Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Svět podle Schmidta: Evropa musí začít myslet jako USA. Jinak ji čeká nezaměstnanost od Milan Novák - Představil si někdo, jaký nás čeká svět, když...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 24. 9. 2014 9:17

    Milan Novák (neregistrovaný)

    Představil si někdo, jaký nás čeká svět, když služby jako Uber celosvětově uspějí?

    I v USA se ozývají hlasy, že budoucnost nemusí být úplně růžová. Viz http://nymag.com/daily/intelligencer/2014/09/silicon-valleys-contract-worker-problem.html

    Může se stát, že nás čeká doba celosvětových monopolů, které budou disponovat silou, které nic neodolá. Žádná ochrana pracovníků, žádné trvalé úvazky, optimalizace mezd úplně na dřeň. Můžeme se vrátit do 19. století, kdy dělník pracoval 14 hodin denně a vydělal si stěží na jídlo a nuzné bydlení. Ani nekonečným úsilím se nedalo zbohatnout.

    V USA je cca 50 milionů lidí postiženo chudobou. Nemyslím, že by Evropa chtěla tento příklad následovat.

  • 24. 9. 2014 11:47

    kolemjdoucí (neregistrovaný)

    Ohledně té chudoby - koukněte se někdy na skladbu lidí postižených chudobou. V naprosté většině to jsou lidé s minimálním vzděláním, s nefunkčními pracovními návyky... Jen naprosté minimum lidí končí v chudobě poté, co dlouhodobě pracovali, či lidé s vyšší odborností (tedy ne že se takoví nenajdou, ale je jich velmi málo).

    Je přitom velkým omylem domnívat se, že ve státě s tak propracovaným sociálním systémem jako má Evropa, by byli ti američtí chudí vzdělaní, pracující a bohatí. Nebyli. Stačí se podívat kolik u nás v ČR existuje sociálně vyloučených komunit plných lidí, kteří mají minimální vzdělání a nemají pracovní návyky. Jediný rozdíl je ten, že u nás netrpí chudobou, protože je podporujeme sociálními dávkami. A velmi, velmi draze je podporujeme.

    Opravdu by bylo potřeba se rozhodnout, jestli je úkolem státu pečovat o lidi, kteří státu nic nepřinášejí a ani nechtějí přinášet. Státní sociální systém je hrubou chybou, která nás stojí obrovské prostředky, ale nepřináší žádné výhody. Sociální systém má být v rukou jednotlivců - má být dobrovolnou podporou i s tím rizikem, že někteří skončí v chudobě. Je to levnější (méně korupce, méně úředníků přesouvajících papíry) a je to osobnější (vím komu a proč dávám). A nakonec ten, kdo opravdu pracovat chce, pak v úplné chudobě nekončí ani v té Americe, byť pochopitelně není každému dáno stejně a tak člověk, který není schopen zvládnout odbornější práci, má peněz hodně málo. Tak to ale bylo vždy, že ten méně schopný měl méně než ten schopnější a dnes se za nejcenější schopnosti považují ty nemanuální.

    Také je skutečně zajímavé, že Evropa, přestože zaměstnává násobně více lidí ve státním a veřejném sektoru a dalo by se tedy říct, že dává lidem práci zdaleka nejvíce, vykazuje mnohem vyšší nezaměstnanost oproti USA, kde státní a veřejný sektor jsou mnohem menší. Je naprosto zřejmé, že tamní soukromý sektor zaměstnává mnohem více lidí a tedy je schopen také mnohem větší produkce, což ale druhotně znamená bohatší stát - přeci jen náš evropský státní byrokratický systém moc hodnot neprodukuje, jen polyká práci a peníze mnoha a mnoha lidí.

