Myslim, ze by bylo dobre se zminit i o jinych moznostech, jako je napr. Vltava2000 (www.vltava2000.cz), kde si kazdy muze zdarma zalozit vlastni obchod a ziskat zkusenosti s elektronickym obchodovanim. Dalsi variantou je produkt firmy Zoner: INshop (www.inshop.cz); za mesicni poplatek 990,- Kc (ceny bez DPH) ziskate kompletni prodejnu, kterou si administrujete pres kvalitne vytvorene www rozhrani. Pridate-li k tomu hosting za 290,- Kc mate kompletni prodejnu pod vlastni domenou 2. radu za 1280,- Kc.
Pokud si netroufate administrovat svuj obchod sami, doporucuji podat si inzerat do nektereho inzertniho serveru, ktery se zabyva nabidkou pracovnich mist (napr. www.jobs.cz,www.volna-mista.cz,..) a nabidnou tuto praci nekteremu studentovi za nejaky mesicni obnos. Totez plati o vytvoreni web designu. Znam spousty schopnych studentu, kteri delaji kvalitni designy a cena se pritom pohybuje okolo 3.000,- Kc.
Mozna by stalo za to, napsat clanek "Jak nejlevneji obchodovat na internetu" a tim smazat myty o potrebe velike pocatecni investici.
Lukas Pelikan
Nedomnívám se ale, že uvedené ceny z oslovených firem jsou ty "běžné". Na českém internetu je spousta dalších malých firem i pouze nadšenců, jejichž výtvory snesou konkurenci s již renomovanými firmami. Takový obchod potom vychází okolo 10-20.000 Kč. Je pravda že každý obchod od takovýchto firem má stejnou architekturu a pouze obměněnou grafickou podobu, nicméně jsou i tací kteří právě pro získání klienta udělají libovolnou úpravu v ceně. Stejně tak hosting takového obchodu při průměrném naplnění 2000 položek seženete od velkých hostingových firem v řádu několika set korun. Administarci shopu si může klient dělat sám a pokud na to nemá dostatečné vybavení, za určitý paušál (1 - 3.000 Kč/měsíc)lze si tuto službu zaplatit.
Upřímě řečeno, firma, nebo osoba, která o takový obchod stojí, již má potřebné HW vybavení. K tomu pouze postačuje libovolne PC s modemem a základním OS.
O co jde? Tvrdit o SETu, že je jeden ze dvou nejrozšířenějších systému placení po Internetu je ryzí utopie. Z jednoduchého důvodu - lidí schopných platit zabezpečeně SETem je pouze několik stovek (několik málo stovek), je to omezeno pouze na klienty Komerční banky a ti ještě o zpřístupnění této služby musí požádat. Pokud mám srovnat poměr uskutečněných plateb na Vltavě různými systémy, s drtivou převahou samozřejmě vítězí dobírka a bankovní převod, pak Expandia Banka, obecně platební karty, pak __velmi dlouho__ nic - a pak teprve SET.
Možná bychom mohli uvažovat tak, že je SET "druhý nejrozšířenější platební systém"..... ze dvou. Nové záležitosti typu CCS Kontakt a další, které mají daleko větší šanci stát se masovější záležitostí, SET podle mého názoru hodně rychle odsunou do dálky. SET je dobrá technologie, ale po mnoha stránkách naprosto nezvládnutá - bohužel. Přesvědčuji se o tom mj. pokaždé, když mi do mailboxu jako ___obchodníkovi___ přicházejí zprávy typu: > Dnes doslo k vyprseni BCI (brand MUZO4). > Nasledne byl vygenerovano nove BCI (platne do 12.12). > > Protoze zatim je pocet transakci maly, je nutno > zesynchronizovat Payment Server s PGW. > > Jestlize tato synchronizace nebude provedena, > penezenka u zakazniku neni schopna realizovat > nakup.
