Tedy takové překrucování, vědomé lži a snůšku vyhrožování právníky, to už jsem takhle pohromadě dlouho nečetl.
Pan Chlebničan by se měl stydět.
Ale to on nejspíš neumí, jako všichni, kdo se v minulosti prapodivným způsobem přicucli na státní penězovod a teď kopou kolem sebe, když je chce někdo vytočit jako parazitující klíště.
Tohle posílat do světa, to chce hodně silný žaludek a nulovou morálku.
v chapsu asi dostali PR radu že mají komunikovat aby líp vypadali... :-/ tuhle propagandu by možná sežral průměrný čtenář hospodářských novin ale ne lupy. zvlášť když má někdo osobní zkušenost se snahou dostat se k datům jízdních řádů pro vlastní projekt. a proklamaci pana Chlebničana že na vyžádání data poskytnout komukoliv se nelze než vysmát. takhle to s chapsem fakt nefunguje. Data zpřístupněná v XLS jsou výsměch strojovému zpracování dat. A to pomíjím ten formát Hlavně jde o to, že se ty soubory mění a pvený formát nemají ani ty stávající u různých linky. Strojově zpracovatelný formát je třeba ten JDF ale ten z nichc nikdo nikdy dobrovolně nedostane. Pokud chapsu nezašustí miliony. ale jinak jsou to rozhodně ti hodní a všichni okolo jim ubližují.
Ten soukromý subjekt ta data neshromažďuje a nečistí pro vaše krásné oči, ale proto, že za to dostává od MD zaplaceno.
XLS je skutečně digitální formát, ale požadavek je na strojově zpracovatelný formát. Jenže to XLS je dělané tak, aby se to (někde) správně zobrazilo, pro strojové zpracování rozhodně vhodný není. Vždyť pro ten formát jízdních řádů v XLS ani neexistuje popis, formáty různých jízdních řádů se navzájem liší…
Ehm, četl jste tu smlouvu mezi MD a CHAPS? Je to už pár let co jsem tu smlouvu četl a bylo tam uvedeno, že povinný subjekt (dopravce) musí dodávat data ve formátu JDF a bezúplatně.
Dále ta data nejsou firmy, ale státu. CHAPS je pouze administrátorem/správcem dat s možností poskytovat přístup k datům. Proto si stát vyhradil i podmínku, že k datům má bezplatný přístup veškerý státní aparát. Takže se stačí dohodnout s někým na městském úřadu a ten může data vydolovat.
V jakém ohledu berete XLS za platný digitální formát, když je binární a v ostatních programech funguje jen díky reverznímu inženýrství? Žádná veřejná specifikace tohoto formátu není k dispozici. Když už , tak se za to strojově čitelný formát požadovat XLSX ale až od třetí revize. Proto už je mnohem lepší čisté XML.
"System sběru dat" - kolik námahy dá udělat souborový server, kde vystaví ty JRF soubory, které jim všichni podle vyhlášky Ministerstva dopravy povinně posílají? To jsou samo o sobě strukturované data, tak proč si dávají sami o sobě námahu to převádět do XLS a PDF, když je to stojí práci navíc, kterou jim stát neplatí? :)
Existence toho vyhledávače není podmíněna exkluzivním přístupem Chapsu k těm informacím. Když bude mít ta data i Seznam, jak vám to zkomplikuje nebo znemožní používat IDOS? Seznam není jediný, kdo ta data dokáže využít – jenom je zatím jediný, kdo se s Chapsem pustil do křížku.
Jinak nemáte přístup k exkluzivnímu vyhledávači – máte přístup k zastaralému vyhledávači s nepříliš dobrými algoritmy. To, co je na IDOSu zajímavé, je rozsah dat – který je ale daný zákonem o CIS JŘ (jak to ostatně tvrdí i pan Chlebničan), nikoli přímo aktivitou IDOSu. Takže jde mimo jiné i o to, abyste k těm dobrým datům nemusel přistupovat jen skrze nekvalitní vyhledávač, ale bylo možné vytvořit i kvalitní vyhledávač.
všichni volají po zdrojových datech, které chaps sám dostává. ne po těch, které si čistí. s těmi ať si dál dělají co chtějí. a že některé data dostává od dopravců v xls formátu je pravda. ale rozhodně jich je jen pár. a ne všechny, jak to chaps prezentuje. valnou část dostává v JDF formátu, což stanovuje jako povinnost i vyhláška. k těmhle JDF datům se všichni, kdo chtějí dělat jízdní řády, snaží dostat. a u nich žádná čistka chapsu neprobíhá. ale koukám, že píšete z mafry, takže váš postoj je vlastně pochopitelný a možná to ani nechcete slyšet...
