Hlavní navigace

Svět hledá „killer aplikaci“ pro využití 5G sítí, které zatím nejsou potřeba

2. 5. 2018
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 3dmentat / Depositphotos
Zatím neexistuje nic, co by nutně vyžadovalo 5G a nešlo to řešit pomocí 4G. Pomoci má virtuální a rozšířená realita, připojená auta, robotizace nebo cloudové hraní.

Když jsem odcházel z kina ze zfilmovaného Ready Player One, hlavou se mi honila zejména jedna myšlenka – pomůže tento blockbuster dostat do povědomí masového publika virtuální a rozšířenou realitu (VR a AR)? Pomůže nakopnout pomalu se odlepující trh? Dostane se do prezentací stejně, jako se skoro ve všech úvahách o budoucnosti už několik let objevují přirovnání k filmu Minority Report?

Netrvalo to dlouho a alespoň poslední otázka už je zodpovězena. „Mohlo by to vypadat jako ve filmu Ready Player One,“ říká na konferenci v čínské megapoli Šen-čen (Shenzhen) na hranici pevninské Číny a Hongkongu jeden z ředitelů společnosti Huawei William Xu.

V Šen-čenu je jednoduché si kolem budoucnosti technologií představit mnoho věcí. Sídlo firem jako Tencent, DJI nebo právě Huawei funguje jako globální hardwarový hub, který na sebe vedle výrobních kapacit smartphonů a dalších zařízení postupně vrství také inovace a přidanou hodnotu. Jedno z nejmodernějších měst současnosti už dnes ukazuje, jak může vypadat město protkané konektivitou, kamerami, analytickými systémy nebo elektrizovanou veřejnou dopravou.

Killer aplikace pro 5G

A právě zde Huawei představilo své vize toho, jak bude vypadat svět v roce 2025. VR a AR v ní mají být zastoupeny v nemalé míře. Už nejenom telekomunikační obr odhaduje, že se do sedmi let počet uživatelů VR a AR rozšíří ze současných 10 milionů na zhruba 440 milionů.

5G technologie od Huawei:

„Virtuální a rozšířená realita mohou být takzvanou killer aplikací pro využití 5G sítí v případě běžných koncových zákazníků,“ navazuje produktový ředitel Huawei David Wang. AR/VR headsety jsou dnes nejčastěji omezené a spojené nemotorným kabelem s výkonným počítačem. 5G by jim mohlo dát dostatek konektivity pro samostatný chod zásobovaný tokem dat využívajících rychlou odezvu.

V oblasti virtuální reality hledají společnosti typu Huawei jednu z možností, k čemuž by vlastně ony bájné 5G sítě měly být a k čemu jejich kapacity reálně využít. I zástupci Huawei ostatně přiznávají, že ospravedlnit investice do budování takových sítí zatím moc nelze a že operátoři budou muset postupovat opatrně a vycházet z investic do LTE.

AR, VR, robotizace továren, streamování her z cloudu nebo autonomní vozidla tak představují jedny z hlavních oborů, které mohou 5G podpořit. I z tohoto důvodu se společnosti jako Huawei vrhají do jejich aktivní podpory prostřednictvím různých fondů, investic, propagace a podobně.

Něco může napovědět i pohled na čísla. Byznys s operátory v loňském roce Huawei rostl, ale pouze o tři procenta. Sekce zaměřená na IT technologie (servery, sítě, storage, cloud a tak dále) si připsala 25 procent a segment koncových zařízení 32 procent. „Tyto dvě oblasti budou našim hlavním tahounem růstu do budoucna,“ konstatuje rotující předseda představenstva Huawei Eric Xu.

Vize pro rok 2025

Huawei poskládala další predikce toho, jak svět v roce 2025 bude vypadat. Zatímco dnes je na světě asi pět miliard lidí bez chytrého telefonu, za sedm let bude na světě osm miliard těchto zařízení. Dnes je 40 procent uživatelů bez přístupu k mobilnímu broadbandu, do budoucna tento přístup bude mít 80 procent uživatelů. Průměrný objem přenesených mobilních dat naroste z dnešních 0,03 GB na uživatele na 1 GB.

