Hlavní navigace

Tomáš Peťovský (Uber Eats): do Brna či Plzně chceme, nemáme ale konkrétní časový plán

Karel Wolf

Na trh food-delivery služeb v ČR jsme přišli jako poslední, nikdo jiný ale nemá tolik zkušeností s přepravou jako Uber, říká General Manager Uber Eats v Česku.

Doba čtení: 9 minut

Sdílet

Ředitel české odnože Uber Eats Tomáš Peťovský vystudoval VŠE, po škole působil v evropské centrále Googlu v Irsku a svoji kariéru v Googlu zakončil v pozici Industry Managera Googlu na Slovensku. V roce 2016 absolvoval studium MBA na INSEAD v Singapuru a Francii a přesunul se do Uberu, kde do loňského roku zastával funkci Country Managera pro Česko a Slovensko. V roce 2018 stál za spuštěním Uber Eats v Česku a v současnosti je zodpovědný za další rozvoj a expanzi služby u nás.

Uber Eats vstoupil na český trh téměř přesně před rokem, jaké jsou vaše dosavadní zkušenosti z trhu? Museli jste za tu dobu řešit situace, se kterými jste původně vůbec nepočítali, že by mohly nastat?

Máte pravdu, skutečně jsme nedávno úspěšně oslavili naše první výročí v Praze. Globálně jsme shodou okolností také nedávno oslavili i jiný milník, a to překročení jedné miliardy objednávek od doby, kdy byla aplikace Uber Eats veřejně před čtyřmi roky v Torontu spuštěna. Celkově jsme nyní přítomní v 36 zemích, více jak 500 městech a máme v síti 320 000 restaurací.

Myslím, že Uber Eats nabízí uživatelům bezprecedentní komfort doručení a naše zpětná vazba od Čechů je zatím pozitivní. Pokud jde o ty zvláštnosti, stále mě trochu překvapuje počet objednávek, které dostáváme ráno. To znamená, že stále více lidí experimentuje s dodáním v době, která byla pro většinu lidí v době amerického spouštění aplikace nemyslitelná. Ze snídaní na objednávku se stává regulérní trend.

Když jste vstoupili na trh, rozvážel Uber Eats de facto jen po užším centru Prahy, jak vypadá situace dnes? Podle mapy stále existuje pár bílých míst na okrajích města.

Momentálně už pokrýváme téměř celé hlavní město. Abych to uvedl do nějakého kontextu, oblast, kterou obsluhujeme, pokrývá s výjimkou čtyř všechny stanice pražského metra. Momentálně také tvrdě pracujeme na tom, abychom měli Prahu pokrytou komplet, a to v relativně dohledné budoucnosti.

Co zatím brání rozšíření služby do Brna a případně i do dalších velkých českých a moravských měst? Je něco takového vůbec ve vašem, řekněme, střednědobém plánu?

Rozhodně je neignorujeme, vidíme silný a rostoucí zájem o naše služby zejména z měst, jako je Brno, Ostrava nebo Plzeň. Udělali jsme vnitřní závazek, že ve střednědobé budoucnosti budeme skutečně expandovat i do dalších měst České republiky, ale v tuto chvíli nemáme pro to žádný konkrétní časový plán. Souvisí to i s tím, že nechceme zatím nijak kompromitovat náš růst v Praze a máme také vysoké standardy, takže všude, kde jsme přítomní, chceme poskytovat ve své třídě nejlepší služby na trhu, ať již současným stravovatelům, restauracím, nebo přepravcům.

Uber Eats vstoupil na pražský trh food delivery služeb jako třetí velký (a celkově dokonce čtvrtý) hráč. Uspíšilo oznámení finského Woltu příchod vaší služby na trh? Jak dlouho se vstup vlastně připravoval?

Skutečnost, že do České republiky přicházejí noví hráči na poli food delivery služeb, je jasným znakem toho, že se jedná o trh se silným potenciálem a spoustou prostoru (řekl bych dokonce potřebou) pro více hráčů. Konkurence je zdravá a nutí každého, aby se každý den zlepšoval. Náš vstup na trh nebyl ovlivněn jinými hráči, nicméně potvrdil náš názor, že je ten pravý čas a Česko je správný trh. Konkurenci vnímáme pozitivně, umožňuje strávníkům, restauracím, ale i kurýrním partnerům mít ty nejlepší nabídky na trhu.

Je tu ale vůbec místo pro tolik hráčů na trhu? Nemohu si nevzpomenout na to, jak v Česku dopadla Foodpanda. Přetahujete si s ostatními službami jednotlivé restaurace?

