V Česku už je nějakou dobu éra optických datových médií (CD, DVD a Blu-ray) u konce. Přílohy k časopisům až na výjimku typu Chip dávno skončily, stánky s filmy na DVD v papírových obalech zmizely, vypalovačku a optickou mechaniku má v počítači málokdo, místo přehrávače pod televizí se používá streaming, stejně jako u hudby. Občas si někdo někdy koupí hudební CD nebo film na Blu-rayi, jsou to ale spíše sběratelé. A postupně lze očekávat ještě větší živoření fyzické distribuce videoher, vlivem čehož se například Xzone přeorientoval na merch a další zboží.
Podobná situace je skoro všude na světě, minimálně v rozvinutých ekonomikách. No a pak je zde Japonsko. Dlouhodobě jde o jeden z nejbohatších států na planetě, který do světa nadále vyváží vysoce vyspělé technologie, byť ve spotřební elektronice z velké části musel ustoupit Číně a Jižní Koreji. Zároveň jde o konzervativní a hierarchistickou společnost, což se kromě jiného projevuje na zvláštních kontrastech.
Jedním z nich je přetrvávající obliba optických placek. Slavná japonská společnost Sony sice nedávno oznámila zavření poslední továrny na Blu-raye a další nosiče, mezi běžnou populací je nicméně výskyt těchto produktů historie stále velký.
Na ulicích Tokia nebo Ósaky stále svítí loga obchodů s nápisy DVD, kde si lze koupit hromady filmů. Snímky pochybných kvalit se běžně přibalují ke specializovaným časopisům. Nejviditelnější fenomén se pak týká lechtivého obsahu pro dospělé. Japonský pornoprůmysl je proslulý, země je v tomto ohledu velmocí zejména v Asii. Distribuce samozřejmě pobíhá i digitálně, ovšem zdejší pornoobchody s DVD jsou zcela jiný level.
Nekonečná produkce
Na pár takových provozoven se můžete podívat v naší galerii, pokud vás tento obsah neuráží. Jsou z Ósaky. Svým způsobem je to fascinující pohled. Regály s DVD jsou občas opticky skoro nekonečné. Je neuvěřitelné, kolik obsahu tohoto typu je možné vyprodukovat.
Hodně cizinců by se možná bálo do takových obchodů vstoupit. Provozovny se nicméně nachází na běžných ulicích a nikoliv v temných pochybných zákoutít. Ani uvnitř nenarazíte na divné úchyláky, alespoň ne vzhledem, ale běžné Japonce, kteří si přišli koupit zábavu na večer. Zcela běžně lze narazit na páry.
Důvodů, proč Japonci nadále holdují optickým nosičům včetně těch s pornem, je více. V Japonsku když něco technologicky funguje, není důvod to měnit, což je hezké a šetrné, zároveň to ale brzdí některé aspekty rozvoje (běžné jsou například i faxy). Japonci také rádi sbírají fyzické věci jako jsou DVD, figurky, hry a podobně. A Japonsko zároveň vymírá, porodnost je nízká a ve společnosti je hodně starých lidí, kteří nemění své technologické návyky.
Firmy a prodejci se tomu přizpůsobují, takže produkci na DVD aktivně podporují, například exkluzivním obsahem. Některý obsah včetně anime nemusí být online dostupný a je třeba pro fyzický nosič.
Obchody kombinují více služeb. DVD prodávají, pronajímají ve stylu dřívějších videopůjčoven v Česku, ale také vykupují a nabízí z druhé ruky.
I když je fenomén nosičů stále viditelný a relativně silný, neznamená to, že by v Japonsku neexistoval streaming a že by mladá generace nutně nadšeně chodila do obchodů pro fyzická média. Tento niche je ale nadále tak silný, že se dokáže udržet v byznysu.
Pokud vás zajímají další japonská specifika týkající se technologií, elektroniky, počítačů a s tím spojené popkultury a společnosti, můžete se podívat také na naše galerie z obchodů s retro hrami a konzolemi nebo PC obchodů, kde naleznete vše potřebné.
Jak vypadají japonské obchody s retro hrami:
Japonské obchody s počítači: