Hlavní navigace

Štěpán Horn: samostatnost Lidovek.cz čtenářům prospěje

31. 8. 2005
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Lidovky.cz se po dvou letech rozcházejí s portálem Centrum.cz. Jaké změny ve zpravodajství můžeme očekávat? Jak mohou být konkurentem iDnes, jsou-li obě tato média členem stejné mediální skupiny? Jak jsou Lidovky.cz propojeny s tištěnou verzí Lidových novin? Na tyto a další otázky zodpoví vedoucí Lidovek.cz Štěpán Horn.
Od 1. listopadu by měly být Lidovky.cz opět samostatné. Co je třeba do té doby ještě stihnout?

„Čeká nás změna layoutu a přizpůsobení redakčního systému nové grafice. Vše proběhne ve stylu změn, kterými na jaře prošly papírové Lidové noviny.“

Proč od Centra odcházíte?

„Máme rozdílné představy, jak má zpravodajství vypadat. Lidovky.cz nechtějí dělat pouhé zpravodajské stránky portálu. Nechceme být "zprávami na Centru“, jakými se staly třeba Novinky na Seznamu. Máme vyšší ambice. Ale rozcházíme se v dobrém."

Růst Internetu v posledních dvou letech přiváděl i na Centrum stále širší masy, pro které bylo nutné nastavit adekvátní úroveň zpravodajského servisu.

„Dá se říct, že vývoj prostě dospěl do bodu, kdy obě strany cítily potřebu vlastní cesty. Centrum zřejmě nyní vybuduje vlastní zpravodajství, my zase neztrácíme svou identitu.“

Co pro Lidovky.cz znamená začlenění do divize Multimedia mediální skupiny MAFRA?

„Dále zůstáváme spojeni s redakcí tištěných Lidových novin, mění se technické zázemí a prodej inzerce. Pro redakci samotnou se toho obecně příliš nemění.“

Ani v její velikosti?

„Velikost redakce nedozná změn. Denně pracuje v Lidovkách sedm editorů. Rotuje zde několik externistů. Jde o léty prověřený model, který není třeba měnit. Lidovky.cz jsou v tomto specifické. Mnohem víc spolupracují s „papírovou“ redakcí než ostatní zpravodajské servery. Zatímco např. iDnes si spoustu věcí vytváří vlastními silami, my více spolupracujeme s Lidovými novinami. Redaktory Lidovek.cz jsou vlastně všichni redaktoři papírových LN. V redakci ostatně sedíme v jednom velkém newsroomu se všemi hlavními editory, a máme tak nejlepší přehled, na čem noviny dělají.“

Komu se zodpovídáte ve své funkci vy?

„Mým přímým nadřízeným je šéfredaktor Lidových novin Veselin Vačkov.“

Nakolik může zasahovat do obsahu Lidovek.cz?

„Je šéfredaktorem LN, takže jeho vliv je samozřejmě velký. Lidovky.cz jsou obdobným oddělením Lidových novin, jako je třeba zahraniční nebo domácí oddělení. Veselin Vačkov do chodu Lidovek.cz zasahuje stejně jako do práce jakéhokoli jiného oddělení.“

Co je vaší momentálně největší starostí v chodu Lidovek.cz?

„Překvapivě je to chřipková epidemie v celém oddělení. Ale není to nic dramatického. Díky systému rotujících editorů čtenář nic nepozná. Navíc redaktoři, kteří u nás již dříve pracovali, se k nám velice rádi vracejí, pokud jsou volní a my je požádáme o pomoc. Mnohdy totiž odcházejí do rubrik Lidových novin.“

Co všechno budete v rámci skupiny sdílet s iDnes?

„Vedle prodeje inzerce, který zajišťuje obchodní oddělení MAFRA, a jde tedy tak trochu mimo nás, máme společné technické zázemí a redakční systém. Jak v něm, tak fyzicky jsou ale redakce striktně odděleny, nevidí tedy „pod ruku“ té druhé.“

Chystáte spolupráci i s některými tematicky blízkými servery? Upřednostňujete přitom tituly z portfolia iDnes?

„Ano, podobnou spolupráci plánujeme, ohledně výběru partnerů ale máme zcela volné ruce. V oblasti ekonomického zpravodajství například oslovíme mezi jinými i Fincentrum. Předpokládám ale, že využijeme služby i dalších externích subjektů.“

Uvažujete o zpravodajském servisu do mobilních telefonů čtenářů, podobně jako to funguje v projektech iD­nes?

„Je to možné, momentálně ale nemohu nic takového slíbit.“

Kde byste se chtěli pohybovat ve spektru domácích internetových zpravodajských titulů?

"Dnes jsou na tomto poli karty v podstatě rozdány. Ty největší čistě zpravodajské servery ani nevnímáme jako konkurenci. Každý z nás dělá zpravodajství jinak. Nikdy nebudeme poskytovat takovou šíři informací jako například iDnes, nikdo nebude mít třeba tak dobře a podrobně zpracovaný sport. A Novinky jsou zase jen zpravodajským servisem Seznamu.

