„Loni se e-commerce scéně dařilo velmi dobře. Meziročně rostla o 17 procent. Celkově se prodalo online zboží asi za 135 miliard korun,“ říká Tomáš Braverman. „Je to asi deset procent z celkového objemu zboží prodaného v České republice, takže je kam dál růst,“ dodává.
Podle něj má tak Česko v online nakupování náskok i proti většině evropských států.
Statistiky Heureky za loňský rok ukazují, že v České republice existovalo kolem 43,5 tisíc e-shopů. „A pořád další vznikají. Rozdělil bych je na tři typy. První jsou to ty malé lokální e-shopy, které nahrazují drobné provozovny, ale díky novým formám marketingu mají šanci uspět. Pak do online vstupují klasické retaily typu Lidl nebo Zara. A do třetice vznikají e-shopy s unikátními produkty,“ konstatuje Braverman.
Videorozhovor si můžete pustit zde:
Superstar mezi zbožím prodávaným online jsou podle něj nyní především potraviny (mluvili jsme o tom třeba i s Tomášem Čuprem ze společnosti Rohlík.cz). Velmi rychle se rozvíjí i nakupování léků přes internet. A online se začínají víc prodávat třeba i automobily. „Definitivní nákup auta sice probíhá pořád ještě offline, ale tomu předchází fáze hledání vhodného auta pomocí online,“ podotýká. I Heureka nyní nabízí už asi 7 tisíc aut od 170 dealerů.
O čem ještě Tomáš Braverman v rozhovoru mluví?
Například o tom, jestli a zda vůbec vstoupí na český trh americký kolos Amazon. Komentuje i to, co si myslí o fungování tuzemského e-shopu s módou Zoot, který není v úplně dobré finanční kondici (psali jsme před pár dny: Z výdejny radosti dírou na peníze. Stahují se nad Zootem mračna?)
Rozhovor s můžete poslechnout i jako podcast:
Hovoří také o tom, že chce Heureka pomoci českým e-shopům v expanzi do zahraničí. A věnuje se i tomu, v jaké oblasti e-commerce lze uspět.
Výkonným ředitelem nákupního rádce Heureka.cz je Tomáš Braverman už šestým rokem. Aktuálně se věnuje také vedení celé Heureka Group, která provozuje cenové srovnávače napříč 9 zeměmi střední a východní Evropy.
Před svým nástupem do Heureky působil ve společnosti Internet Retail.