ma smysl michat nuly nebo ne, vubec nepremysli, protoze to zkratka neni testo a nevaleji se z toho nudle.
Co se tyka te otazky a odpovedi obecne, mozna ze na to odpovi "spravne" student, ktery se to musel nasprtat, ale ten, ktery veci rozumi, bude nutne mit pochybnosti, protoze nabizene odpovedi proste nejsou spravne s ohledem na zneni otazky. Ta se totiz nepta, kterou z nabizenych barev MUZEME dostat, ale kterou barvu DOSTANEME smichanim stejneho mnozstvi RGB slozek - tim zpusobem ale vznika cela skala achromatickych odstinu, nikoli jedina barva. Pritom ale mozne odpovedi jedinou barvu primo vnucuji.
Pokud bych mel pouzit svoji vlastni analogii, co treba otazka "Je pravda, ze kdo kouri, zemre na rakovinu plic?" - predstav si, ze budes mit k dispozici odpovedi "ano" a "ne", ktera z nich je pak spravne? Ve skutecnosti samozrejme neni spravne ani jedna, protoze lze najit priklad, kdy nebude platit. To, ze existuji pripady, kdy jedna nebo druha odpoved plati, jeste neznamena, ze je spravna obecne.
2) No nevim, ale jakej ma vliv datovani na to, zda je informace kvalitni ? To jako mam brat tak, ze cim starsi tim kvalitnejsi ? No potes, takze zeme je placata je rozhodne kvalitnejsi informace nez ze zeme je kulata, protoze je starsi ? A znam docela dost lidi, kteri neumi psat "cesky", presto maji nekolik titulu.
3) Mhohem rozumitelnejsi by bylo neco na zpusob "Tabulka obsahujic kody znaku latinske abecedy bez diakritiky a dalsi ..."
4) Tohle se na kazdy normalni zakladce uci a navic to patri do matiky nemluve o tom, ze v IT tohle uzivatel (a maturita by mela byt predevsim o uzivatelkych znalostech) vedet nepotrebuje.
5) Odpoved je naprosto chybna, co js to pokud ho dale vyuziva ? To je po vyzkouseni, ale z odpovedy logicky plyne z ev ramci zkouseni nemusim zadnou licenci respektovat ? Nehlede na to, ze viz autor si tento pojem kazdy vyklada jinak.
6) Castecne spravne jsou vsechny odpovedi, ale ani jedna ne uplne. To ze si nekdo zalohuje data je mu na nic, pokud ty zalohy jsou neotestovane a tim padem treba nefunkcni ze. Z pozice studenta bych to zaskrtal vsechno.
7) A od kdy firewall neco sleduje ?
8) viz moje predchozi reakce nahore, je to uplne spatne. DNS toho dela daleko vic a tim padem je polozena spatne otazka.
9) Obecne to to viz vejs uplne nepolozitelny dotaz, protoze na nej neexistuje odpoved.
10) Co to je vyznaceni ? To se mysli zdurazneni textu ? Ale to zalezi ciste na situaci, pozici danyho textu vuci okoli a pod. Kdyz chci nekoho citovat, se se pro (vy)znaceni te citace jiny font uplne normalne pouziva (a trebas s
kombinaci jineho formatovani, pozadi ... ).
11) Jenze jde o oficialni textova otazky a ty by mely byt formulovany jasne a presne, pripadne dostatecne obecne s jasnou odpovedi. Ostatne nebyt u toho ten clipboard, muze byt myslena emailova schranka ...
12) Vsechny ty obrazky se kvalitne tisknou daji, samozrejme ne 1000x zvetsene. Tudiz jde opet o naprosty blud. Moh bych se zeptat, proc nejde z obrazku 320*200 vytisknou kvalitni foto na A4 ? A pak by skutecne odpoved znela "ma prilis nizke rozliseni". I kdyz pojem "kvalitni" je ciste subjektivni, takze v pripade sporu ...
