Hlavní navigace

Stranické websity před volbami: nuda

31. 5. 2004
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ať se nám to líbí nebo ne, websity politických stran hrají největší roli právě před volbami. Je prima, pokud usnadňují komunikaci uvnitř strany. Ale co si budeme říkat: v době voleb se stávají marketingovým prostředkem, který má za úkol jediné - přesvědčit k volbě. Proto by se měly navrhovat především pro voliče - ne vždy tomu ale tak je.

Což je hned první potíž websitů jednotlivých politických stran před letošními volbami do Evropského parlamentu.

Problém číslo jedna: speciální websity pro volby

Obecně lze návštěvníky politických websitů rozdělit do následujících oblastí:

  1. voliči (občan se stává voličem několik měsíců před volbami),
  2. občané (volič se po volbách stává občanem),
  3. příznivci,
  4. novináři,
  5. straníci,
  6. straničtí profesionálové.

Problémem u českých politických stran je, že si neuvědomují, která cílová skupina je pro ně nejdůležitější. Nejdůležitější je samozřejmě skupina číslo jedna. Plácání po bedrech straníků je sice příjemné, ale ti vám dají hlas tak jako tak. Důležité je přesvědčit obyčejné voliče.

Před volbami je proto potřeba „všechno hodit za hlavu“ a soustředit se vyloženě na získávání hlasů. To znamená, že všechno, co není přímo pro voliče, musí na stránkách ustupovat do pozadí. Naopak vše pro voliče musí jít do popředí.

A dostáváme se k jádru věci: většina hlavních stran zřídila pro volby do Evropského parlamentu minisity. Což je jednoznačná chyba.

  1. Místo toho, aby byla propagována hlavní adresa, je najednou propagována další adresa. Síla marketingu (a PageRanku :-)) se tříští.
  2. Když volič přijde na současnou hlavní stránku, musí:
  3. najít odkaz na volební stránky,
  4. kliknout na něj,
  5. pohybovat se najednou někde úplně jinde, často s pomotanou navigační vazbou na celý website.

Problém číslo dva: kdo to bude navštěvovat?

Představa občana dopodrobna zkoumajícího jednotlivé programy a bedlivě porovnávajícího jednotlivé strany je více než naivní. Pro velkou část obyvatelstva je samotný akt voleb natolik fyzicky a duševně náročný, že se jej raději ani nezúčastní. To by si měly obecně uvědomit všechny politické kampaně.

Nejenom websity by pak měly plnit následující body:

  1. emocionálně zaujmout,
  2. jasně, rychle a přesvědčivě říci, proč volit právě mě,
  3. ukázat, že volení „toho druhého“ by velmi negativně ovlivnilo právě váš život,
  4. dotlačit k volbám.

Nikoho nezajímají vaše sáhodlouhá pojednání na téma Evropská unie. Normální lidi politika nezajímá. Pokud jim nedokážete v jednom odstavci říci vše podstatné, nechoďte do politiky. To platí i pro websity. Žádná z nich, snad až trochu na kandidátku Sdružení nezávislých kandidátů/Evropští demokraté, tyto podmínky nesplňuje.

Problém číslo tři: fotky, fotky, fotky

Fotografie rozhoduje hodně o tom, co si o nás lidé pomyslí. Je to povrchní, ale je to pravda. Proto zaráží neprofesionální provedení fotografií takřka u všech hlavních stran. V České republice je přitom dostatek kvalitních fotografů. Z websitů by se tak na nás mohli koukat mnohem příjemnější a přitom přirození kandidáti a kandidátky.

Člověk si pak spíše pomyslí, že fotky byly dodány stylem „pošlete nám nějakou fotku, kterou někde najdete“.

Politik by měl těch pár hodin ve studiu, kdy ho budou fotograf, vizážista a stylista komandovat, přežít. Když to dokáží modelky, měli by to oni dokázat taky.

A nyní drobné poznámky k jednotlivým hlavním stranám:

ODS

(www.ods.cz)
Volební website ODS se skrývá na adrese eu.ods.cz. Jako snad první strana nasadila do kampaně svůj blog.

ODS se snažila upozornit na svou předvolební hru. Klienti občas mají požadavek „udělejte mi flashovou hru, ukážeme, jak jsme moderní“. Ovšem udělat flashovou hru, která bude opravdu zajímavá a kterou si budou lidé s chutí hrát, je velké umění. Mnohem více než o nakreslení a naprogramování jde o myšlenku a její propracování.

Hře ODS chybí:

  • odlehčenost – je příliš strojená, chybí jí přirozený vtip,
  • přesvědčivost – díky hře nevím, proč bych měl volit zrovna ODS.

Vy si snad dokážete představit někoho, kdo bude s nadšením hrát tuto hru a díky tomu změní své stanovisko a bude volit ODS?

ČSSD

(www.socdem.cz)
I sociální demokracie má speciální volební stránku – a na ní je úplně všechno. Že to působí nepřehledně a že následně trpí celá navigace, nemusím říkat. Jinak stránky sociální demokracie ničím neoslňují. Jenom bych pochválil, že v životopisech kandidátů jsou důležitá data zvýrazněna – a tak může uživatel snadno skákat.

