Hlavní navigace

Teplotní mapy pro web: porovnání nástrojů a k čemu slouží

5. 2. 2010
Doba čtení: 13 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Jedním z nejrychlejších, nejlevnějších a nejpoužívanějších nástrojů, které vám pomohou výrazně zvýšit efektivitu vašeho webu, jsou teplotní mapy. Vysvětlíme vám, co to teplotní mapy jsou, zrecenzujeme tři nejpoužívanější softwary, porovnáme s Google SiteOverlay a nakonec předvedeme dvě případové studie.

Co jsou to teplotní mapy

Teplotní mapy (tzv. heat maps, psáno i jako heatmaps) jsou grafickým zobrazením interakce návštěvníků a webových stránek. Z teplotních map můžete zjistit, o jaká místa stránek mají uživatelé největší zájem a která místa naopak ignorují. Zatímco dříve se jenom měřilo, kam uživatelé klikají, dnes se i sleduje, kam pohybujete s kurzorem myši („we are still watching you“).

Nejklikanější místa stránek (nebo místa, na kterých uživatelé nejvíce pohybují s kurzorem myši) se jeví jako barevně „více teplá“ a zbarvují se dočervena, naopak místa, na která se kliká jen ojediněle, se zbarvují zeleně až modře. Existuje i jiné pojetí, kdy se četnost klikání na danou oblast stránky zobrazuje pomocí světelnosti (toto pojetí můžete nalézt např. u služby CrazyEgg, viz níže).

Na základě teplotních map můžete upravovat webové stránky takovým způsobem, aby byly přitažlivější pro návštěvníky, odhalíte slabiny stránek a navíc jasně uvidíte, na které sekce, nadpisy, odkazy nebo reklamy návštěvníci skutečně klikají. Teplotní mapy často poskytují velmi hodnotné informace, na které byste pomocí jiného softwaru nepřišli.

teplotní mapy 1

Kdy se vyplatí používat teplotní mapy

Teplotní mapy se vyplatí používat vždy, když se rozhodnete vylepšit stránky a zlepšit tak uživatelské prostředí (použitelnost). Pozměníte-li své stránky tak, jak si uživatelé přejí, a doplníte informace, které jsou nejžádanější, budou se k vám návštěvníci vracet a vzroste pravděpodobnost konverze.

Obecně uvidíte, o co mají uživatelé největší zájem. Následně víte, o který obsah uživatelé zájem nemají. Ten pak můžete zrušit nebo upozadit. Naopak víte, jakému druhu obsahu věnovat největší pozornost.

Existuje-li obsah, který je pro vás důležitý, ale uživatelé na něj neklikají, víte, že jej musíte naopak zvýraznit nebo dát na prominentnější mís­to.

Mnoho firem využívá pro analýzu stránek data z analytických systémů typu Google Analytics, Omniture SiteCatalyst, Coremetrics, Webtrends nebo Unica. Některé z nich dokáží zobrazovat i teplotní mapy, jiné to naopak neumí. Další nástroje sice přehledy podobné teplotním mapám zobrazují, ale jsou značně omezené či nedůvěryhodné. Pokud tedy nedisponujete dostatečně kvalitním (a obvykle i drahým) softwarem, je lepší využít služeb nástrojů, které jsou speciálně vytvořené pro generování teplotních map. Z těch známějších jsou to například nástroje CrazyEgg, ClickTale, ClickHeat, ClickDensity nebo český mYx.

Výhody teplotních map

Mezi nesporné výhody teplotních map patří, že s jejich pomocí můžete analyzovat efektivitu jednotlivých prvků na stránkách. A to ať už se jedná o odkazy, nadpisy v menu, obrázky, reklamy, bannery či další prvky.

Uvidíte i to, co pomocí softwaru pro webovou analytiku zjistit nelze. Klikají vaši návštěvníci na místa, u nichž by vás to nikdy nenapadlo? Klikají často na obrázky a fotografie, které nejsou proklikávací? Klikají na nadpisy, které nejsou odkazy? To vše můžete na základě údajů z teplotních map zjistit a následně změnit, čímž vylepšíte svůj web a učiníte jej uživatelsky přívětivějším.

Nevýhody teplotních map

Pokud používáte neplacený software pro webovou analytiku nebo odlehčené verze placených softwarů, přehledy s teplotními mapami zde často nejsou k dispozici nebo jsou nevěrohodné. Chcete-li své stránky podrobit opravdu důkladné analýze, musíte si zakoupit licenci pro používání teplotních map zvlášť, což znamená další výdaje.