13) "Michani v prostoru RGB" je hovadina samo o sobe, pokud si matne pamatuju, existuje michani barev aditivni a substraktivni (mozna to blbe pisu) a podle toho smichanim barev o !maximalni sytosti! ostanu bud cernu nebo bilou. RGB s tim nema spolecnyho nic, to je jen jedna z mnoha variant zakladnich barev.
14)Predne pocet barev lze menit a ten pocet barev a vic je blbost, jpeg muze klido mit 8bit stupnici sedy, a nasledne jpeg umi ulozit obrazek i bez komprese, takze by minimalne stejne, neli vice byla pravdiva i odpoved C.
15) tady bych to snad jen preformuloval a misto ruznych dal vice serverech.
suma sumarum bych asi neodmaturoval, paac bcyh sel dat nekomu pres hubu.
PS: Nabruste si widle, osobne hlasuju za obnoveni tradice defenestrace.
"dá se toto skutečně předpokládat od studenta, který se ve škole naučí, jak přesně prolézt filtrem přijímacích zkoušek, ale už nic víc"
Samozrejme mate pravdu, ze tohle se predpokladat neda. Proto se to take uci na VS znova.
"V podobných příkladech není potřeba umět skutečně převádět číselné soustavy"
To mate taky pravdu, ale ja jsem zase predpokladal, ze na otazku "proc jedno cislo IP adresy muze byt od 0 do 255?" po odpovedi "protoze dvojkova soustava" prece musi u zvidaveho kluka vyvstat dalsi otazka "a dvojkova soustava jako co?" a hledani odpovedi "vzdyt do osmi bitu v jednom bajtu muzu napsat pouze osm cifer dvojkove soustavy a tam se prave vejdou jenom cisla od 0 (00000000b) do 255 (11111111b)". Samozrejme nektere mocniny a masky znam taky nazpamet, nicmene treba bajty v hexa musim do desitkove prepocitavat (krome proflaklych 0x00, 0x0A, 0x0D, 0x20, 0x7F, 0xFF).
Pikovteřina je velikost úhlu :>))
Nedivím se, že je vám vše jasné. Zejména když evidentně neovládáte logiku, matematiku ani fyziku. Pravděpodobně ani češtinu, jinak byste neargumentoval pomocí "NESMÍCHÁ".
Zato aroganci ovládáte celkem obstojně. Buďte rád, že aspoň něco.
Celkove osobne povazuju za realne celostatni maturovani z Cj a !volitelne! Mat/Ciziho jazyka.
Zbytek by si mely organizovat skoly podle zamereni.
Vazne neznam jediny duvod, proc by mel treba technicky nadany student vyhoret na tom, ze se proste neumi ucit cizi jazyk (par takovych znam). Ostatne i ja si zvolil radsi tu matiku, protoze jazyk (En) mi sice nedela problem cist ale vysvetlovat nekomu ze na patym rohu dvacaty krizovatky ma odbocit doprava dolu ... to nejde ani cesky, to ho tam radsi odvedu.
ad 2) Obavam ze ze tady nikdo nechce ani exaktne zadane dotazy ani podobne specifikovane odpovedi, ale asi by vsichni byli radi, aby ty dotazy a odpovedi byly alespon trochu rozumne.
Osobne bych mel spousstu pripominek i k otakzkam, ktere autor clanku ponechal bez komentare.
Co me treba dostava je "Úloha 9 - 1 b. - Na které zadání najde vyhledávač nejméně odkazů?"
Vdyt to je uplna hovadina, na tuto otazku ZADNA odpoved NEEXISTUJE.
Kazdy vyhledavac se bude chovat uplne jinak. To ze existuje jista pravdepodobnost ze sse bude chovat zrovna podle predpokladu autoru otazky na tom nic nemeni a kdyz pujdu do dusledku, a zaskrtnu libovolnou odpoved, muzu se nasledne uspesne soudit a dokazat, ze jsem mel pravdu. Treba tak, ze si takovy vyhledavac napisu sam.