KSČM

( www.kscm.cz)
Ač by se předpokládalo, že voliči komunistů nebudou příliš prohlížet Internet, samotné straně se podařily relativně přehledné stránky s relativně dobrou navigací. Nejsou nijak graficky úchvatné, ani nemají žádné extra nápady, ale uživatel se v nich moc neztratí.

Mimochodem, místo „levicové“ technologii open-source v podání PHP dali naši komunisté přednost buržoaznímu ASP od velkokapitalisty Gatese. V USA by se něco takového stát nemohlo. Demokraté zásadně používají PHP (a svůj kód často zpřístupní), republikáni zase ASP.

Volební minisite najdete na zde.

KDU-ČSL

(www.kdu.cz)
Website KDU-ČSL je obětí bannerové slepoty. Samotné stránky www.kdu.cz jsou čistě nudné, stranické. Volební stránky se skrývají zde. Odkaz ovšem vede přes banner, který je skryt na vrcholu stránky, kam se dnes již skoro nikdo nedívá. Další cesta je ukryta v prostředku levého sloupce.

Výhodou je harmonogram celé kampaně, ke kterému se však musíte složitě doklikat. Vše by šlo přitom řešit přes dvě roletová menu: zadáte kraj/bývalý okres a datum a hned se vám objeví, kdy si můžete ve vašem městě potřást ruku s kandidátem.

Unie svobody/Unie liberálních demokratů

(www.unie.cz / www.uld.cz)
Dát na hlavní stránku dva velké obrázky mající více jak 50 kB a 100 kB může snad jenom člověk, který se ve webdesignu naprosto nevyzná. Ostatně, o kvalitách vypovídá i to, že dole „ujíždí“ nápis „Internet Explorer 5.5× or higher“. ULD bude pravděpodobně i další texty uvádět v angličtině.

Politické hnutí Nezávislí

(www.nezavisli­.com)
Politické hnutí Nezávislí jsem trochu hledal. Na adrese jejich volebního lídra www.vladimirze­lezny.cz stálo jenom „Stránky jsou dočasně v rekonstrukci.“ Aspoň ten odkaz tam mohli dát. Google mi nabídnul adresu www.hnuti-nez.cz, kam mě ovšem pro jistotu přes chybu 403 nepustili vů­bec.

Konečně správná adresa www.nezavisli.com skrývá jenom čtyři stránky (sic!).

Což nemusí být špatná strategie: cílová skupina Politického hnutí Nezávislí jednak nepoužívá příliš Internet, jednak není hloubavá a porovnávající. Propracovávat tak internetovou strategii by možná bylo zbytečným mrháním sil.

Sdružení nezávislých kandidátů/Evropští demokraté

(www.ceskyuspech­.cz)
Adresa www.ceskyuspech.cz je velkým riskem. Jednak nepropaguje stranu a naopak z názvu strany se nedá uhodnout, na jaké adrese kandidátka sídlí. Na druhou stranu zvolený název má příjemné konotace.

De facto se opět jedná o minisite Sdružení nezávislých kandidátů a Evropských demokratů. Lehce naštve pop-up – to už by se také mohly firmy naučit, že je studiemi dokázáno, že pop-upy způsobují naštvání.

Jednalo by se o velmi dobré stránky – kdyby nebylo toho framu. Ten dělá problémy jednak prohlížečům, jednak se nedá na stránky přímo odkazovat a konečně občas se stane, že uživatel musí posunovat lištu doprava a doleva. Rovněž datová velikost první načtené stránky (včetně té stránky, která se tahá přes frame) by šla značně snížit. Čtvrtá chyba je v použití různých typů písma, především pak patkového.

Jinak se ale jedná o velmi povedené stránky. Přehledné, jednoduché, úderné, s velmi zajímavou rubrikou „Podporují nás“, kde si můžete číst, které známé osobnosti tuto kandidátku podporují. Můžete si také zkusit kvíz (ano, ODS jej má také).

Vítěze není

Z českých politických stran opět žádná neprokázala, že rozumí internetovému politickému marketingu (ony nerozumí ani politickému marketingu jako takovému). Jednookými králi mezi slepými by se mohla stát ODS a kandidátka Sdružení nezávislých kandidátů a Evropských demokratů.

BRAND24

Doufat, že některé další volby budou v české kotlině konečně pořádně „internetové“, je iluzorní. Jednak stále chybí pořádná penetrace internetu, ideálně vysokorychlostního. Jednak volební kampaně samotné jsou tak nudné, že se na to nedá ani dívat. Co byste pak chtěli po websitech?!

Autor nemá pro volby do Evropského parlamentu smlouvu se žádnou stranou ani politickým hnutím a dvě strany, které jsou mu blízké, v tomto článku rozhodně nešetřil. Zároveň uznává, že jeho kobyla chodí bosa.

Jaké stránky má vaše oblíbená politická strana?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Robert Němec je ředitel internetové reklamní agentury RobertNemec.com založené v roce 2001.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).