Další nevýhodu představují teplotní mapy pro ty, kteří chtějí vidět výsledky okamžitě po zahájení sběru dat. Pokud web nedisponuje příliš vysokou návštěvností, na výsledky si budete muset počkat. Mnoho licencí pro sledování teplotních map se dá zakoupit na minimální období jeden měsíc a už z toho důvodu je vhodné časovou lhůtu využít celou. Můžete pak analyzovat souhrnná data za celé období nebo pouze po částech a získáte tak hlubší vhled do chování návštěvníků.

Na trhu se ovšem vyskytuje několik druhů softwaru pro teplotní mapy a každý z nich má své specifické klady a zápory. Před zakoupením licence je tedy nutné si ujasnit, co přesně od nástroje očekáváte a které stránky webu chcete analyzovat. Některé nástroje dokáží podat podrobné informace např. o tom, jak návštěvníci vyplňují poptávkový formulář, jiné nástroje dokáží vytvořit souhrnné údaje např. pro všechny nebo jen vybrané odkazy nebo reklamy na stránkách apod.

Proč není vhodné používat SiteOverlay z Google Analytics

Spousta českých firem používá pro získávání dat o svých stránkách nástroj Google Analytics. V jeho přehledech naleznete i SiteOverlay (v českém rozhraní přeloženo jako Překryvná data stránek). Jedná se o velice jednoduchou teplotní mapu, která má spoustu omezení a získané výsledky jsou pouze orientační. Důvodů je hned několik:

  1. SiteOverlay zaznamenává pouze kliknutí na klasické odkazy,
  2. pokud je na stránce více odkazů směřujících na stejnou stránku, v přehledu se ukáže celkový počet kliků na všechny tyto odkazy a vy nepoznáte, který z nich je skutečně efektivní,
  3. nezobrazují se kliky na odkazy směřující na subdomény vašeho webu,
  4. nelze měřit kliky na odkazy s přesměrovanou URL adresou, frames atd.
teplotní mapy 2

CrazyEgg

CrazyEgg patří spíše mezi jednodušší nástroje, které poskytují pouze základní funkce klasických teplotních map. Neočekávejte od něj žádné pokročilé funkce typu analýzy vyplňování formulářů apod. Na druhou stranu je však hned nutné říci, že se jedná o nástroj poměrně povedený, s nímž je velmi jednoduchá a příjemná práce. Tento nástroj nabízí tři, pro teplotní mapy běžné typy zobrazení shromážděných dat a jeden typ vcelku speciální, s nímž jsme se u dalších testovaných nástrojů nesetkali.

1. Overlay je zobrazení, které nabízí počty kliknutí na jednotlivé odkazy stránky a rovněž percentuální vyjádření počtu kliků na konkrétní odkaz. Lze tu nastavit ale i pokročilejší zobrazení, kdy si můžete vybrat ještě další „rozměr“, který chcete sledovat. Může se jednat o odkazující stránky (referrer), klíčová slova, přes něž návštěvník přišel, informace o používaném operačním systému či internetovém prohlížeči a spousta dalších. Pokud budete potřebovat vytvářet přehledné screenshoty výsledků měření, pak jistě oceníte možnost zobrazit informace jen u některých odkazů (viz obrázek). Není to nic převratného, ale svůj účel to plní perfektně.

teplotní mapy 3

2. List podává zcela základní přehled o počtu kliknutí ve formě prostého seznamu.

teplotní mapy 4

3.Heatmap nabízí obvyklé zobrazení ve formě zcela standardní teplotní mapy. Čím je určitá oblast jasnější, tím více návštěvníků na ni za dané období kliklo. Tento způsob zobrazení působí zcela intuitivně a jasně.

teplotní mapy 5 - heatmap

4.Confetti je mírně odlišný typ prezentace dat, který u nástrojů tohoto druhu není až tak častý. Jedná se o zobrazení všech jednotlivých kliknutí na stránce, která jsou navíc barevně odlišena podle určité vlastnosti jejich původce. Touto vlastností může být odkazující stránka (referer), z níž návštěvník na web přišel, operační systém či internetový prohlížeč, který používá, země, z níž přichází, nebo např. informace o tom, zda se jedná o vracejícího se návštěvníka. Je jen na vaší fantazii, jak tyto údaje dokážete využít.