Je uplne genialni, staci se totiz naucit prevody do binarnich cisel a pri narocnosti uloh na ZS typu scitani/nasobeni... je to pak daleko min nachylnejsi na chybu. Precijen se daleko snaz scitaji jednicky nez 9 ruznych cislic.
Fakt je , ze pri vetsich cislech se to potom trochu rozleze po papire ;).
Nevim jak vy, ale ja se prevody soustav na ZS ucil, je fakt, ze v ty dobe uz sem to stejne davno umel - jako majitel atari 800 jsem si nekdy na urovni 6-7tridy zacal prgat programky v assambleru a tam bylo treba vedet jak je to binarne/hexa.
Státní maturity způsobí zranitelnost --- jeden bod selhání --- čili chyba na jednom místě (v komisi, co je bude připravovat) se bude moct promítnout na celou společnost. Je blbé, když úzká skupina úředníků bude moct kontrolovat vzdělání všech dětí ve státě. Snad se podle toho nebude ještě navíc přijímat na vysoké školy?
V normální společnosti, pokud jsou zkoušející jedné školy nesnesitelní, tak rodiče můžou dát dítě do jiné školy --- až budou státní maturity, tak nebudou mít volbu.
otázka v textu:
Jakou výslednou barvu dostaneme, když smícháme stejné množství všech základních barev v prostoru RGB?
jinými slovy:
co vznikne, když smíchám ve stejném poměru mouku, vajíčka a vodu
a) těsto (trochu divné, ale to je jedno)
b) autobus
c) žirafa
d) nic
podle vaší úvahy je správná odpověď také nic, protože onen stejný poměr může být také nula. To je ovšem uvažování vygumovaného matematického profesora, který vše bere ad absurdum z hladiska čísel, z hlediska větné skladby by ovšem určitě nikdo neřekl, že smíchá nulové množství mouky, nulové množství vajec a nulové množství vody. V tom případě totiž NESMÍCHÁ nic.
Já netvrdím, že ad absurdum není "černá" správnou odpovědí. Ale jestliže bych měl mít možnost zaškrtnout jen jednu odpověď, neváhal bych ani pikovteřinu nad tím, která z těch čtyřech to je. A přesně o tom byl celý můj příspěvek, a přesně o tom jsou jakékoliv testy na jakémkoliv stupni. Volí se prostě vždy ta nejlepší odpověď ze všech nabízených.
Mám dojem, že podrážděné reakce jsou především doménou přispěvatelů, kteří se neumí nebo nechtějí podepsat (neberte to osobně :) ).
Člověk by měl vědět, co dělá, ale dá se toto skutečně předpokládat od studenta, který se ve škole naučí, jak přesně prolézt filtrem přijímacích zkoušek, ale už nic víc?
Uznávám, že moje formulace byla nepřesná, je to o to ironičtější, že tehdy jsem se skutečnou praxí neměl v podstatě nic společného.
V podobných příkladech není potřeba umět skutečně převádět číselné soustavy. Osobně mám s matematikou nemalé problémy, ale spoustu jich kompenzuju celkem dobrou pamětí. Proto například masky podsítí nebo hodnoty nějakých často používaných mocnin dvojky znám nazpaměť a celá operace je v podstatě ekvivalentem výběru řádku z databáze.
Docela by mi pomohla informace, kde ta chyba byla, ať koukám do originálu u mne v compu, stále ji nevidím. Text jsem dokončoval včera pozdě večer, chyba se mi tam vloudit tedy mohla, stejně jako korektorce, která omylem vypustila část textu a některá zvýraznění.
Je to dost velká škoda, že odkazy na ..pecka.php?title=CV nebo ..rosulek.php?title=CV
nejsou funkční.