K tomu, aby všechno padlo, není žádný důvod.
Není třeba být insider, aby mi došlo, že kvalitní algoritmus nenajde v Praze mezi dvěma zastávkami metra trasu v době přepravní špičky, která zahrnuje všechny tři linky metra, přičemž jednou se jede dokonce dvakrát – nejprve jednu stanici jedním směrem a následně přestup do protisměrné soupravy. Stejně tak není potřeba být insider, abych věděl, že z webového Idosu nelze nalezené spojení jednoduše vložit do kalendáře, nebo abych věděl, že Chaps kašle na jiné platformy než Windows nebo web, takže autory aplikací pro telefony jsou nadšenci, kteří po napsání aplikace data pracně z Chapsu dolovali.
V tomto případě ale data pro jedno město nemají až takovou hodnotu, Chaps (jak je nemusím) opravdu přidává velkou hodnotu tím pročištěním dat od různých dopravců a jejich provázání. To žádné město dělat nebude.
Na jednu stranu se mně moc nelíbí, že by Chaps měl povinně dávat ta zpracovaná data dál, na druhou stranu jsem kdysi s kluky, co dělali SmartŘády, dnes je to CG Transit, prostě offline vyhledávání, dosy narazil, K datům se nedalo dostat, a když to kluci sosli z webového rozhraní (to, co Chlebničan tvrdí, že jde), Chaps hrozil právníky. A to šlo tehdy o neziskový projekt.
Ano (až na to, že já jsem odkázal nejnovější verzi). Ale je velice pravděpodobné, že si ten formát nevymýšlí na ministerstvu, ale definuje ho Chaps podle toho, jaké údaje do CIS JŘ podle vyhlášky potřebuje. Ministerstvo pak na to „jen“ dá formálně razítko. To razítko je samozřejmě potřeba, aby to bylo právně závazné. Ale původ té technické specifikace bych na ministerstvu nehledal.
Tady někdo nechápe, že ta data se nehodí jen Seznamu (a dalším) na hledání konkrétního spojení. Stejně jako u dalších veřejných dat se dají využít rozmanitým způsobem, třeba zde: http://ihned.cz/mhd
Jednak myslím, že je to problém veřejné správy ne Chlebničana. Ale hlavně - pokud firma dostane zdarma do správy kulturák, na jehož provozu pak rýžuje peníze je to asi (podle mé naivní logiky) jiné, než když CHAPS musel vytvořit systém sběru dat a zařídit aby nějaký výdělečný projekt, tj. IDOS, vznikl.
Proč tak složitě? Data si můžete normálně stáhnout tady: http://www.chaps.cz/cs/download/idos
Zreverzovat to je práce na pár odpolední. Formát je triviální. Je to mnohem lepší cesta, než zkoušet automaticky zpracovat ty pdf.
Je ovšem potřeba dodat, že CIS JŘ vznikl na přelomu tisíciletí, tenkrát u nás o otevřených datech opravdu věděl jen málokdo. Že to takhle vzniklo bych nikomu nezazlíval. Problém je, že se to udrželo tak dlouho, a že se to změnilo až po té, co se do toho pustil Seznam se svými právníky a píáristy. (Pokusy samozřejmě byly i dřív, ale tam chyběli hlavně ti právníci.)
Takže když někdo bojuje proti monopolu, je to užitečný idiot? :-D Doporučuji zjistit si význam toho slovního spojení.
Já například dávám přednost mapám od seznamu, protože jsou přehlednější a propracovanější. Na Androidu je možno navíc mít mapy offline, nově pak lze v těchto offline mapách vyhledávat. Spolu s GPS je to skvělá věc proti bloudění. Mapy od Google používám pouze pro Street View.
Je to zdokumentovaný a zveřejněný formát specifický pro ČR. Je velice pravděpodobné, že si ho vymyslel Chaps (podle mne je to v pořádku).