teplotní mapy 6 - confetti

Ovládání nástroje CrazyEgg je naprosto jednoduché a intuitivní. Stačí opravdu jen pár okamžiků a přesně víte „kudy kam“. Pro přepínání mezi jednotlivými zobrazeními slouží přehledný přepínač, který je stále v dosahu. Nemusíte se tak nikam dlouze proklikávat.

teplotní mapy 7 - ovládání Crazy Egg

Ačkoliv je CrazyEgg poměrně zdařilý nástroj, najdeme u něj i jistá problémová místa. Například již zakládání nových sledování není, na rozdíl od dalšího ovládání, právě intuitivní. Za určitý nedostatek lze považovat i omezení počtu sledovaných stránek. I v té nejdražší variantě lze totiž sledovat pouze 100 stránek. Jistou nevýhodou je neexistence bezplatné verze pro prvotní otestování systému (ačkoliv tu existuje možnost vrácení peněz, pokud s nástrojem nejste spokojeni).

Na druhou stranu z praxe naší agentury RobertNemec.com víme, že ručně stejně není možno sledovat více sto stránek najednou. V takovém případě je lepší testovat vždy jednu část webu za druhou.

Potřebujete-li sledovat menší web, vychází CrazyEgg poměrně levně. Základní verze, která je omezena 10 000 návštěvami, vás přijde na 9 USD za měsíc. Nejdražší verze pak stojí 99 USD a můžete s ní sledovat až 250 000 návštěv měsíčně. (Prohlédněte si podrobný ceník a popisem parametrů jednotlivých verzí.)

ClickTale

Orientace v přehledech ClickTalu je intuitivní, v nabídkách a jednotlivých menu se vyznáte poměrně snadno a rychle. Pro začátek si můžete vyzkoušet bezplatnou verzi s omezením 400 pageviews měsíčně a bez možnosti využití pokročilých funkcí. ClickTale je jedním z propracovanějších nástrojů a nabízí nové funkce, které vám pomohou lépe analyzovat chování návštěvníků. Naleznete zde tři druhy teplotních map:

  1. 1. Mouse Click je klasická teplotní mapa, kde jsou zaznamenány jednotlivé kliky na prvky stránek.
  2. 2. Scrolling je teplotní mapa, která je užitečná hlavně pro weby, které mají dlouhé stránky a návštěvníci jsou nuceni rolovat po stránce dolů. Scrolling mapa v tomto případě rozdělí sledovanou stránku na horizontální pruhy a každému pruhu přiřadí barvu dle toho, kam až návštěvníci dorolují.
  3. 3. Mouse Move je novinkou, která dokáže zaznamenat pohyb myši po stránce.
teplotní mapy 8 - mouse move

Součástí nástroje je i tzv. Form Analytics, pomocí níž dokážete rychle zanalyzovat chování návštěvníků, např. při vyplňování poptávkového formuláře. Ihned uvidíte, u kterých polí se návštěvníci zastavují, které pole musí nejvíce přepisovat a mnoho dalšího. Tato funkce vám umožní maximálně zefektivnit jakékoliv formuláře.

teplotní mapy 9ateplotní mapy 9b

Nevýhodou ClickTalu je samotné zobrazení klasické teplotní mapy (Mouse Click). Kromě barevných ploch jsou na stránce zobrazeny obdélníčky s aktivními částmi odkazů s počtem kliků v daném obdélníčku. Ty se ovšem často překrývají, zvláště pokud se jedná o menu nebo větší množství odkazů pod sebou. Interpretace výsledků je tím ztížena, protože díky překrývajícím se obdélníčkům ihned nevidíte, ke kterému odkazu kliky patří.

Nepříjemné obdélníčky můžete skrýt, a to nastavením přímo v zobrazeném přehledu v políčku Link Analytics výběrem pole None. Je škoda, že tato funkce není nastavena implicitně a teprve poté by si uživatelé mohli vybrat, zda obdélníčky zobrazovat chtějí nebo ne.

teplotní mapy 10

Cena této služby se odvíjí od typu licence, kterou si objednáte. Čím dražší, tím více funkcí nabízí. Můžete si vybrat ze čtyř druhů verzí ClickTalu: Free, Bronze, Silver a Gold, přičemž si službu pořizujete minimálně na měsíc. Pokud si pořídíte měsíční tarif, platíte za jednotlivé verze:

Free zdarma,
Bronze $ 99,
Silver $ 290,
Gold $ 790.
Podrobný ceník s popisem odlišností verzí naleznete zde.