Mně totiž zarazilo, že oba dva informatici jsou vlastně politrukové. Potom se už není čemu divit.
si pil ne? :) komprimace je ciste matematicka disciplina definovana nad obecnymy mnozinami. je fuk jestli ta mnozina obsahuje 1cku a 0 nebo 255 hodnot nebo 156 miliard hodnot. porad to funguje stejne. samoopravne kody jakbysmet.
komprese je zvysovani entropie dat a samoopravne kody ji zase snizuji, zaklad soustavy na to nema vubec zadny vliv.
a vsechny soustavy jsou si rovny, existuje isomorfismus mezi mnozinou vsech cisel definovanych v ciselne soustave o zakladu X a ciselne soustave o zakladu Y pro vsechna X a Y.
Já nastupoval v r. 1977 jako první (možná už druhý) ročník, který měl ZŠ zkrácenou na 8 let a matně si pamatuju, že se to taky probíralo, ale jen tak okrajově.
No jo, protože už žádný vyučující není schopen žákům alespoň ukázat, jakým způsobem (v jakém kódu) jsou znaky ve Wordu uloženy.
Prostě všude se učí jen přiblbý "řidičák na počítač". (A u nás toto legitimizují vysokošloští profesoři či profesorky umělé inteligence - tak co by člověk mohl chtít po učitelích na středních školách.)
... a jednomu takovemu uciteli jsem ten jednoduchy programek do diplomky psal. :)
Ostatne mam nazor, ze na strednich skolach (s vyjimkou tech IT) kdo se chce naucit programovat a bavi ho to, tak to zvladne vicemene sam. A kdo nechce a nebavi ho to, tak tomu to proste ucitel nevysvetli.
Zaplatpambu jste ani nereagoval podrazdene. Bohuzel pro Vas, ja mam dneska hadavou naladu. :)
Kdyz uy to tlacitko na kalkulacce mackam, tak asi musim vedet proc.
"Smyslem mého příspěvku bylo poukázat na to, že převody soustav se do této míry na školách, které jsem navštěvoval, neprobíraly." Na skolach, ktere jsem navstevoval ja, se take moc neprobiraly. Bohuzel, Vy jste v puvodnim prispevku napsal "v praxi".
"Mimochodem, proč by měl pojem "zájemce o obor informatika" automaticky implikovat programátora?" Tyhle dva pojmy uz jsem si zvyknul rozlisovat. Proto jsem take vybiral obecne priklady (kilobajt, truecolor, ip adresa) a ne otazky, jak vymaskovat stisk tlacitka na joysticku, jak nastavit barvu v textovem rezimu, jak poznat, ze je tiskarna busy, proc jde v nejakem savegame nastavit skore maximalne 4 miliardy...
Samozrejme, tesne pred Vami doslo ke zlomu - kdo chce urcite dohleda... navic co se divite, kdyz se 5 hodin matiky muselo smrsknout o 20%... Kam by se to veslo (puvodni rozsah latky pri stale tupejsi populaci:-))?
Jinak co se tyce prevodu mezi soustavami, nechci se plest, ale mam za to, ze bylo (nekde) soucasti (mozna nad ramec) uciva 4. tridy... V osmicce to rozhode nebylo - mozna tak dobrovolna soucast pripravy na prijimacky a Belouse...:)
Autor to mozna nevystihl uplne presne, ale slovo "smichani" mi prijde v IT smesne. Jak chcete "smichat" RGB?? Smichat se daji mozna skutecne tekute barvy, ale smichat RGB? To je trochu hloupost, nemyslite?
Vhodne sluvko by bylo napr. kombinace. Jenze bezny clovek si za sluvko "smichat" dosadi ono "zkombinovat" a snad zde nebudete tvrdit, ze takto nelze dosahnout vysledku 0-0-0 => black??
Metainformaci znam predevsim jako informaci o strukture ulozeni dat. Treba v DB bez dat jsou jenom metainformace, tedy informace, ktere nenesou obsah ale strukturu. Podle definice, na kterou se odkazuje autor clanku je i "Jan Amos Komensky" metainformace ...
Jinak, jestlize by se k otazkam napsalo (vyberte nejvhodnejsi odpoved), tak autor clanku nema o cem psat.