Lidovky.cz chtějí být jiné. Čím jsou výrazné Lidové noviny, v tom chceme být dobří i my. Tedy například důležitými rozhovory, rozhodně novou rubrikou Věda a, řekněme, určitou orientací v současném světě. Samozřejmě nejsme a nebudeme kopií papírových novin, na rozdíl od nich dáváme na webu mnohem větší prostor odlehčenějším tématům typu Superstar a podobně. Z toho všeho chceme vycházet. Nechceme se tedy nacházet v žádném spektru, ale být alternativou ke stávajícím velkým hráčům."

Přesto, koho považujete za konkurenci?

„Teoreticky jsou konkurenty všechny zpravodajské weby, ale skutečnost je jiná. Čtenář, který chce najít informace, prokliká více zpravodajských webů. Nám jde opravdu o to zaujmout ho vedle dobrého zpravodajství ještě něčím navíc, něčím jiným než čistým zpravodajstvím.“

Vědí čtenáři, že LN a MF Dnes, a tedy i iDnes a Lidovky, hrají za jeden tým?

„Nejspíš si to uvědomuje jen menší část z nich. Nemyslím si ale, že to je pro ně podstatná informace. Na obsah Lidovek.cz nemá vlastnické propojení s iDnes vliv.“

Jak budete nyní zviditelňovat jméno Lidovek a lákat nové a staronové uživatele?

„Počítáme se spoluprací s dalšími subjekty a samozřejmě také s podporou Lidových novin.“

Kolik by mělo být na homepage a stránkách hlavních projektů Lidovek.cz reklamy?

„Reklamu beru jako součást obživy, navíc jsem zodpovědný pouze za obsah. Na Lidovkách budou stejné nebo hodně podobné reklamní formáty jako na iDnes.“

Blíže k obsahu. Jakých změn už web doznal a co ještě plánujete?

„I nadále bude na webu archiv kompletních vydání Lidových novin. Nyní ale zvýšíme podíl vlastních materiálů. Jak ve zpravodajství, tak i v ostatních oblastech. Samostatnost Lidovek tak čtenářům prospěje.“

Co konkrétně změníte?

„Budeme klást důraz na oblasti, které po nedávném relaunchi zvýraznily i papírové Lidové noviny. Tedy více vědy, kultury, názorů, diskusí. Půjde nám o poskytování různých pohledů. Znamená to rozšíření obsahu o komentáře, rozhovory a vylepšené diskuse čtenářů k těmto materiálům.“

Čím upoutá nová homepage Lidovek?

„Vedle nového modernějšího a přehlednějšího layoutu na ní určitě budou zvýrazněné již avizované rubriky – věda, kultura a názory. Více prostoru připravujeme pro rozhovory s vybranými osobnostmi, komentáře a pro zmíněné diskuse čtenářů. Pokud tedy např. považujeme Ondřeje Neffa za kmenového komentátora Lidových novin, dá se předpokládat, že s ním budeme více spolupracovat i na Lidovkách.cz.“

Zmínil jste zvýraznění názorů. Co přinesete tady?

„Názorová část by měla patřit k vůbec nejsilnějším partiím nové tváře Lidovek. Chystáme se totiž do konce roku spustit projekt, který zatím žádný z českých zpravodajských webů nedělá.“

Více neprozradíte?

„Ještě nemáme všechny podklady a příprava projektu stále běží. Myslím, že více budeme moci prozradit během měsíce.“

Inspirovali jste se u diskusních projektů, například v řazení příspěvků čtenářů podle bodování úrovně textu ostatními uživateli atd.?

„Upřímně řečeno, nechápu význam jakéhokoli známkování a kastování příspěvků. Nám jde o něco jiného – o větší zatažení čtenáře do vlastní tvorby webu.“

Jak vůbec takový čtenář Lidovek.cz vypadá? O jakého usilujete?

„Je to člověk, který se zajímá o aktuální – nejen politické – dění a tvoří si nebo na něj má vlastní názor.“

Co ztráta opory ze strany Centra udělá s návštěvností?

„Počítáme s tím, že zpočátku možná uživatelé, kteří se na Lidovky dostávali přes Centrum, ubudou. Nedokážu jejich počet, a tedy i poměr, kterým naši návštěvnost zajišťovalo Centrum, přesněji odhadnout. Rozhodně ale chceme brzy dosáhnout opět půlmilionové hranice návštěvníků.“

BRAND24

Kdy by to mohlo být?

„Prosinec bývá na Internetu obecně slabší, takže řekněme v lednu. To na Internetu nastává po Vánocích opět standardní prostředí.“

Myslíte si, že oddělení od Centra Lidovkám.cz prospěje?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem magazínu Marketing&Media....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).