Ještě že jsem otrlý obchodník s počítačovou minulostí.
souhlasim s p. Knappem, SET byla velmi dobra myslenka - obchodnika zajima pouze, zda-li dorazily penize, neni mu nic do stavu uctu zakaznika, bance jde o vyrizeni transakce (tedy, zda-li muze prevod uskutecnit), houby je ji co zakaznik kupuje. Takto zjednodusene receno je to idealni a kdyby to tak fungovalo, bylo by to super. Verim, ze doba od lonskeho Invexu pokrocila, presto bych rad podotkl, ze implementace SETu na strane obchodnika je HODNE financne narocna (je podporovano pouze nekolik komercnich SQL serveru (aktualni stav nevim), pouze nekolik platforem (akt. stav opet nevim, nicmene Linux & PostgreSQL nebo MySQL s klidem vyhodte). Nehlede k tomu, ze elektronicka penezenka, ktera je podminkou take neroste pro vsechny systemy... Co se tyce implementace, pokud se nic nezmenilo, pak nad nimi bdi spolecnost SETCo, kazda implementace (pokud chcete aby se s Vama banka bavila) musi byt verifikovana a mit certifikat s omezenou platnosti (casove) - takze dalsi investice.
Celkove si o e-komerci u nas muzete stejne nechat jenom zdat, copak to je za e-komercni kdyz jediny prinos ktery to ma je, ze ten rohlik, knihu atd. nemusim jit shanet po obchodech, ale objednat si ala zasilkova sluzba. Jiste pro nejaky zbozi, ktere presne vim jak vypada, co chci atd. je to dobre (napr. u CD si to mohu v pujcovne poslechnout a pak shanet, kde to maj nejlevnejsi), jenze takovou knihu si zasadne prolistuji (coz nema zadne Book shop:-(), elektronicke zbozi si odzkousim...
Pominu-li 'vyhody' jako zakaznik (znovu opakuji, jsem VELKY priznivce e-komerce, ale ne to, co se u nas za ni vydava, vyhoda pouze pro par komodit), na strane obchodnika pouze a pouze problemy.
Misto clanku, ktery spekuluje nad vecma, ktere mohou byt radove v tisisich, ale take statisicich (docela se bavim tim, jak nekdo spekuluje nad tim, ze iShop lze poridit i daleko levneji.. - jenze jakou cenu ma vase serioznost, vase znacka? cim si ji koupite zpet? na to nikdo nehledi...:-(), co bych ocenil by byl clanek jake jsou v soucasne dzungli moznosti na strane obchodnika, protoze nepochybne nejen ja ma zhruba tento problem: jak na strane obchodnika implementovat obchod, aby byl skutecne virtualni a pritom zakaznik dostal pokud mozno co nejdrive zbozi a ja mel garanci, ze objednane zbozi bude zaplaceno. Ja jsem za dobu svych implementaci prisel zhruba na tyto moznosti:
BTW doufam, ze snaha o jiste formatovani LUPA zkousne, jinak se omlouvam za ponekud stizenou citelnost
Tak a ted babo rad, nepochybne bychom mohli vymyslet i nekolik subvariant jako jsou napr. proplaceni seku, trvale prikazy, sponzoring a ja nevim co jeste, nicmene zakladni otazka zustava stale stejna: obchodnik potrebuje dostat zaplaceno a zakaznik potrebuje zbozi, oba co nejrychleji, bez zbytecnych bocnich nakladu a papirovani. Pokud toto nekdo u nas rozlouskne (myslim CR), pak jiste ziska velke bonusy pred ostatnimi...
Certifikaty nikoho nezajimaji. Bezny uzivatel jim nerozumi a experti na e-bussiness netvori vetsinu nakupujicich ;-)
Kdo si najme studenta, kterej mu to udělá za pár stovek a ještě to poskládá z free komponent posbíranejch po webu, je sebevrah. Když to doženu ad absurdum, tak jedině zdiskredituje všechny ostatní, protože brzy skončí s ostudou a odradí klienty.