"13 - typický příklad blbosti autora - otázka je opět zcala bez chyby - odpověď "šedou" neexistuje, takže ji nelze zvolit, odpověď černá není pravda, jasně se říká "smícháním barev", smíchání ničeho s ničím není smícháním barev"
To tak to jste me pobavil, ze pry "smichani niceho" :-D. Tohle asi nejlepe vypovida o eudovanosti vaseho prispevku. Pojem "stejne mnozstvi" totiz znamena klidne i "nulove mnozstvi"
ad 1 - V tom, ze se da pomerne snadno vyloucit chybna odpoved.
ad 2 - Nebo taky one-group show. Ale to, jestli je zvladnuta nebo nezvladnuta je vec relativni. V biologii taky nemusite znat od vseho latinske nazvy. Nesnazim se tady prosazovat nejakou "svou" pravdu, ale nemuzeme chtit po stredoskolskych studentech (a potazmo i ucitelich), aby znali vse podle norem.
ad 3 - v tom pripade se omlouvam za narazku a forwarduju do neznama :-)
Nevim, jak vypadaji maturity dnes, prece jen jiz to mam nejaky ten rok za sebou, ale v te dobe mi prislo podstatne objektivnejsi narazet na nutnost znalosti geografickych a historickych realii dane zeme pri maturitni zkousce z ciziho jazyka (v pripade vylosovani otazky tohoto charakteru). Ale takova diskuse by jiste patrila na jiny server :-)
1. V čem jsou otázky přiměřené věkové vrstvě? V nepřesnostech nebo snad v tom, že se dá poměrně snadno vyloučit chybná odpověď?
2. Nechci nic podle mého vzoru, ale jde mi vzhledém k té řadě nepřesností o změnu systému přípravy. U většiny úloha by stačila jednoduchá oponentura a často jen následná změna formulace. Takhle mám dojem, že jde o nezvládnutou one-man-show.
3. Anketa byla vytvořena redakcí, její otázky jsem neformuloval.
Protože jsem historik, nastudoval jsem na stránkách CERMAT materiál jménem "KATALOG POŽADAVKŮ K MATURITNÍ ZKOUŠCE DĚJEPIS" (http://www.cermat.cz/novamaturita/katalogy/Katalog_DE_09092005.pdf). Musím říct, že něco tak příšerného jsem již delší dobu nečetl. Požadavky jsou podobně jako v době minulé formulovány doktrinářsky, ideologicky, s jasným záměrem vtlouci žákům do hlav jedno pojetí dějin. Ve formulacích jednotlivých problémových okruhů lze dokonce vysledovat relikty marxismu (v tom jeho vyprázdněném pojetí, jak se pěstoval do konce 80. let 20. století zejména na našich pedagogických fakultách). Zdá se však, že to si autoři materiálu ani nejsou schopni uvědomit. Spousta otázek je formulována nejednoznačně, ba hloupě. Někdy jsou položené otázky příliš obtížné.
promiňte, ale tohle je prostě blábol, s žádnou otázkou osobně nemám sebemenší problém, autor slovíčkaří s cílem na všem najít nějakou chybu. Nevím jestli autor někdy dělal test na nějakém vyšším stupni školství (resp. i na nižším), protože prostě téměř každá otázka má nějakou třeba spornou věc když to člověk vše bere ad absurdum, cílem je, aby nešlo zvolit jinou odpověď.
Vezmu to popořádku
2 - bez chyby
3 - "latinská abeceda" (latinka) je terminus technikus a liší se třeba od alfabety (řecké), cyrilice či třeba arabské či čínské
4 - bez chyby, nevím kam autor chodil, ale neznám jedinou základku (vyjma počítačové), kde by se probírala dvojková soustava. Imho je to ale blbá otázka, tohle už nikdo nepotřebuje a pro pochopení stačí nějaké menší číslo (či třeba koncová nula a pod.)