mYx

Produkt mYx patří mezi to málo nástrojů, které jsou dostupné i v českém jazyce. Práce s tímto nástrojem byla příjemná, a pokud věnujete chvilku pochopení nastavení nástroje, budete se v něm nadále snadno orientovat a můžete si nastavit jak vzhled, tak další funkce. teplotní mapy 11a - Myx

Velice kladně hodnotíme grafické zpracování teplotní mapy. Barevné plochy jsou viditelně vyznačené, a pokud si nastavíte průhlednost stránky, přesně víte, na které elementy na stránce se jak klikalo. Nejsou tu žádné rušivé elementy typu obdélníčků s počtem kliků jako v ClickTalu. Podařená je i funkce Selekce, kde si pomocí táhnutí myši sami vyznačíte oblast, ve které chcete spočítat kliky. V mYxu lze blokovat IP adresy, ze kterých nechcete počítat kliky.

teplotní mapy 11b - Myxteplotní mapy 12 srovnání

mYx nabízí klasické teplotní mapy zobrazující počet kliknutí na stránce. Chcete-li vidět detailní analýzu konverzních stránek a vyplňování formulářů, nezbývá vám než sáhnout po jiném nástroji, který dokáže vyhodnocovat průchod formulářem, jako je třeba ClickTale.

teplotní mapy 13 myx

Dalším problémem byla v našem případě doba načítání teplotní mapy. Při vygenerování časového úseku více než 2 týdny jsme na načtení čekali i minutu, což nám značně znepříjemňovalo používání nástroje. Na tento problém jsme mYx upozornili a odpovědí bylo, že o problémech s načítáním většího obnosu dat samozřejmě vědí a snaží se ho řešit. V době vydání tohoto článku by měl být problém s načítáním vyřešen.

Jedná se o pěkný nástroj, pokud ovšem chcete získat maximální vhled do chování návštěvníků, budete si buď muset počkat na jeho další vývoj nebo vyzkoušet jiný komplexnější nástroj. V prvním čtvrtletí tohoto roku bude spuštěna nová verze mYxu. Na druhé čtvrtletí se pak připravuje zahraniční verze. Jelikož je mYx stále ve vývoji, v budoucnu jistě přibudou další zajímavé funkce, takže se máme na co těšit.

Cena služby se odvíjí od velikosti webu. Za střední web s počtem kliků maximálně půl milionu měsíčně zaplatíte 600 Kč/měsíc. Minimální doba, na kterou musíte produkt objednat, je ovšem 3 měsíce, takže za střední web zaplatíte minimálně 1800 Kč. Kompletní ceník s přehledem nabízených balíčků naleznete zde.

Případová studie: Profit.cz

Zcela jasné a prokazatelné výsledky mělo nasazení teplotní mapy na webu magazínu Profit.cz, kde byl na hlavní stránce takřka dole umístěn krátký přehled aktuálních kurzů měn.

Jak je zřejmé z teplotní mapy, kterou jsme získali pomocí služby CrazyEgg, návštěvníci měli zájem o detailnější informace, a proto tak trochu jako „zběsilí“ klikali na nadpis Kurzy měn, na vlaječky přiřazené k jednotlivým měnám a někteří zkoušeli i šipku v pravém horním rohu boxíku s kurzy (viz obrázek). Nic z toho však nebyl odkaz, takže se k žádným podrobnostem o kurzech měn nedostali. Lze předpokládat, že mnoho z těchto návštěvníků pak opustilo web a vydalo se za hledanými informacemi jinam (v podstatě ke konkurenci).

teplotní mapy 14 kurzyteplotní mapy 15 kurzy

Na základě těchto zjištění doporučila naše agentura RobertNemec.com provozovateli webu vytvořit samostatnou podrobnou sekci věnovanou kurzům měn s tabulkami, grafy a články, jasně na ni odkazovat z hlavní stránky, celý box s kurzy měn posunout na hlavní stránce měn mnohem výš a text Kurzy měn udělat odkazem. Na druhou stranu jsme viděli, že lidé mají zájem hlavně o euro, americký dolar a britskou libru – a tak z důvodu ušetření místa zůstaly v boxu na hlavní stránce jenom tyto.

Záhy se hlavní stránka Kurzů měn stala druhou nejnavštěvovanější stránkou celého webu, hned po hlavní stránce, kde se drží dodnes. Kdyby zde tato sekce neexistovala. Kdyby zde tato sekce nebyla, měl by web menší návštěvnost i počet shlédnutých stránek, což by se odrazilo v počtu prodané inzerce.

