Už dneska je většina domácností za CGN u operátora. U malých totální většina a u O2 už to také 2 roky dělají a nezdá se, že by jim lidi utíákali. Zkrátka to lidi většinou neřeší a jdou jen po nejmenší ceně.
A ohledně té správy - ano, dneska už řada menších ISP dfělá správu routerů domácností v té ceně cca 300 Kč/měsíc jako svoji konkurenční výhodu! A kolikrát je problém je vyhnat, že nechci, aby mi na to sahali. :-)
Část jich to dělíá tak, že funkci home routeru dělají na své infrastruktuře a člověk má doma jen hub, případně tupé AP. Router je přesunut na krabici ISPíka. Když je to wifista, tak router někde centrální v baárku, co port to koncák a na jeho port je puštěno DHCP, NAT (někdy ne), ... Pokud je to jeden koncák, tak ta funkce je součástí koncového rádia a zákazník do toho nemá přístup. Na optice je to někdy dotažneo přes VLANy jako L2 až na hlavní router a teprve tak se to obsluhuje - občas je sranda koukat do routeru, kde je několik set VLAN, na každé DHCP server, ....
A pak jsou ti, co strkají lidem domů router, klasická malá krabička, dost často nějaký TPlink a pak ISPík řeší často jak provést downgrade firmware na verzi 2-3 roky zpět, aby mu snadno fungoval management přes WAN port, protože u nových to nějak zkomplikovali.... U tohoto je jen dobře, pokud je zákazník za CGN a jeho WAN domácí port je dostupný snadno jen ze sítě daného ISP. Opět koncák vůbec nemá přístup do routeru (ale jsou i tací střelci, a to subjekty velikosti kraj, kde ten domácí router je nezahelsován, takže se do něj dostane každý a aspoň si pak můžu sousedy přenastavit a přeházet jim wifiny tak, abych měl pro svoji pěkně volné místo)....
Takže ono je to dneska v tom našem rybníčku dosti složitější s tím, kdo co ne/dělá v tom minipaušálu (někteří s nadšením, někteří z donucení a neví jak z toho pryč).