5 - bez chyby - jediná odpověď je pravdivá (to neznamená, že může být i jiný způsob, ale rozhodně ne ostatní možnosti). A přít se o velikost prvního písmenka je úchylárna
6 - bez chyby - jediná odpověď je pravdivá (to neznamená, že může být i jiný způsob, ale rozhodně ne ostatní možnosti).
7 - bez chyby (to že má nějaký antivir zabudovaný firewall, ještě neznamená, že by antivir byl firewall)
8 - bez chyby
9 - bez chyby - jde o logický obecný dotaz, ne že bude každý vědět kolik vrátí jaký vyhledavač výsledků na jakékoliv slovo
10 - bez chyby - ani u kódu by se neměl použít jen jiný font
11 - bez chyby - řeší se moderní systémy, nikdo se neptá na práci s kalkulačkou, atari nebo ms dos
12 - bez chyby ať si autor myslí co chce
13 - typický příklad blbosti autora - otázka je opět zcala bez chyby - odpověď "šedou" neexistuje, takže ji nelze zvolit, odpověď černá není pravda, jasně se říká "smícháním barev", smíchání ničeho s ničím není smícháním barev
14 - správná odpověď je ta nejsprávnější ze všech nabídnutých
15 - správně
16 - úloha - autor kritizuje něco, co není věc úlohy
suma sumárum, celý tenhle článek je absolutní NESMYSL
Jedním z velkých problémů "výuky počítačů" v ČR spočívá v tom, že každá škola (vyučující) pojímá tento předmět naprosto jinak. Někde se v předmětu IVT učí pouze o aplikacích, jinde pouze programovat, někde zase jen o HW, sítích apod. Ve většině škol je pak výuka jakýmsi mixem výše uvedených témat.
Pokud má existovat jednotná státní maturita z toho předmětu v současné podobě, pak by musely existovat jednotné osnovy a to mě osobně přijde jako pitomost.
Nejlepší by bylo zavést 3 různé předměty, např. 1) Práce s počítačem (office, typografie, grafický editor, pošta,...), který by byl povinný pro všechny (ale nematurovalo by se z něj) a dále další předmět, např. Informační technologie (HW, sítě, kódování, šifrování,...) pro zájemce o tento obor (jako předmět maturitní). K tomu např. 3. předmět programování.
Ale míchat všechny tyhle předměty dohromady a pak z toho udělat jednotonou maturitu je stejné, jako kdyby exitoval na střední škole předmět, jehož součástí by byla znalost dopravních předpisů v rozsahu autoškoly a k tomu znalosti a dovednosti potřebné ke konstrukci motoru auta...
Je pravda, že jsem to četl o nějaké 2 hodiny později, tak je to možné. Holt se tady asi uměj s chybama vypořádat líp, než borci připravující státní maturity, kteří na to potřebujou ne 2 hodiny ale 2 roky.
On je ale malý rozdíl mezi tím, když někdo umí zmáčknout na kalkulačce tlačítko BIN, nebo si ten převod umí spočítat bez kalkulačky. Smyslem mého příspěvku bylo poukázat na to, že převody soustav se do této míry na školách, které jsem navštěvoval, neprobíraly.
Mimochodem, proč by měl pojem "zájemce o obor informatika" automaticky implikovat programátora?
Co napr. takova Karnaughova mapa? Jak urcite masku site bez binarni soustavy? A to nemluvim o vyse zminovanem Assembleru:)
Dle me by do maturitnich otazek patrit mela, jelikoz ne kazdy student stredni skoly ji zvlada.
Mne naopak nektere otazky prijdou hodne blbe a nejednoznacne, nektere ani nepatri do informatiky ( kritéria, sloužící skutečně k posuzování kvality informačního zdroje - hodne zdroju je v knihach, at papirovych, nebo zdigitalizovanych). Otazky o barvickach jsou taky mimo misu (když smícháme stejné množství všech základních barev v prostoru RGB? - odpoved je obecne nespravna a spis patri do fyziky - pro 8. tridu).
Prevod na binarni cislo - to si opravdu nekdo mysli, ze vystresovany maturant neudela pri prevodu chybu? Navic binarni kod casto nepotrebuje ani programator, natoz maturant, od ktereho se ceka vseobecny prehled.