    To, co píšete o monopolech je vážné, ale řešením není cesta, kterou jde EU. Zvýšená byrokracie, hypertrofie nařízení, daní a pravidel nikdy nic nevyřešila. Vzpomeňte si, co bylo řešením v 19. století, které začalo reálně zlepšovat podmínky pracovníků. Bylo to jejich spojování do větších skupin, které pak získaly lepší vyjednávací pozici. V této pozici by měla Evropa být - ne zakazovat, ale vyjednávat, že když zde vychovává a dává vzdělání odborníkům, o které ona nadnárodní firma stojí, pak jim zajistí takový výdělek, který bude adekvátní. Ne vymáhat výpalné, které pak rozforfruje na nesmyslné projekty či pošle do přebujelého sociálního systému, přičmež sama firma, která zaplatila výpalné, to ořeže na odměnách těm, které platí za práci. Evropa by měla tlačit na to, aby zde třeba zrovna ten Google masivně investoval, aby dával práci. To by mělo být úkolem státu - být protiváhou oné nadnárodní korporaci, protože stát je ten, kdo nabízí pracovní sílu, kterou vychoval ve svých školách, léčí ji ve svých zdravotních zařízeních, proto by měl za tuto pracovní sílu bojovat a ne ji odírat a ještě házet klacky pod nohy těm, kteří o tuto pracovní sílu stojí.

  • 24. 9. 2014 12:22

    A7B (neregistrovaný)

    Ohledně čísel týkajících nezaměstnanosti - asi by to chtělo vědět, co vlastně znamenají, tedy koho považují za nezaměstnaného. Není to tak dlouho (že by za Kalouska?), kdy se "sjednotila" naše metodika s EU a rázem nezaměstnanost u nás poklesla.

  • 24. 9. 2014 12:26

    Hans (neregistrovaný)

    Používají se dvě metodiky, česká a evropská. Podle české máme tuším kolem 10%, podle evropské, taky tuším, kolem 6.5% Pokud to je trošku jinak, tak mě opravte. Česká je lepší na historické srovnání, evropská na mezistátní srovnání.

  • 24. 9. 2014 12:40

    Milan Novák (neregistrovaný)

    Jakým způsobem budou státy protiváhou těch korporací?

    Třeba zrovna Uber:

    Člověk si na mobilu od americké (čínské) firmy, se softwarem od americké firmy, objedná taxík. Zaplatí mobilem, americká firma si strhne 30 % monopolní poplatek přes americký platební systém, taxikář dostane zbytek. Taxikář je nádeník, musí být v pozoru ve dne v noci, musí být nejlevnější, aby zakázku dostal. Na osobní vazbu se zákazníkem se nehraje, taxikář nemá žádnou svou "značku", kvůli které by ho zákazníci preferovali za vyšší cenu.

    Kde je v tomto řetězci stát? Ten se může jen dívat na odplouvající peníze, vůbec si na ně nesáhne. Uber by měl smůlu, jen kdyby se taxikáři spojili. Jenže to se nestane, Uber může použít (dovézt) kohokoliv, kdo umí točit volantem. Není potřeba jazyk, práce s penězi, orientační smysl, nic.

  • 24. 9. 2014 13:13

    kolemjdoucí (neregistrovaný)

    A Uber je ta mega velká nadnárodní korporace?

    Ne, není. Není důvod to řešit.

    Až (jestli) Uber vyroste tak, že bude chtít "zaměstnat" statisíce či dokonce miliony lidí v Evropě, pak teprve má smysl začít řešit případné disproporce. Ale dokud je to jeden z mnoha malých hráčů, tak stát s tím nemá mít nic společného, jeho jediným úkolem je nastavit obecný právní rámec bez zbytečných a nadbytečných nařízení a umožnit dodržování práva. Nic víc.

    A zrovna u Uberu je celá aféra jen bouří ve sklenici vody, přičmež vše jede víceméně korektně. Řeší je především onen zákonný rámec, řeší se, nakolik má smysl se zabývat více či méně oprávěnými připomínkami dotčené skupiny občanů (taxikářů), řeší se případná odpovědnost při způsobené škodě. To vše mi zatím přijde skutečně jako korektní, přestože je u toho spousta křiku na jedné i druhé straně. Nakonec Uber přináší to, co je nejvíce potřeba - během pár měsíců se v oboru taxikaření změnilo překvapivě hodně, zavedené taxislužby reagují, hledají své vlastní aplikace a tlačí na státy, že je jejich podnikání svázáno příliš mnoha předpisy, které jim neumožňují reagovat výrazně pružněji. Co konkrétně je v této pseudokauze špatně? Kromě pár excesů, které bude řešit soud (viz třeba zabavené auto v Praze), tam nic špatného nevidím.