Případová studie: Doktorka.cz

Na webu Doktorka.cz vyzkoušela naše agentura nástroj mYx. Testovali jsme jej na hlavní stránce, neboť je nejvíce navštěvovaná a její vylepšení by znamenalo zlepšení uživatelské příjemnosti.

Vzhledem k vysoké návštěvnosti webu jsme již po pár dnech zjistili první chyby na hlavní stránce a po dvou týdnech jsme jasně věděli, co a jak změnit. Problémem během analýzy byla samotná hlavní stránka, na které se každý den objevují tři nové články. Jelikož jsou upoutávky na články různě dlouhé, agregované údaje za více dnů přesně nesouhlasily s pozicemi aktuálních nadpisů článků, obrázků apod.

Ještě jednou: Mění-li se obsah na vašem webu každý den, pak výsledky nad měnícím se obsahem za více dní nebudou přesně souhlasit. V takovém případě doporučujeme sledovat výsledky po dnech, anebo (např. v ClickTalu) po uživatelích a výsledky pak shlukovat. Níže si např. můžete všimnout bubliny na konci prvního článku. Ta představuje nadpis druhého článku. Protože je ale perex prvního článku každý den různě dlouhý, je nadpis druhého článku každý den na různém místě – a tudíž uživatelé klikají na různá místa.

BRAND24

teplotní mapy 16

Výsledky analýzy naší agentury RobertNemec.com pro hlavní stránku na základě teplotních map mYxu byly následující (zde ve velmi stručné podobě):

  • Interní vyhledávač (na velkém obrázku nahoře není vidět, podívejte se níže): nejvíce návštěvníků klikalo na interní vyhledávač a zadávalo slova do interního vyhledávače. Proto by bylo vhodné v Google Analytics nastavit sledování klíčových slov z vyhledávače, aby bylo vidět, co lidé na stránkách hledají a upravovat výsledky vyhledávání. Dále udělat analýzu toho, co lidé vyhledávají – a nabídnout jim podle toho obsah.
  • Červená horní lišta: nejvíce se klikalo na Diskuze, Nemoci, Diagnóza, Poradny. Jelikož na sekci Blogy se klikalo málo na hlavní liště a zároveň i v boxu umístěném vpravo dole (na obrázku není vidět), doporučili jsme tuto sekci úplně zrušit. Data z Google Analytics potvrdila, že o tuto sekci není příliš zájem. Díky tomu se ušetří místo na hlavní liště a může se zvětšit písmo ostatních nadpisů.
  • Sekce Rubriky: nejnavštěvovanější jsou odkazy Sex a vztahy, Zdraví, Hubnutí, Terapie a Bylinky. Naopak na posledních pět rubrik, stejně jako na Napsal život, skoro nikdo nekliká. Doporučili jsme je vyřadit ze seznamu a opět zvětšit nadpisy ostatních názvů v sekci Rubriky. Přehled rubrik by se tím zjednodušil a zpřehlednil.
  • Nejvíce se klikalo vždy na první článek odshora, pak na druhý a třetí. Větší klikavost mají ještě čtvrté články v pořadí. Na ostatní články už čtenáři moc neklikali. Může to být způsobeno tím, že čtvrtý článek a další jsou utopeny v dolní části stránky (podvalu). Proto by bylo vhodné zkrátit perex u článků na zhruba tři řádky. Tím se na viditelné části stránky zobrazí více článků a návštěvníci na ně s větší pravděpodobností kliknou.
  • Uživatelé hodně klikají na obrázky, které však nejsou odkazy. Proto je nutné přidat do obrázků odkazy.
  • Reklamy umístěné v levé části stránky pod sekcí Rubriky nejsou příliš populární a skoro nikdo na ně nekliká. Nejvíce se kliká na reklamy umístěné v pravé části stránky vedle článků nebo uprostřed v textu. Jelikož v levé části stránky je umístěná reklama AdSense, je lepší ji posunout doprostřed stránky mezi články.

Protože tato změna byla velmi rychlá, odstranil provozovatel webu Doktorka.cz AdSense a nahradil ji jedinou výraznější reklamou. Zbývající část doporučení bude implementována v budoucnu.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Klára Boháčková je analytička v internetové reklamní agentuře RobertNemec.com. Zajímá ji webová analytika, tzn.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).