<rejp> Ad 8 bod DNS - a co prevod domeny 3toho radu na IP? Tj. nazev stroje na IP? co deleni zateze a vicero IP? (nslookup google.com)
Tedy take s vyhradami :-)) </rejp>
Nejsem expert na aplikace binární soustavy ale praktické využití určitě existuje, již mnou zmiňovaný assembler , komprimují se taky lépe 1 a 0 než přímo ASCII tabulka , dále třeba samoopravné kódy....
A spousta věcí o kterých by vám řekli elektronikaborci což já nejsem
No ona ta 2ková soustava je hodne dulezita pokud chcete psat neco napr v assembleri.A kdo se prohlasuje za IT experta by mel znat i ji (i kdyz ji v praxi treba nepouziva tak jako zaklad jakehosi vseobecneho vzdelani).
Problemem bych videl spis to ze ve vyuce informatiky na strednich skolach neni specifikovano co se maji studenti naucit, vsude se tak bere dokola Office s absolutne nadhodnocenou hodinovou dotací.(Pokud by se každému programu u zamestnavatele ucili 4 roky , potes panbu nad tou produktivitou prace)
Do programování se učitelé rači nepouštějí protože by se sami ocitli často na tenkém ledě.Sam jsem pro jednoho ucitele aprobovaneho na IT vypracoval primitivni program - soucast jeho diplomove prace.
Takže hodiny končí hraním CS ,chatováním či serfováním po XXX stránkách.
Ať se propadnu i s vyhledávacíma funkcema Firefoxu, ale když hledám " ," nebo " .", nalézám pouze chybu v reklamě:
PROGRAMÁTOR .NET (i5030) / až 50.000 / PRAHA
Reklamy asi autor neovlivní.
Buď něco můj vyhledávač přehlídnul, nebo jste četl s těmito chybami jiný článek:-P
Nestacim zasnout nad timto clankem. Klidne me sudte, ale mne ty otazky prijdou primerene dane vekove vrstve, pro kterou je urcen. Maturita z nikoho nedela boha. Mira autorova stourani se v jednotolivych zadanich a odpovedich mi prejde az paranoidni. Ano, souhlasim s tim, ze tam lze najit rada nepresnosti, ale pokud by melo byt vse presne dle vzoru autora, tak tomu chudaci studenti, kteri nejsou dostatecne vzdelani srovnatelne s autorem tohoto clanku, nebudou testu vubec rozumet.
A jak se rika: Na hruby pytel hruba zaplata -> Pane autor, dokazete definovat "primerenou kvalitu" statni maturity, jak uvadite v ankete? Podle ktere normy se mam ridit pri hlasovani? :-)
Aniž bych se chtěl nyní hodnotit kvalitu otázek testu z ITZ, chceme opravdu mít ty otázky a odpvědi formulovány naprosto exaktně?
Do obdobných nepřesností upadá i autor tohoto článku - např. v komentáři k otázce 14-1b. Vždyť JPEG přece neni formát, ale pracovní skupina, která vytvořila několik standardů. Vážně by ta otázka měla být formulována jako "formát dle ISO/IEC IS 10918-1"? A budou si studenti vědomi, že ten výše uvedený formát popisuje jen bitstream, neboť serializaci do souboru popisuje zase standard JFIF?
Takže např. terminologicky správný název pro tzv. "JPEG soubor" je (IMHO): "data formátu popsaného standardem ISO/IEC IS 10918-1 serializovaná dle standardu JFIF verze 1.02". Ještě to ale není úplně přesné, protože by bylo potřeba ze standardu vyloučit ty části, které se běžně nepoužívají (tj. ta varianta pro RTG snímky - stupně šedi s 12bitovým rozlišením a bezztrátovou kompresí). V otázce by tedy asi bylo nutné upřesnit kapitoly ze standardu ISO/IEC IS 10918-1.