JDF definuje metodický pokyn Ministerstva dopravy, viz http://www.mdcr.cz/NR/rdonlyres/C35BBFAE-E315-48F0-9040-A3339F482F48/0/MetodickyPokyn4schvaleny.PDF
Jenže v případě JDF to úřední nařízení zároveň prakticky definuje ten formát. Ve skutečnosti jsou to dva dokumenty, aby nebylo nutné měnit vyhlášku pokaždé, když se změní formát. Ale ten formát je definován dokumentem Ministerstva dopravy, a je interní záležitostí MD a Chapsu, jak se o tvorbu toho formátu podělí a jak se vyrovnají.
Ne, nehledal. Posílal jsem to tenkrát jako chybu, takže to mám v e-mailu - byla to trasa Pražského povstání - Anděl s určeným časem příjezdu ve 13:20. Odpověděli mi, že určený čas příjezdu je pro IDOS komplikace, protože musí hledat pozpátku. A že mi doporučují hledat podle času odjezdu. IDOS mi tenkrát našel vyhlídkovou trasu Pražského povstání - Pankrác - Muzeum - Můstek - Anděl.
Pravda, bylo to v roce 2007, zrovna tohle už možná opravili. Ale na divné spoje narážím stále. Často je problém vůbec zadat výchozí a cílovou stanici. Mít data z celé ČR na jednom místě je fajn, to se povedlo dobře, ale samotná aplikace žádná sláva.
Na první pohled je kolem toho velké haló - jedna soukromá firma dělá pro stát, vydělává na tom pár milionů ročně a po 13 letech jí to někdo chce vzít. Nedivím se, že Tomáš Chlebničan se snaží zachránit business, který vyjednal jeho otec a živí pár desítek lidí.
Na druhu stranu je tento spor příkladem nízkého povědomí o otevřených datech, hlavně mezi úředníky, ale i uživateli. IDOS je jeden z příkladů, jak lze s jízdními řády naložit. V tomto jsou mi sympatické země typu UK nebo Estonsko, kde data úřady povinně otevřou, ať si nad nimi každý udělá business, jaký chce. V tomto je kauza CHAPS výstavním příkladem.
kope za Seznam = celá akce je vyprovokovaná Seznamem, který do toho dává spoustu peněz. Neřekl bych, že uplácí novináře, ti jenom plní úlohu užitečných idiotů, protože jim vadí jakýkoli monopol. Akorát v Seznamu zapomínají, že po uvolnění dat je bude mít i Google. A proč bych pak měl kdokoli místo hledání cesty přímo na mapě chodit na Seznam případně mapy Seznamu, když v telefonu má jako základní mapu tu od Googlu?
udržovat = zajišťovat aktualizaci databáze podle změn jízdních řádů
administrativně náročná = zatím není jednotné rozhraní, data padají z různých zdrojů a kdokoli je může příště změnit, případně dodat změny z jiného zdroje
někdo jiný = Seznam už měl několik let na to, aby to začal dělat sám a klidně se MD nabídnout, že to od roku 2015 bude dělat místo Chapsu. Prostě si vyhodnotili, že je to příliš nákladné a radši to zkusí zdarma.
Nj, tady někdo nepochopil princip a snaží se to trochu překroutit, co?
CHAPS měl vyhledávač. MD přišlo dobré, "když už ho má, aby mu dopravci posílali data povinně" a tak se děje už desítku let. Problém je, že si je syslí pro sebe.
Jasně, data chce Seznam, ale chtějí je i jiní, jen neměli peníze na právníky. Užitečným idiotem nechť je ten, kdo tento lock-in brání.
Po Chapsu se chtějí JRF soubory dodávané dopravci povinně, ne jejich administrovaná databáze. Tu, ať si nechají.
Není důvod. :) Je to Vaše spekulace. Data o jízdních řádech = JRF. Tečka.
Po dosavadních zkušenostech s tvorbou dopravních aplikací mě ta situace štve úplně stejně - v ČR si člověk nestáhne ani mizerný oficiální seznam zastávek/stanic. Když to umí otevřená data v Anglii (data.gov.uk), proč to neumíme my? Proč místo toho čteme takové bláboly, že pro blaho ČR je lepší lock-in v databázi Chapsu, který vše naprogramuje.
