Nestihli jste registraci k poplatkům do 30. června? Sankce nehrozí, uklidňují ČT a rozhlas

3. 7. 2025
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Rozhlasové a televizní poplatky (ilustrační snímek)
Autor: Filip Rožánek, Internet Info s použitím Google Gemini
Rozhlasové a televizní poplatky (ilustrační snímek)
Přetížené systémy České televize a Českého rozhlasu způsobily u podnikatelů obavy, jestli jim nepřijde sankce kvůli opožděné registraci k poplatkům.

Zaměstnanci poplatkových oddělení v České televizi a Českém rozhlase vyřizují příval formulářů od podnikatelů, kteří reagují na změny v zákoně. Mediální novela od května změnila způsob, jak se firmám, organizacím a OSVČ vypočítávají sazby poplatků.

Mnoha podnikatelům nebylo jasné, kdy a v jakém rozsahu se jich týká registrace do databází veřejnoprávních médií. Kvůli zkresleným informacím v některých médiích se pak na konci června začali hromadně hlásit na webech České televize a Českého rozhlasu. 

Televizní stránky kvůli tomu byly přetížené a rozhlasové úplně vypadávaly. Sociální sítě se vzápětí zaplnily stížnostmi a obavami z případných sankcí za pozdní přihlášení do evidence.

Kde se tolik diskutovaný termín 30. června vůbec vzal? 

„Součástí velké mediální novely bylo přechodné období, během něhož měli stávající poplatníci povinnost do 30. června 2025 nahlásit počet svých zaměstnanců. Tato povinnost se týkala pouze těch, kteří televizní poplatek hradili již před 1. květnem 2025 – tedy například provozoven s televizním přijímačem. Těmto poplatníkům zaslala Česká televize individuální výzvu prostřednictvím datové schránky s odkazem na formulář pro vyplnění potřebných údajů,“ vysvětluje Radek Konečný z tiskového oddělení České televize.

Stejně tak „své“ dosavadní poplatníky z řad firem a živnostníků obeslal datovou schránkou Český rozhlas.

Noví poplatníci, kteří teprve od května podléhají novým podmínkám zákona, se tedy termínem 30. června nemuseli stresovat. „Můžou se pohodlně registrovat i po 30. červnu, kdykoliv se na ten účet poplatníka dostanou. Je také samozřejmě možné nás informovat v rámci standardní komunikace datovou zprávou nebo e-mailem,“ ujišťuje Martina Májíček Poliaková, ředitelka strategického rozvoje Českého rozhlasu.

Rozhlas v tiskovém prohlášení odmítl tvrzení, že by každý, kdo se do 30. června neregistroval či neprovedl změnu, automaticky čelil sankci ve výši 5000 Kč. Tato informace podle něj není pravdivá. 

„Český rozhlas opakovaně deklaroval vstřícný přístup k poplatníkům, zejména k těm, kteří podléhají nulové sazbě – například OSVČ bez zaměstnanců. V případech, kde nevzniká povinnost platby, není naším cílem podnikatele penalizovat, ale zajistit splnění zákonné registrační povinnosti klidnou a korektní cestou,“ zdůrazňuje generální ředitel René Zavoral.

Termín 30. června 2025 tedy nebyl absolutním termínem registrace pro naprosto všechny potenciální poplatníky z řad živnostníků a firem. Pro nové poplatníky – tedy ty, u nichž povinnost registrace nově vznikla – nadále platí lhůta registrace 15 dnů od vzniku této povinnosti. 

Ani tehdy není nutné se automaticky bát sankce. „V případech, kdy poplatník svou povinnost dosud nesplnil, avšak výsledek registrace by byl nulový (například z důvodu nízkého počtu zaměstnanců), nevzniká nárok na žádnou sankci ze strany České televize,“ doplňuje Radek Konečný.

Zájem o registraci poplatníků přes web byl na přelomu června a července mimořádně vysoký. „Web tvpoplatky.cz za poslední týden úspěšně obsloužil více než 700 tisíc uživatelů, a to bez větších technických potíží. V reakci na vysoký nápor byla průběžně posilována kapacita systému. Ve špičkových obdobích mohlo u části uživatelů dojít ke zpomalení odezvy, nikoliv však k nedostupnosti. První drobný výpadek byl zaznamenán až v noci 1. července a měl krátkodobý charakter,“ popsal Radek Konečný.

„Je potřeba říct, že náš server je zatížen několiksetkrát víc než za běžného provozu nebo i v průběhu těch dvou měsíců, kdy komunikujeme a kdy velmi vstřícně vysvětlujeme všem podnikatelům a firmám tento účet poplatníka,“ popsala ředitelka strategického rozvoje Českého rozhlasu Martina Májíček Poliaková v rozhovoru pro Radiožurnál.

Rozhlas posílil serverové kapacity a 2. července oznámil, že poplatkový systém je plnohodnotně funkční.

Povinnosti pro firmy, organizace a OSVČ

Kdy se tedy musí podnikatel nebo organizace nahlásit České televizi a Českému rozhlasu? 

Základní otázka zní, jestli při podnikání používáte zařízení, která umí přijímat rozhlasové a televizní vysílání. 

Pozor, už to nejsou jen tradiční televizory nebo rozhlasové přijímače. Od května do této definice patří i notebook, tablet nebo chytrý telefon.

Pokud nic takového „na firmu“ nemáte, nikam se nehlásíte. „Podnikatelé a firmy, které nevlastní žádný přístroj, se přihlásit do evidence poplatníků nemusí, protože se ně nevztahují podmínky zákona,“ upozorňuje Česká televize.