Dalším problémem je, že v běžné řeči je prakticky nemožné úplně se vyhnout nepřesnostem, případně formulovat zcela jednoznačně. Pak prostě musí nastoupit "zdravý rozum" a student musí zvolit nejpravděpodobnější variantu výkladu otázky.
Na VS se to myslim bere proto, aby si studenti uvedomili, jak ta cisla vypadaji v operacni pameti pocitace, dalsi level je to same v sestnactkove soustave, dalsi level jsou zaporna cisla a posledni level byvaji cisla desetinna. Dale to je podle me zaklad pro takove ty operace AND, OR, XOR, shift, rotace...
A primo k Vasi osobe si dovolim poznamku, ze mi neni jasne, jak se zajemce o obor informatika muze nesetkat v praxi s prevodem do dvojkove a sestnactkove soustavy jiz pred VS. Osobne jsem si vzdycky myslel, ze to je vec, na kterou musi narazit kadej kluk, kteryho zajimaji pocitace a kalkulacky. Proc treba cisla v IP adrese musi byt mensi nez 256? Proc je Truecolor cca 16,7 milionu a Hicolor cca 65 tisic barev? Proc je kilobajt 1024 bajtu? Co delaji tlacitka HEX a BIN, ktera jsou temer na kazde kalkulacce, ktera stoji vice nez 100 Kc?
Když už píšete o informatice a kritizujete nějaký test, měl byste alespoň dodržovat základní typografická pravidla, abych vám mohl uvěřit, že opravdu (alespoň něčemu) rozumíte. Takže příště - před tečkou za větou i před čárkou ve větě se mezera NEpíše.
Jsem rád za takovou odezvu ... btw, pokud jste měli možnost vidět testy z Informatiky od společnosti SCIO, to je teprve katastrofa ... Pozor, nechci srovnávat státní maturita vs SCIO. Každý pod pojmem informatika vidí asi něco jiného ... SCIO každopádně.
A bude hůř - viz rámcové vzdělávací plány. Vzdělaná populace není prioritou jakékoliv vlády. Jenom omezená a tupá většina znamená pro politiky jistotu...
Vím, že i v prvním ročníku na VŠ (ČVUT FEL) se našlo pár lidí, kteří na to pozapomněli a dělalo jim to docela problémy. Jináč já si pamatuji, že na ZŠ jsme to určitě nedělali, bylo to v učebnicích, ale učitelka to přeskočila.
No, ja jsem na ZS koncil az v 1990, ale nevzpominam si, ze bych se prevody soustav naucil na ZS nebo gymnazium (ale tam se to mozna opravdu letmo ucilo).
Odpověď je možná jednoduchá, VŠ často neví, co se učí na SŠ, a SŠ neví, co se učí na ZŠ. Úroveň škol i žáků je různá a opakování je matkou moudrosti ;-) Končil jsem ZDŠ v roce 1971 a už tenkrát jsme je v rámci experimentální výuky měli. Na středních školách všeho druhu se toto učivo probíralo v době zavádění programování již počátkem osmdesátých let.
Pokud patří převody soustav mezi učivo základní školy, není mi jasné, proč je jejich výuce věnována taková pozornost například na ČZU v předmětu Výpočetní systémy (tento předmět se vyučuje pouze na oboru Informatika). Navíc jsem nebyl sám, kdo se s těmito převody v praxi setkal až tam, předtím na ZŠ ani na osmiletém gymnáziu se, pokud si vzpomínám, tato látka neprobírala.
Dvojkovou soustavu jsme se svého času učili už v osmé třídě ZŠ - i když je pravda, že okrajově.
Horší ale je, že praktického hledisla je znalost dvojkové soustavy využitelná asi stejně jako znalost Morseovy abecedy (a když už, tak patří do matematiky). Témata, která by naopak měl středoškolák znát, aby se byl vůbec ve světě ICT schopen orientovat, zcela chybí. Třeba komunitní služby, organizace a správa dokumentů, "elektronický podpis" a pod.