Hlavní navigace

Telefónica skupuje lokální WiFi ISP. Co s nimi?

19. 2. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: 29
O loňských prázdninách jsme na Lupě informovali o skupování regionálních WiFi Internet providerů Teléfonikou O2. Informace jsme tehdy nemohli podložit žádnými konkrétními případy: jednání s firmami byly v té době ještě ve stádiu dolaďování podmínek převzetí. Stejně tak jsme mohli jen spekulovat o tom, o co Telefónice O2 jde. Dnes už jsou ale na trhu konkrétní firmy, které se Telefónica rozhodla „okysličit“ a my se můžeme podívat, nakolik se jí to povedlo…

Není pochyb o tom, že Teléfonica O2 je s nákupem aktivní po celé České republice. Cílem tohoto článku však není mapovat kompletní aktivity společnosti, jako spíš odpovědět na otázku: jaké jsou plány s dalším rozvojem sítí a jejich zákazníky?

Určitě není snahou zákazníkům zhoršovat kvalitu služby s cílem převést je postupně na ADSL, vyvrací s úsměvem jednu ze spekulací Jan Dvořáček, majitel sítě hi-net z Trutnovska, který se s Teléfonica O2 spojil k 1.2.2010. Jed­nání probíhala ve dvou vlnách od loňského léta. Poprvé jsem nabídku odmítl. Napodruhé, zejména po analýze nemalých investic nutných do zkvalitnění sítě, jsem přijal, vysvětluje Dvořáček, co jej k akvizici vedlo. Upřesňuje však, že parametry služby se zákazníkům nezhorší. K tomu se Teléfonica zavázala i smluvně, říká.

Na druhou stranu, nezájem zákazníků o ADSL v nákupech lokálních WiFi providerů svou roli jistě hraje. Myslím, že si ve Španělsku všimli zprávy Českého statistického úřadu, která hovoří o nízkém podílu ADSL linek na penetraci Internetu v České republice a poté se zaměřili na oblasti, kde mají ADSL zákazníků nejméně, domnívá se Martin Frýzl, internetový provider z nedalekého Dvora Králové nad Labem, který svou firmu Teléfonice prodal 1.10.2009. Já jsem od nich nakupoval konektivitu a měl i IP adresy, takže to technicky nebyl žádný problém, doplňuje.

I on souhlasí s Janem Dvořáčkem v jednom: parametry služby Teléfonica nezhoršuje. Myslím si, že jejich snahou je proniknout i na trh WiFi, ne převést zákazníky na ADSL. Skupují řadu lokálních sítí, navíc tady byli i zástupci firmy ze Španělska, aby zjistili, jak to funguje a případně službu zavedli či zdokonalili i v jiných zemích, kde Teléfonica působí, říká Frýzl.

Zákazníci to ale vidí jinak. Od doby, co Teléfonica koupila konkurenční společnost, připojíme měsíčně tolik zákazníků co dříve za čtvrt roku. Spousta jich je právě od Frýzla, říká Miroslav Kašpar, jednatel královo-dvorské sítě MKInet s.r.o. I nás se Teléfonica 02 snažila koupit, neprodali jsme, ale váhali jsme, zda děláme správně. Když vidíme ten nárůst zákazníků v posledních měsících, jsme s naším rozhodnutím spokojeni, doplňuje.

Problémy zákazníků: infolinka O2

Ve hledáčku Teléfoniky byl také David Bárta z Bartanetu, působící v obcích od Dvora Králového po Hostinné. Ani já jsem neprodal a je pravda, že zaznamenáváme spoustu žádostí od stávajících zákazníků sítě Frýzl na přepojení k nám, říká. Jako hlavní problém vidí nutnost zákazníků kontaktovat ohledně výpadků centrální infolinku O2 a slabou zpětnou vazbu, kdy operátorka v Praze těžko vysvětlí zákazníkovi z Vítězné, že Internet nejde kvůli výpadku proudu na kravíně, kde je umístěn převaděč.

A nespokojení chtějí pryč

S odchodem to v tomto případě při změně poskytovatele mají zákazníci snadné, nevzdají-li se svých práv a nenechají-li se odbýt tím, že smlouvu vypovědět nelze. Pokud mám uzavřenou určitou smlouvu s určitým subjektem, měla by být plněna. Práva a povinnosti z této smlouvy nelze převádět bez souhlasu druhé strany, říká Josef Aujezdskýadvokátní kanceláře Mašek, Kočí, Aujezdský (www.eadvokaci­e.cz). Podle Martina Frýzla však Teléfonica O2 se zákazníky nové smlouvy neuzavírá, o ničem podobném neví, ale nevylučuje to ani Jan Dvořáček z hi-netu.

Zákazníci prý reflektují změnu poskytovatele na základě generálního oznámení původního poskytovatele a svůj souhlas vyjadřují ve chvíli, kdy poprvé zaplatí peníze za služby na účet Teléfoniky O2. Jak ale uvádí Josef Aujezdský, z obecných zásad občanského práva vyplývá, že smluvní ujednání nelze měnit jednostranně (kromě případů výslovně stanovených zákonem). V případě, že má zákazník předplaceno na celý rok dopředu, což je u WiFi poskytovatelů běžný jev, lze navíc požadovat vrácení peněz za neodebranou službu zpět.

Jak prodat WiFi Telefonice

Jaký je tedy recept na to prodat se Teléfonice v případě, že jste WiFi ISP? Nezáleží vůbec na tom, zda jste s.r.o. nebo fyzická osoba, ani jakou máte technologii, byť optika bude výhodou a zaručí vyšší nabídku. Teléfonice jde jen o zákazníky. Máte-li jich pár stovek, ani to nezkoušejte, jste-li ale větší a Teléfonica o vás ještě neví, je nejlepší se jim ukázat poptávkou konektivity či datového okruhu (není nutné ji ve výsledku objednat).

O zaměstnance se bát nemusíte, Teléfonica tyto přebírá prostřednictvím personální agentury a zaměstnanci dále působí jako technici v dané lokalitě.

BRAND24

Cena, kterou Teléfonica při prvním jednání nabízí, se pohybuje zhruba ve výši obratu společnosti za jeden rok. Když odmítnete, Teléfonica se nevzdá a svou nabídku zvyšuje. Průšvih je, když tvrdošíjně trváte na svém a prodat nechcete ani za vyšší nabídky. Poté následují nejrůznější výhrůžky, případně, nakupujete-li konektivitu od nich, vydírání významným zhoršením smluvních podmínek. V byznyse jsem ještě nic podobného nezažil, shodují se pod podmínkou zachování anonymity zástupci operátorů, jejichž jméno má redakce k dispozici a zároveň si ověřila, že byli Teléfonicou opravdu několikrát osloveni.

Jejich cílem je ovládnout WiFi trh ve městě a jsou pro to ochotni udělat mnohé. Nestačí jim koupit jednu firmu v okolí, chtějí všechny. Proto se zaměřují na menší města, spoléhají na to, že v nich působí maximálně dva až tři vzájemně se nesnášející hráči, kteří kvůli konkurenčnímu boji podnikají na hraně rentability, doplňují.

Podaří se Teléfonice akvizicemi ovládnout trh s WiFi v alespoň jednom městě v České republice?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je zakladatelem serveru BonusWeb.cz a spoluzakladatelem Stream.cz. Dnes se pohybuje v telekomunikacích, vlastní firmu Kaora podnikající na poli serverhousingu a prodeje IP konektivity a staví lokálního WiFi operátora v okrese Praha - Východ.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).