České dráhy nesestavují jízdní řád na železnici. :) Od toho tu je jiná státní organizace.
http://www.szdc.cz/provozovani-drahy/knizni-jizdni-rady.html
No mě se právě zdá, že tenhle spor vyústí v to, že bude nějaká velká soutěž "o nový CHAPS". A výsledkem může být to, že bude 184 konkurenčních vyhledávačů ale taky to, že všechno padne a já budu jezdit jen Kavkou, protože si nepamatuju, kdo další do loun jezdí a kdy :(. A že je IDOS nekvalitní a má nepříliš dobré algoritmy? No, asi jste insider....
Ani není nutné nikam psát. Ty XLS a PDF jsou tady.
http://portal.idos.cz/default.aspx
Jasně je vidět, že dodržují grafickou formu, nikoliv strukturu dat. Kromě toho používají i speciální font pro piktogramy.
Ano, celou akci vyprovokoval Seznam, protože ti, kteří se o to pokoušeli dříve, neměli dostatečnou sílu jít do toho sporu. Že je ta situace nenormální se ví několik let. To, že bude mít data i Google, myslím Seznam vůbec netrápí. Navíc Google se dohodl přímo s DPP a možná s dalšími subjekty, takže ta data, která Google chce, už dávno má (mimochodem, dřív než Seznam – je otázka, zda Seznam nebyl k integraci jízdních řádů do map „vyprovokován“ Googlem).
K udržování a administrativní náročnosti – neptal jsem se na obecné věci, ptal jsem se na to, co konkrétně to znamená. Chaps dostane definovaným způsobem data jízdního řádu ve strojově zpracovatelném formátu, který si sám nadefinoval. Co s tím pak tedy konkrétně dál dělá?
Seznam asi nemá zájem rozšiřovat své podnikání o provoz CIS JŘ. CIS JŘ je veřejný informační systém, povinnost poskytovat do něj data je dána zákonem, a vedle té funkce, aby úředníci měli přehled o jízdních řádech, má také tu podstatnou funkci poskytovat informace o jízdních řádech veřejnosti. Proč by právo na poskytování informací z tohoto systému měla mít jedna firma, proč ta data nemají být otevřená a nemá k nim mít přístup každý?
já mám, díky chapsu a mafra (a asi i domini), přístup k exkluzívnímu vyhledávači, kde na kupě zjistím, kdy mi jedou busy do loun. haló je jistě kvůli tomu, že seznam chce abych si busy chodil vyhledávat na jeho web a oslovil mě jeho reklamou. pro světový mír tenhle boj asi nezaplál
Redaktor kope za dres Seznamu.
Proč? Mně třeba zase připadá, že se tím XLS formátem nechal příliš snadno odbýt.
Udržovat databázi údajů s jízdními řády je administrativně náročná práce.
Když to říkáte s takovou jistotou, určitě víte, co přesně znamená to "udržovat" a "administrativně náročná práce". Můžete nám to blíž popsat?
Když to nebude dělat Chaps, bude to muset dělat někdo jiný.
No a co? Je to jméno firmy podstatné, nebo to nikdo jiný umět nemůže?
Je dobře že to vůbec někdo dělá na profesionální úrovni.
On to ten někdo dělá pro zisk. Což není špatně, ale není potřeba to nějak zvlášť oslavovat, ne? Nebo budeme chválit AVG a Avast, že na profesionální úrovni dělají antivir, Google, že na profesionální úrovni dělá vyhledávání nebo Android, Samsung, že na profesionální úrovni dělá elektroniku?
Přesně podle vaší naivní logiky fungují desítky měst, které dají do správy zdarma nějaký velmi výdělečný majetek soukromé firmě a pak argumentují tím, že "město nic nemusí platit za údržbu". Firma inkasuje (na údržbu svěřeného samozřejmě kašle) a město utře.
A lidé jako vy tomu věří a tleskají, jak se "šetří".
udělat to můžete. a sranda spočívá v tom že v zápětí máte za dveřmi právníky od chapsu, že bez platné licence využívate jejich duševní vlastnictví, protože ty soubory a data už nejsou tím, co leze od dopravců, ale přidanou hodnotou vytvořenou chapsem. a pak jste zase na začátku..
Aktualizace zajistuji ze zakona dopravci, stejne jako maji ze zakona povinost dodavat je v jednotnem, jasne specifikovanem formatu. Takze provozovatel nedela nic jinyho, nez ze veme ten soubor a natlaci ho do databaze.
Seznamu kupodivu zadny dopravce neni povinen nic posilat, takze by seznam dost tezko mohl neco takovyho provozovat sam.