    Problém je úplně jinde než v Uberu.

  • 24. 9. 2014 15:52

    Anonymous (neregistrovaný)

    Na Uberu je zajimave, alespon v Cesku, skutecnost, ze dokud Uber nebyl, tak bylo furt kecu, jak je spatne, ze auta jezdi po mestech obsazena jednou osobou. Ted se objevila aplikace, ktera by tomu ucinne mohla pomoci, a najednou reci o nevytizenosti aut jakoby mavnutim kouzelneho proutku zmizely. A hned nekdo prisel na to, ze k vytizeni auta potrebujete taxikarskou licenci, jinak jste zlocinec. To sou mi veci ;-)

  • 24. 9. 2014 17:42

    dino

    Proč proti sobě stavíte něco, co proti sobě nutně nestojí? Pokud chci, aby auta nejezdila vytížena jen jednou osobou, požaduji, aby byla vytížena více osobami. To ovšem není nutně totéž jako že chci, aby existovalo "ad hoc taxi", napadají mě hned dvě jiná řešení. Jednak přechod od individuální automobilové dopravy k MHD, jednak bezplatná (!) spolujízda - když už někam jedu, tak zkusím s sebou vzít ještě někoho, ne pro kšeft, ale kvůli ekologii.

    Jistě, můžete začít argumentovat ekonomií, krytím nákladů... Ale v tu chvíli už se nebavíme obecně o "je špatně, že auta jezdí po městech obsazena jednou osobou".

    Navíc zavedení Uber nutně neznamená zvýšení obsazenosti automobilů, pokud ho budou využívat "alternativní taxikáři".

  • 24. 9. 2014 21:05

    Martin V (neregistrovaný)

    Kde se ti socialisti a rozdavači z cizího pořád berou? Tušíte to někdo?

  • 24. 9. 2014 15:01

    tom (neregistrovaný)

    Kde je v tomto řetězci stát? Ten se může jen dívat na odplouvající peníze,.. jako ze ten texikar nemusi ten svuj vydelek priznavat, kdyz mu chodi na ucet a stat ho vidi? to spis klasickych taxikaru vydelek stat nevidi a nikdy neuvidi ;)

  • 24. 9. 2014 15:15

    Hans (neregistrovaný)

    No tak v tom máte pravdu. Já mám svého taxikáře, se kterým se na ceně vždy domluvím předem a žádný taxametr nezapíná. Ani korunu státu.

  • 19. 10. 2014 14:10

    krakonoš (neregistrovaný)

    Já takto nakupuji úplně všechno. Něco od sedláků na venkově, t. j. bez jakéhokoli zdanění a ostatní v bývalé NDR. Megazlodějnu, jménem církevní restituce, jakož i další zloděje, t. j. ústavní činitele, advokáty, soudce, vojáky, policajty a pod. podporovat nehodlám, takže DPH platím jen z bydlení a základních služeb. Důchod zdaněný nemám, takže většina ho rovněž odpluje mimo ČR.

  • 25. 9. 2014 10:44

    Ja (neregistrovaný)

    ty kecy o vztahu vzdelani a nezamestnanosti je totalni kravina, jsem vyuceny soustruznik bez marurity, tedy z dnesniho pohledu osoba s nizkym vzdelanim, presto je lidi jako ja na uradu prace podstatne mene, nez lidi z stredoskolskym, ci vysokoskolskym vzdelanim, kteri jsou temer nezamestnatelni a vetsinou je clovek podka makat v supermarketu, ci mekaci, k cemu mi je vysi vzdelani u obraceni hamburgru, taky si tedy povztesknu, ze jim ze svych dani platim vzdelani, ktere spolecnosti nic neprinese

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).