Dík za info!
Záleží na tom, jak se to rozepíše - 1000/osoba/měsíc vypadá zanedbatelně, suma 30.000 / album už vypadá hůř - člověk pochybuje, jestli z toho nebude jenom hodně drahá vzpomínka na to, jak kdysi hrál v kapele :)
Ale není to tolik, aby to kapela, která si věří, nezkusila - přesto, že šance na úspěch je podle mě hodně malá (jen silně nadprůměrné kapely budou mít šanci prorazit mediální masáž vydavatelů - která dokáže podprůměrnou kapelu dotlačit na první místa).
Smyslem mého příspěvku bylo ukázat, že i začínající amatérská kapela s minimem fanoušků má reálnou šanci vydat studiové album ve vlastní režii aniž by se zadlužili do konce života.
Smyslem nebylo rozebírat možné příjmy/náklady studentů a řešit kolik jim zbyde peněz např. na zábavu a za co je budou primárně utrácet.
Nezvládne. Prachy z brigád nacpe bankám a kalouskovi na školném, aby se nezadlužil. Na nějakou kulturu už nezbyde ani dolar, natož na nákup nějakých filmů a nahrávek :-) OSA nechť se se žádostí o odškodné za další ztráty obrátí na stranu, kteréž předsedovi její býv. šéfík uspořádal politicko agitační "koncert pro Mirka".
"Jinými slovy: kolik je bude stát ta nahrávka, kterou dají na net? Budou na to vůbec mít?"
Začínají kapela si dost dobře nemůže dovolit se zavřít na 14 dnů do studia a nahrát album (dá se předpokládat, že členové chodí do školy, do práce) takže to nejspíš budou nahrávat postupně - studio na víkend (běžně i s možností přespání) se dá sehnat kolem 10k, za víkend nahrajou 2-3 písničky. Takže u pětičlené kapely za půl roku je album na světě s náklady plus minus 1000,-/osoba/měsíc - to zvládne i ten student...
A jestli se investice vrátí? To už se rovnou můžu ptát jestli se jim vrátí 10k za baskytaru, 2k za kombo, čas věnovaný zkoušení...
Důkazem toho, že píšete nesmysly, jsou naprosto nemainstreamové minoritní HC a punkové kapely - většina pořizování nahrávek a distribuce probíhá mimo kamené obchodníky - nahrává se po "garážích" a distribuuje na koncertech (ano i na fyzických CD nosičích) nebo na netu. Všechno to jsou "začínající" kapely. Pravda, bourák, barák a bazén s protiproudem si z toho nepořídí.
Cece, udelat nahravku s parametry odpovidajicimi tomu co se bezne prodava na plackach je otazka odpoledne v obyvaku. Tyhle kecy o studiu za miliony si strcte doprdele. Je to stejny jako kdyz bude zacinajici remeslnik rvat, ze si nema za co koupit cnc soustruh. Proste se bude muse pro zacatek spokojit se sverakem a pilnikem.
A nahrají to kde? A masterovat to bude kdo? Jinými slovy: kolik je bude stát ta nahrávka, kterou dají na net? Budou na to vůbec mít? A jaká je šance na to, že se ty peníze vrátí? Ono je dobré si uvědomit, že ty zářné příklady, kterým to funguje, jsou dávno zavedené skupiny s velkým stádem fanoušků - a že to jsou lidé, kteří už vydělali dost na to, aby je nemuselo mrzet, když se jim ani nevrátí náklady na studio a mastering. Většina začínajících kapel bude mít šanci dočkat se exekutora/smrti dřív než návratnosti investice...
Autori maji moznost. Kapely napr. mohou vystavit v nejakem zvukovem formatu sve dilo na web a pridat odkaz na PayPal ci jinou sluzbu. V konecnem dusledku ziskaji vice penez, nez kdyz do procesu distribuce dila k zakaznikovi vstupuji dalsi organizace (vsichni vite, jake mam na mysli). Cena bude odpovidat realite... Tech prikladu je spousta. Nekteri si ale neuvedomuji, ze dochazi k pokroku a brani se mu zuby-nechty. Proste tomu se neda zabranit. Bud vyuziji prilezitosti nebo zaniknou. Tak to bylo, jest a bude!