William Xu, Huawei
Autor: Jan Sedlák

William Xu, Huawei

Očekává se, že za sedm let bude 89 procent datového trafficu tvořit video v různých podobách (ne pouze jeho sledování, ale také komunikace a podobně), zatímco už dnes je to slušných 68 procent. Představu si lze opět udělat třeba v Číně. V tamních moderních metrech je všude dostupný LTE signál a prakticky všichni cestující se dívají do svých smartphonů a díky svým neomezeným tarifům sledují streamovaná videa.

Huawei také předpokládá, že v roce 2025 bude 40 procent nově vyrobených aut připojených k síti. Počet domácností, které budou využívat chytré roboty, naroste z dnešního 1,5 procenta na 12 procent. Asi 30 procent domácností bude mít přístup ke gigabitovému internetu (dnes je to pod jedno procento) a počet domácností s broadbandem obecně naroste na 75 procent z dnešních méně než 40 procent. Počet připojených zařízení z domácností se zvýší z 2,6 miliardy na 20 miliard.

Čínská společnost další čísla předkládá ve zprávě nazvané Huawei Global Industry Vision 2025, kterou poskládala díky svým datům, partnerům nebo zákazníkům. Zde se například píše, že více připojené budou rovněž firmy a organizace. „Většina firem a organizací dnes využívá digitalizaci na velice elementární úrovni,“ myslí si Eric Xu s tím, že právě v této oblasti nastanou velké změny.

Pokrok má být znát třeba na práci s daty. Dnes asi 18 procent firem umí využívat data, která ve svých systémech sbírá. Do roku 2025 má číslo narůst až na 80 procent. Na 85 procent se pak má dostat využívání aplikací z cloudu, dnes je to 10 procent. Největší nárůst lze pak očekávat u hrátek s umělou inteligencí (AI). Do sedmi let se počet firem, které s ní nějakým způsobem budou experimentovat, zvedne téměř k 90 procentům.

Hyperpropojený svět

Tento „hyperpropojený svět“ zřejmě bude mít nečekané dopady a může transformovat mnoho věcí. Huawei tuto budoucnost pojmenovává jako Intelligent World, tedy inteligentní svět, a označuje ji za další vývojovou fázi, jako bylo objevování mořských cest (15. až 17. století), elektrifikace (1870 až 1914) a internet (moderní historie).

David Wang, Huawei
Autor: Jan Sedlák

David Wang, Huawei

Z propojení, dat a prvků umělé inteligence mají podle dnešních představ těžit všichni – organizace i jednotlivci. Třeba v tom, že se výrazně zlepší zdravotnictví. Huawei už například připravuje helmu pro nevidomé. Postižený si ji nasadí na hlavu a přístroj mu díky počítačovému vidění (kamery a senzory) dokáže hlásit, co se nachází v jeho okolí.

Má jít o kompletní náhradu hole a prvek, který nevidomým do jisté míry „umožní vidět“. Firma slibuje, že zařízení už brzy uvede na trh. Propagační videa vypadají dosti nadsazeně, tak uvidíme, co přinese praxe. Huawei také předpokládá, že do roku 2025 bude až 90 procent lidí využívat různé digitální asistenty.

Čínská společnost na datech a AI chce stavět svoji budoucnost. „AI bude aplikovaná na všechny naše produkty a služby,“ uvádí Eric Xu. Míní tím jak sítě, tak cloud a koncová zařízení. Firma například představila koncepci SoftCOM AI, která využívá autonomní a automatizované sítě, které samy zvládají diagnostiku a opravy. To má mít pozitivní vliv na výpadky a náklady na provoz a údržbu sítí.