Nutí nás to neustále hledat nové způsoby, jak vylepšit náš produkt nebo službu v souladu se zpětnou vazbou od zákazníků. Například zpětnou vazbu od restaurací máme takovou, že stojí o flexibilnější způsoby partnerství s Uber Eats a za svých vlastních podmínek. Spotřebitelé nám pro změnu říkají, že si chtějí moci vybírat z více oblíbených lokálních podniků. 

Nedávno jsme uvedli na trh velmi benevolentní model, který se díky situaci na místním trhu rychle dostane i do České republiky. Ten umožňuje partnerským restauracím nebo sítím, které již disponují vlastní rozvážkovou službou, pokračovat v jejich zaběhlém modelu, a přitom využívat i Uber Eats k rozšíření poptávky a přilákání nových strávníků. 

Jinými slovy, partnerské restaurace se budou moci připojit k Uber Eats a paralelně nadále používat i vlastní kurýry. Ty bude navíc možné sledovat v naší aplikaci. To znamená, že uživatel uvidí pokrok v přípravě a přepravě objednávky, nebude ale pochopitelně možné garantovat čas doručení (stále ale budeme poskytovat odhady) nebo sledovat přesný pohyb objednávky na mapě v okamžiku, kdy kurýr restaurace vyrazí na cestu. 

Při objednávce na to bude zákazník upozorněn, když si například objedná jídlo ze „Staročeské Restaurace“, uvidí upozornění „Tato restaurace používá svého kurýra“. Z naší zpětné vazby víme, že spotřebitelé milují možnost výběru, a tímto modelem jej přivádíme na naši platformu.

Nedávno přišel Uber Eats v ČR o exkluzivitu McDonald’s, pro který nyní rozváží i Dáme Jídlo. Co k tomu vedlo a jde ve světě o první takový případ, nebo jich již bylo více?

S McDonald’s jsme začali spolupracovat hned po uvedení naší služby na trh a od začátku zněla dohoda na období exkluzivity na dobu určitou. Nyní jsme s McDonald’s přešli na rámcovou dohodu a dalo by se říci, že jsme „preferovanými partnery“ a nadále úzce spolupracujeme. To není nic neobvyklého – právě naopak. Uber Eats působí ve více než 350 městech a spolupracujeme s McDonald’s jak na bázi exkluzivity, tak na modelu otevřeného partnerství.

V čem spatřujete vaši hlavní konkurenční výhodu?

Trh s doručovacími online službami zažil v poslední době masivní příliv investic, takže konkurence roste jako houby po dešti. Ale mohu vám říci, že Uber Eats má jedinečnou pozici, která jej předurčuje k vítězství. Tu umožňuje náš globální zásah a obrovské logistické zkušenosti. Žádná jiná společnost v tomto prostoru nemá (téměř) desetiletou zkušenost se stěhováním lidí a věcí z místa A do B ve více než 700 městech po celém světě. To je cenné aktivum, které je snadno aplikovatelné i na rozvoz jídla. 

Troufám si tvrdit, že díky tomu jsme schopní budovat nejlepší a nejúčinnější síť pro rozvoz dodávky jídla všude, kde působíme. Kdo z konkurentů má ten luxus, že může využívat poznatků a osvědčených postupů od Brazílie přes Jižní Afriku až po Nový Zéland? Produkty Uberu navíc využívají desítky milionů uživatelů, kteří ale zatím ještě nevyzkoušeli Uber Eats, to představuje obrovský potenciál pro cross-sell napříč naší platformou. 

Přestože Uber Eats na trh přišel až po konkurenci, samotná společnost Uber je na českém trhu přítomna od roku 2014 a na místě máme veškerou potřebnou místní infrastrukturu a lokální tým. Máme tak dobrou znalost českého zákazníka.

Co je podle vás z vaší dosavadní zkušenosti pro českého zákazníka důležitější, rychlost doručení, nebo cena?

Čeští strávníci podle našich informací stále více touží vyzkoušet si kvalitní jídlo a on-demand food delivery servis tento trend umocňuje tím, že uživatelům nabízí širokou škálu podniků, z nichž si mohou vybírat. To však znamená, že ve sféře stravovacích služeb budujeme úplně nový zvyk. Stejně jako jsme vytvořili nový tržní standard, který vám dá auto k dispozici za několik minut téměř kdekoli ve městě, nyní vytváříme stejný standard pro jídlo.