Zákon zároveň určuje několik kategorií zařízení, na které se poplatková povinnost nevztahuje, i kdyby je podnikatel či organizace měli na sebe napsané.

Tyto výjimky se týkají telekomunikačních zařízení vyrobených výhradně k technické kontrole rozhlasového a televizního vysílání, historických přijímačů v muzejních sbírkách, televizních přijímačů pro účely soudního řízení a televizních přijímačů užívaných výlučně ve výrobních procesech (třeba na průmyslových linkách).

Jestliže podnikatel, organizace nebo firma mají nějaký přijímač, ani to ještě neznamená, že se automaticky stávají poplatníky. 

Další výjimka v zákoně totiž určuje, kdo nemusí platit, přestože jinak splňuje ostatní podmínky.

Od rozhlasového a televizního poplatku jsou nově osvobozeny všechny organizace, které mají právní formu spolku (dřívější občanská sdružení). Platit nemusí ani zaměstnavatelé, kteří zaměstnávají více než 50 % osob se zdravotním postižením. Poplatky se netýkají ani mateřských, základních, středních, vyšších odborných a jiných škol ve smyslu školského zákona.

Jestliže spadáte do skupiny organizací, podnikatelů a zaměstnavatelů, které poplatky nově nemusí platit (ale dosud ano), musíte to Českému rozhlasu a České televizi oznámit.

Jestliže podnikatel má přijímač a nevztahuje se na něj žádná výjimka, musí se přihlásit do evidence, pokud v ní doteď nebyl. Většinou se bude registrovat u obou veřejnoprávních médií, protože například chytrý telefon umožňuje poslouchat a sledovat audio i video. To samé platí o notebooku.

Podnikatel je povinen oznámit, že se stal poplatníkem, do 15 dnů ode dne, kdy se jím stal. Třeba tehdy, když si na firmu koupí smartphone. Pokud má nějaké zařízení na firmu už teď, musí se zaregistrovat taky. 

V dalším kroku rozhoduje počet zaměstnanců. Zákon od května rozdělil živnostníky, firmy a organizace do několika kategorií. 

Nejmenší podnikatelé, kteří sice mají přijímač na firmu, ale pracují takzvaně „na sebe“, nemají žádné zaměstnance, nebo jich mají 24 a méně, poplatky neplatí. Přesto se však mají zaregistrovat do databáze, přičemž spadnou do nulové sazby.

V případě, že podnikateli nebo firmě stoupne kdykoliv v budoucnu počet zaměstnanců na 25 a více, musí tuto skutečnost oznámit České televizi a Českému rozhlasu. 

Počtem zaměstnanců se rozumí počet zaměstnanců přepočtený na plné pracovní úvazky. „Dohody o pracovní činnosti a dohody o provedení práce se do tohoto nepočítají,“ upozorňuje Česká televize.

„Například zaměstnáváte 25 zaměstnanců v plném úvazku a 2 v třetinovém = 25,6 zaměstnanců, které se pro potřeby stanovení výše poplatku matematicky zaokrouhlí na celé číslo, tzn. v tomto případě na 26 zaměstnanců,“ uvádí příklad Česká televize.

KL nominace 25

Výpočet poplatků podle počtu zaměstnanců

Počet zaměstnanců Násobek Měsíční rozhlasový poplatku
0–24 0 × 55 Kč = 0 Kč
25–49 pětinásobek 5 × 55 Kč = 275 Kč
50–99 desetinásobek 10 × 55 Kč = 550 Kč
100–199 dvacetínásobek 20 × 55 Kč = 1 100 Kč
200–249 třicetinásobek 30 × 55 Kč = 1 650 Kč
250–499 sedmdesátinásobek 70 × 55 Kč = 3 850 Kč
> 500 stonásobek 100 × 55 Kč = 5 500 Kč
Počet zaměstnanců Násobek Měsíční televizní poplatek
0–24 0 × 150 Kč = 0 Kč
25–49 pětinásobek 5 × 150 Kč = 750 Kč
50–99 desetinásobek 10 × 150 Kč = 1 500 Kč
100–199 dvacetínásobek 20 × 150 Kč = 3 000 Kč
200–249 třicetinásobek 30 × 150 Kč = 4 500 Kč
250–499 sedmdesátinásobek 70 × 150 Kč = 10 500 Kč
> 500 stonásobek 100 × 150 Kč = 15 000 Kč

Pronajímání vozidel

Pozor, pokud pronajímáte dopravní prostředky, ve kterých je autorádio nebo zobrazovač (podle České televize se tím rozumí i ovládací panel připojený k internetu), platí pro vás zvláštní podmínky.

Jestliže podnikatelský subjekt pronajímá dopravní prostředky, jejichž příslušenstvím je rozhlasový přijímač, platí navíc za každý takový dopravní prostředek poplatek ve výši 55 Kč měsíčně. U vozidel s televizním přijímačem je poplatek 150 Kč měsíčně za každé vozidlo.

  • Chcete mít Lupu bez bannerů?
  • Chcete dostávat speciální týdenní newsletter o zákulisí českého internetu?
  • Chcete mít k dispozici strojové přepisy podcastů?
  • Chcete získat slevu 1 000 Kč na jednu z našich konferencí?

Staňte se naším podporovatelem

Autor článku

Novinář se zaměřením na média. Dlouholetý účastník i pozorovatel českého mediálního cirkusu. Pracoval v Marketing & Media, Hospodářských novinách a Českém rozhlase.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).