Navyšování investic i kvůli 5G

Očekávání budoucnosti jsou mimo jiné vidět na tom, jak Huawei postupně navyšuje investice do výzkumu a vývoje. V loňském roce do něj firma vložila 13,8 miliardy dolarů a je tak v tomto ohledu mezi světovými premianty.

Plány na 5G podle Huawei
Autor: Jan Sedlák

Plány na 5G podle Huawei

Letos se má rozpočet opět výrazně navýšit a postupně se chce dostat až na 20 miliard dolarů. Větší procento z příjmů do R&D z technologických firem vkládá pouze Amazon (přes 16 procent), o něco méně pak Alphabet nebo Samsung. Huawei má také ve výzkumu a vývoji 80 tisíc ze svých 180 tisíc zaměstnanců.

Navyšování investic přichází v době, kdy se posouvají debaty o nasazování 5G sítí. Například podle Nokie ve výsledku jejich nasazování může přijít dříve, než se čekalo, protože některé státy budou chtít být první. Řeč je zejména o Spojených státech, Číně, Japonsku, Jižní Koreji a zemích na Blízkém východě.

Huawei je dnes číslem jedna na globálním trhu s telekomunikačním vybavením, i když čelí odmítání ze strany USA. Číňané mají podíl 27 procenta, Nokia má 17 procent, Ericsson 13 procent a rovněž čínské ZTE je na 10 procentech. Tyto firmy nyní s 5G cítí možnost, že na trh přitečou nové velké peníze a možnosti. Pro Nokii a Ericsson by to mohla být vzpruha, na rozdíl od Huawei totiž stále hlásí kvartální ztráty.

K čemu vlastně 5G?

Ovšem jak už zaznělo v úvodu, otázkou je, k čemu se vlastně ty 5G sítě využijí. „Pro běžné uživatele 5G nenabízí odlišné zážitky, než jaké nabízí dnes široce zavedené 4G,“ míní Eric Xu. „Zatím zde neexistuje nic, co by nutně vyžadovalo 5G a nešlo to řešit pomocí 4G.“

Podle pana Xu dnes 4G stačí na všechny aplikace a první komerční 5G projekty nebudou postaveny na chytrých telefonech. Půjde tedy spíše o zmiňovaná propojená auta, robotizaci, AR a VR a podobně. I tak chce Huawei představit první smartphone s 5G a novým modemem Balong 5G01 příští rok. Podobné plány už oznámil i Samsung. Huawei už také ukazuje další 5G prvky včetně nového 5G SingleRAN Pro – viz naše galerie.

Nasazování 5G může být také hnané konkurencí a marketingem. „Když jeden operátor řekne, že nasazuje 5G služby, dalších 40 se už jen kvůli marketingu přidá,“ popisuje Xu.

Pro Huawei případný nástup 5G může znamenat i podporu byznysu kolem datových center nebo chytrých měst. V tom je firma silná zejména doma v Číně, Africe a Latinské Americe, chce se ale prosadit také v Evropě (USA jsou v tuto chvíli ze hry). Na Lupě už jsme psali o plánech kolem rozšiřování Huawei Cloudu. V Česku také běží spolupráce s Vodafonem na NB-IoT a ledy se už občas daří lámat také v IT oblasti.

Například česká společnost Livesport, která dodává sportovní výsledky do celého světa, si před dvěma lety Huawei vybrala jako druhého dodavatele vedle Dellu. Kromě serverů nakupuje switche a nově také diskové pole.

BRAND24

„Huawei byl sice nový a v té době v Čechách začínal. Je to firma z Číny, což rovněž v Čechách úplně nehraje do karet, ale zároveň nám přišlo, že se poměrně snaží a chtějí, aby to celé dávalo smysl a fungovalo obchodě a z pohledu partnerského vztahu,“ uvádí technický ředitel Livesportu Petr Burian s tím, že bylo možné řešit zápůjčky hardwaru pro testy a nejsou ani problémy s dodávkami nebo komunikací.

Cestu autora na konferenci Global Analyst Summit 2018 organizovala společnost Huawei.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).