Teď nějaká čísla. Kolik restaurací momentálně v Praze obsluhujete, kolik máte k dispozici kurýrů, kolik objednávek do měsíce (případně za den) průměrně zpracujete a jaké jsou průměrné, a naopak nejextrémnější časy doručení?

Na naší platformě máme v Praze více než 500 aktivních restaurací, od známých mezinárodních značek, jako je McDonald's, až po místní oblíbené restaurace, jako je Bageterie Boulevard nebo Burrito Loco. Pokud jde o kurýry, v současné době máme stovky aktivních kurýrů a neustále hledáme nové, protože poptávka neustále a dynamicky roste. Vzhledem k vysokému konkurenčnímu prostředí nemůžeme zveřejnit podrobné metriky objednávek. Abychom vám ale mohli nabídnout zkušenost s obsluhou, nejrychlejší dodací lhůta byla 4,5 minuty při dodání Speedy Burrito z Burrito Loco a největší objednávkou bylo 115 baget od Bageterie Boulevard pro hotelové stravování.

Podle jakého klíče si vybíráte a prověřujete podniky, se kterými navážete spolupráci?

Řeknu to jinak, s našimi restauračními partnery úzce spolupracujeme, abychom měli jistotu, že jejich spolupráce se společností Uber Eats bude úspěšná. Pomáháme jim připravit jejich podnikání na dodávání jídla na objednávku, poskytujeme jim kontinuální zpětnou vazbu, aby se jejich efektivita v aplikaci Uber Eats mohla vytěžit na maximum. 

Našimi nejlepšími partnery jsou ti, kteří jsou ochotni tento zážitek z digitálního světa co nejvíce využít. Musejí být ochotní častěji vkládat nové nabídky, nebo je naopak okamžitě mazat, když už nejsou k dispozici. Mělo by se tak dít prakticky v reálném čase, na oplátku jim na to stačí pár kliknutí. Říkáme tomuto druhu zážitku „virtuální restaurace“ a snažíme se naše partnery povzbuzovat, aby tento model zkoušeli. 

Nakonec samozřejmě pracujeme pouze s restauracemi nejvyšší kvality, které při přípravě jídel pro zákazníky dodržují všechny místní normy pro bezpečnost potravin. Přísné standardy máme také na dopravce, kteří musejí být během dodávky velmi pečliví, aby kvalita jídla odpovídala standardům restaurace.

Na jak velký tržní podíl máte v Česku ambici dosáhnout? Máte v tomto směru nějaký konkrétní plán?

Naším cílem je určitě stát se v České republice platformou první volby. Vzhledem k tomu, že stále více lidí spoléhá na jídlo, které je k dispozici online, pomáháme restauracím orientovat se v této změně a objevovat nové způsoby, jak rozšířit jejich podnikání.

Kdy by měla být podle vás služba zisková a jaký je váš současný obrat?

Věříme, že budoucí hodnota našich současných investic bude mít mnohem větší cenu, než kdybychom nyní všechny investice a další aktivity zastavili a soustředili se pouze na rychlý výdělek. O zisk samozřejmě dlouhodobě usilujeme, ale v současné době se v České republice zaměřujeme spíše na budování a škálování spolehlivých a efektivních služeb.

Jak se vám v době extrémně nízké nezaměstnanosti shánějí další kurýři?

Věřím, že naše pozice je jedinečná, protože většina našich partnerských kurýrů nám říká, že jedním z hlavních důvodů, proč začali používat Uber Eats, byla flexibilita a možnost být jejich vlastními šéfy, což podle nich stále nejsou podmínky, které jsou na trhu běžné. Zároveň se jim také snažíme zajistit, aby v případě neočekávaných situací na to nebyli sami. Z tohoto důvodu jsou všichni partnerští kurýři v České republice pojištěni AXA.

Diners Vánoce2019

Již nějakou dobu nabízíte také propojení aplikací Uber a Uber Eats, takže si lze objednávat jídlo rovnou během cesty, což je mezi food delivery službami určitý unikát. Máte nějaká čísla, jak moc je tato služba u nás využívána?

Jak jsem již řekl, existuje několik desítek milionů uživatelů, kteří používají hlavní produkt Uberu, ale ještě nezkoušeli Uber Eats. To představuje obrovskou příležitost pro křížový prodej v rámci celé naší platformy. My se pochopitelně snažíme toho co nejlépe využít. V tuto chvíli nemám žádná konkrétní čísla, která bych mohl sdílet, ale jsme docela spokojeni s úrovní zapojení jak strávníků, tak restaurací, ale i kurýrů v Česku.